Voortuin advies gevraagd!

08-04-2018 09:25 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet meer actief.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 17-07-2018 23:24
98.96% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 17-07-2018 23:26
99.79% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Je zou in de voortuin 2 leibomen neer kunnen zetten die in de winter blad verliezen. In de zomer houdt het de meeste zon tegen en in de winter krijg je dan wel gewoon daglicht binnen.

Zelf heb ik een voortuin op het zuiden en 2 gemetselde bakken aan mijn erker. Het enige wat het daarin volhoudt is de Gamander, Teucrium fruticans. Het is bladhoudend in de winter en bloeit lang met blauwe bloemetjes. Moet wel in het voorjaar gesnoeid worden.

https://www.mijntuin.org/plants/5141-gamander
https://www.google.nl/search?q=Teucrium ... 80&bih=590
“Don’t look back – you’re not going that way.”
fashionvictim schreef:
08-04-2018 11:13
De buren hebben Annabelle's. Ik denk dat ik zelf ook voor een mix van roze en witte Annabelle's ga.
Dat is een goede keuze. Niet alle hortensia's kunnen namelijk in de volle zon maar voor de Annabelle's is dat geen probleem.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
Ik zou vooral toch vasthouden aan variatie en niet alleen maar kijken naar optimale foto's van bloemen aan een plant.
Lijsterbes is mooi als de bessen eraan zitten en is wat hoger dan de plantjes met bloemetjes.
Vlier is ook een mooie struik als je er plaats voor hebt.
Lagere planten zijn trouwens ook blij met gedeeltelijke schaduw in de hoogzomer.
fashionvictim schreef:
08-04-2018 09:43
Kers bloeit ook mooi, daar had ik zelf ook al aan zitten denken.

Dat van die lagere PH moet je even uitleggen, als je wil? Hoe weet ik of grond een lagere PH heeft? Of creeer ik dat zelf door andere aarde te kopen? Ik ben een tuin-leek, he?
Bij elk tuincentrum kun je vaak wel een tester kopen waarmee je de PH waarde kunt meten. Ik heb zelf denneappels rond mijn bosbes gelegd om op een natuurlijke manier de grond wat zuurder te krijgen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
.
99.88% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
.
99.40% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Zelf kies ik het liefste lange bloeiers en planten die bijen, vlinders en hommels aantrekken.

Voorbeelden van lang bloeiende vaste planten: kattenkruid, ooievaarsbek (de Rozanne bijvoorbeeld), Zeeuws knoopje, ijzerhard, lavatera, duizendknoop, duifkruid, agastache, salie (is ook wintergroen), vlinderstruik, lupine, malva.

Rozen combineren mooi met lavendel.

Wil je aan het einde van de winter alvast bloei, dan kan je voor helleborus kiezen.
Ik heb flink wat eetbaars in onze voortuin op het zuiden: druiven, frambozen, bosbes. Kruiden in een bloembak-muurtje: rozemarijn, peterselie, lavendel, salie, wilde marjolein en in een square feet bak achter dat muurtje vorig jaar oa rucola, sla, bietjes, citroenkomkommers ...

Verder oa vlinderstruik, magnolia, kronkelwilg, sering. En een vijvertje.

En wat vrolijk gekleurde stoeltjes en véél akelei want daar wordt ik bij van.
.
99.65% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Akelei is inderdaad ook echt geweldig.
.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 17-07-2018 23:27
99.63% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Ik ben in de voortuin ook nog wat aan het experimenteren, dus ik lees mee! Ik heb wel een tip: een Amerikaanse sering! Echt prachtig, is bij ons in de afgelopen drie jaar echt uitgegroeid tot een prachtige struik die ook ‘s winters mooi groen blijft.
Bloeiende planten voor volle zon:
Duizendblad (bijenplant)
Zilverkaars (mooi bruin/rood blad)
Stokrozen
Herfstaster (bijenplant)
Akelei

Wintergroen/bladhoudend:
Absint alsem (zilver blad, bloeit geel met heel kleine bloemen)
Amerikaanse sering (struik)
Gele Affodil (bloeit)
Mexicaanse oranjebloesem (Choisya ternata 'White Dazzler')
Cistusroos (bloeit)
Zonneroosje (Bodembedekker. Helianthemum 'Lawrenson's Pink', 'Rhodanthe Carneum' of 'The Bride')
Helleborus (wel juiste soort kiezen mbt zon, b.v. Candy Love)
Purperklokje
Lavatera
Kamperfoelie (struik)
“Don’t look back – you’re not going that way.”
.
99.70% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
08-04-2018 11:38
ik heb wel direct een concrete vraag: hoe bepaal je nu waar je wat neerzet? Als ik in de voortuinen hier in de buurt kijk, zijn er sommige die er echt prachtig uitzien, waar je duidelijk aan kunt zien dat ze met een idee en een plan zijn geplant, maar er zijn ook hele zielige voortuintjes die helemaal uit balans zijn. Of voortuinen waar dan 3 planten in staan en voor de rest alleen maar grind, aarde, of zelfs kunstgras.

Hoe bepaal je nu waar je wat zet en hoeveel je plant om een mooi resultaat te krijgen? Hoe doen jullie dat?
Van 1 soort 7-9 vaste planten per m2 vind ik altijd het mooiste (dat geldt natuurlijk niet voor struiken en heesters :) )
Zo'n groot vlak brengt rust en evenwicht in de tuin, in tegenstelling tot alles door elkaar heen planten en van iedere soort 2 of 3 plantjes.
Kijk hoe hoog de planten worden die je gaat kiezen en zet de hoogste achterin de border en zo werk je naar voren.
Lavatera is niet bladhoudend/wintergroen.
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn en hoe ondernemend ze zijn, maar wellicht kun je ook de giftigheid van planten meenemen in je keuze. Ik heb toen mijn zoon geboren werd, de echt giftige planten uit mijn tuin gehaald. Mijn moeder weet hier alles over, dus zij heeft gewoon aangewezen welke ik eruit moest halen, ik wilde het risico niet nemen.

Ik heb even gegoogled, o.a. op tuinkalender.wordpress.com vind je een overzicht met giftige planten.
Als je Netflix hebt: Big Dreams, Small spaces is een serie over Britten die hun tuinen opknappen. Zaten nog best wel wat tips tussen qua aanpak van zo'n make-over die ik vrij nuttig vond. Enige nadeel is dat je je wel door 50 minuten van de overige fluff heen moet werken per aflevering. :D
Misschien is dit een handige site voor je: https://www.groei.nl/tuin/tuinontwerp
Ik heb een combinatie van Annabellen en Choisya in de tuin staan. Ikzef vind dat erg mooi en krijg daar veel complimenten over. De Choisya is bladhoudend en groenblijvend en in diverse varieteiten beschikbaar. Bloeit is het voorjaar met kleine witte bloemen en is goed in vorm te snoeien. Bij mijn staan ze niet op het zuiden.

Skimmia is ook een mooie vaste plant in de tuin. Het is leuk om een afwisseling te maken tussen groenblijvers, zomerbloeiers en bollen. Een mooie en makkelijke zomerbloeier is de Phlox.
.
99.86% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Hoe en waar je iets plant is ook wat jezelf wil. Hoeveel planten per m2 staat vaak wel aangegeven op de site. Wil je gelijk een volle tuin dan plant je het gelijk vol, maar je kunt er ook voor kiezen wat minder planten te plante. Je houdt dan eerst wat open gaten, maar in de loop van de tijd groeit dat dicht. Je bespaart wel geld.

Mijn ervaring is, is dat je toch weer gaat veranderen. Of omdt planten niet aanslaan, niet goed groeien, toch niet op de juiste plaats staan enz. enz..
.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 17-07-2018 23:28
99.48% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Je zou er dan ook voor kunnen kiezen in het midden van het vierkant hogere bloeiende planten te plaatsen (de lavatera bijvoorbeeld) en vanuit het midden uit dan steeds lager te gaan.
Het blijft toch een kwestie van experimenteren, planten die een bepaalde hoogte bereiken als ze volgroeit zijn, zijn dan toch net even hoger dan dat je verwacht had en zo kan het zijn dat je dus soms wat moet veranderen maar dat vind ik persoonlijk juist het leuke van tuinieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven