Narcistisch misbruik
donderdag 12 april 2018 om 13:48
Hallo allemaal,
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik kom uit een relatie met een 'verborgen' narcist. Nu bijna drie maanden uit en ik merk dat de impact enorm is. Ik worstel heel erg met mezelf en voel me vaak heel eenzaam en vooral onbegrepen.
Ik kwam hier verschillende topics tegen over narcistisch misbruik, maar die zijn niet meer actief. Vandaar dat ik een nieuwe open, in de hoop in contact te komen met mensen die dit hebben meegemaakt en begrijpen.
Riskant op het viva-forum, dat realiseer ik me. Maar het is moeilijk om in contact te komen met mensen die ook uit een dergelijke relatie komen, blijkt. Dus het risico neem ik dan maar.
Graag alleen serieuze reacties. Dit is niet het zoveelste topic over een rotzak van een ex die ik gemakshalve een narcist noem.
Ira
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik kom uit een relatie met een 'verborgen' narcist. Nu bijna drie maanden uit en ik merk dat de impact enorm is. Ik worstel heel erg met mezelf en voel me vaak heel eenzaam en vooral onbegrepen.
Ik kwam hier verschillende topics tegen over narcistisch misbruik, maar die zijn niet meer actief. Vandaar dat ik een nieuwe open, in de hoop in contact te komen met mensen die dit hebben meegemaakt en begrijpen.
Riskant op het viva-forum, dat realiseer ik me. Maar het is moeilijk om in contact te komen met mensen die ook uit een dergelijke relatie komen, blijkt. Dus het risico neem ik dan maar.
Graag alleen serieuze reacties. Dit is niet het zoveelste topic over een rotzak van een ex die ik gemakshalve een narcist noem.
Ira
zondag 15 april 2018 om 20:59
zondag 15 april 2018 om 21:06
Krijg een naar gevoel van dit stukje. Zelfverklaarde slachtoffers? Wat bedoel je daarmee? En haha narcisme? Vanwaar die neerbuigendheid?strikjemetstippels schreef: ↑15-04-2018 20:23
Dat hier dan vele zelf verklaarde slachtoffers op hem in hakken vind ik dan wel een beetje grappig moet ik zeggen en een van de redenen waar om ik zo graag mensen vermijd (ja we hebben allemaal wel teleurstellingen en nare ervaringen), vanwege hypocrisie en - haha- narcisme.
Vergeet niet, en dat geldt voor een aantal personen hier, dat sommigen traumatische ervaringen hebben opgelopen. Ongeacht of het narcisme wordt genoemd of niet. Een soort rare competitie is dit geworden. Waarom?
Waarom is gelijk krijgen zo ontzettend belangrijk?
Misschien kan dit weer een topic worden waar vrouwen hun verhaal/ervaringen kunnen delen zonder dat ze afgerekend en veroordeeld worden voor de manier waarop ze ermee omgaan of hoe ze het misbruik noemen.
Niet quoten alsjeblieft, ik haal een deel later weer weg.
anoniem_361607 wijzigde dit bericht op 15-04-2018 21:33
Reden: Herkenbaar stukje weggehaald
Reden: Herkenbaar stukje weggehaald
10.44% gewijzigd
zondag 15 april 2018 om 21:13
@fizzyhideous:
Zelf verklaard is gewoon zo als het er staat, ik was er niet bij en men verklaart zich zelf slachtoffer. Vervolgens vind ik het heel manipulatief om dan je zelf eerst slachtoffer van narcist te noemen, en vervolgens hier iemand voor narcist uit maken (weet niet meer wie dat precies deden) om zo iemand wind uit de zeilen te nemen. Ik ben misschien simpel maar dan denk ik 'als je zo lijdt onder manipulatief gedrag, waar om het zelf toe passen?'
En die hypocrisie is o.a. waar om ik het helemaal niet zo leuk vind om met mensen om te gaan. Niets meer, niets minder. Ik doe ook helemaal niet af aan jouw ervaring. En ik zeg ook helemaal niet dat je jezelf de schuld moet geven.
Zelf verklaard is gewoon zo als het er staat, ik was er niet bij en men verklaart zich zelf slachtoffer. Vervolgens vind ik het heel manipulatief om dan je zelf eerst slachtoffer van narcist te noemen, en vervolgens hier iemand voor narcist uit maken (weet niet meer wie dat precies deden) om zo iemand wind uit de zeilen te nemen. Ik ben misschien simpel maar dan denk ik 'als je zo lijdt onder manipulatief gedrag, waar om het zelf toe passen?'
En die hypocrisie is o.a. waar om ik het helemaal niet zo leuk vind om met mensen om te gaan. Niets meer, niets minder. Ik doe ook helemaal niet af aan jouw ervaring. En ik zeg ook helemaal niet dat je jezelf de schuld moet geven.
zondag 15 april 2018 om 21:36
Nee, dat laatste was niet specifiek naar jou toe.strikjemetstippels schreef: ↑15-04-2018 21:13
Esrealidad, zou je dat ene stukje weg willen halen? Wil niet dat bepaalde forummers dit ooit in andere topics gaan aanhalen. Ik weet hoe het hier kan gaan soms.
zondag 15 april 2018 om 21:43
Dat maakt TO ervan. Die spreek je echter niet aan.
zondag 15 april 2018 om 21:53
Je timing vind ik nogal bijzonder.Fizzyhideous schreef: ↑15-04-2018 21:50Ik zeg dat het een competitie is geworden. Ik heb geen namen genoemd.
Doe niet zo kinderachtig.
zondag 15 april 2018 om 21:59
Daarom, we proberen er allemaal het beste van te maken. Iedereen doet dat op een manier die op dat moment voor hem of haar goed lijkt.
zondag 15 april 2018 om 22:05
Lees je eigen posts in dit topic eens terug, stel ik voor. Die van voordat je gegumd werd wegens op de man. Je bent opeens een stuk redelijker geworden, dat viel me op. Ik hoop dat dat niet veroorzaakt wordt doordat je een waarschuwing hebt gekregen, maar doordat je zelf gestopt bent er een wedstrijd van te maken.Fizzyhideous schreef: ↑15-04-2018 21:55Want? Omdat ik in de avond bijlees en reageer is de timing bijzonder? Dit is toch al een paar dagen aan de gang?
Wat wil je nou?
anoniem_359747 wijzigde dit bericht op 15-04-2018 22:20
0.10% gewijzigd
zondag 15 april 2018 om 22:17
zondag 15 april 2018 om 22:20
Heb me toen die eerste avond laten meeslepen. Heb notabene nog mijn excuses gemaakt. Ik begrijp werkelijk niet wat jou mankeert Amant.Amant schreef: ↑15-04-2018 22:05Lees je eigen posts in dit topic eens terug, stel ik voor. Die van voordat je gegumd werd wegens op de man. Je bent opeens een suk redelijker geworden, dat viel me op. Ik hoop dat dat niet veroorzaakt wordt doordat je een waarschuwing hebt gekregen, maar doordat je zelf gestopt bent er een wedstrijd van te maken.
Maar goed, stom van mij om hier te schrijven. Had beter moeten weten.
Ik wens iedereen veel sterkte met alles.
zondag 15 april 2018 om 22:34
Wie had er anders mee moeten stoppen? Je denkt dat ik ben geschrokken omdat mijn opmerking naar notabene iemand anders is gegumd?
Ik denk nog steeds hetzelfde hoor.
Maar ik ga je opnieuw op negeer zetten, hopelijk lukt het nu wel. Dit spelletje speel ik niet meer mee.
anoniem_361607 wijzigde dit bericht op 15-04-2018 22:44
3.93% gewijzigd
zondag 15 april 2018 om 22:38
Dit is echt super herkenbaar! Bedankt dat je dit hebt opgeschreven.samarinde schreef: ↑14-04-2018 13:28Toch is het niet zo simpel. Niemand, zelfs de meest empathische persoon op aarde niet, laat zich vreemd of slecht behandelen om een relatie te laten slagen. Het vreemde gedrag sluipt er pas na heel lange tijd in, totaal onverwachts - en dat alleen al ontregelt en maakt dat je aan jezelf gaat twijfelen. Alles ging toch fantastisch, het was toch geweldig? Want narcisten zijn er meesters in om een ander te adoreren en op handen te dragen. Ik denk dat het menselijk is om daar ontzettend blij mee te zijn. Kijk eens, eindelijk iemand die ziet hoe geweldig je bent! Iemand die ál jouw talenten, maar ook jouw tekortkomingen, bejubelt en bezingt. Natuurlijk weet je diep in je hart wel dat die bewondering overdreven is, maar toch, in de fase van verliefdheid hoort die adoratie er een beetje bij.
Dit is meteen ook de eerste truc van de narcist, want hij (of zij) weet ook wel dat jij diep in je hart wel beter weet, en dat je dus bang bent om tegen te vallen of teleur te stellen. Daar is zijn hele trukendoos op gericht: om je eerst weerloos te maken, dolverliefd, en om je vervolgens keihard on eruit te halen. Als dat gebeurt, voel je in eerste instantie dus grote twijfel en verbijstering. Maar dat vreemde gedrag - en dan gaat het om onderhuidse manipulaties en misleidingen die je eigenlijk niet hard kunt maken - slaat vervolgens weer om in volkomen normaal gedrag, of zelfs heel liefdevol gedrag. Tegen die tijd ben je al aan iemand verknocht en heb je in zo'n relatie geïnvesteerd. Dus alles is weer oké, niets aan de hand. Vervolgens begint het vreemde gedrag weer. En vanaf dat moment wordt het een patroon, maar vergeet niet dat er dan al veel tijd overheen is gegaan.
De motieven die ten grondslag liggen aan de acceptatie van dat vreemde gedrag, zijn dus niet per se zwak of negatief. Je kunt gewoon van iemand houden, trouw zijn, geduldig, nou ja: allemaal eigenschappen die binnen een normale relatie gezien worden als positief. Heb je echter met een narcist te maken, dan keert het zich tegen je. Dat betekent niet dat jij, het 'slachtoffer', intens onzeker of instabiel bent, eerder integendeel denk ik. Maar door een relatie met een narcist wórd je wel intens onzeker en instabiel. Je wordt gek gemaakt door iemand die in een andere realiteit leeft.
zondag 15 april 2018 om 22:39
Nu snap ik het.Amant schreef: ↑15-04-2018 22:17viewtopic.php?f=1&t=408186&start=#p28379459
EDIT: pagina 10. Daar heb ik het over.
Je bent afgebrand.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
zondag 15 april 2018 om 22:52
Ik snap heel goed wat je bedoelt, vindt het ook zeker geen nietszeggend voorbeeld. Je kunt je gewoon bijna niet voorstellen dat iemand zoiets doet.samarinde schreef: ↑15-04-2018 17:02En ja, dat is echt iets anders dan een foute man, want met je mensenkennis en je intelligentie etc. voel je redelijk snel aan dat je te maken hebt met iemand die niet zo aardig is. Je bent dus sneller op je hoede. Bij een narcist gebeuren er dingen die je NOOIT ziet aankomen, die volslagen onverwachts en tegenstrijdig zijn, kortom: die je niet kunt duiden. (Tot je gaat beseffen dat er een patroon is van dit soort gekkigheden, dan ga je nadenken. En dan nóg kun je niet geloven dat iemand dit doet.)