Narcistisch misbruik
donderdag 12 april 2018 om 13:48
Hallo allemaal,
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik kom uit een relatie met een 'verborgen' narcist. Nu bijna drie maanden uit en ik merk dat de impact enorm is. Ik worstel heel erg met mezelf en voel me vaak heel eenzaam en vooral onbegrepen.
Ik kwam hier verschillende topics tegen over narcistisch misbruik, maar die zijn niet meer actief. Vandaar dat ik een nieuwe open, in de hoop in contact te komen met mensen die dit hebben meegemaakt en begrijpen.
Riskant op het viva-forum, dat realiseer ik me. Maar het is moeilijk om in contact te komen met mensen die ook uit een dergelijke relatie komen, blijkt. Dus het risico neem ik dan maar.
Graag alleen serieuze reacties. Dit is niet het zoveelste topic over een rotzak van een ex die ik gemakshalve een narcist noem.
Ira
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik kom uit een relatie met een 'verborgen' narcist. Nu bijna drie maanden uit en ik merk dat de impact enorm is. Ik worstel heel erg met mezelf en voel me vaak heel eenzaam en vooral onbegrepen.
Ik kwam hier verschillende topics tegen over narcistisch misbruik, maar die zijn niet meer actief. Vandaar dat ik een nieuwe open, in de hoop in contact te komen met mensen die dit hebben meegemaakt en begrijpen.
Riskant op het viva-forum, dat realiseer ik me. Maar het is moeilijk om in contact te komen met mensen die ook uit een dergelijke relatie komen, blijkt. Dus het risico neem ik dan maar.
Graag alleen serieuze reacties. Dit is niet het zoveelste topic over een rotzak van een ex die ik gemakshalve een narcist noem.
Ira
zondag 15 april 2018 om 20:02
Helemaal mee eens. Ik kreeg er ook direct een naar gevoel van. Mede omdat ik dit soort acties maar al te goed ken.francieneke schreef: ↑15-04-2018 17:37In het geval van Samarinde vind ik de motivatie van de ander wel degelijk belangrijk. Het kan iets onschuldigs, iets nietszeggends zijn: iemand kan net ene Petra gesproken hebben, is er met z'n kop niet bij en maakt een dergelijke onschuldige vergissing. Ook kan iemand er een minnares naast hebben en per ongeluk OOPS! een vergissing maken.
Nog erger echter is het wanneer iemand bewust een verkeerde naam noemt om de ander de boodschap mee te geven dat ze totaal onbelangrijk is.
Als je uitgaat van een simpele vergissing, maar er is sprake van narcistisch misbruik dan kunnen je nog meer rare verrassingen te wachten staan. Als je uitgaat van narcistisch misbruik maar het is een simpele vergissing dan heb je een verkeerd beeld van die ander en dan doe je hem/haar onrecht aan.
Ik vind het een heel tekenend voorbeeld. Zo duidelijk, zo raak dat ik er misselijk van werd toen ik het las. Het lijkt zo onschuldig, en als je het vertelt aan anderen zullen ze veelal de link naar narcistisch misbruik niet leggen. Als je ooit te maken heb gehad met een (echte!) narcist dan voel je tot in je haarwortels hoe zo'n "foutje" gecommuniceerd wordt. Dan voel je de wellustige wreedheid en doortraptheid. Onecht, weldoordacht, misselijkmakend.
zondag 15 april 2018 om 20:03
zondag 15 april 2018 om 20:05
Eens!Amant schreef: ↑15-04-2018 20:03Echt niemand is gebaat bij jouw waarschuwingen. Ik ken het gevoel; je wilt de hele wereld vertellen dat er slechte mensen zijn en het liefst in de krant zijn naam en adres laten afdrukken.
Allemaal zinloos.
Kijken naar wanneer jij jezelf uit het oog verloren bent, dat heeft zin.
zondag 15 april 2018 om 20:05
Dan is het toch prima wat hierover wordt gezegd door anderen, geen verdediging nodig.Ira-Z schreef: ↑15-04-2018 19:53Nogmaals: ik verberg me niet achter andermans problemen. Ik benoem slechts de feiten. Misbruik heeft plaats gevonden, hoe je het ook went of keert. En daarnaast kijk ik evengoed naar mijn eigen aandeel. Het is niet zo gek dat je zoekt naar verklaringen als je uit een relatie komt waar je eigen interpretaties volledig in twijfel zijn getrokken en je jezelf niet meer kunt vertrouwen evenals de ander. Eerst zoek je naar verklaringen, daarna kom je bij verwerking.
Jij kijkt naar je eigen aandeel in jouw voormalige relatie, dus waarom dan niet onderschrijven dat het een wezenlijk onderdeel is van het herstelproces dat je doormaakt?
zondag 15 april 2018 om 20:06
Véél te simplistisch gedacht. Ik vind het nogal denigrerend om narcistische mishandeling te bestempelen als 'pesten'. Maar ik praat tegen een muur. In dit soort gevallen ligt het helemaal niet aan iemand beoordelingsvermogen. Het had jou ook kunnen overkomen, ook al denk je nu van niet. Maar het is me duidelijk dat je geen idee hebt van narcistisch misbruik en je het gemakshalve vergelijkt met reguliere mishandeling of pesterijen. Walgelijk. Hiermee bestempel je mensen als dom. En dat zijn ze allerminst.strikjemetstippels schreef: ↑15-04-2018 17:46Helemaal mee eens, want dat is het. Mag iemand je dan mishandelen? Natuurlijk niet. Is pesten mishandelen? Pff ik vind van niet. Kun je dan gewoon weg lopen? Jup. Zo lang je niet wordt tegen gehouden met geweld kun je altijd weg. En hoe lang het duurt voor je door hebt dat iemand idioot is/gestoord is/watdanookis, ligt aan je beoordelingsvermogen.
zondag 15 april 2018 om 20:10
Dat zeg ik echt nergens en ik impliceer dit ook nog niet eens. En natuurlijk ligt het wel aan iemands beoordelingsvermogen. Als je het helder ziet, zou je met zo iemand niet in zee gaan bij de eerste afwijkende zaak en manipulatie. Het is geen oordeel over iemands intelligentie of iets dergelijks, dat maak jij er van.Ira-Z schreef: ↑15-04-2018 20:06Véél te simplistisch gedacht. Ik vind het nogal denigrerend om narcistische mishandeling te bestempelen als 'pesten'. Maar ik praat tegen een muur. In dit soort gevallen ligt het helemaal niet aan iemand beoordelingsvermogen. Het had jou ook kunnen overkomen, ook al denk je nu van niet. Maar het is me duidelijk dat je geen idee hebt van narcistisch misbruik en je het gemakshalve vergelijkt met reguliere mishandeling of pesterijen. Walgelijk. Hiermee bestempel je mensen als dom. En dat zijn ze allerminst.
De enige constante in het verhaal ben jij. Zo lang je die niet sterker maakt, hebben de variabelen een veel te grote rol. En als je dat niet aan staat kan mij dat weinig interesseren, ik heb er geen last van hoor als jij weer in zo'n relatie terecht komt.
zondag 15 april 2018 om 20:13
Dit is niet helemaal waar. Of je bedoelt het wellicht anders. Narcisten vallen vaak op mensen waar ze wat aan hebben. Dat kan op allerlei vlak zijn; financieel, sex, netwerken, status, huis, gevoeligheid, creativiteit, intelligentie, wat diegene dan ook maar heeft wat hij of zij kan gebruiken. Dat ze hun partner als een mindere beschouwen is eigenlijk een beetje dubbel. Ze bewonderen ze aan de ene kant om iets wat zij niet hebben en kijken erop neer om hun eigen minderwaardigheid niet te hoeven voelen.Henk-en-Roelie schreef: ↑15-04-2018 19:16Een sterke zelfverzekerde vrouw met een leuk eigen leven is snel weg bij een echte narcist. Een echte narcist zal het ook niet proberen bij zo'n vrouw want daar krijgt hij geen voet aan de grond. Je moet niet vergeten dat een narcist parasitaire gedrag vertoont en zich alleen kan optrekken aan iemand die hij als zijn mindere beschouwt. Je kunt narcist ook lezen als verknipt. Hij/zij is zo verknipt geraakt door iets wat gebeurd is in de kinderjaren waardoor hij/zij dat overlevingsmechanisme voor zichzelf heeft gecreëerd.
zondag 15 april 2018 om 20:13
Ik lees er niet in dat mensen als dom worden bestempeld maar wel dat je jezelf verloocht door in zo'n ongezonde relatie te blijven hangen.Ira-Z schreef: ↑15-04-2018 20:06Véél te simplistisch gedacht. Ik vind het nogal denigrerend om narcistische mishandeling te bestempelen als 'pesten'. Maar ik praat tegen een muur. In dit soort gevallen ligt het helemaal niet aan iemand beoordelingsvermogen. Het had jou ook kunnen overkomen, ook al denk je nu van niet. Maar het is me duidelijk dat je geen idee hebt van narcistisch misbruik en je het gemakshalve vergelijkt met reguliere mishandeling of pesterijen. Walgelijk. Hiermee bestempel je mensen als dom. En dat zijn ze allerminst.
zondag 15 april 2018 om 20:14
Je begrijpt dat je met deze reactie vrijwel hetzelfde doet als waar je de ander van beticht, toch?Ira-Z schreef: ↑15-04-2018 20:06Véél te simplistisch gedacht. Ik vind het nogal denigrerend om narcistische mishandeling te bestempelen als 'pesten'. Maar ik praat tegen een muur. In dit soort gevallen ligt het helemaal niet aan iemand beoordelingsvermogen. Het had jou ook kunnen overkomen, ook al denk je nu van niet. Maar het is me duidelijk dat je geen idee hebt van narcistisch misbruik en je het gemakshalve vergelijkt met reguliere mishandeling of pesterijen. Walgelijk. Hiermee bestempel je mensen als dom. En dat zijn ze allerminst.
Natuurlijk heeft het wel te maken met iemands beoordelingsvermogen. Dat wordt alleen door jezelf in de war geschopt doordat er tegenover het positieve gevoel ook uiterst negatief gevoel wordt gesteld en je ergens aangeleerd hebt om je intuïtie dan alsnog te wantrouwen
anoniem_344137 wijzigde dit bericht op 15-04-2018 20:15
0.37% gewijzigd
zondag 15 april 2018 om 20:14
Ja dit inderdaad.Henk-en-Roelie schreef: ↑15-04-2018 20:13Ik lees er niet in dat mensen als dom worden bestempeld maar wel dat je jezelf verloocht door in zo'n ongezonde relatie te blijven hangen.
zondag 15 april 2018 om 20:15
Ja, dat is waar maar het zijn toch partners waar een vlekje aan te bespeuren is waar ze later aan kunnen tornen of te wel het mentaal aanranden.Ira-Z schreef: ↑15-04-2018 20:13Dit is niet helemaal waar. Of je bedoelt het wellicht anders. Narcisten vallen vaak op mensen waar ze wat aan hebben. Dat kan op allerlei vlak zijn; financieel, sex, netwerken, status, huis, gevoeligheid, creativiteit, intelligentie, wat diegene dan ook maar heeft wat hij of zij kan gebruiken. Dat ze hun partner als een mindere beschouwen is eigenlijk een beetje dubbel. Ze bewonderen ze aan de ene kant om iets wat zij niet hebben en kijken erop neer om hun eigen minderwaardigheid niet te hoeven voelen.
zondag 15 april 2018 om 20:18
Je wijst me op dingen die ik schrijf volgens jou. Je mis-intepreteert mijn woorden, leest slecht of niet, projecteert je eigen ongenoegen, wilt niet begrijpen, blijft jezelf herhalen. Dus wat wil je nou zelf?Amant schreef: ↑15-04-2018 19:55Het verschil is dat ik je gewoon wijs op wat je zelf schrijft.
Wat wil je nou precies met dit topic? Het komt op mij over alsof je vooral erkenning wil voor het feit dat je jouw misbruiker als een narcist wil duiden. Welke van bijna alle posts die je vertellen dat dat er niet toe doet heb je gemist?
Het gaat om jou. Niet om hoe je je misbruiker noemt.
Wat ik wil met dit topic staat in de openingspost.
Elke poging tot verklaring of uitleg van mijn kant, daar reageer je niet inhoudelijk op. En je herhaalt en herhaalt maar.
Einde oefening wat mij betreft.
zondag 15 april 2018 om 20:22
De pot verwijt de ketel.....maar goed ik ken wel meer (ex)partners van narcisten die kostte wat het kost willen winnen. Voor strijd zijn altijd 2 mensen nodig. Wanneer 1 daarvan niet mee doet dan is er ook geen strijd. Een relatie, strijd, ...etc bestaat slechts omdat twee mensen er aan bijdragen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 15 april 2018 om 20:23
Het kwam zo op mij over. kan zijn dat het niet zo bedoel is.Henk-en-Roelie schreef: ↑15-04-2018 20:13Ik lees er niet in dat mensen als dom worden bestempeld maar wel dat je jezelf verloocht door in zo'n ongezonde relatie te blijven hangen.
Te lang in zo'n relatie blijven hangen is zeker zelfverloochening. Dat voelde ik op een gegeven moment ook als zodanig en toen ben ik eruit gestapt.
zondag 15 april 2018 om 20:23
Amant probeert te wijzen op, uit eigen ervaring ook nog, dat je niet verder komt met focus op die vent maar op je zelf. En dat is niet je zelf de schuld geven maar een soort bescherming op bouwen zo dat het niet meer gebeurt. Dat je denkt bij de eerste keer zo'n geintje 'hey fuck off, ik ben liever op mij zelf dan te twijfelen aan iemands bedoelingen.'
Dat hier dan vele zelf verklaarde slachtoffers op hem in hakken vind ik dan wel een beetje grappig moet ik zeggen en een van de redenen waar om ik zo graag mensen vermijd (ja we hebben allemaal wel teleurstellingen en nare ervaringen), vanwege hypocrisie en - haha- narcisme.
Dat hier dan vele zelf verklaarde slachtoffers op hem in hakken vind ik dan wel een beetje grappig moet ik zeggen en een van de redenen waar om ik zo graag mensen vermijd (ja we hebben allemaal wel teleurstellingen en nare ervaringen), vanwege hypocrisie en - haha- narcisme.
Anoniem17062022182122 wijzigde dit bericht op 15-04-2018 20:24
0.08% gewijzigd
zondag 15 april 2018 om 20:24
Dat is het ook.
zondag 15 april 2018 om 20:28
Hm, want ik ben een zelfverklaard slachtoffer van een 'vermeende' narcist? Ik heb geen eigen ervaring uit eerdere relaties, begrijp niet dat je de focus bij jezelf dient te leggen?strikjemetstippels schreef: ↑15-04-2018 20:23Amant probeert te wijzen op, uit eigen ervaring ook nog, dat je niet verder komt met focus op die vent maar op je zelf. En dat is niet je zelf de schuld geven maar een soort bescherming op bouwen zo dat het niet meer gebeurt. Dat je denkt bij de eerste keer zo'n geintje 'hey fuck off, ik ben liever op mij zelf dan te twijfelen aan iemands bedoelingen.'
Jij weet een hoop over mij zeg. Knap hoor.
Heb je mijn berichten eigenlijk wel gelezen?
zondag 15 april 2018 om 20:28
Je schrijft het zelf letterlijk. Er valt niets te mis-interpreteren. Deze post van je is gebrabbel, omdat je niets hebt om mee te slaan.Ira-Z schreef: ↑15-04-2018 20:18Je wijst me op dingen die ik schrijf volgens jou. Je mis-intepreteert mijn woorden, leest slecht of niet, projecteert je eigen ongenoegen, wilt niet begrijpen, blijft jezelf herhalen. Dus wat wil je nou zelf?
Wat ik wil met dit topic staat in de openingspost.
Elke poging tot verklaring of uitleg van mijn kant, daar reageer je niet inhoudelijk op. En je herhaalt en herhaalt maar.
Einde oefening wat mij betreft.
Hoe lang ga je je verzet nog volhouden in plaats van je te richten op het helen van jezelf?
zondag 15 april 2018 om 20:30
@ Amant
Wat is er mis met naar jezelf kijken én de ander? Dat kan prima beide.
Misschien zit TO nog in een eerdere fase van het proces. Jij had er al jaren opzitten toch?
Voelt een beetje als iemand die al heel goed kan fietsen ( en er les in heeft gehad ) die naast iemand gaat staan die wankel probeert zijn fiets recht te houden.
Want als je een echt goede narcist te pakken hebt, probeer dan maar even die zelfreflectie toe te passen. Doorgaans zit je gevangen in een web van gevoelens van schaamte, leugens, manipulaties. Probeer dan je eigen stem nog eens te horen en goed naar jezelf te kijken, zónder eerst de dynamiek ( dus ook de ander) in kaart te brengen.
En sterker nog als je dan weet wat het probleem is. Is het dan al opgelost? Nee.
Wat is er mis met naar jezelf kijken én de ander? Dat kan prima beide.
Misschien zit TO nog in een eerdere fase van het proces. Jij had er al jaren opzitten toch?
Voelt een beetje als iemand die al heel goed kan fietsen ( en er les in heeft gehad ) die naast iemand gaat staan die wankel probeert zijn fiets recht te houden.
Want als je een echt goede narcist te pakken hebt, probeer dan maar even die zelfreflectie toe te passen. Doorgaans zit je gevangen in een web van gevoelens van schaamte, leugens, manipulaties. Probeer dan je eigen stem nog eens te horen en goed naar jezelf te kijken, zónder eerst de dynamiek ( dus ook de ander) in kaart te brengen.
En sterker nog als je dan weet wat het probleem is. Is het dan al opgelost? Nee.
zondag 15 april 2018 om 20:31
Narcisten zijn in de regel erg sluw, je komt al snel in hun valkuil terecht. Niet dat het buitenaardse wezens zijn maar dat sluwe en doortrapte is wel hun tweede natuur. Daar waar wij ophouden gaat de narcist verder.viva-amber schreef: ↑15-04-2018 20:22De pot verwijt de ketel.....maar goed ik ken wel meer (ex)partners van narcisten die kostte wat het kost willen winnen. Voor strijd zijn altijd 2 mensen nodig. Wanneer 1 daarvan niet mee doet dan is er ook geen strijd. Een relatie, strijd, ...etc bestaat slechts omdat twee mensen er aan bijdragen.
zondag 15 april 2018 om 20:33
zondag 15 april 2018 om 20:33
Ik heb het over meerdere mensen hier in dit topic, niet eens echt over jou want volgens mij was jij niet een van de mensen die Amant beschuldigden van allerlei zaken waaronder narcisme, heel manipulatief ook plaatsen dingen als 'als of ik mijn narcistische ex hoor praten.'Ira-Z schreef: ↑15-04-2018 20:28Hm, want ik ben een zelfverklaard slachtoffer van een 'vermeende' narcist? Ik heb geen eigen ervaring uit eerdere relaties, begrijp niet dat je de focus bij jezelf dient te leggen?
Jij weet een hoop over mij zeg. Knap hoor.
Heb je mijn berichten eigenlijk wel gelezen?
Waar om je alles op je zelf betrekt is mij onduidelijk. Uiteraard kun je mijn bedoelingen niet af lezen van wat karakters op een scherm maar ik ben niet zo betrokken bij mensen in het algemeen, ik zit hier ook gewoon maar om dat ik niet veel anders te doen heb.
Ik heb mensen gekend die zich zelf inderdaad zagen als slachtoffer van narcisten en borderliners, maar zich net zo gestoord gedroegen en totaal geen oog hadden voor mij of mijn leven. Ik ben dan ook hobby misantroop geworden: iedereen is gewoon kut, en ik ook (want ik ben ook geen heilige en heb genoeg gemanipuleerd en bedrogen).
Hand in eigen boezem dus, dat is het enige dat ik oorspronkelijk schreef en Amant ook (en daar mee bedoel ik: kijk naar wat je kunt veranderen, jezelf dus).
zondag 15 april 2018 om 20:41
Veel van de posts hierboven beschrijven eigenlijk het fenomeen gaslighting. Dit kan bij narcisme horen, maar niet alle gaslighters zijn narcisten, als ik het goed begrijp. Voor een zuivere discussie is het misschien goed om dit onderscheid te maken.
Het verklaart in ieder geval waarom je lang in een relatie kunt blijven hangen: in het geval van gaslighting sluipt het misbruik er zo subtiel in, dat je lang duurt voordat je het in de gaten hebt.
Het verklaart in ieder geval waarom je lang in een relatie kunt blijven hangen: in het geval van gaslighting sluipt het misbruik er zo subtiel in, dat je lang duurt voordat je het in de gaten hebt.