Lijf & Lijn alle pijlers

Niet fit tijdens dieet.

13-04-2018 13:10 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor het eerst in mijn leven doe ik aan de lijn: ik wil een kilo of vijf afvallen. Ik probeer me aan 1600 calorieën per dag te houden. En dat lukt me ook maar ik voel me helemaal niet fit... Ik ben moe, hoofdpijn, soms wat duizelig, maagpijn en veel honger.
Ik ben een echte snoeper, normaal als ik trek heb dan eet ik een stroopwafel of twee eierkoeken of m&m’s. Dat doe ik nu dus niet meer, ruim twee weken niet.

Ik vraag me af of dit misschien wel verschijnselen zijn van het afkicken van suiker?

Is dit herkenbaar ? Ben heel benieuwd.

Oh ja, misschien handig om bij te vermelden: ik ben 1.75 en 73 kg.
lilalinda schreef:
13-04-2018 13:29
Bereken je BMR eens, ik denk dat jij (gok je) zo'n 1.900 calorieën moet eten, om gezond af te vallen.
(voor BMR berekenen zijn tooltjes, google maar)
Thanks! Ga ik zo even doen.
Eigenlijk had ik ook reacties verwacht als ‘je moet er even doorheen’ en het ‘hoort bij afvallen’. Maar ik geloof dar vooralsnog niemand er zo over denkt ?

Lilalinda: Bmr 1900 inderdaad.
Eet meer eiwitrijk voedsel zoals kwark, eieren, mager vlees. En veel minder koolhydraat zwaar voedsel zoals pasta, aardappelen.

Sowieso al dat suikersnoepgoed laten staan. Maar dat hoofdpijn gebeuren kan inderdaad zijn doordat je lichaam zich nog moet aanpassen aan het feit dat het niet continue makkelijk verwerkbare suikers krijgt in de bloedsomloop en nu zelf aan de slag moet om de bloedsuiker spiegel op niveau te houden.

Met trage koolhydraten, bijvoorbeeld uit vezels van groentes. En met eiwitten die eerst omgezet moeten worden en langzamer verteerd worden, zorg je ervoor dat je maag in ieder geval langer vol zit zodat dat hongergevoel langer weg blijft.

Gegeven jouw huidige gewicht en lengte zal je minimaal ongeveer 1500 kCal per dag nodig hebben om jezelf in stand te houden zonder ook maar iets te doen. Dus die 1600 is in principe niet verkeerd.

Wat misschien nog helpt is om ipv thee juist koud water te drinken. Met koud water koel je je lichaam af, waardoor je lichaam extra moet gaan verbranden om zichzelf weer op temperatuur te krijgen. Dus niet specifiek veel meer gaan drinken, maar dat wat je drinkt (en eet) als koude optie opnemen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
RubyAnne schreef:
13-04-2018 13:35
Weet je, ik heb niet eens het idee dat ik ontzettend veel minder eet dan normaal. Alleen het snoep en tussendoortjes zoals eierkoeken laat ik weg. Ik had zo niet verwacht dat ik dan zoveel honger zou hebben.

Het is deels mentaal hoor. Als ik op kantoor werk dan heb ik om 10 uur mijn middag boterham op (hongerrrr) en red het prima tot het avondeten. Als ik bij een klant zit, eet ik pas om 12/13 uur, zonder problemen. Normaal als ik naar mijn werk ga, ontbijt ik om 7 uur (2 boterhammen), als ik naar een klant moet die verder weg zit, dan krijg ik ze om half 7 met moeite weg. Gek genoeg, als ik op vakantie ben en om 5 uur moet ontbijten omdat we om 6 uur verder moet, zijn die 4 boterhammen, die bak yoghurt en dat fruit absoluut geen probleem.

Je had meer eetmomenten door het snoepen, die zijn nu 'leeg'. Misschien helpt het om je eetmomenten meer te spreiden?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Je kunt ook een week of 2 je eten tracken met een app, dan krijg je inzicht in waar de caloriebommetjes zitten en kun je een beetje puzzelen waar je wat weg kan laten of vervangen door iets minder calorierijks, afhankelijk van wat je wil missen.

Zelf ben ik gestopt met het drinken van calorieën (was het voor mij niet waard) en kleine aanpassingen zoals bijvoorbeeld een gehaktbal vervangen door een Duits biefstukje. Voor mij net zo lekker met veel minder vet en calorieën. Dan bereik je met kleine aanpassingen je doel en hou je het ook op de langere termijn makkelijk vol.

Ineens je eetpatroon omgooien of stoppen met iets kan inderdaad wel klachten geven.

Het helpt tegen hongergevoel om iets meer eiwitten en vezels te eten.

1600 kcal vind ik niet raar trouwens bij jouw lengte en gewicht, dat is echt geen crashen.

Succes!
Ik lees alles hoor, ben blij met de tips!

Alleen de een schrijft dat suikerafkicken niet kan en de ander wel :-?

Ik heb nu even wat fruit gegeten en ik knap gelijk op, voel me fitter. Dus ik heb het blijkbaar toch nodig. Ik dacht altijd dat een beetje diëten wel mee viel :evil: :cry:
12twister schreef:
13-04-2018 13:46

1600 kcal vind ik niet raar trouwens bij jouw lengte en gewicht, dat is echt geen crashen.

Ik zou het wel crashen noemen. Ze heeft tenslotte maar 100 kcal per dag beschikbaar om te besteden aan haar activiteiten. Dat is erg weinig wanneer je lichaam nog niet door heeft dat het aan de slag moet met reserves aanspreken.

Het menselijk lichaam is van nature erg zuinig wat betreft veranderen. Of dat nu is met het omgooien van hormoon patronen of het rekruteren van extra spierweefsel of bot is, dat lichaam klaagt liever ipv dat het meteen aan de slag gaat.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
jaw schreef:
13-04-2018 13:52
Ik zou het wel crashen noemen. Ze heeft tenslotte maar 100 kcal per dag beschikbaar om te besteden aan haar activiteiten. Dat is erg weinig wanneer je lichaam nog niet door heeft dat het aan de slag moet met reserves aanspreken.

Het menselijk lichaam is van nature erg zuinig wat betreft veranderen. Of dat nu is met het omgooien van hormoon patronen of het rekruteren van extra spierweefsel of bot is, dat lichaam klaagt liever ipv dat het meteen aan de slag gaat.
Maar als het lichaam echt moet wennen, dan zou ik vol moeten houden in de hoop dat ik snel er aan wen. Ik ga het wel anders doen sowieso, gezonder eten en weinig snoep. Deze 1600 calorieën trek ik niet, baal er wel van.
BMR 1900 had ik overheen gelezen, ik had je eind 20 geschat en kom iets hoger dan 1500 uit (LINKJE) en je lijkt niet heel actief met 1 x per week sporten (of heb je een zwaar beroep?).

250 tot 500 calorieën minder per dag is een goed uitgangspunt.
Wat meespeelt is de vorm waarin je die 1600 kcal stopt.

Oftewel, doseren door veel eetmomenten, of zaken eten die maar heel langzaam verteren. En de rest is wilskracht.
12twister schreef:
13-04-2018 13:59
BMR 1900 had ik overheen gelezen, ik had je eind 20 geschat en kom iets hoger dan 1500 uit (LINKJE) en je lijkt niet heel actief met 1 x per week sporten (of heb je een zwaar beroep?).

250 tot 500 calorieën minder per dag is een goed uitgangspunt.
Ik ben begin 40 :-D

Ik heb geen zittend beroep, ben dus in beweging. Ik ben niet sportief buiten 1 x per wk een uurtje sport. Ik fiets ongeveer elke dag een kilometer of twee.
lilalinda schreef:
13-04-2018 13:13
duh, je crasht
1600 calorieen is geen carsh dieet hoor. Dat is keurig. Zeker icm je lengte en gewicht. Ik ben wel iets minder lang maar ruim 20kg zwaarder dan jij en eet rond de 1700 calorieen per dag. Bovendien verbrand ik dagelijks nog 300-400 calorieen extra met een lange wandeling. Ik voel me hier trouwens prima bij. Wel af en toe flink honger.

De dietiste adviseert ongeveer 25% minder te eten per dag dan je normale behoefte.
boannan wijzigde dit bericht op 13-04-2018 14:18
49.06% gewijzigd
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
lilalinda schreef:
13-04-2018 13:13
duh, je crasht
Enkel niet snoepen is niet crashen hoor...

TO: kan zijn dat je een beetje aan het afkicken bent.
Misschien ben je ook te streng bezig (en grote kans dat je dat niet vol gaat houden)

Mijn tip: GEEN calorieën tellen of een menulijst volgen, maar naar je lichaam leren luisteren en eerst dus gaan wennen aan niet snoepen.
Gewoon eten wat je normaal eet bij je maaltijden, behalve dus de zoetigheid. (En ik zou ook even geen frisdrank nemen, en geen suiker in je thee of koffie. Ff ontwennen)
En als je tussendoor echt trek krijgt grijp je niet naar snoep, maar neem fruit, beetje yoghurt, een cracker e.d.
Niet te hard van stapel lopen maar je lijf rustig laten wennen.
(En ja daar val je minder snel vanaf maar je hebt er wel veel langer plezier van dan wanneer het snel gaat)

Kijk, van eten wordt je niet dik, ook niet van snoep. Je wordt enkel dik van te veel 😉.
anoniem_20949 wijzigde dit bericht op 13-04-2018 15:59
0.88% gewijzigd
Je bent helemaal gestopt met snoepen, dat betekent een hele hoop calorieën minder, dus het is echt niet raar dat je lichaam nu meer nodig heeft. Als je bv eerst 2300 calorieën at/dronk en nu 1600 is dat veel te weinig en wel crashen. Probeer eerst gewoon 2000 calorieën te eten en kijk wat je lichaam doet.
Life is short. Eat dessert first.
RubyAnne schreef:
13-04-2018 13:55
Maar als het lichaam echt moet wennen, dan zou ik vol moeten houden in de hoop dat ik snel er aan wen. Ik ga het wel anders doen sowieso, gezonder eten en weinig snoep. Deze 1600 calorieën trek ik niet, baal er wel van.
Als je dat niet trekt, niet doen.
Eerst maar even jezelf aanwennen om voedzame dingen te nemen zoals vorkoren crackers of boterhammen, fruit, yoghurt enz.

(Meedoen aan die koolhydraat arme onzin ook een streng dieet. Je gaat bepaalde voedingsmiddelen weglaten en vroeg of laat ga je dat verliezen. Op mijn werk zijn er ook een paar die die koolhydraten weglaten, die hebben allemaal een maatje meer en zijn vaak met diëten bezig. Ik eet alles wat ik wil, maar met mate, dieet nooit en ik heb al jaren maat 36/38. En nee, dat gaat ook bij mij helaas niet vanzelf)

Wat Doornroosje zegt.
Van 2300 naar 1600 is echt veel te veel, zo verpest je je spijsvertering.
Rustig aan...
anoniem_20949 wijzigde dit bericht op 13-04-2018 14:22
6.04% gewijzigd
boannan schreef:
13-04-2018 14:10
1600 calorieen is geen carsh dieet hoor. Dat is keurig. Zeker icm je lengte en gewicht.
TO heeft een BMR van iets boven de 1900
ze kan dus gerust 1750 calorien nemen en nog heerlijk afvallen
Dat is toch twee belegde boterhammen extra op een dag, weg met het hongergevoel
Frisdrank drink ik al niet, alleen suiker in de koffie... maar ik drink niet eens elke dag koffie. Het is bij mij echt het snoepen, ik snoep elke dag en ik hou ook erg van tussendoortjes zoals liga’s en eierkoeken. Ik ga dat proberen te vervangen door yoghurt en kwark. Ik ga de 1600 calorieën niet meer tellen, denk ik. Ik moet het even op een rijtje krijgen hoe nu aan te pakken.
lilalinda schreef:
13-04-2018 14:20
Dat is een fijne ! Dat scheelt alweer in vergelijking met de 1600 :-D
Ik ben serieus blij met de input hier, ik was echt een beetje uit het veld geslagen dat ik het niet meer zo trok.
lilalinda schreef:
Dan doe je er wel erg lang over. Je moet ongeveer 7700 calorieen minder eten dan je verbruikt voor 1kg gewichtsverlies. Bij 500 calorieen minder per dag is dat ongeveer 500gr per week. Dat vind ik netjes.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
RubyAnne schreef:
Frisdrank drink ik al niet, alleen suiker in de koffie... maar ik drink niet eens elke dag koffie. Het is bij mij echt het snoepen, ik snoep elke dag en ik hou ook erg van tussendoortjes zoals liga’s en eierkoeken. Ik ga dat proberen te vervangen door yoghurt en kwark. Ik ga de 1600 calorieën niet meer tellen, denk ik. Ik moet het even op een rijtje krijgen hoe nu aan te pakken.
Liga en eierkoek is op zich niet zo'n probleem mits met mate.
En als je dat niet kan dan voorlopig idd maar even niet.
Maar als je bijv. niet het hele pakje neemt maar eentje dan is dat echt niet erg.

Als je er zelf niet uitkomt ga dan ajb naar een diëtiste ipv zelf te gaan rotzooien met diëten.
Heb ik jaren terug ook gedaan, nu 13 jaar later nog steeds plezier van. (En ja ik eet gewoon bananen, aardappels en (volkoren) boterhammen en weet ik wat tegenwoordig volgens de goeroes allemaal niet mag. Nooit aan die onzin meegedaan)
anoniem_20949 wijzigde dit bericht op 13-04-2018 16:01
8.98% gewijzigd
Doornroosje, jij vroeg toch wat ik aan calorieën vd snoep binnenkreeg? Ik heb eens even zitten rekenen en dan zat ik zo aan de 500 calorieën per dag (snoep zoals stroopwafel en dan ook eierkoeken enz.) En dat doe ik nu dus niet meer al ruim twee weken, eet wel af en toe Liga.
boannan schreef:
13-04-2018 14:25
Dan doe je er wel erg lang over. Je moet ongeveer 7700 calorieen minder eten dan je verbruikt voor 1kg gewichtsverlies. Bij 500 calorieen minder per dag is dat ongeveer 500gr per week. Dat vind ik netjes.
Eigenlijk hoef ik niet heel snel af te vallen. Ik wil graag wat kilo’s kwijt omdat ik dat mooier vindt. Ik heb een gewoon gewicht, maar voor mijn doen wat meer dan ik gewend ben (is er ingeslopen, ik ben niet ineens in een korte periode aangekomen bijvoorbeeld). Ik ben gaan googlen op lijnen en kwam zo op de 1600 calorieën uit en dat leek me wel wat. Ben ook ruim 1 kilo kwijt maar voel me er niet fit bij.
RubyAnne schreef:
13-04-2018 14:28
Doornroosje, jij vroeg toch wat ik aan calorieën vd snoep binnenkreeg? Ik heb eens even zitten rekenen en dan zat ik zo aan de 500 calorieën per dag (snoep zoals stroopwafel en dan ook eierkoeken enz.) En dat doe ik nu dus niet meer al ruim twee weken, eet wel af en toe Liga.
Waarschijnlijk dus nog iets meer omdat men kleine dingen vaak niet meetelt. Dan zou ik zeker 250 calorieën meer gaan eten.

En waarom zou je onder je BMR moeten gaan zitten? Dat is wat je lichaam nodig heeft om te overleven. Dus voor je ademhaling, bloedsomloop, hersenactiviteit in volledige rust (wel wakker natuurlijk). Ik neem aan dat TO niet 24u op 24u in bed ligt of op de bank zit.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 13-04-2018 14:56
0.07% gewijzigd
boannan schreef:
13-04-2018 14:25
Je moet het wel volhouden en je wil waarschijnlijk niet dat het er binnen enkele maanden terug aanzit? Beter langzaam afvallen en je stofwisseling hoog houden dan snel afvallen. Vind ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven