Het tegen-tegeltuinentopic 3
donderdag 23 maart 2017 om 22:36
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Mijn probleem is dat ik theoretisch weet wanneer het beter is dat ik even niks zeg.
Maar dan hoor ik mezelf al praten.
Maar dan hoor ik mezelf al praten.
zondag 8 april 2018 om 21:26
@tuingravin: ik heb vanmorgen meteen even gekeken naar de paddenlelies, nieuwsgierig als ik was. Ik kende dat plantje niet en het ziet er leuk uit. Als je de zoekterm op google intikt en en op shopping zoekt, krijg je direct een paar verkoopadressen. Misschien dat je een speciale kleur zoekt, dan zit die er misschien niet bij, maar anders moet het volgens mij toch lukken.
beide Hasses!! Wat grappig dat er nu twee Hasses zijn. Toch niet een veel voorkomende naam.
@koettie, 10 bijen! Hobbelen ze ook allemaal gezellig door je hotel? Hopelijk voelen ze zich er lekker thuis, zodat ze deze zomer gezellig bij jou blijven wonen.
Overigens was mijn mooie narcis vanavond al helemaal open!
En Felix, is jouw perzik vandaag gaan bloeien?
@koettie, 10 bijen! Hobbelen ze ook allemaal gezellig door je hotel? Hopelijk voelen ze zich er lekker thuis, zodat ze deze zomer gezellig bij jou blijven wonen.
Overigens was mijn mooie narcis vanavond al helemaal open!
En Felix, is jouw perzik vandaag gaan bloeien?
zondag 8 april 2018 om 21:26
Ok Friez!friezinnetje2014 schreef: ↑08-04-2018 21:00zeg maar Friez, das korter
Redelijk, maar staat er nog maar 2 jaar. Appels vorig jaar best wel veel, voor het formaat boom. Heb ik, samen met perenboom 3 of 4 jaar terug gekocht bij de Lidl
Ik heb nu een wilde braam die aan is komen lopen. Althans ik denk voor 99% te weten dat het een braam betreft. Toevallig popte hij op bij een hek. Dus heb ik hem vandaag geleid, bleken twee lange stengels te zijn. Met veel nieuwe uitlopers en blaadjes eraan. Denk je dat deze braam al dit jaar vruchten gaat dragen?
Hoe verzorg je je fruitbomen? Heb je gemest? Ik heb ook appel/peer/pruim/kers bomen staan. Ze staan nu voor het voor het vierde jaar. Vorig jaar en andere jaren nul fruit. Zou vorig jaar kunnen komen door de vorst. Nu hoop ik echt op enige opbrengst. In de afgelopen jaren zijn het wel echte bomen geworden met dikkere stammen.
Ik overweeg om morgen wat koemest te geven aan de stam.
zondag 8 april 2018 om 21:38
Wat een fantastisch onderschrift heb jij. Spontaan zin in september terwijl ik een echt zomermens ben!
@duet, zag ze er wel steeds omheen maar geen naar binnen zien gaan. Duimen dat ze er toch willen overnachten dus.
Morgenochtend ben ik vrij en ga ik m'n vlinderstruik stekjes plantennin de speeltijd, heel stiekem. En zaadjes strooien, hoewel het nog een beetje vroeg is misschien.
koettie wijzigde dit bericht op 08-04-2018 21:40
32.95% gewijzigd
zondag 8 april 2018 om 21:59
Oh wat is er veel geschreven! Ik zou zo graag op iedereen willen reageren maar ik ken jullie namen nog niet goed en haal allemaal dingen door elkaar. Maar dat ga ik wel leren!
Wat ik wel wil en kan doen: iedereen hartelijk bedanken voor de welkomstwoorden! Dat voelt heel fijn!
Zal ik dan maar gewoon nu wat schrijven over mijn wel en wee?
Afgelopen weekend genoten van de stralende bloemetjes van het speenkruid. Velen vinden het onkruid maar in een schaduwtuin met hoge bomen ben je blij met elk bloemetje. De wolfsmelk (geelgroene) bloeit ook weer heerlijk onder de eiken. En blijft ook lang in kleur. Wat tegenvalt is de vinca, maar hier en daar een bloemetje.
Bezig geweest met potjes waarin ik iets (?) heb overgehouden. Grote vraag is altijd: wat?
Ik geef altijd alles een kans en nu staat er ineens een klein paars viooltje te stralen!
Gisteren bij een mevrouw langs geweest bij wie ik gratis plantenpotten mocht ophalen, leuk om in te zaaien.
Vlinder die heeft overwinterd in de schuur is vandaag weggevlogen, slak aldaar is nog niet wakker, meesjes zijn druk bezig in nestkastje en de kolonie lieveheersbeestjes die hier elk jaar overwintert is uitgevlogen.
Bijen zou ik ook wel willen maar dat lukt bijna niet.
Allen hele fijne week gewenst!
Wat ik wel wil en kan doen: iedereen hartelijk bedanken voor de welkomstwoorden! Dat voelt heel fijn!
Zal ik dan maar gewoon nu wat schrijven over mijn wel en wee?
Afgelopen weekend genoten van de stralende bloemetjes van het speenkruid. Velen vinden het onkruid maar in een schaduwtuin met hoge bomen ben je blij met elk bloemetje. De wolfsmelk (geelgroene) bloeit ook weer heerlijk onder de eiken. En blijft ook lang in kleur. Wat tegenvalt is de vinca, maar hier en daar een bloemetje.
Bezig geweest met potjes waarin ik iets (?) heb overgehouden. Grote vraag is altijd: wat?
Ik geef altijd alles een kans en nu staat er ineens een klein paars viooltje te stralen!
Gisteren bij een mevrouw langs geweest bij wie ik gratis plantenpotten mocht ophalen, leuk om in te zaaien.
Vlinder die heeft overwinterd in de schuur is vandaag weggevlogen, slak aldaar is nog niet wakker, meesjes zijn druk bezig in nestkastje en de kolonie lieveheersbeestjes die hier elk jaar overwintert is uitgevlogen.
Bijen zou ik ook wel willen maar dat lukt bijna niet.
Allen hele fijne week gewenst!
zondag 8 april 2018 om 22:07
Mijn braam heeft het eerste jaar wel een paar vruchten gegeven, maar niet super veel. Maar dat komt vanzelf. De fruitbomen snoei ik hier en daar een beetje, zo dat takken elkaar niet in de weg zitten/schuren. En verder doe ik er niet zo veel aan, gisteren wat koeiemestkorrels gegeven.HasseSimonsdochter schreef: ↑08-04-2018 21:26Ok Friez!
Ik heb nu een wilde braam die aan is komen lopen. Althans ik denk voor 99% te weten dat het een braam betreft. Toevallig popte hij op bij een hek. Dus heb ik hem vandaag geleid, bleken twee lange stengels te zijn. Met veel nieuwe uitlopers en blaadjes eraan. Denk je dat deze braam al dit jaar vruchten gaat dragen?
Hoe verzorg je je fruitbomen? Heb je gemest? Ik heb ook appel/peer/pruim/kers bomen staan. Ze staan nu voor het voor het vierde jaar. Vorig jaar en andere jaren nul fruit. Zou vorig jaar kunnen komen door de vorst. Nu hoop ik echt op enige opbrengst. In de afgelopen jaren zijn het wel echte bomen geworden met dikkere stammen.
Ik overweeg om morgen wat koemest te geven aan de stam.
Gisteren bij mijn tuincentrum hadden ze bomen met 5 soorten pruimen, de familytree. En ook duo-bomen met 2 soorten eraan, maar ook soorten met 2 appels of 2 peren. Erg grappig
maandag 9 april 2018 om 09:01
Hier zijn we vol enthousiasme begonnen met het ontmantelen van onze tegeltuin. Maar wat een tegenvaller is, er zit een enorme laag zand onder de tegels en daaronder lijken weer tegels te liggen, het oude terras? We hebben nu steeds zo veel mogelijk zand afgegraven, maar het is veel werk, zwaar, dan moet die bende ook nog afgevoerd worden, en dan het graafgat gevuld met goede potgrond.
Is het wel nodig om dit zo te doen? Zouden we ook kunnen volstaan met alleen de bovenste laag afgraven en nog iets van kleikorrels door het zand mengen, schep compost in het plantgat en plant er in. En afdekken met een laagje aarde.
Wat denken jullie?
Is het wel nodig om dit zo te doen? Zouden we ook kunnen volstaan met alleen de bovenste laag afgraven en nog iets van kleikorrels door het zand mengen, schep compost in het plantgat en plant er in. En afdekken met een laagje aarde.
Wat denken jullie?
maandag 9 april 2018 om 09:52
Nevyn, ik ben ook bezig om mijn terras weg te halen (verplaatsen eigenlijk) en ook hier een dikke zandlaag onder het oude terras. (Gelukkig niet nóg een laag stenen.) Ik haal het zand weg en doe er aarde voor in de plaats. Er zal wel wat zand ook nog achterblijven, maar ik spit alles door elkaar. Ik heb kleigrond, dus dat mixen met wat zand kan wel. Ik wil er vaste planten gaan plaatsen en daarom wil ik dat de wortels echt flink kunnen groeien. Maar het lijkt me dat wat jij voorstelt ook kan. Haal je dan wel de onderste laag tegels ook nog weg?
Het is inderdaad zwaar werk en ik doe het in mijn eentje, maar ik word er helemaal gelukkig van
Twee dagen spitten en sjouwen met stenen, plantjes verplaatsen... En het is nog lang niet klaar! Ik schat dat ik nog een dag of vijf á zeven moet.
Ik vond overal in de tuin vingerhoedskruid. Die heb ik allemaal bij elkaar een nieuwe plek gegeven.
Vandaag wil ik nog een aantal van die ingegraven betonnen bakken uit de grond halen. Het zijn er een stuk of zes, loodzwaar en helemaal vol met aarde en resten. En weer verder met graven en verplaatsen.
Het is inderdaad zwaar werk en ik doe het in mijn eentje, maar ik word er helemaal gelukkig van
Ik vond overal in de tuin vingerhoedskruid. Die heb ik allemaal bij elkaar een nieuwe plek gegeven.
Vandaag wil ik nog een aantal van die ingegraven betonnen bakken uit de grond halen. Het zijn er een stuk of zes, loodzwaar en helemaal vol met aarde en resten. En weer verder met graven en verplaatsen.
case-je wijzigde dit bericht op 09-04-2018 09:54
5.98% gewijzigd
maandag 9 april 2018 om 13:55
Case- je, die onderste laag stenen blijft liggen, het is nu al bijna niet te doen, anders wordt het helemaal onbegonnen werk, dan moeten we een graafmachine gaan huren denk ik.
We hebben besloten inderdaad te gaan mengen met klei of kokosvezels oid, als het maar vocht vasthoudt en aarde.
En dan maar kijken wat er aanslaat qua planten. Als er onkruid tussen de tegels kan groeien, moet het hier ook lukken denk ik dan.
Het is nu nog steeds een hoop spitwerk, maar ik hoef nu niet te mikken om het in een zak te krijgen, dat scheelt toch weer iets. Respect hoor, dat je dat in je eentje doet! Wij zijn gelukkig nog met z'n tweeën en manlief is fysiek zwaar werk gewend.
We hebben besloten inderdaad te gaan mengen met klei of kokosvezels oid, als het maar vocht vasthoudt en aarde.
En dan maar kijken wat er aanslaat qua planten. Als er onkruid tussen de tegels kan groeien, moet het hier ook lukken denk ik dan.
Het is nu nog steeds een hoop spitwerk, maar ik hoef nu niet te mikken om het in een zak te krijgen, dat scheelt toch weer iets. Respect hoor, dat je dat in je eentje doet! Wij zijn gelukkig nog met z'n tweeën en manlief is fysiek zwaar werk gewend.
maandag 9 april 2018 om 16:33
Haha! Dat van dat onkruid denk ik ook steeds: als dat overal kan groeien, dan zal het een boel andere planten ook wel gaan lukkenNevyn schreef: ↑09-04-2018 13:55Case- je, die onderste laag stenen blijft liggen, het is nu al bijna niet te doen, anders wordt het helemaal onbegonnen werk, dan moeten we een graafmachine gaan huren denk ik.
Ik vind het wel leuk om te weten dat jullie ook een terras aan het weghalen zijn. Het is veel werk, maar het geeft ook heel veel voldoening!
maandag 9 april 2018 om 17:45
Alleen even om te laten weten dat ik nog steeds meelees en geniet van jullie foto's.
We hebben nog steeds geen datum voor de woning. Zondagmiddag wel even weer door de ramen gegluurd maar er moet nog veel gebeuren.
De tegeltuin(tje) nog even bekeken veel tegels gaan eruit maar ook nog een kleine klimroos ontdekt. En een plekje waar ik graag weer een vijvertje of stroompje wil hebben. (De pomp en watervalletje is er nog).
We hebben nog steeds geen datum voor de woning. Zondagmiddag wel even weer door de ramen gegluurd maar er moet nog veel gebeuren.
De tegeltuin(tje) nog even bekeken veel tegels gaan eruit maar ook nog een kleine klimroos ontdekt. En een plekje waar ik graag weer een vijvertje of stroompje wil hebben. (De pomp en watervalletje is er nog).
maandag 9 april 2018 om 18:42
@koettie, dag bijtje! Lekker geslapen?
@ nevyn, hoe dik is de laag aarde die bovenop de stenen komt? Wij hebben nl gras gelegd over een stuk fundering van een gemetselde vijver. Als het in de zomer erg warm en droog is, zie je in het gras precies een gele rechthoek van de oude fundering, omdat het gras daar toch te weinig kan wortelen. Zolang er genoeg regen valt, zie je niks, totdat de zon flink gaat schijnen.... Ik hoop dat er bij jou een flinke laag tussen zit, anders vrees ik dat de plantjes niet blij zullen zijn.
Hier bloeit vandaag de eerste kersenbloesem. Had hem gisteren al verwacht, zo warm als het was. Maar vandaag toch echt een wit bloemetje.
@ nevyn, hoe dik is de laag aarde die bovenop de stenen komt? Wij hebben nl gras gelegd over een stuk fundering van een gemetselde vijver. Als het in de zomer erg warm en droog is, zie je in het gras precies een gele rechthoek van de oude fundering, omdat het gras daar toch te weinig kan wortelen. Zolang er genoeg regen valt, zie je niks, totdat de zon flink gaat schijnen.... Ik hoop dat er bij jou een flinke laag tussen zit, anders vrees ik dat de plantjes niet blij zullen zijn.
Hier bloeit vandaag de eerste kersenbloesem. Had hem gisteren al verwacht, zo warm als het was. Maar vandaag toch echt een wit bloemetje.
maandag 9 april 2018 om 18:47
Adrianus, zou je wat foto's willen plaatsen van jouw tuin of stukjes van jouw tuin? Ben heel benieuwd hoe die eruit ziet!
Groot gelijk dat je blij bent met jouw bloemetjes in de schaduw. Je kunt de natuur toch niet dwingen, dus als de natuur jou laat zien wat er onder jouw eiken wel wil bloeien, dan mag je daar gewoon blij mee zijn, ook al noemen anderen dat onkruid. Voor mij bestaat er eigenlijk geen onkruid, alle planten hebben zo hun schoonheid. En daarbij: de meeste gekweekte planten zijn gewoon doorgekweekt "onkruid".
Groot gelijk dat je blij bent met jouw bloemetjes in de schaduw. Je kunt de natuur toch niet dwingen, dus als de natuur jou laat zien wat er onder jouw eiken wel wil bloeien, dan mag je daar gewoon blij mee zijn, ook al noemen anderen dat onkruid. Voor mij bestaat er eigenlijk geen onkruid, alle planten hebben zo hun schoonheid. En daarbij: de meeste gekweekte planten zijn gewoon doorgekweekt "onkruid".
maandag 9 april 2018 om 19:01
Wat een schattige bijtjes @koettie
Ik heb foto’s genomen van de nog onbekende plant. Iemand een idee wat het wordt?
https://s31.postimg.org/pv7xqpnff/80755 ... 8659_F.jpg
https://s31.postimg.org/ra9ifgbnv/3520_ ... 94_EB2.jpg
Ik heb foto’s genomen van de nog onbekende plant. Iemand een idee wat het wordt?
maandag 9 april 2018 om 19:03
OK, dat valt dus wel mee. Dat moet dan wel lukken. Bij ons was dat veel minder, maar wij dachten ook gras groeit overal, zelfs tussen stoeptegels.
En het gele stukje gras is niet zo groot. De meeste fundering ligt onder ons terras.
Succes verder met jullie klus, hopelijk kunnen jullie snel met het leukere werk beginnen: het aanplanten van mooie plantjes!
maandag 9 april 2018 om 19:04
Wilde hyacint?PomonaSprout schreef: ↑09-04-2018 19:01Wat een schattige bijtjes @koettie
maandag 9 april 2018 om 19:09
Case-je, jouw vingerhoedskruid vind je volgend jaar weer door je hele tuin.
Ik plant ze ook ieder jaar over naar daar waar ik ze wil en het jaar erop staat ze weer vrolijk ergens anders.
Ach, het zijn makkelijke planten, die zich ook makkelijk laten verplaatsen. Een aantal laat ik ook gewoon staan, vind het wel leuk dat er af en toe wat planten uit de pas lopen.
Ik plant ze ook ieder jaar over naar daar waar ik ze wil en het jaar erop staat ze weer vrolijk ergens anders.
Ach, het zijn makkelijke planten, die zich ook makkelijk laten verplaatsen. Een aantal laat ik ook gewoon staan, vind het wel leuk dat er af en toe wat planten uit de pas lopen.
maandag 9 april 2018 om 19:11
Van die paarse in het gras? Die heb ik dit jaar ook voor het eerst, die zijn onder de heg door van de achterburen komen aanwandelen.PomonaSprout schreef: ↑09-04-2018 19:08Dat dacht mijn mam ook al. Zo leuk om uit te vinden wat er allemaal groeit in de tuin, we kwamen ook al allemaal wilde viooltjes tegen.