overdreven reacties of denk ik er te licht over?

28-02-2009 21:44 388 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het borstvoedings forum stond een moeder die haar kind naar het KDV brengt. Nou waren ze daar op een keer vergeten het kindje een flesje te geven. Het was blijkbaar heel hectisch geweest. De moeder was hier enorm boos en verdrietig over.

Op de eerste plaats: kan me echt wel voorstellen dat je dat niet tof vindt als moeder zijnde. En dat je daar best de ander op mag aanspreken.

Maar de reacties waren enorm fel, er zou een klacht moeten komen, het was belachelijk dat het kindje daar werd verhongerd etc.

Hierop reageerde ik dat ik de emoties wel snapte, maar dat het ook zo is: waar mensen werken worden fouten gemaakt. Ik heb zelf op een KDV gewerkt en daar was echt geen hoge werkdruk ofzo, maar daar gebeurden ook incidenten. Misschien maar 1 keer per jaar, maar ze gebeurden wel. Bijvoorbeeld een collega die al 15 jaar daar werkte en toen éénmaal een bedhekje vergat dicht te doen en het kindje viel uit bed. De ouders reageerden heel rustig, ze waren geschrokken maar gaven ook aan dat hen dat ook had kunnen overkomen (moeder gaf zelfs aan dat ze ook wel eens het traphekje vergeten was dicht te doen, kind had toen dus ook van de trap kunnen vallen)

Natuurlijk was het niet goed van die collega, maar helaas gebeuren dat soort dingen.

Maar goed, er werd vervolgens op mij gereageerd of ik ik-weet-niet-wat had gezegd.

dan denk ik; ben ik nou zo'n nuchtere kip of reageren anderen nou zo over-emotioneel?

ik heb ook een baby en natuurlijk wil ik ook dat er goed voor hem gezorgd wordt. Maar ik kan niet uitsluiten dat ik ook niet een keer een fout zal maken bij hem. En dat ik dus ook niet kan verwachten dat anderen die voor hem zorgen helemaal perfect die verzorging doen. En als ik dat niet trek, dan moet ik hem niet naar een oppas/kdv brengen.

Toch??
quote:Star schreef op 01 maart 2009 @ 20:20:

[...]

Nietus Een baby kan tot 1 jaar makkelijk op alleen melk (wat voor dan ook ) leven.

Neen!

Weer dat wijdverbreide misverstand. Met een zoon die tussen de 6-9 maanden categorisch elk vast voedsel weigerde en zienderogen afviel, heb ik van 2 lactatiekundigen, een kinderarts en een kinderdietist duidelijk te horen gekregen dat kinderen die vanaf 6 maanden alleen maar melk krijgen, echt tekort komen en krijgen. Voor goede groei en ontwikkeling hebben ze dat vanaf ongeveer die leeftijd echt nodig.
quote:royanne77 schreef op 28 februari 2009 @ 21:44:

Op het borstvoedings forum stond een moeder die haar kind naar het KDV brengt. Nou waren ze daar op een keer vergeten het kindje een flesje te geven. Het was blijkbaar heel hectisch geweest. De moeder was hier enorm boos en verdrietig over.

Op de eerste plaats: kan me echt wel voorstellen dat je dat niet tof vindt als moeder zijnde. En dat je daar best de ander op mag aanspreken.

Maar de reacties waren enorm fel, er zou een klacht moeten komen, het was belachelijk dat het kindje daar werd verhongerd etc.

Hierop reageerde ik dat ik de emoties wel snapte, maar dat het ook zo is: waar mensen werken worden fouten gemaakt. Ik heb zelf op een KDV gewerkt en daar was echt geen hoge werkdruk ofzo, maar daar gebeurden ook incidenten. Misschien maar 1 keer per jaar, maar ze gebeurden wel. Bijvoorbeeld een collega die al 15 jaar daar werkte en toen éénmaal een bedhekje vergat dicht te doen en het kindje viel uit bed. De ouders reageerden heel rustig, ze waren geschrokken maar gaven ook aan dat hen dat ook had kunnen overkomen (moeder gaf zelfs aan dat ze ook wel eens het traphekje vergeten was dicht te doen, kind had toen dus ook van de trap kunnen vallen)

Natuurlijk was het niet goed van die collega, maar helaas gebeuren dat soort dingen.

Maar goed, er werd vervolgens op mij gereageerd of ik ik-weet-niet-wat had gezegd.

dan denk ik; ben ik nou zo'n nuchtere kip of reageren anderen nou zo over-emotioneel?

ik heb ook een baby en natuurlijk wil ik ook dat er goed voor hem gezorgd wordt. Maar ik kan niet uitsluiten dat ik ook niet een keer een fout zal maken bij hem. En dat ik dus ook niet kan verwachten dat anderen die voor hem zorgen helemaal perfect die verzorging doen. En als ik dat niet trek, dan moet ik hem niet naar een oppas/kdv brengen.

Toch??

Dat gebeurde ook bij mijn kindje, door een stagiaire vergeten het hekje dicht te doen, waardoor ze uit het stapelbedje viel. Ze was toen 8 maanden, ging K.O. en we verbleven een nachtje in het zhuis. Gelukkig goed afgelopen.

Maar zeker niet een 'waar mensen werken worden fout gemaakt- geval' wat mij betreft, want stel je voor dat het niet zo goed afgelopen was, wat dan? Zoiets MAG gewoon NIET gebeuren op een kdv.
Whatever, I do what I want
Ik vind een hekje niet dichtdoen trouwens van een totaal andere orde dan een voeding vergeten.
eensch. en nu ff bijlezen. Hoewel ik een voeding vergeten wel erg suf vind.
Dat is ook suf en ik zou daar ook zeker wat zaggen tegen de betreffende leidsters. Dus: de betreffende leidsters, ik zou geen klacht indienen en zeker geen termen als verhongeren gebruiken....
tja......

hoe vaak vergeet een ouder een traphekje?

Hoe vaak valt een kind van een bank/bed/commode?

Hoe vaak trekt een kind heet water over zich heen

Hoe vaak etc....

crini, als dit bij een ouder kan gebeuren, waarom zou het dan niet bij iemand anders (op het kdv, op een peuterspeelzaal, bij de oppas etc) kunnen gebeuren?
Juist Royanne! Kan iedereen gebeuren. Maar dat neemt niet weg dat ik ook ff wat zou gaan sputteren bij het KDv dat het natuurlijk niet zo handig is om een fles te vergeten...

Zo, door deze hele discussie te lezen, ligt mijn kind nu te verhongeren. Ik ga maar eens even een fles bij hem naar binnen gieten...met moedermelk, dat dan weer wel...
quote:royanne77 schreef op 02 maart 2009 @ 10:01:

tja......

Hoe vaak etc....

crini, als dit bij een ouder kan gebeuren, waarom zou het dan niet bij iemand anders (op het kdv, op een peuterspeelzaal, bij de oppas etc) kunnen gebeuren?

Nou, als ik er bij ben gebeurt dat niet eigenlijk. Zoiets heet verantwoordelijkheid nemen. En dat verwacht ik dus ook op een KDV, zeker op een KDV zelfs. Ik betaal die mensen per slot van rekening om op mijn kind te passen, dus dan mag ik ook verwachten dat ze verantwoord met mijn kind om gaan. De desbetreffende stagiaire kreeg niet voor niks een onvoldoende op haar stage en het is dat ik geen klacht ingediend heb (ik was veel te opgelucht dat het relatief goed afgelopen was, de verwerking en het besef dat ik wel een klacht in had moeten dienen kwam pas veel later), anders waren er misschien nog wel meer consequenties geweest voor haar.

Ook logisch, want stel dat mijn dochter overleden was of blijvend ernstig letsel had, dan was het een politiezaak geworden.
quote:crini schreef op 02 maart 2009 @ 13:35:

[...]

Nou, als ik er bij ben gebeurt dat niet eigenlijk. Ik zorg er voor dat het traphekje dicht is, ik laat mijn kleine kinderen niet alleen op de bank en er staat geen hete thee op tafel, alleen op het aanrecht en ik heb ook een hekje voor de keuken. Zoiets heet verantwoordelijkheid nemen.

En dat verwacht ik dus ook op een KDV, zeker op een KDV zelfs! Ik betaal die opgeleide mensen per slot van rekening om op mijn kind te passen, dus dan mag ik ook verwachten dat ze verantwoord met mijn kind om gaan. De desbetreffende stagiaire kreeg niet voor niks een onvoldoende op haar stage en het is dat ik geen klacht ingediend heb (ik was veel te opgelucht dat het relatief goed afgelopen was, de verwerking en het besef dat ik wel een klacht in had moeten dienen kwam pas veel later), anders waren er misschien nog wel meer consequenties geweest voor haar.

Ook logisch, want stel dat mijn dochter overleden was of blijvend ernstig letsel had, dan was het een politiezaak geworden.
quote:royanne77 schreef op 02 maart 2009 @ 10:01:

tja......

Hoe vaak etc....

Nou... dit vind ik wel een beetje kort door de bocht eerlijk gezegd.

Traphekje: ja. Min of meer. Bewust open laten staan omdat ik dacht dat vriend oplette, niet wetende dat ie op het balkon stond te roken.

Voor de rest: nee. Echt niet. Zeker dat van die commode niet.
Zoontje van kennissen zit op een kdv waar laatst door een combinatie van nalatigheden een baby een emmer zeer heet water over zich heen trok. Tweedegraads brandwonden, 2 weken ziekenhuis. Toen ouders arriveerden (waren gebeld met ... uh, er is iets gebeurd, kunnen jullie snel komen?) zat kind in ijskoud water (was dus onderkoeld), de ambulance was nog niet eens gebeld.

Tja Royanne, dat kan natuurlijk gebeuren, waar gehakt wordt vallen spaanders en we maken allemaal wel eens een foutje en het was ook best wel zielig voor die leidsters die erg in shock waren.

Maar ik zou mijn kind toch de volgende dag van dat kdv gehaald hebben. Van een professionele onderneming mag je professioneel gedrag verwachten.

Een flesje vergeten is uiteraard nog wat anders, maar ook daar zou ik wel van balen en ook zeker wat van zeggen.
mahna mahna tuduuuudududu
Royanne, ik wéét dat dat soort dingen kunnen gebeuren. Máár, ik vind ook dat een professionele organisatie op de hoogte moet zijn van de dingen die mis gaan, zodat ze daar extra aandacht aan kunnen besteden als dat nodig is. En aangezien ik betáál om goede zorg voor mijn kind te krijgen vind ik dat ik alle recht heb om een klacht in te dienen als die zorg niet aan de beloftes voldoet.

Overigens is géén van die dingen die je noemt mij ooit overkomen, op 1x van het bed vallen na toen we nog niet doorhadden dat zoonlief kon rollen

Dat indienen van een klacht heeft niets te maken met hysterisch zijn, enzovoorts. Maar als het zo hectisch is dat dit soort dingen gebeuren vind ik dat het mijn plícht is om er een klacht over in te dienen, omdat de organisatie anders niet weet wat er mis is. Leidsters kunnen heel veel aangeven, maar worden niet altijd geloofd. Ze kunnen wel zeggen dat het te druk is, maar zonder klachten denkt de organisatie dan dat het best meevalt. Pas als ze weten wat er mis is gegaan kan er iets gebeuren.

En een klacht houdt niet in dat je hysterisch schreeuwend aan de telefoon hangt over het onrecht dat je is aangedaan, of dat je vindt dat de leidsters ernstig gestraf moeten worden.

En het argument 'dan moet je de zorg voor je kind maar niet uit handen geven' vind ik helemáál besodemieterd. Juist als je die zorg uit handen geeft en ervoor betaald mag je verwachten dat die zorg góed is en aan bepaalde eisen voldoet. En fouten worden overal gemaakt, en dat mag en daar zal ik ook niet boos over worden, maar ik zal het wél aangeven in de vorm van een klacht.
Het werd mij op een gegeven moment áángeraden door de leidsters, een klacht indienen. Toen zoonlief een aantal keren achter elkaar door hetzelfde kindje zo hard was gebeten/geslagen/geschopt/geduwd dat hij verschillende flinke bulten en bijtwondjes had en we met hem naar de huisartsenpost moesten voor controle op een hersenschudding.

Ik ben geen moment echt boos op die leidsters geweest, maar als ik wilde dat er iets veranderde móest ik wel een klacht indienen.
Een voeding vergeten (in ons geval de verkeerde voeding geven) is bij ons ook wel eens gebeurd. Kon ik toen niet zo wakker van liggen, tuurlijk beetje onoplettend maar niet ernstig. Heb daar toen niet eens iets van gezegd, want de leidster voelde zich al lullig genoeg. Ook te lang doorlopen met een poepbroek of laten zitten op een potje. Ach, die meiden werken zich een slag in de rondte en dat kan een keer gebeuren.

Een kind wat op het KDV uit een bed of box valt omdat het hekje niet goed dichtzit, vind ik een ander verhaal. Daar zou ik wel boos over zijn. Ook dat verhaal van Feesie over dat verbranden en dat er dan niet eens een ambulance of dokter is gebeld. Pfoe daar zou ik eerlijk gezegd veel moeite mee hebben hoor. Het is toch een stukje vertrouwen dat weg is.
quote:Eowynn_ schreef op 02 maart 2009 @ 14:08:

Toen zoonlief een aantal keren achter elkaar door hetzelfde kindje zo hard was gebeten/geslagen/geschopt/geduwd dat hij verschillende flinke bulten en bijtwondjes had en we met hem naar de huisartsenpost moesten voor controle op een hersenschudding.

Jeetje Eowynn, wat zielig voor je zoontje! Is dat nog opgelost?
weg
weg.
Miku, ja, kindje in kwestie ging opeens weg, niet door klacht, want die heb ik uiteindelijk niet ingediend omdat het kindje in kwestie per direct had opgezegd.

Maar er werd me wel aangeraden om een klacht in te dienen voordat het kindje weggging, aangezien de leidsters anders geen poot om op te staan hadden (kindje deed het bij verschillende kindjes, ging echt om een dreumes hoor, 1,5 ofzo). Er is een keer een kindje verwijderd van het KDV omdat hij altijd andere kindjes tot bloedens toe beet, hoorde ik uit hun verhalen (voor mijn tijd, gelukkig), klaag je dan niet, dan wordt er ook geen dossier opgebouwd.
quote:Miku2 schreef op 02 maart 2009 @ 14:17:

Een voeding vergeten (in ons geval de verkeerde voeding geven) is bij ons ook wel eens gebeurd. Kon ik toen niet zo wakker van liggen, tuurlijk beetje onoplettend maar niet ernstig. Heb daar toen niet eens iets van gezegd, want de leidster voelde zich al lullig genoeg. Ook te lang doorlopen met een poepbroek of laten zitten op een potje. Ach, die meiden werken zich een slag in de rondte en dat kan een keer gebeuren.

Een kind wat op het KDV uit een bed of box valt omdat het hekje niet goed dichtzit, vind ik een ander verhaal. Daar zou ik wel boos over zijn. Ook dat verhaal van Feesie over dat verbranden en dat er dan niet eens een ambulance of dokter is gebeld. Pfoe daar zou ik eerlijk gezegd veel moeite mee hebben hoor. Het is toch een stukje vertrouwen dat weg is.

Dit zou voor mij wel afhangen van de context. Volgens mij heb ik hier op het forum wel eens gelezen van een kindje wat moedermelk had gekregen dat voor een ander kindje bestemd was. Daar zou ik wel heel erg veel moeite mee hebben als dat mijn kind zou gebeuren. Zou mijn kind een keer Nutrilon krijgen ipv moedermelk zou ik het niet fijn vinden, maar ik zou er geen halszaak van maken. Zouden ze de voeding vergeten, zou ik het wel erg vinden. Niet alleen omdat mijn kind dan (waarschijnlijk) honger heeft, maar ook omdat ik die melk met bloed zweet en tranen heb zitten afkolven en die dan daarna linea recta de gootsteen in kan.

Uit bed of uit de box vallen vind ik écht niet kunnen. En met heet water werken op de groep vind ik al hélemaal niet kunnen. Dat verhaal van Feesie daar word ik helemaal misselijk van. Dat het kindje onderkoeld in een emmer zit met brandwonden, . Mijn kind zou beslist niet meer naar dat kdv gaan, ze zouden een flinke klacht aan hun broek hebben hangen en de kans bestaat zelfs dat ik er de openbaarheid mee zou zoeken. Hoewel ik daar een hekel aan heb, maar dit zou ik wel heel erg vinden.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Hmmm, lees mijn eigen post terug en dat klopt toch niet helemaal. Ik zou het niet erg vinden als ze Nutrilon krijgt, maar als ze de voeding vergeten dan wel omdat ik het met bloed zweet en tranen heb zitten kolven. En die voeding dan die ze niet hebben gegeven omdat ze Nutrilon hebben gegeven?

Soms snap ik mezelf echt niet...
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Smollie, ik snap je wel hoor ;-)! Even voor de duidelijkheid. Het ging niet om verwisseling van de voeding van een ander kind ofzo, maar om een verwisseling van voedingshoeveelheden. Mikuutje dronk toendertijd bij de boterham 90 cc en 's middags een hele voeding van 200 cc. (Die van 90 cc had ik om de een of andere reden voor de zekerheid 2 x meegegeven en die van 200 1x). Ze hebben haar toen 's middags per ongeluk te weinig voeding gegeven. Ach, ze at daarna haar groentenhap met smaak op, want honger had ze toen wel.

Eowynn, denk dat je best opgelucht was dat dat kindje weg was. Kan me idd indenken dat het soms gewoon nodig is een klacht in te dienen om een probleem zichtbaar te maken.
Ik zou het minder erg vinden als kind BV van een andere moeder zou krijgen, perongeluk, dan als ze KV zou krijgen. Door de BV bouw je een laagje op in de darmen dat je kind beschermt tegen o.a. allergieën en dergelijke. Volgens mij kan dat zelfs door een keer KV al worden aangetast.

Maar goed, dat is gevoelsmatig voor iedereen anders.

Eens met Eowynn over belang van klachten i.h.a. Ik zou van een keer voeding vergeten geen halszaak maken, maar wel vragen er voortaan op te letten. Neem aan dat kind ook huilerig was vanwege de honger?

Mijn dochter heeft op een heel vreselijk kdv gezeten, waar aan de lopende band fouten werden gemaakt. Heb haar toen daar weggehaald en naar ander kdv gebracht, waar ze nu nog op zit en het altijd goed gaat. De kwaliteit van kdv's verschilt enorm. Bij dat eerste kdv werd er ook TV gekeken (???!!) en koekjes gegeven (mag best een keer, maar dagelijks voor kinderen onder de 2?), vielen kinderen continu van klimtoestellen en werd slordig omgegaan met de BV. Ik was ook een uitzondering, want bijna ieder kind kreeg KV. Er werd zelfs gesuggereerd met de BV te stoppen, dan zou dochter beter water en diksap gaan drinken op het kdv
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
bv van een andere moeder zou ik ook vreselijk vinden, een heel naar idee. Keertje kv geen bezwaar, maar ja, dit is ook een van de redenen dat ik kinderen pas met een maand of 9 naar kdv wil (maar goed, dat moet natuurlijk wel kunnen). Bv van een vriendin ofzo zou ik geen moeite mee hebben, maar van een wildvreemde moeder, zou ik heel erg vinden. Met bv kan je ziektes overbrengen en er kunnen stoffen in zitten die ik niet wil dat mijn kind die binnen krijgt. Kans is klein, maar niet nul. Overigens zou ik keertje voeding vergeten niet ok vinden ,maar geen ramp, hekje niet dicht doen met als resultaat een kind wat uit bed valt zou ik denk ik acuut mijn baan opzeggen. Ook al weet ik dat dat ook beetje overdreven is.
tja, ik blijf er toch bij dat het iedereen kan gebeuren.

Ik kan wel denken dat ik een perfecte moeder ben en dat bepaalde dingen mij noooooit zullen gebeuren, maar das onzin. De EHBO kan getuigen dat er dagelijks kinderen met verwondingen komen die voorkomen hadden kunnen worden. Allemaal met geschrokken ouders die dachten dat hén dat noooooit zou overkomen.

Het heeft er dan ook niks mee te maken of je iemand betaalt of niet, als je mensen betaalt geeft dat geen garantie dat er nooit iets gebeurt.

Natuurlijk, kind met brandwonden en nog niet eens ambulance gebeld, dat vind ik ook een heel raar verhaal en écht niet kunnen. Want ik vind wel dat je moet verwachten dat er adequaat wordt gereageerd en dat iedereen ehbo diploma heeft enzo. Ook vind ik het een verschil als er fouten worden gemaakt n.a.v. te hoge werkdruk of niet. Dan moet het management zeker gewezen worden op die hoge werkdruk.

maar eowynn, je zegt eerst dat jou nog noooit iets is overkomen, vervolgens in dezelfde zin dat je kind een keer van het bed is gevallen. met een erbij. dat vind ik dan weer raar. maar het bevestigt alleen maar mijn stelling; betaald of niet, waar mensen zijn worden fouten gemaakt, waar kinderen zijn gebeuren wel eens ongelukjes
Tja Royanne, jij doet het overkomen alsof dat soort fouten de normaalste zaak van de wereld zijn en dat zijn het niet. Ik heb 2 kinderen en in die 3 jaar dat ik ze heb is me 1x iets dergelijks overkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven