Voortuin advies gevraagd!
zondag 8 april 2018 om 14:00
Je kunt ook een tekening maken en de kaartjes nummeren, en bewaren natuurlijk. Nummers vul je in op de plattegrond van je border(s).fashionvictim schreef: ↑08-04-2018 12:32Kaartjes snap ik nog wel, want soms weet je anders niet meer wat iets voor plant is en welke zorg hij/zij nodig heeft. Maar het staat niet mooi. dat ben ik met je eens. Zo heb ik een Japanse Esdoorn achtige in een pot staan die ook de pot uit moet en waar ik echt van baal dat ik het kaartje niet meer heb. Want het is volgens mij geen esdoorn of een speciale esdoorn maar dat weet ik dus nu niet meer.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zondag 8 april 2018 om 14:06
Ja, dat is waar. Bedankt voor de tip van de groenblijvende lavatera, staat genoteerd, leuk!
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
zondag 8 april 2018 om 15:56
Ik vind dit al een verwilderde tuin hier houd ik ook niet van.Calamitycat schreef: ↑08-04-2018 12:41FV, wat ik me nog bedacht. Je hoeft natuurlijk niet van hoog naar laag te werken als je dat lastig vindt (want dat is het ook best wel).
Hier een voorbeeld van een vierkante border in mijn tuin waarbij alle beplanting ongeveer dezelfde hoogte heeft. Misstaat niet hoor (al zeg ik het zelf) De lelijke kleur borderranden zijn inmiddels blauw
![]()
![]()
zondag 8 april 2018 om 16:10
Je hebt zulke mooie tegels / klinkers / keitjes waarmee je j tuin een mooie vorm kunt geven. En voor een speelplek rubberen tegels als er een schommel o f glijbaan zou moeten staan kan je later er zoweer uithalen. Ze spelen ook niet eeuwig in de tuin. Gras moet je zomers blijven maaien en dan die kantjes blijven knippen wil je het er een beetje netjes uit laten zien.
zondag 8 april 2018 om 16:15
Superhuisvrouw, je hoeft het ook niet mooi te vinden. Ik hou dan weer niet van tegels (laat staan die van rubber) of een tuin waarbij ieder grassprietje gemillimeterd is. Ieder zijn ding. Mijn tuin is voor mij wel het ultieme genot en is overigens verre van verwilderd.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
zondag 8 april 2018 om 16:22
En als je t nu leuk vindt om gras te maaien en kantjes te knippen? Of t in elk geval er voor over hebben om de ideale “vloer” voor bepaalde activiteiten te hebben?Superhuisvrouw schreef: ↑08-04-2018 16:10Je hebt zulke mooie tegels / klinkers / keitjes waarmee je j tuin een mooie vorm kunt geven. En voor een speelplek rubberen tegels als er een schommel o f glijbaan zou moeten staan kan je later er zoweer uithalen. Ze spelen ook niet eeuwig in de tuin. Gras moet je zomers blijven maaien en dan die kantjes blijven knippen wil je het er een beetje netjes uit laten zien.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
zondag 8 april 2018 om 16:52
zondag 8 april 2018 om 20:12
Ik heb een soortgelijke voortuin en heb het als volgt aangepakt:
Ik ben begonnen met het groene geraamte voor de winter. Dat zijn bij mij choisya, schijnhulst, kardinaalshoed, hertshooi, campanula, camelia.
Dat aangevuld met grote planten die het silhouet mede bepalen: viburnum (winterbloeiers), vlinderstruik, siergras, sering, cornoelje, prunus. Ook heb ik twee boompjes op stam, Japanse notenboom en bolkers.
Dan het wat kleinere spul, maar wel zodat in elk seizoen iets bloeit of er kleur te zien is. Ik hou bijvoorbeeld hosta's, maar die zijn in de winter weg, dus daar moet wel iets bij staan dat in de winter body geeft.
Wat er o.a. staat: rozen, dropplant (veel bijen en vlinders!), hosta's, kogeldistel, enchinacea, anemoon, helleborus.
En ik ben stapelgek op fuchia's. Die bestaan ook in winterharde variaties die je dus niet binnen hoeft te halen. Ik heb inmiddels wel 10 verschillende soorten staan.
Ik ben begonnen met het groene geraamte voor de winter. Dat zijn bij mij choisya, schijnhulst, kardinaalshoed, hertshooi, campanula, camelia.
Dat aangevuld met grote planten die het silhouet mede bepalen: viburnum (winterbloeiers), vlinderstruik, siergras, sering, cornoelje, prunus. Ook heb ik twee boompjes op stam, Japanse notenboom en bolkers.
Dan het wat kleinere spul, maar wel zodat in elk seizoen iets bloeit of er kleur te zien is. Ik hou bijvoorbeeld hosta's, maar die zijn in de winter weg, dus daar moet wel iets bij staan dat in de winter body geeft.
Wat er o.a. staat: rozen, dropplant (veel bijen en vlinders!), hosta's, kogeldistel, enchinacea, anemoon, helleborus.
En ik ben stapelgek op fuchia's. Die bestaan ook in winterharde variaties die je dus niet binnen hoeft te halen. Ik heb inmiddels wel 10 verschillende soorten staan.
zondag 8 april 2018 om 21:23
O wat goed! Ik heb 120m2 aan tegels in plaats van tuin
dus ik lees even mee! En jat meteen wat ruimte voor wat vragen:
Van de tips pak ik voor de voortuin de lavatera en fuchsia mee
rozen had ik al bedacht maar ik zoek zwaaaaaar geurende, iemand nog tips?
Ik zat te denken aan varens aan de zijkant van ons huis, het deel van de tuin tegen het huis aan heeft voornamelijk schaduw. Ik dacht een stel grote varens. Iemand tegen dat plan? Woekeren ze? Of iets anders?
Dropplant ken ik niet, even opzoeken
Van de tips pak ik voor de voortuin de lavatera en fuchsia mee
Ik zat te denken aan varens aan de zijkant van ons huis, het deel van de tuin tegen het huis aan heeft voornamelijk schaduw. Ik dacht een stel grote varens. Iemand tegen dat plan? Woekeren ze? Of iets anders?
Dropplant ken ik niet, even opzoeken
zondag 8 april 2018 om 21:44
Op zich kan ik dat nog wel hebben want t is de zijtuin en daar ben ik in de winter nooit. Maar groenblijvend is inderdaad wel een stuk mooier!
Dank voor de waarschuwing
Ik lees dat de dropplant ook in de zon moet. Irritant. Alle planten die ik wil moeten in de voortuin (daar wordt t vol!), aan de zijkant gaat kennelijk niets lukken wat ik wil.
Dank voor de waarschuwing
Ik lees dat de dropplant ook in de zon moet. Irritant. Alle planten die ik wil moeten in de voortuin (daar wordt t vol!), aan de zijkant gaat kennelijk niets lukken wat ik wil.
maandag 9 april 2018 om 09:31
Voor de schaduw:
klimhortensia, clematis, hosta, altilbe, anemoon, helleborus, kardinaalshoed, akelei, campanula (die heb je niet alleen als bodembedekker, maar ook hoog), malva, duizendknoop (als bodembedekker, maar ook hoger, doet het bij mij supergoed), glansmispel. Eigenlijk alles met veel, vettig dik of groot blad.
klimhortensia, clematis, hosta, altilbe, anemoon, helleborus, kardinaalshoed, akelei, campanula (die heb je niet alleen als bodembedekker, maar ook hoog), malva, duizendknoop (als bodembedekker, maar ook hoger, doet het bij mij supergoed), glansmispel. Eigenlijk alles met veel, vettig dik of groot blad.
maandag 9 april 2018 om 10:11
Of wilde aardbeien als bodembedekker. Overleven nat en donker prima en je hebt er ook nog eens vruchten van!Paarsmetroze schreef: ↑09-04-2018 09:31Voor de schaduw:
maandag 9 april 2018 om 13:17
the-dowager schreef: ↑09-04-2018 10:11Of wilde aardbeien als bodembedekker. Overleven nat en donker prima en je hebt er ook nog eens vruchten van!![]()
Maar aardbeien in je voortuin
maandag 9 april 2018 om 15:47
Ik had het over de forummer met de schaduwrijke zij-tuin, maar ja: waarom niet? Mensen lopen huis niet zomaar met een bakje je tuin in om eten te plukken, hoor, de meeste voorbijgangers zien het waarschijnlijk niet eens (iets met melk komt uit een fabriek, en zo...).Superhuisvrouw schreef: ↑09-04-2018 13:17Maar aardbeien in je voortuinben altijd bang dat ik met aardbeien en besjes ongedierte aantrek.
En ongedierte: tja, insecten en muizen eten alles, dus die heb je sowieso wel in je tuin, met of zonder aardbeien.
maandag 9 april 2018 om 15:50
Ik ben helemaal blij met de tips! Voor de voortuin neem ik het zon-lijstje voor FV over en de zijtuin ga ik volzetten met oa bosaardbijtjes.
Muizen ben ik niet bang voor (katten dus die nemen ze of mee of eten ze op), plus ik gun de natuur zn dingen, heb net een knuffelbijenhotel besteld om de bijenpopulatie in de tuin te helpen
Muizen ben ik niet bang voor (katten dus die nemen ze of mee of eten ze op), plus ik gun de natuur zn dingen, heb net een knuffelbijenhotel besteld om de bijenpopulatie in de tuin te helpen
maandag 9 april 2018 om 17:04
maandag 9 april 2018 om 17:12
Ik vind de combinatie hortensia met siergras heel fris staan, kun je structuur en groenblijvendheid met het siergras aanbrengen en in de zomer bloemenpracht van de hortensia

Dit voorbeeld staat er ook nog ijzerhard tussen (die paarse bloemetjes) die geven dan ook nog wat hoogte, insecten en vlinders zijn er gek op en tegelijkertijd neemt het geen uitzicht weg.

Zoiets zou een vrij makkelijke combinatie vormen waar je een vrij strakke basis mee neer kan zetten. Laat je eventueel wat ruimte vrij in de vorm van een rechthoek of cirkel om wat te experimenteren met andere plantjes/ fruit(-boompjes)

Dit voorbeeld staat er ook nog ijzerhard tussen (die paarse bloemetjes) die geven dan ook nog wat hoogte, insecten en vlinders zijn er gek op en tegelijkertijd neemt het geen uitzicht weg.
Zoiets zou een vrij makkelijke combinatie vormen waar je een vrij strakke basis mee neer kan zetten. Laat je eventueel wat ruimte vrij in de vorm van een rechthoek of cirkel om wat te experimenteren met andere plantjes/ fruit(-boompjes)
maandag 9 april 2018 om 18:10
#BeeTooSabeltandcavia schreef: ↑09-04-2018 17:04[...]
Die laatste plant daar kruipen hommels in en die kun je dan voorzichtig met één vinger over hun bipsje aaien.
maandag 9 april 2018 om 18:37