Is dit te snel?
dinsdag 17 april 2018 om 15:16
Al een geruime tijd ben ik een stille meelezer en nu toch maar een account aangemaakt voor wat advies en misschien andere inzichten.
Ik ben sinds 8 maanden gescheiden na een huwelijk van ruim 10 jaar.
We hebben samen 1 kind en hebben co-ouderschap wat goed gaat, zowel voor kind als voor ons.
Nu komt ex-partner pas met de meededeling dat hij een nieuwe vriendin heeft, een moeder van school( haar kind zit bij ons kind in de klas).
Leuk voor hem dat hij weer opnieuw de liefde aan het ontdekken is maar de relatie is pas een paar weken( wel al serieus volgens hem) en hij heeft het er al over om kind in te lichten.
Ik heb aangegeven dat ik dit erg snel vind, paar weken relatie is in mijn ogen nog begin stadium en nog lang geen stabiele basis om nu al kind in te betrekken, eerst maar is kijken of alles na de roze wolk ook nog leuk is voordat kind hiermee wordt geconfronteerd.
Hij heeft het aangehoord maar zei er verder niet veel op.
Ik heb hem advies gegeven om eerst wat info hierover te gaan lezen voordat je zo een belangrijke mededeling doet bij kind en hoe je dit het beste kan aanpakken.
Nu mijn vraag; is dit onredelijk van mij dat ik niet meteen mee ga hierin?
Ik ben sinds 8 maanden gescheiden na een huwelijk van ruim 10 jaar.
We hebben samen 1 kind en hebben co-ouderschap wat goed gaat, zowel voor kind als voor ons.
Nu komt ex-partner pas met de meededeling dat hij een nieuwe vriendin heeft, een moeder van school( haar kind zit bij ons kind in de klas).
Leuk voor hem dat hij weer opnieuw de liefde aan het ontdekken is maar de relatie is pas een paar weken( wel al serieus volgens hem) en hij heeft het er al over om kind in te lichten.
Ik heb aangegeven dat ik dit erg snel vind, paar weken relatie is in mijn ogen nog begin stadium en nog lang geen stabiele basis om nu al kind in te betrekken, eerst maar is kijken of alles na de roze wolk ook nog leuk is voordat kind hiermee wordt geconfronteerd.
Hij heeft het aangehoord maar zei er verder niet veel op.
Ik heb hem advies gegeven om eerst wat info hierover te gaan lezen voordat je zo een belangrijke mededeling doet bij kind en hoe je dit het beste kan aanpakken.
Nu mijn vraag; is dit onredelijk van mij dat ik niet meteen mee ga hierin?
anoniem_368052 wijzigde dit bericht op 02-05-2018 20:58
Reden: Update
Reden: Update
0.00% gewijzigd
woensdag 18 april 2018 om 15:25
Ik heb zelf sterk de indruk dat je kinderen geen zand in de ogen strooit met alleen maar het aankondigen van ‘iemand’ die vaker langskomt dan anderen wegens vriendschap. Je hoeft het helemaal niet te benoemen. Het is niet het labeltje dat je plakt (iemand voorstellen als hun nieuwe papa of mama lijkt me wat ver gaan), maar uit de interactie tussen jullie merken die kinderen echt wel wat de verhoudingen zijn.
Al het gezeur over de nieuwe partner van ex vindt haar oorsprong in de gekweste ik, de verwerking van de scheiding. Imho uiteraard.
Al het gezeur over de nieuwe partner van ex vindt haar oorsprong in de gekweste ik, de verwerking van de scheiding. Imho uiteraard.
woensdag 18 april 2018 om 15:46
Ik ken TO niet maar jij wel begrijp ik en jij weet wat de reden van haar scheiding was? Want ik lees de reden nergens in dit topic terug. Hoeft ook niet, Ik vind het niet aan het vivaforum om te oordelen over een ander zijn keuzes in het leven. (Als To die keuze al zelf gemaakt heeft, ook dat lees ik nergens terug en gaat ons ook geen biet aan. Voor hetzelfde geld heeft ex de scheiding aangevraagd en wou To dat helemaal niet, weten wij veel. )blijfgewoonbianca schreef: ↑18-04-2018 15:06Als er geen agressie is, geen verslavingen en dat soort dingn maakt scheidenkinderen niet Gelukkiger. Ouders vaak ook niet. Is gewoon uitgezocht, hoor, verzin ik niet zelf. Dus ja, in die zin hb ik zeker een oordeel over " ik vind het niet meer zo leuk scheidingn " .
woensdag 18 april 2018 om 15:54
En waarin vind je dan dat ik niet kritisch kijk naar mijn eigen handelen? Zoals ik in eerdere reacties ook al aangaf ben ik op zoek naar inzichten, feedback,tips. Ik heb net ook al op jou gereageerd dat ik mischien betutteld ben over gekomen en dat ik daar in de toekomst zeker op ga letten, geeft volgens mij al aan dat ik open sta verandering in mijn houding.Raoul123 schreef: ↑18-04-2018 15:20De mate van introduceren is veelzeggend, je kunt geïntroduceerd worden als de nieuwe levenspartner, maar ook als de vriendin van papa, die weleens samen wat leuks gaan doen, of begin nog kleinschaliger als dit moet. De mate waarin moeten de ouders zelf bepalen, die kennen het kind het beste en weten hoe deze hierop reageert. Ik neem aan dat de vader zijn eigen kind kent en zelf wel kan inschatten of dit goed is voor het kind. Dit wordt weggewuifd omdat vader ''op de roze wolk zit''. Dat vind ik zeer onredelijk, ik denk dat de vader, zeker gezien de omstandigheden rekening houdt met het kind.
Ik dacht dat uit mijn reactie bleek dat ik TO wel snap, waarom ze zo reageert, mijns inzien is ze ook niet onredelijk. Er is echter een aspect van dit verhaal wat ik hypocriet vind, welke ik toelicht in mijn eerdere reactie.
Je hoeft me ook niet in jip en janneke taal uit te leggen dat een hoog verloop van nieuwe partners niet goed is voor het kind. Echter is daar in deze situatie toch geen sprake van, we hebben het over de eerste relatie na de scheiding. Er is hier misschien(!) sprake van dat een van de ouders een partner te snel introduceert. Wij hebben geen inzicht hierin, slechts de subjectieve beschrijving van TO, die eerder op zoek lijkt te zijn naar bevestiging van haar eigen mening, dan dat ze daadwerkelijk kritisch kijkt naar haar eigen ''(on)redelijke'' handelen.
woensdag 18 april 2018 om 16:01
Er hoeft inderdaad niet meteen een labeltje aan geplakt worden, ben ik met je eens. En gekwets door de scheiding zijn we allemaal, lijkt mij logisch. Maar de opmerking" krijgt kind 2 zusjes erbij, vind ze vast leuk" vind ik, in dit stadium, niet gepast en lijkt mij niet de beste manier om het te brengen naar kind. Als het een relatie voor de lange termijn wordt bepaalt kind zelf of ze ze zusjes noemt of niet, ga je niet zo brengen vind ik.Amant schreef: ↑18-04-2018 15:25Ik heb zelf sterk de indruk dat je kinderen geen zand in de ogen strooit met alleen maar het aankondigen van ‘iemand’ die vaker langskomt dan anderen wegens vriendschap. Je hoeft het helemaal niet te benoemen. Het is niet het labeltje dat je plakt (iemand voorstellen als hun nieuwe papa of mama lijkt me wat ver gaan), maar uit de interactie tussen jullie merken die kinderen echt wel wat de verhoudingen zijn.
woensdag 18 april 2018 om 16:05
De keuze om te gaan scheiden heb ik inderdaad zelf gemaakt, na 2 jaar lang proberen en relatietherapie. Ik sta er ook nog steeds achter, hoe jammer ik het ook vind dat we kind niet hebben kunnen geven wat wij voor ogen hadden, een gewone gezins-samenstelling. Misschien dat het daarom is dat ik nu wil dat we alles "goed" doen zeg maar, met zo min mogelijk schade voor kind.lizenlotte schreef: ↑18-04-2018 15:46Ik ken TO niet maar jij wel begrijp ik en jij weet wat de reden van haar scheiding was? Want ik lees de reden nergens in dit topic terug. Hoeft ook niet, Ik vind het niet aan het vivaforum om te oordelen over een ander zijn keuzes in het leven. (Als To die keuze al zelf gemaakt heeft, ook dat lees ik nergens terug en gaat ons ook geen biet aan. Voor hetzelfde geld heeft ex de scheiding aangevraagd en wou To dat helemaal niet, weten wij veel. )
woensdag 18 april 2018 om 16:11
Hij zei tegen mij:" ik heb een nieuwe relatie, paar weken nu maar al wel serieus en we hebben al toekomst plannen. Ik wil het kind vertellen, ze vind het vast leuk als ze hoort dat ze 2 zusjes erbij krijgt". Dit lijkt mij, maar kan het compleet mis hebben, niet de beste manier om het aan kind te vertellen.
woensdag 18 april 2018 om 16:18
Eens.Chippiegek schreef: ↑18-04-2018 16:11Hij zei tegen mij:" ik heb een nieuwe relatie, paar weken nu maar al wel serieus en we hebben al toekomst plannen. Ik wil het kind vertellen, ze vind het vast leuk als ze hoort dat ze 2 zusjes erbij krijgt". Dit lijkt mij, maar kan het compleet mis hebben, niet de beste manier om het aan kind te vertellen.
Ik zou gewoon zeggen dit is <Naam>.
Er verder niks "opplakken" of het je nieuwe partner noemen.
Als <Naam> verder vaker over de vloer of in beeld komt langzaam meer info geven.
Op vragen kind wie is dat? Dat is <Naam>, bij doorvragen, is een vriend/bekende whatever.
Lading relatie vermijden.
woensdag 18 april 2018 om 16:22
Kind kent de vriendin van ex al omdat het ook een moeder is van klasgenootje van haar, voorstellen is dus niet echt van toepassing, wel op welke manier je er een labetje aan hangt. Zeggen dat papa goed met vriendin kan opschieten en leuk vind om dingen samen te doen snap ik maar om te zeggen tegen kind dat ze er 2 zusjes bij gaat krijgen vind ik iets heel anders. En mischien dat hij het niet zo wil gaan brengen en toch zijn woorden anders formuleert maar dat is wel een beetje de reden dat ik er moeite mee heb zeg maar.
woensdag 18 april 2018 om 16:30
Ja, dat snap ik. Maar dat is dus wat anders.Chippiegek schreef: ↑18-04-2018 16:22Kind kent de vriendin van ex al omdat het ook een moeder is van klasgenootje van haar, voorstellen is dus niet echt van toepassing, wel op welke manier je er een labetje aan hangt. Zeggen dat papa goed met vriendin kan opschieten en leuk vind om dingen samen te doen snap ik maar om te zeggen tegen kind dat ze er 2 zusjes bij gaat krijgen vind ik iets heel anders. En mischien dat hij het niet zo wil gaan brengen en toch zijn woorden anders formuleert maar dat is wel een beetje de reden dat ik er moeite mee heb zeg maar.
Kun je dat met je ex bespreken?
Wat eten we vanavond?
woensdag 18 april 2018 om 16:46
woensdag 18 april 2018 om 16:52
Dat wil ik dus voorkomen. Hij heeft altijd in kind dr belang gedacht, is echt een goede papa, daarom snap ik dit niet zo goed. Roze wolk denk ik?
woensdag 18 april 2018 om 16:57
Haha. Ja, hij is goed in de wolken, heeft het er al over dat hij zijn leven met haar wil delen, helemaal leuk maar je bent niet alleen man, ook nog steeds vader. Kind is ook onderdeel van zijn leven, zij is het belangrijkste om rekening mee te houden in mijn ogen.
woensdag 18 april 2018 om 16:59
Natuurlijk.Chippiegek schreef: ↑18-04-2018 16:52Dat wil ik dus voorkomen. Hij heeft altijd in kind dr belang gedacht, is echt een goede papa, daarom snap ik dit niet zo goed. Roze wolk denk ik?
Maar als je op goede voet staat met elkaar, kan je hem er natuurlijk wel op aanspreken. .
woensdag 18 april 2018 om 17:04
woensdag 18 april 2018 om 17:22
woensdag 18 april 2018 om 17:23
Dat is zeker waar. Moelijk hoor..
woensdag 18 april 2018 om 17:24
Natuurlijk.Chippiegek schreef: ↑18-04-2018 17:21Als ik dan alleen over kind heb en niet over zijn relatie( dat is tenslotte zijn leven) kan dat toch?
Herinner hem aan het welzijn van jullie kind, meer kan je niet doen.
woensdag 18 april 2018 om 19:44
Als je het over twee 'zujes' hebt, heb je het dus ook over een 'stiefmoeder'. Dat is nog veel en veel te vroeg. Echt, wat denkt die man?Chippiegek schreef: ↑18-04-2018 16:22Kind kent de vriendin van ex al omdat het ook een moeder is van klasgenootje van haar, voorstellen is dus niet echt van toepassing, wel op welke manier je er een labetje aan hangt. Zeggen dat papa goed met vriendin kan opschieten en leuk vind om dingen samen te doen snap ik maar om te zeggen tegen kind dat ze er 2 zusjes bij gaat krijgen vind ik iets heel anders. En mischien dat hij het niet zo wil gaan brengen en toch zijn woorden anders formuleert maar dat is wel een beetje de reden dat ik er moeite mee heb zeg maar.