Narcistisch misbruik
donderdag 12 april 2018 om 13:48
Hallo allemaal,
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik kom uit een relatie met een 'verborgen' narcist. Nu bijna drie maanden uit en ik merk dat de impact enorm is. Ik worstel heel erg met mezelf en voel me vaak heel eenzaam en vooral onbegrepen.
Ik kwam hier verschillende topics tegen over narcistisch misbruik, maar die zijn niet meer actief. Vandaar dat ik een nieuwe open, in de hoop in contact te komen met mensen die dit hebben meegemaakt en begrijpen.
Riskant op het viva-forum, dat realiseer ik me. Maar het is moeilijk om in contact te komen met mensen die ook uit een dergelijke relatie komen, blijkt. Dus het risico neem ik dan maar.
Graag alleen serieuze reacties. Dit is niet het zoveelste topic over een rotzak van een ex die ik gemakshalve een narcist noem.
Ira
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik kom uit een relatie met een 'verborgen' narcist. Nu bijna drie maanden uit en ik merk dat de impact enorm is. Ik worstel heel erg met mezelf en voel me vaak heel eenzaam en vooral onbegrepen.
Ik kwam hier verschillende topics tegen over narcistisch misbruik, maar die zijn niet meer actief. Vandaar dat ik een nieuwe open, in de hoop in contact te komen met mensen die dit hebben meegemaakt en begrijpen.
Riskant op het viva-forum, dat realiseer ik me. Maar het is moeilijk om in contact te komen met mensen die ook uit een dergelijke relatie komen, blijkt. Dus het risico neem ik dan maar.
Graag alleen serieuze reacties. Dit is niet het zoveelste topic over een rotzak van een ex die ik gemakshalve een narcist noem.
Ira
zondag 15 april 2018 om 18:01
Nee, daar ben ik niet altijd toe in staat. En nee, ik word soms wel degelijk geraakt door wat anderen mij aandoen. Vanmiddag nog zelfs, in de supermarkt. Iets stoms. En ook al wist ik van tevoren dat ik ervan van slag zou raken (zichtbaar voor anderen), tóch heb ik mezelf laten gelden in de vorm van protest. Hardop.francieneke schreef: ↑15-04-2018 17:54En daar ben jij toe in staat? Altijd? Wat anderen jou aandoen raakt jou niet meer?
Dat is namelijk de enige manier waarop ik me vrij kan voelen in plaats van mezelf weer tot een zwijgende nobody die over zich heen laat lopen te laten vervallen.
zondag 15 april 2018 om 18:01
Tuurlijk had hij daar schuld aan.bankje2014 schreef: ↑15-04-2018 18:00En voor Amant. Schreef jij laatst niet iets over liefdesverdriet? Ik leefde zo met je mee. Had jij schuld aan wat jou is overkomen toen?
zondag 15 april 2018 om 18:02
Ik had dan gezegd dag Piet.samarinde schreef: ↑15-04-2018 17:15Omdat het geen nietszeggend incident was. Dit soort 'nietszeggende incidenten' vormden de basis zijn vernederings-techniek. Dat jij het nietszeggend noemt, geeft al aan dat jij er ook geen kwaad achter zou zoeken. Maar er zat wél kwaad achter. Zo subtiel is het dus![]()
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
zondag 15 april 2018 om 18:02
gelukkig is jouw empathisch vermogen dan weer zo ontwikkeld dat je je niet voor kunt stellen wat voor leed anderen hebben mee moeten maken.bankje2014 schreef: ↑15-04-2018 17:58Ik kan alleen maar blij zijn voor iedereen die het niet begrijpt.
Ik hoop dat het jullie deur een leven lang voorbij gaat. Ik kan zeggen dat wanneer je eruit stapt dat je dan pas ziet waar je in hebt gezeten. Je bent voot het leven getekend. Ik versteen nog als een man met mij wil kroelen. Ik ben nog steeds niet in staat om een een relatie aan te gaan. Het is zo jammer dat er een welles nietes spel hier op het forum wordt gespeeld. Empathisch vermogen is hier ver te zoeken
zondag 15 april 2018 om 18:10
Amant schreef: ↑15-04-2018 18:01Nee, daar ben ik niet altijd toe in staat. En nee, ik word soms wel degelijk geraakt door wat anderen mij aandoen. Vanmiddag nog zelfs, in de supermarkt. Iets stoms. En ook al wist ik van tevoren dat ik ervan van slag zou raken (zichtbaar voor anderen), tóch heb ik mezelf laten gelden in de vorm van protest. Hardop.
Dat is namelijk de enige manier waarop ik me vrij kan voelen in plaats van mezelf weer tot een zwijgende nobody die over zich heen laat lopen te laten vervallen.
Ja. Dat herken ik goed.
Maar hiermee zeg je ook dat het zo goed als onmogelijk is jezelf los te voelen van gedrag van anderen. Iedereen zoekt naar tools om zichzelf te handhaven in de wereld, en mensen doen dat op verschillende manieren.
Ikzelf doe wel pogingen mezelf voorop te stellen, mezelf het belangrijkst te vinden en nare gedragingen van anderen naar de achtergrond te verdringen, maar dat lukt me vaker niet dan wel.
Hoe ik omga met het gedrag van anderen is niet een eilandje op zich. Het is niet iets wat los staat van de rest.
Als ik het goed lees heb je jezelf aangeleerd mondiger te worden, jezelf te rechtvaardigen. Als je nooit klappen van de zweep had gehad was dat voor jou (nog) niet nodig geweest.
zondag 15 april 2018 om 18:18
Het ging over een "foute relatie".samarinde schreef: ↑15-04-2018 17:02Ik weet niet zeker of ik de discussie nog helemaal volg, maar als ik het goed begrijp, maken we nu dus onderscheid tussen een relatie met een "foute man/vrouw" en een relatie met iemand met een stoornis (zoals narcisme). Dat lijkt mij eigenlijk ook een essentieel verschil. Omdat je bij een narcist niet kunt vertrouwen op je mensenkennis. En ook niet op je sensoren, je kompas, je intelligentie, je ervaringen uit het verleden. Het is, het werd al eerder gezegd, een mind fuck. Narcisten zijn razend slim, en ze zijn er doelbewust op uit om je te destabiliseren, te verwarren, te misleiden. En ja, dat is echt iets anders dan een foute man, want met je mensenkennis en je intelligentie etc. voel je redelijk snel aan dat je te maken hebt met iemand die niet zo aardig is. Je bent dus sneller op je hoede. Bij een narcist gebeuren er dingen die je NOOIT ziet aankomen, die volslagen onverwachts en tegenstrijdig zijn, kortom: die je niet kunt duiden. (Tot je gaat beseffen dat er een patroon is van dit soort gekkigheden, dan ga je nadenken. En dan nóg kun je niet geloven dat iemand dit doet.)
Nog een voorbeeld: 'mijn' narcist sprak mij dagelijks aan bij mijn voornam, dus elke dag hoorde ik: "Hoi *Samarinde*!" En toen, op een dag, zei hij ineens: "Hoi, Petra!" Het was zo'n raar moment dat ik niet meteen reageerde, en toen hoorde ik hem zeggen: "Zei ik nou Petra?! Ik bedoel natuurlijk *Samarinde*!" Ik reageerde er nogal bot op, door te zeggen: "Joh, noem me gewoon Petra, ook goed, wat jij wilt." Vervolgens heeft hij zich talloze malen geëxcuseerd voor zijn 'vergissing', maar het was geen vergissing, want narcisten denken dit soort geintjes uit. Ze willen je ermee laten voelen dat je onbelangrijk bent, geen rol speelt in hun leven, feitelijk onzichtbaar bent.
Nu de analyse. Was het mijn schuld dat ik niet meteen besefte dat hij me probeerde te kleineren? Dat ik met een narcist te maken had die dit soort grappen te pas en te onpas zou uithalen, telkens met als doel om mij te laten voelen dat ik niks voorstelde? Nou...zo denk ik niet, hoor. Om het in voetbaltermen te zeggen: zo sta ik niet in de wedstrijd. Ik ga ervan uit dat mensen normaal doen. Daarom ga ik hiervoor toch écht niet de schuld bij mezelf leggen.
Als jij er van uit gaat dat mensen normaal doen dan kun je nog veel pijn krijgen. Omdat je dan tegen de realiteit ingaat.
"Ooh hij doet niet normaal tegen mij. Hij moet mij een bevestiging geven dat hij fout zit".
Nee hoor. Blijf gewoon bij je eigen waarheid.
Dan ben je mentaal sterker.
Blijf in je eigen leven.
Dicht bij jezelf.
Vooral weg blijven uit zijn gedachtenwereld.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
zondag 15 april 2018 om 18:20
Echt wel!francieneke schreef: ↑15-04-2018 18:16Sja. Maar soms zijn er ook dingen leuk, of lief, of verrassend. Daar moeten we het maar mee doen.
zondag 15 april 2018 om 18:26
Het is natuurlijk zo dat als je merkt dat een ander manipulerend gaat lopen doen dat je daar niet in mee gaat.francieneke schreef: ↑15-04-2018 18:10Ja. Dat herken ik goed.
Maar hiermee zeg je ook dat het zo goed als onmogelijk is jezelf los te voelen van gedrag van anderen. Iedereen zoekt naar tools om zichzelf te handhaven in de wereld, en mensen doen dat op verschillende manieren.
Ikzelf doe wel pogingen mezelf voorop te stellen, mezelf het belangrijkst te vinden en nare gedragingen van anderen naar de achtergrond te verdringen, maar dat lukt me vaker niet dan wel.
Hoe ik omga met het gedrag van anderen is niet een eilandje op zich. Het is niet iets wat los staat van de rest.
Als ik het goed lees heb je jezelf aangeleerd mondiger te worden, jezelf te rechtvaardigen. Als je nooit klappen van de zweep had gehad was dat voor jou (nog) niet nodig geweest.
Kap dat af.
Als je ertegen kan dan maakt het niet uit.
De 1 is gevoeliger dan de ander.
Ben je nou verliefd dan ben je nietiger.
Dat is moeilijker maar ook te leren.
Omdat je die ervaring al hebt gehad.
Zo kom je jezelf steeds tegen en leer je weer wat.
Ik hou van leren.
zondag 15 april 2018 om 18:28
Of mensen.francieneke schreef: ↑15-04-2018 18:16Sja. Maar soms zijn er ook dingen leuk, of lief, of verrassend. Daar moeten we het maar mee doen.
Jij bent heel lief.
zondag 15 april 2018 om 18:41
zondag 15 april 2018 om 18:44
Mens en dier!
zondag 15 april 2018 om 18:46
Jaaaaa!!! Als ik thuiskom springt altijd eerst de hond tegen me op!!
zondag 15 april 2018 om 18:56
francieneke schreef: ↑15-04-2018 18:46Jaaaaa!!! Als ik thuiskom springt altijd eerst de hond tegen me op!!![]()
Zoooo lief!
Bij mij ook hoor!
zondag 15 april 2018 om 19:08
Honden die van je houden zijn geweldig! Ik heb ook een heel raar taaltje voor mijn hond. Ze vindt dat geweldig, maar mensen die het horen denken dat ik niet spoor...
zondag 15 april 2018 om 19:16
Een sterke zelfverzekerde vrouw met een leuk eigen leven is snel weg bij een echte narcist. Een echte narcist zal het ook niet proberen bij zo'n vrouw want daar krijgt hij geen voet aan de grond. Je moet niet vergeten dat een narcist parasitaire gedrag vertoont en zich alleen kan optrekken aan iemand die hij als zijn mindere beschouwt. Je kunt narcist ook lezen als verknipt. Hij/zij is zo verknipt geraakt door iets wat gebeurd is in de kinderjaren waardoor hij/zij dat overlevingsmechanisme voor zichzelf heeft gecreëerd.strikjemetstippels schreef: ↑15-04-2018 18:00Maar dan gaan we er ook weer automatisch van uit dat het een echte narcist betreft, en dan als nog zegt dat niet per se dat ze enkel mensen met wankel zelfvertrouwen aan trekken. En als dat wel zo zou zijn, dan is het toch juist goed dat ze aan dat zelfvertrouwen werken?
Shit happens en een failsafe zou ook wel helpen in te bouwen (als jij x doet doe ik y).
zondag 15 april 2018 om 19:23
Haha herkenbaar!francieneke schreef: ↑15-04-2018 19:08Honden die van je houden zijn geweldig! Ik heb ook een heel raar taaltje voor mijn hond. Ze vindt dat geweldig, maar mensen die het horen denken dat ik niet spoor...![]()
Ik heb precies hetzelfde.
Hij heeft ook een aantal troetelnaampjes, automatisch gecreëerd vanuit zijn echte naam.
zondag 15 april 2018 om 19:50
Nevermind Amant. Je blijft jezelf herhalen en ik op deze manier ook. Geen zin meer in.Amant schreef: ↑15-04-2018 16:40Wat maak je jezelf nou wijs? In je OP is gewoon te lezen dat je die ander als narcist benoemt en dat je dat heel duidelijk wilt onderscheiden van alle andere (foute?) mannen. Alsof je denkt dat je moet bewijzen dat jou écht iets heel ergs is overkomen.
Nou, dat geloven we zo ook wel hoor. Daarvoor hoef je die ander geen narcist te noemen. Sterker nog: je maakt jezelf ongeloofwaardig door zo’n houding aan te nemen.
zondag 15 april 2018 om 19:53
Nogmaals: ik verberg me niet achter andermans problemen. Ik benoem slechts de feiten. Misbruik heeft plaats gevonden, hoe je het ook went of keert. En daarnaast kijk ik evengoed naar mijn eigen aandeel. Het is niet zo gek dat je zoekt naar verklaringen als je uit een relatie komt waar je eigen interpretaties volledig in twijfel zijn getrokken en je jezelf niet meer kunt vertrouwen evenals de ander. Eerst zoek je naar verklaringen, daarna kom je bij verwerking.Framberry schreef: ↑15-04-2018 16:39Het punt is volgens mij dat het je niet helpt om je te verbergen achter iemand anders zijn problemen (narcistisch of niet) en dat je altijd zelf een aandeel hebt in het verloop van een relatie (narcistische partner of niet)
Je hebt er vele malen meer aan om te achterhalen waarom je hebt gehandeld zoals je hebt gedaan i.p.v. het verklaren met de reden waarom hij handelde zoals hij deed
zondag 15 april 2018 om 19:55
Het verschil is dat ik je gewoon wijs op wat je zelf schrijft.
Wat wil je nou precies met dit topic? Het komt op mij over alsof je vooral erkenning wil voor het feit dat je jouw misbruiker als een narcist wil duiden. Welke van bijna alle posts die je vertellen dat dat er niet toe doet heb je gemist?
Het gaat om jou. Niet om hoe je je misbruiker noemt.
zondag 15 april 2018 om 19:57
Exact dit! Ik begrijp echt helemaal wat je bedoelt. Heb nota bene vrijwel exact hetzelfde meegemaakt.samarinde schreef: ↑15-04-2018 17:02Ik weet niet zeker of ik de discussie nog helemaal volg, maar als ik het goed begrijp, maken we nu dus onderscheid tussen een relatie met een "foute man/vrouw" en een relatie met iemand met een stoornis (zoals narcisme). Dat lijkt mij eigenlijk ook een essentieel verschil. Omdat je bij een narcist niet kunt vertrouwen op je mensenkennis. En ook niet op je sensoren, je kompas, je intelligentie, je ervaringen uit het verleden. Het is, het werd al eerder gezegd, een mind fuck. Narcisten zijn razend slim, en ze zijn er doelbewust op uit om je te destabiliseren, te verwarren, te misleiden. En ja, dat is echt iets anders dan een foute man, want met je mensenkennis en je intelligentie etc. voel je redelijk snel aan dat je te maken hebt met iemand die niet zo aardig is. Je bent dus sneller op je hoede. Bij een narcist gebeuren er dingen die je NOOIT ziet aankomen, die volslagen onverwachts en tegenstrijdig zijn, kortom: die je niet kunt duiden. (Tot je gaat beseffen dat er een patroon is van dit soort gekkigheden, dan ga je nadenken. En dan nóg kun je niet geloven dat iemand dit doet.)
Nog een voorbeeld: 'mijn' narcist sprak mij dagelijks aan bij mijn voornam, dus elke dag hoorde ik: "Hoi *Samarinde*!" En toen, op een dag, zei hij ineens: "Hoi, Petra!" Het was zo'n raar moment dat ik niet meteen reageerde, en toen hoorde ik hem zeggen: "Zei ik nou Petra?! Ik bedoel natuurlijk *Samarinde*!" Ik reageerde er nogal bot op, door te zeggen: "Joh, noem me gewoon Petra, ook goed, wat jij wilt." Vervolgens heeft hij zich talloze malen geëxcuseerd voor zijn 'vergissing', maar het was geen vergissing, want narcisten denken dit soort geintjes uit. Ze willen je ermee laten voelen dat je onbelangrijk bent, geen rol speelt in hun leven, feitelijk onzichtbaar bent.
Nu de analyse. Was het mijn schuld dat ik niet meteen besefte dat hij me probeerde te kleineren? Dat ik met een narcist te maken had die dit soort grappen te pas en te onpas zou uithalen, telkens met als doel om mij te laten voelen dat ik niks voorstelde? Nou...zo denk ik niet, hoor. Om het in voetbaltermen te zeggen: zo sta ik niet in de wedstrijd. Ik ga ervan uit dat mensen normaal doen. Daarom ga ik hiervoor toch écht niet de schuld bij mezelf leggen.
zondag 15 april 2018 om 20:00
Normaal gesproken merk ik ook altijd wanneer iemand nep gedrag vertoont of niet helemaal echt is. Dat is nu precies het punt! Dat zie je bij narcisten niet zo duidelijk. Ik weet zeker dat zelfs de meest intelligente mensen met enorm veel mensenkennis hierin zouden kunnen trappen. Echt waar. Met logica alleen kom je er ook niet. Je intuïtie zal ook zijn werk moeten doen evenals je gevoel. En daarmee bedoel ik iets anders dan je emoties.strikjemetstippels schreef: ↑15-04-2018 17:28Ik denk om dat je hem niet door zag. Misschien ben ik ook wel een narcist maar ik merk altijd of iemand zich anders voor doet of niet. Ik heb ook geen instinct om iemand te redden, scheelt ook wel. Maar het enige dat jij kunt doen is zorgen dat je meer op logica vertrouwt en minder op emoties. En neem wat mensen zeggen gewoon voor waarheid aan. Menen ze iets anders, moeten ze dat maar zeggen. Als je er een gekwetst klein jongetje bij gaat verzinnen dan ben jij al bezig met smoesjes zoeken voor iemand die jou slecht behandelt. Niet logisch.
en achter af smoesjes voor jouw gedrag, dus alles pikken, verzinnen is ook niet logisch.