Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Mijn peuter wil ook uit de kast kiezen. Soms zorg ik dat daar alleen geschikte kleding ligt zodat het niet uit maakt wat hij kiest. En soms leg ik uit waarom iets niet kan en mag hij pas naar beneden als hij heeft gekozen uit mijn selectie. Dat levert best eens strijd op maar aangezien beneden het ontbijt op hem wacht kiest hij toch altijd eieren voor zijn geld.
Zou teveel keuze ook wat overweldigend zijn? Ligt misschien ook weer aan de leeftijd van de peuter. Net 2 of bijna 4 scheelt wel natuurlijk.

Ik geef mijn zoontje iig vaak keuze uit 2 als het om kleding aankomt.
Mijn zoon van net 3 jaar kan prima kiezen uit een kast met 20 shirts. Of uit 10 stuks speelgoed of 30 boekjes.

Als ik hem zonder goede toelichting een keuze van 2 of 3 presenteer is het heibel.
Maar hij is ook het type dat regelmatig vraagt naar speelgoed dat tijdelijk op zolder is gelegd. Hij weet gewoon welke keuzes er zijn en wil graag een goed argument als die keuzes worden gelimiteerd ;-D
Haha dat is ook wel weer interessant! Ik ben er nog een beetje zoekende in; hoeveel keuzevrijheid te geven aan mijn zoontje. Hij kan uit veel auto's wel één kiezen om mee te nemen ergens naartoe. Misschien heb ik soms toch zelf te veel voorkeur voor wat hij aantrekt :P
Morgenstond schreef:
20-04-2018 10:50
Zou teveel keuze ook wat overweldigend zijn? Ligt misschien ook weer aan de leeftijd van de peuter. Net 2 of bijna 4 scheelt wel natuurlijk.

Ik geef mijn zoontje iig vaak keuze uit 2 als het om kleding aankomt.
Ik ook 2. Romper en shirt of jurk. Maillot kies ik dan zelf.

Het kan me trouwens ook weinig schelen of t er dan fashionable uitziet mits we naar een feestje gaan ofzo.

Genieten jullie ook zo van het weer? Lekker zwemmen en naar buiten met de kleintjes?
Dit weer geeft me wat peuter aangaat vooral stress. Hij heeft extreem gevoelige huid en met dit warme weer laait eczeem op en zit het kind de hele dag te krabben.
Zonnebrandcreme maakt het alleen maar erger, en als ie zo vies en plakkerig is van zweet en creme moet ie elke avond in bad terwijl dat ook niet goed is voor zijn huid. Aan de andere kant, als ik niet goed smeer is hij meteen verbrand.

Zelf hou ik echt van de warmte en kon ik niet wachten tot die schijtwinter voorbij was, maar op deze manier kan ik er dus niet van genieten en wou ik dat het 10 graden koeler was :-(
Ja ik geniet echt van dit weer. Ons mannetje is een echt buitenkind en roept dan ook zodra zijn ogen open zijn s'ochtends: buiten pele!!
Nou wacht ik dan nog wel even want 07.00 vind ik nog wat vroeg haha.
Na eten lekker hele dag buiten. Na middagslaap wil hij ook direct weer naar buiten.
Aan het einde van de dag zit hij onder het zand/modder enz.
Hij is de hele dag bezig met stenen, water, glijden enz
snowgirl1 schreef:
20-04-2018 21:46
Ja ik geniet echt van dit weer. Ons mannetje is een echt buitenkind en roept dan ook zodra zijn ogen open zijn s'ochtends: buiten pele!!
Nou wacht ik dan nog wel even want 07.00 vind ik nog wat vroeg haha.
Na eten lekker hele dag buiten. Na middagslaap wil hij ook direct weer naar buiten.
Aan het einde van de dag zit hij onder het zand/modder enz.
Hij is de hele dag bezig met stenen, water, glijden enz
Heerlijk he. Ik schreef al eerder dat ik soms best struggle met een ongelooflijk temperamentvolle peuter. Maar met dit weer is het buitenzwembad, park of speeltuin en rennen maar. Heb ik de hele dag een inmens vrolijk meisje dat zowel smiddags als savonds tevreden in slaap valt.

En ze is zooo mooi. Harstikke bruin, van die fladderjurkjes en de hele dag op blote voetjes. :heart: ze lijkt er ook echt voor gemaakt. Ik ging ook naar buiten met haar in de sneeuw en toen was het de hele tijd; naar binnen mama? Nu krijg ik haar met moeite naar huis.
Hier nog meer peuters die om 5:00/5:30 wakker worden en dan niet meer in slaap te krijgen zijn..? :rolling:
Heerlijk is dat he Zahraha!

@morgenstond, hier is het erg verschillend wanneer hij wakker wordt. Kan om 05.00 zijn maar ook om 7.30. Meestal is het ergens tussen 06.30 en 07.30. Vanmorgen wel vroeg, maar hij is flink verkouden en dat slaat gelijk op zijn longen dus had moeite met slapen vannacht. Gelukkig werkt zijn pufje wel, maar desondanks vroeg wakker.
Onze peuter sliep bij ons in bed wel tot 7:00, maar nu in zijn eigen bed wordt hij rond 5:00/5:30 wakker en dan krijgen we hem niet meer in slaap. Hopelijk trekt het vanzelf bij, want hij slaapt nu pas 2 weken in dat bed.
Mijn peuter is net een wekker die standaard om 6:20u afgaat, dan roept ie op volle kracht MAMAAAAAAAA! zodat ik elke ochtend met een halve hartverzakking ontwaak.

Hij heeft trouwens een 1-pers bed waar hij gewoon uit kan lopen, maar hij verkiest het om in bed te blijven roepen tot er iemand naar hem toe komt. En hij heeft een enorm stemvolume dus het zou me niet verbazen als ie ook meteen de buren wekt.
hoera ik heb nu ook officieel een peuter!
dit weekend goed gevierd, maar dochter heeft iets nieuws ontdekt: bijten als ze haar zin niet krijgt!
zit ik nu met 2 tandafdrukken op mijn bil :swear:
Gefeliciteerd MissTiek!

Beetje jammer van dat bijten wel.. Hoe ga je ermee om? Geef je haar een bijtring? :P
Morgenstond schreef:
23-04-2018 10:24
Gefeliciteerd MissTiek!

Beetje jammer van dat bijten wel.. Hoe ga je ermee om? Geef je haar een bijtring? :P
thx Morgenstond!

ik heb mij serieus kwaad gemaakt, ook van het schrikken. ik was koffie aan het zetten en zag het totaal niet aankomen (ze zeurde om opgepakt te worden)... naast kwaad maken, haar duidelijk verteld dat dit niet kon, en haar verder straal genegeerd. huilbui van 30 seconden en dan is ze met de papa en mij mee naar buiten gegaan waar ze eerst aan het spelen was...
heb de opvang al verwittigd dat ze nu wel doorbijt (ze vertelde mij al dat ze hapte naar de kindjes zonder door te bijten vorige week)
MissTiek2015 schreef:
23-04-2018 12:09
thx Morgenstond!

ik heb mij serieus kwaad gemaakt, ook van het schrikken. ik was koffie aan het zetten en zag het totaal niet aankomen (ze zeurde om opgepakt te worden)... naast kwaad maken, haar duidelijk verteld dat dit niet kon, en haar verder straal genegeerd. huilbui van 30 seconden en dan is ze met de papa en mij mee naar buiten gegaan waar ze eerst aan het spelen was...
heb de opvang al verwittigd dat ze nu wel doorbijt (ze vertelde mij al dat ze hapte naar de kindjes zonder door te bijten vorige week)
Heel lastig. Hier een tijdje gebeten als grapje. Vond ik net wat anders. Heel erg duidelijk gemaakt dat t niet grappig was.verder genegeerd toen ging t over. Maar als ze t gebruikt uit boosheid is t misschien anders.

Weet niet wat je dan moet doen.

Heb wel een vergelijkbare vraag. Als dochter boos is roept ze stomme mama of papa. Dat vind ik niet oke. Meestal zeg ik dat vind ik niet leuk. Papa en mama en jij zijn lief. En loop dan even weg. Maar heb t idee dat t niet echt werkt. Want ze begint elke dag weer. En als ik dan even boos wegloop komt ze wel met lieve mama! Maar heb nog niet echt een oplossing gevonden voor t schelden. Moet ik t gewoon negeren of blijven corrigeren?
Mijn peuter was eerder een bijtjertje maar nu niet meer.

Paar keer heel boos geworden, idd ook van schrik, en na een tijdje was het voorbij. Hoe je het precies moet aanpakken weet ik niet, maar ik zou het iig duidelijk afkeuren en er vanuitgaan dat het slechts een fase is. In elk geval niet om lachen of negeren oid
Misstiek, wat een schrik! Je hebt nu dat programma 'De Opvoeders' en die orthopedagoog zei dat de impulscontrole heel laag is, dus het zal inderdaad echt een impuls zijn, maar wel een nare (Ik moet even denken aan die hele affaire met Luis Suárez ;-) ) Slim trouwens dat je het ook bij de opvang hebt gemeld! Misschien hebben zij ook nog wel een leuke/goede manier om daarmee om te gaan.

Zahraha, ik denk dat ik - idealiter - zou zeggen: kindje-zahraha, ik snap dat je boos bent, want zus en zo, maar ik vind het niet leuk dat je dat zegt.
Toch hoor ik soms ook wel dat je gedrag moet negeren, omdat ze het anders weer gaan doen om een reactie uit te lokken. Moeilijk he, dat soort dingen?
Morgenstond schreef:
23-04-2018 09:18
Onze peuter sliep bij ons in bed wel tot 7:00, maar nu in zijn eigen bed wordt hij rond 5:00/5:30 wakker en dan krijgen we hem niet meer in slaap. Hopelijk trekt het vanzelf bij, want hij slaapt nu pas 2 weken in dat bed.
Check!
We zijn gestopt met het middagslaapje, omdat ze anders pas rond 21/21.30 naar bed wilde. Nu ligt ze er om 7.00 a 8.00 uur in maar is ze dus wel super vroeg wakker, meestal 5.30 terwijl ze vroeger tot 7.00 uur sliep. De uren die ze nu mist door het overslaan van het middagslaapje plakt ze niet vast aan de nacht. Ze ligt nu vaak te slapen in de auto als we ergens heen gaan. Gister zat ik ook weer een uur in de auto me alle ramen open mijn databundel op te maken. Ga maar eens een goed boek in de auto leggen voor dit soort gevallen.

Ik zit echt enorm te twijfelen of ik ga doorzetten in de hoop dat haar ritme veranderd of dat ik die middagslaap er gewoon weer ingooi. Middagslaap was hier altijd 2 uurtjes, maar ze wilde niet meer en voor ze dan uiteindelijk wel sliep was het 14.30 ofzo. En haar naar een uurtje wakker maken leidt hier tot WOIII.
Peuterwekker en stoppen met middagslaapje werkte hier heel goed tegen het vroege opstaan. En toestaan dat hij op zijn eigen kamer mag spelen als hij wakker is vóór de peuterwekker, maar dus niet de kamer verlaten.
En die verkapte middagslaapjes in de auto doorbreek ik juist wel expres (niet tijdens het rijden natuurlijk, maar wel als we er zijn). Die verstoren dat ritme veel te veel en dan maar eventjes een kind met een (verplaatst) ochtendhumeur.
Ik heb even een vraagje aan jullie. Hoe doen/deden jullie dat met zindelijk worden? Het potje vind mijn zoontje niets, maar de wc verkleiner gelukkig wel. Hij vind het interessant en blijft ook goed zitten.
Hoevaak zetten jullie ze erop en hoelang, wanneer? Zijn even wat vragen, maar bedankt alvast
Ik vind het wel lastig om het middagslaapje eruit te halen. Maar mocht er hier met slapen geen 'verbetering' optreden, ga ik het eens in gedachten houden.

@snowgirl: Hier zijn we ook een beetje bezig met die zindelijkheid, maar zoontje heeft al meerdere malen op de grond geplast, en volgens mij heeft hij nog niet voldoende door dat hij dat dan doet. Als het weer wat warmer wordt laat ik hem wel weer in z'n blote billen rondlopen.
Verder weet ik eigenlijk ook niet wat wijsheid is :P
Ah, goed onderwerp! Zoontje wil hier heeeeel af en toe op het potje zitten. Verder weet ik ook even niet zo goed wat nu - hij is nu 2 jaar en 2 maanden, dus op zich is het prima toch om komende zomer met zindelijk worden te starten? Ik ben heel benieuwd hoe degenen met oudere peuters dat aangepakt hebben!
Ja, zeker goed onderwerp!

Ik vind het dus heel moeilijk om de balans te vinden tussen aanmoedigen, en niet te veel aanmoedigen, omdat ik niet wil dat hij het iets vervelends gaat vinden. Ik weet dan dus ook niet of ik het vervelend moet vinden als hij op de grond plast. Nu zeg ik maar gewoon: hee, je hebt geplast! Dat kan je ook op het potje doen he! Maar goed, als hij pas op het laatste moment doorheeft dat hij moet plassen, of dat hij daar gevoelsmatig geen tijd voor heeft - want druk met spelen - dan vind ik het niet leuk om daar 'boos' om te worden.
snowgirl1 schreef:
26-04-2018 12:19
Ik heb even een vraagje aan jullie. Hoe doen/deden jullie dat met zindelijk worden? Het potje vind mijn zoontje niets, maar de wc verkleiner gelukkig wel. Hij vind het interessant en blijft ook goed zitten.
Hoevaak zetten jullie ze erop en hoelang, wanneer? Zijn even wat vragen, maar bedankt alvast
Zoon is nu 2 jaar en 3 maanden en ongeveer een maand zindelijk (dag en nacht).

Wij hadden een paar dagen vrij (lang paasweekend), hebben toen beslist om de luier uit te doen en een techniek gebaseerd op de "3 day potty training method" te volgen. De eerste dagen liepen we de hele tijd met het potje achter hem aan en zetten we hem regelmatig op het potje om dan samen boekjes te lezen, filmpje te kijken, een beetje te praten... Toen ging ie alsnog vaak plassen op het moment dat hij rechtstond en rondwandelde, dus dan probeerden we hem nog heel snel op het potje te zetten. Gewoon de hele dag door waren we hier mee bezig.
Uiteindelijk konden we toch een paar keer per toeval een plasje opvangen in het potje en dan daar heel extatisch over gedaan ("Ooooh een plasje op het potje! Zo flink! Wat ben jij een grote jongen! Nu krijg jij een grote jongensonderbroek aan, gaan we samen een grote jongensonderbroek kiezen!"). Na een paar keer snapte hij dat het potje (of de wc verkleiner) een plaats was om te plassen en toen zetten we hem ongeveer elk uur of elke 2 uur op het potje (na een tijdje konden wij wel inschatten wanneer hij moest plassen). Op dag 5 ging hij al zonder luier naar school, dus bij ons ging het echt snel. Maar die eerste 2-3 dagen draaide alles rond dat potje en was het wel wat extra werk.

Geen idee of dat voor alle kinderen zo is, maar voor onze zoon werkte het beter als hij een broek aanhad. Als hij in z'n blote billen rondliep, dan vond hij het wel grappig als hij op de grond (of tegen de kast, de muur, de radiator....) plaste :-D Dus de eerste dagen gingen er wel bijna 10 broeken per dag de was in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven