Voortuin advies gevraagd!
zondag 8 april 2018 om 09:40
Een mini boom appel, peer, kers of pruim kan ook leuk zijn.
Dan wel bosbes (vraagt wel iets zuurdere grond). Hortensia vraagt ook grond met een lagere PH dus bij elkaar in de buurt zou het kunnen. Voor de framboos geldt dat ook.
Dan wel bosbes (vraagt wel iets zuurdere grond). Hortensia vraagt ook grond met een lagere PH dus bij elkaar in de buurt zou het kunnen. Voor de framboos geldt dat ook.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 8 april 2018 om 09:44
Ik heb hortensia's op dakterras met zon op het zuiden, in potten notabene. Dat gaat prima, bloemen verbranden alleen als je er water op spuit terwijl de zon schijnt. Gewoon de grond water geven, dat waarderen de wortels ook beter.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
zondag 8 april 2018 om 09:54
Vlinderstruik is in de winter saai, in de zomer ontploft hij met mooie bloemen.
Clematis of passiebloem in de schutting vind ik altijd mooi.
Frambozen kunnen prima op zuid, net als abrikozenboom, of kiwibes, een klimplant die minikiwi's maakt.
In het voorjaar vind ik magnolia of winterjasmijn of die gele hoeheethet mooi. En bollen, krokus, narcis, blauwe druif, narcis, tulp. Scilla vind ik mooi maar verdwijnt hier.
Akelei en Vergeetmeniet is mijn onkruid, met campanula en maagdenpalm als bodembedekkers.
Slim dat je bij de buren kijkt.
Soms krijg ik stekjes van de buren, die planten doen het dan vaak goed.
Rododendron zou nu op zijn mooist moeten zijn, als je het dan niks vind kan hij eruit.
Bij de deur heb ik een Camelia, bloeit nu al, doet het goed op zuid.
In struiken vind ik hibiscus en lavatera nog leuk.
Rozemarijn wordt leuk struikje met kleine blauwe bloemetjes en ruikt lekker.
Clematis of passiebloem in de schutting vind ik altijd mooi.
Frambozen kunnen prima op zuid, net als abrikozenboom, of kiwibes, een klimplant die minikiwi's maakt.
In het voorjaar vind ik magnolia of winterjasmijn of die gele hoeheethet mooi. En bollen, krokus, narcis, blauwe druif, narcis, tulp. Scilla vind ik mooi maar verdwijnt hier.
Akelei en Vergeetmeniet is mijn onkruid, met campanula en maagdenpalm als bodembedekkers.
Slim dat je bij de buren kijkt.
Soms krijg ik stekjes van de buren, die planten doen het dan vaak goed.
Rododendron zou nu op zijn mooist moeten zijn, als je het dan niks vind kan hij eruit.
Bij de deur heb ik een Camelia, bloeit nu al, doet het goed op zuid.
In struiken vind ik hibiscus en lavatera nog leuk.
Rozemarijn wordt leuk struikje met kleine blauwe bloemetjes en ruikt lekker.
zondag 8 april 2018 om 10:12
Goeiemorgen!
Leuk dat je met de tuin aan de slag gaat. Ik denk dat het slim is om van tevoren na te denken wat je precies wilt. Niet alle planten zijn in elk seizoen mooi, dus is het slim om een 'geraamte' van groene, niet bladverliezende planten te hebben. Voorbeelden daarvan zijn Buxus, Camellia, Viburnum Tinus. Camellia's bloeien prachtig, maar alleen in het vroege voorjaar. Viburnum bloeit maandenlang, ook in de winter. In de zomer worden de bloemen besjes. Zomerbloeiers zijn in de winter vaak onzichtbaar, bollen alleen mooi als ze bloeien, en dat is vaak maar kort. Een mix van groenblijvend, vaste planten en bollen en knollen is vaak het mooist, maar ook best veel werk. Bedenk je dus ook hoeveel tijd je aan de tuin wilt besteden. Heb je weinig tijd, dan is een beetje onderhoudsvriendelijk wel fijn...
Leuk dat je met de tuin aan de slag gaat. Ik denk dat het slim is om van tevoren na te denken wat je precies wilt. Niet alle planten zijn in elk seizoen mooi, dus is het slim om een 'geraamte' van groene, niet bladverliezende planten te hebben. Voorbeelden daarvan zijn Buxus, Camellia, Viburnum Tinus. Camellia's bloeien prachtig, maar alleen in het vroege voorjaar. Viburnum bloeit maandenlang, ook in de winter. In de zomer worden de bloemen besjes. Zomerbloeiers zijn in de winter vaak onzichtbaar, bollen alleen mooi als ze bloeien, en dat is vaak maar kort. Een mix van groenblijvend, vaste planten en bollen en knollen is vaak het mooist, maar ook best veel werk. Bedenk je dus ook hoeveel tijd je aan de tuin wilt besteden. Heb je weinig tijd, dan is een beetje onderhoudsvriendelijk wel fijn...
zondag 8 april 2018 om 10:14
Rhododendrons bloeien hier pas in mei, ze bloeien maar kort maar wel prachtig. Ik heb veel van deze bejaardenplanten in de tuin en ze blijven mooi groen in de winter.
De sering bloeit ook mooi zoals ook de Amerikaanse sering maar misschien is het handiger als je een vriendin/vriend meesleept naar een tuincentrum en die je het een en ander aanwijst. Ik denk dat je nu onwijs op plaatjes moet googlen hoe alle planten die hier worden opgenoemd er in het echt uitzien.
De sering bloeit ook mooi zoals ook de Amerikaanse sering maar misschien is het handiger als je een vriendin/vriend meesleept naar een tuincentrum en die je het een en ander aanwijst. Ik denk dat je nu onwijs op plaatjes moet googlen hoe alle planten die hier worden opgenoemd er in het echt uitzien.
zondag 8 april 2018 om 10:15
PH heeft te maken met de zuurgraad, sommige planten houden van een zure grond sommige van een basische grondfashionvictim schreef: ↑08-04-2018 09:43
Dat van die lagere PH moet je even uitleggen, als je wil? Hoe weet ik of grond een lagere PH heeft? Of creeer ik dat zelf door andere aarde te kopen? Ik ben een tuin-leek, he?
Bij een PH van 7 is de grond neutraal, lager dan 7 is zuur en hoger is basisch
de PH verhogen kun je doen door kalk te strooien.
Wil je bv een hortensia rose houden dan moet je deze ook regelmatig bekalken. dan moet de PH dus hoger dan 7 zijn.
Een Rododendron daarentegen wil juist wat zuurdere grond
Sommige planten passen daarom ook niet goed naast elkaar
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
zondag 8 april 2018 om 10:46
Ik heb vorig jaar de voor en achtertuin opnieuw laten aanleggen. De uitdaging zat hem vooral in "welke plant zal niet dood gaan in mijn voortuin?" Mijn voortuin ligt ook op het zuiden en alles gaat dood. Maar dat kan ook liggen aan mijn verzorging.
Ik heb een strakke voortuin met een buxushaag en in het midden één groot vlak vol met Curly red ( Leucothoe axillaris) leuk gekruld dik groen blad wat groen blijft en aan het einde van de krul rood kleurt. Staat gezellig en niet kapot te krijgen.
Mijn uitgangspunt was vooral onderhoudsvrij en iets wat blijft leven ondanks mijn gebrek aan kennis wbt verzorging van planten.
Ik heb een strakke voortuin met een buxushaag en in het midden één groot vlak vol met Curly red ( Leucothoe axillaris) leuk gekruld dik groen blad wat groen blijft en aan het einde van de krul rood kleurt. Staat gezellig en niet kapot te krijgen.
Mijn uitgangspunt was vooral onderhoudsvrij en iets wat blijft leven ondanks mijn gebrek aan kennis wbt verzorging van planten.
zondag 8 april 2018 om 10:52
Ik heb ooit een lavatera in de tuin gehad, dieproze, zo prachtig ( tuin ook op zuiden, nooit verbrand, kan ook goed tegen droogte)
Bloeit ook lang.

Je kunt eventueel ook een pergola maken, laten begroeien met blaue regen of rozen, ook zo dat je daar dus onderdoor loopt als je de tuin inloopt. Daaraan kun je ook hangers doen met aardbeien
Bloeit ook lang.

Je kunt eventueel ook een pergola maken, laten begroeien met blaue regen of rozen, ook zo dat je daar dus onderdoor loopt als je de tuin inloopt. Daaraan kun je ook hangers doen met aardbeien
zondag 8 april 2018 om 11:00
Hortensia's. Kun je mee variëren, er zijn veel verschillende soorten.
De hortensia van de buren, is dat er zo 1?

Hoe blauwer, hoe zuurder de grond.
Andere variaties:
Strong Annabelle:

Boerenhortensia:

Meer kaarsvormige hortensia:

Ik geef ze nooit water, als ze in de volle grond staan is dat niet nodig. Ze zijn lekker onderhoudsarm, ieder jaar dooie knoppen eruit knippen en evt snoeien, meer niet.
De hortensia van de buren, is dat er zo 1?
Hoe blauwer, hoe zuurder de grond.
Andere variaties:
Strong Annabelle:

Boerenhortensia:

Meer kaarsvormige hortensia:

Ik geef ze nooit water, als ze in de volle grond staan is dat niet nodig. Ze zijn lekker onderhoudsarm, ieder jaar dooie knoppen eruit knippen en evt snoeien, meer niet.
zondag 8 april 2018 om 11:05
Hahaha? Beetje flauwe reactie, gras is juist mooi, inderdaad kost wel tijd om het mooi te houden. meer tijd dan een border kost, maar sommige mensen hebben dat er voor overSuperhuisvrouw schreef: ↑08-04-2018 11:01Serieus je gaat nog gras aanleggen in je achtertuin dat vind ik pas bejaard. Hahaha en zelden ziet gras er echt mooi uit en dan het werk wat je ervan hebt om het ook nog mooi te houden.
is ook ideaal met kinderen. Speelt fijner dan in een met tegels volgeplempte achtertuin