Dreumes topic
zondag 4 februari 2018 om 14:35
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen..
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
dinsdag 24 april 2018 om 14:26
@Slapen: Wij zijn sinds ze 17 maanden was echt over op 1 slaapje per dag, de twee/drie maanden daarvoor hadden we een overgangsfase waarin ze af en toe 's middags nog 45 minuten sliep.
Ze heeft het eigenlijk zelf geregeld, ze werd steeds later moe. Eerst sliep ze uiterlijk om 10 uur alweer en nu is dat 11/12 uur. Ze slaapt dan anderhalf uur en daar redt ze het op de rest van de middag. Ik hield haar 's middags pas wakker toen bleek dat ze na het late middagslaapje 's avonds niet meer in slaap viel.
@Traplopen: Dochter (18 maanden) gaat zelf naar boven, maar nog niet naar beneden. Bij brede trappen in de speeltuin of soms in een park gaat ze zelf naar beneden. Half zijwaarts op haar kniëen. Onze trap in huis is vrij steil met smalle treden, dus daar lukt het niet goed. En ik probeer het ook niet vaak hoor, daar zou ik meer tijd in moeten investeren eigenlijk.
Wij waren een tijdje terug in een Landal huisje waar er 5 traptreden waren in de woonkamer, dus toen moet ze het wel leren. Ik heb steeds herhaald 'andersom', 'achterstevoren', en toen had ze het vrij snel door.
Ze heeft het eigenlijk zelf geregeld, ze werd steeds later moe. Eerst sliep ze uiterlijk om 10 uur alweer en nu is dat 11/12 uur. Ze slaapt dan anderhalf uur en daar redt ze het op de rest van de middag. Ik hield haar 's middags pas wakker toen bleek dat ze na het late middagslaapje 's avonds niet meer in slaap viel.
@Traplopen: Dochter (18 maanden) gaat zelf naar boven, maar nog niet naar beneden. Bij brede trappen in de speeltuin of soms in een park gaat ze zelf naar beneden. Half zijwaarts op haar kniëen. Onze trap in huis is vrij steil met smalle treden, dus daar lukt het niet goed. En ik probeer het ook niet vaak hoor, daar zou ik meer tijd in moeten investeren eigenlijk.
Wij waren een tijdje terug in een Landal huisje waar er 5 traptreden waren in de woonkamer, dus toen moet ze het wel leren. Ik heb steeds herhaald 'andersom', 'achterstevoren', en toen had ze het vrij snel door.
dinsdag 24 april 2018 om 14:27
Maartje, mijn oudste ging vanaf 9mnd zelf naar boven en met 10mnd zelf naar beneden (met ons in de buurt hoor). Gewoon recht vooruit lopen en de railing vast houden.
Maar mijn jongste is een onhandig ding en mag wel zelf naar boven (met ons er achter) sinds 11mnd of zo, maar naar beneden kán hij simpelweg niet. Hij prutst wat aan en snapt het gewoon niet. Hij probeert wel dezelfde weg terug, dus tree voor tree kontje eerst. Dat gaat zijn manier worden denk ik.
Gewoon eens rustig proberen zou ik zeggen. Je ziet vanzelf of hij het kan en welke techniek hij zelf wil proberen. Wat hij wil proberen, heeft hij blijkbaar vertrouwen in denk ik altijd maar.
Maar mijn jongste is een onhandig ding en mag wel zelf naar boven (met ons er achter) sinds 11mnd of zo, maar naar beneden kán hij simpelweg niet. Hij prutst wat aan en snapt het gewoon niet. Hij probeert wel dezelfde weg terug, dus tree voor tree kontje eerst. Dat gaat zijn manier worden denk ik.
Gewoon eens rustig proberen zou ik zeggen. Je ziet vanzelf of hij het kan en welke techniek hij zelf wil proberen. Wat hij wil proberen, heeft hij blijkbaar vertrouwen in denk ik altijd maar.
dinsdag 24 april 2018 om 14:39
Dochter gaat achterwaarts de trap af. Als ze bovenaan de trap staat gaat ze op haar knieen, draait zich om en steekt een been uit om de eerste tree te voelen en dan gaat ze naar beneden. Ze wil nu ook steeds vaker voorwaarts, gewoon zoals wij ook gaan zeg maar. Maar dat is nog lastig, ze geeft mij een hand en de andere hand wil ze aan de leuning vasthouden, maar die is nog net te hoog. Regelmatig oefenen helpt wel, en geduld hebben ook. Soms duurt het zooo lang voor ze boven of beneden is. Maar ja, ik ben ook wel eigenwijs want ik vind dat ze als ze het kan, dat ze het ook moet doen haha.
dinsdag 24 april 2018 om 15:09
Dochter kroop met 11 maanden de trap op en liepen we erachteraan. Af op de methode die Elifantje beschrijft (dan zeiden we ook altijd kontje eerst). Uiteraard gaan wij dan voor haar de trap af.
De trap kan ze inmiddels een heel eind oplopen. Ze pakt netjes de leuning en doet dan netjes tree voor tree. Op sommige plekken kan ze er nog niet goed bij en die stukken klimt ze op handen en voeten via de treden omhoog. Op de terugweg doet ze tegenwoordig een combi-pakket. Soms kruipt ze. Soms glijdt ze de trapt af (met haar beentjes eerst, op haar buikliggend) en soms pakt ze de leuning en doet voorzichtig zijwaartse stapjes omlaag. Hoe dan ook wij gaan eerst, want vooral met het naar beneden gaan is ze nu dus behoorlijk aan het stunten.
De trap kan ze inmiddels een heel eind oplopen. Ze pakt netjes de leuning en doet dan netjes tree voor tree. Op sommige plekken kan ze er nog niet goed bij en die stukken klimt ze op handen en voeten via de treden omhoog. Op de terugweg doet ze tegenwoordig een combi-pakket. Soms kruipt ze. Soms glijdt ze de trapt af (met haar beentjes eerst, op haar buikliggend) en soms pakt ze de leuning en doet voorzichtig zijwaartse stapjes omlaag. Hoe dan ook wij gaan eerst, want vooral met het naar beneden gaan is ze nu dus behoorlijk aan het stunten.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
dinsdag 24 april 2018 om 15:22
dinsdag 24 april 2018 om 15:24
N. Zit al heel lang op 1 slaapje. Sinds dat hij besloot dat dat genoeg was, dus geen middagdutje meer deed als hij 's ochtends al geslapen had. (Ook als dat van half 10 tot 10 was)
Dan wel heel moe, maar slapen ho maar. Dus dat was niet zo handig. Nu slaapt hij vaak vanaf 12:00/12:30 tot 14:00/15:00.
Soms wat vroeger, later bijna nooit.
Traplopen: omhoog klimmend/kruipend achtig. Naar beneden nog nooit geprobeerd eigenlijk, hij zou zo alle treden tegelijk doen denk ik zo...
Maar nu ik lees dat jullie dreumessen het al een beetje kunnen, ga ik ook eens kijken. Wie weet verbaas ik me nog
Dan wel heel moe, maar slapen ho maar. Dus dat was niet zo handig. Nu slaapt hij vaak vanaf 12:00/12:30 tot 14:00/15:00.
Soms wat vroeger, later bijna nooit.
Traplopen: omhoog klimmend/kruipend achtig. Naar beneden nog nooit geprobeerd eigenlijk, hij zou zo alle treden tegelijk doen denk ik zo...
Maar nu ik lees dat jullie dreumessen het al een beetje kunnen, ga ik ook eens kijken. Wie weet verbaas ik me nog
dinsdag 24 april 2018 om 16:17
@traplopen: zoon begon rond 9 maanden trappen op te kruipen, knietjes op de trede, handjes op de volgende, dan op handen en voeten, knietjes naar de volgende trede, en zo door! Nu probeert hij gewoon te traplopen, terwijl een van ons z'n handen / armen vast houdt, heel grappig om 'm zo met z'n beentjes te zien reiken. Maar misschien niet de slimste manier om 'm aan te leren
, zeker omdat'ie het ook zo omlaag wil doen
. Maar ook hier is 't nu echt zaak om de traphekjes gesloten te houden!
@badje: om de dag. We deden eerst 2x/week vanwege eczeem, maar op aanraden van een dermatoloog nu om de dag even kort om even alle smeersels af te wassen zeg maar. We gebruiken lipikar douche / bad gel.
@badje: om de dag. We deden eerst 2x/week vanwege eczeem, maar op aanraden van een dermatoloog nu om de dag even kort om even alle smeersels af te wassen zeg maar. We gebruiken lipikar douche / bad gel.
happiness = reality - expectations
dinsdag 24 april 2018 om 16:27
Wij hebben hier kindertrapleuningen gekocht zodra Puk naar die van ons begon te grijpen, leek ons toch wat veiliger, want we hebben niet het idee dat hij de normale snel kan gebruiken. Traphekje zit hier standaard dicht sinds de val, en sindsdien hebben we er ook een boven aan de trap die dicht zit als zoon boven is.
dinsdag 24 april 2018 om 17:09
Hier rond 15 maanden 1 slaapje denk ik. Hij begon toen s' nachts te keten omdat hij niet moe meer was. Dus vanaf toen 1x naar bed gebracht en sliep hij weer door s' nachts.
Hier gaat hij zelf de trap op en af. Ben er wel bij. Naar beneden doet hij zittend op zijn billen en soms staand, maar dan wil hij wel graag nog een hand.
Hier gaat hij zelf de trap op en af. Ben er wel bij. Naar beneden doet hij zittend op zijn billen en soms staand, maar dan wil hij wel graag nog een hand.
dinsdag 24 april 2018 om 20:08
@opmerkingen van anderen. Ik denk dat het ook wel vaak is zoals Nijntje zegt, dat mensen met de beste bedoeling een opmerking maken maar dat moeders dit anders oppakken door hun eigen onzekerheid (en slaaptekort). Zolang er maar met respect met elkaar word omgegaan!
@slaapjes. Wij zijn met bijna 13mnd naar 1 slaapje thuis gegaan toen ze middags echt niet meer wilde. Op het kdv ging ze nog wel steeds twee keer. Nu twee mnd later heeft ze soms toch weer twee slaapjes nodig en doet ze het soms met 1. Ik vind het soms lastig plannen maar meestal volg ik haar erin. Als het eerste slaapje twee uur of langer is hoeft ze er vaak maar 1 en anders gaat ze middags nog een keer.
@trap, dochter loopt nog niet maar kruipt wel de trap op. Terug wil ze met haar hoofd eerst wat totaal niet lukt, ze begint sinds kort te leren dat ze van ons hoge bed afkan door op haar buik te gaan liggen en dr benen eerst naar beneden te steken. Als dat soort dingen echt goed gaan gaan we de trap proberen. Wel handig dat ze dat goed kan voordat ik hoog zwanger ben.
@buitenbadjes, watertafels ed. Ik zorg dat dochter daar niet mee in aanraking komt en nu is ze nog makkelijk af te leiden. Als ze nog iets ouder wordt gaat dat nog wel een lastig ding worden.
@slaapjes. Wij zijn met bijna 13mnd naar 1 slaapje thuis gegaan toen ze middags echt niet meer wilde. Op het kdv ging ze nog wel steeds twee keer. Nu twee mnd later heeft ze soms toch weer twee slaapjes nodig en doet ze het soms met 1. Ik vind het soms lastig plannen maar meestal volg ik haar erin. Als het eerste slaapje twee uur of langer is hoeft ze er vaak maar 1 en anders gaat ze middags nog een keer.
@trap, dochter loopt nog niet maar kruipt wel de trap op. Terug wil ze met haar hoofd eerst wat totaal niet lukt, ze begint sinds kort te leren dat ze van ons hoge bed afkan door op haar buik te gaan liggen en dr benen eerst naar beneden te steken. Als dat soort dingen echt goed gaan gaan we de trap proberen. Wel handig dat ze dat goed kan voordat ik hoog zwanger ben.
@buitenbadjes, watertafels ed. Ik zorg dat dochter daar niet mee in aanraking komt en nu is ze nog makkelijk af te leiden. Als ze nog iets ouder wordt gaat dat nog wel een lastig ding worden.
dinsdag 24 april 2018 om 20:13
Als ik t zo lees ben ik een grote schijterd. Zoon wordt bijna 2 en kan prima zelf de trap op, ook zonder ons (halve hartverlamming van mijn kant laatst toen ie ineens boven was om 'papa wakker te maken'). Maar naar beneden draag ik hem 99% van de tijd. We hebben een open trap met bocht, en hoewel hij bij opa en oma (met dichte trap met vloerbedekking) prima naar beneden kan klimmen (achterstevoren, dus buik richting trap) durf ik thuis niet zo.
Toch maar vaker proberen dus?
Toch maar vaker proberen dus?
dinsdag 24 april 2018 om 20:36
Zoon (14 mnd) doet meestal nog 2 slaapjes op een dag. Soms slaat ie zn middagslaap over (en is dan niet te genieten eind vd middag).
Ik vind t nog wel even lekker 2 momenten voor mezelf/klussen op een dag. Hoewel het qua uitstapjes etc wel handig zou zijn als hij 1x zou slapen.
De trap op loopt ie op handen en voeten sinds ie 1 jaar is. Trap af dragen we hem. Hier ook zo'n smalle open trap met 2 draaien, dus ik blijf nog wel even tillen.
Tijdje geleden snapte hij prima hoe hij zelf de bank of ins bed af kon gaan. Maar dat begrip lijkt weer verdwenen. Hij kijkt zoekend naar beneden maar komt er niet van af.
Herkenbaar?
Ik vind t nog wel even lekker 2 momenten voor mezelf/klussen op een dag. Hoewel het qua uitstapjes etc wel handig zou zijn als hij 1x zou slapen.
De trap op loopt ie op handen en voeten sinds ie 1 jaar is. Trap af dragen we hem. Hier ook zo'n smalle open trap met 2 draaien, dus ik blijf nog wel even tillen.
Tijdje geleden snapte hij prima hoe hij zelf de bank of ins bed af kon gaan. Maar dat begrip lijkt weer verdwenen. Hij kijkt zoekend naar beneden maar komt er niet van af.
Herkenbaar?
dinsdag 24 april 2018 om 20:44
Trapkruipen: trap op vanaf 14 maanden, trap af vanaf 18 maanden denk ik. Ik heb hem wat fysiek gestuurd en zeg: achterstevoren. En dat snapt hij. Ik loop wel mee.
Slapen: vanaf 19-20 maanden slaapt hij 1 keer per dag. Daarvoor was hij vaak om 10.30 uur al heel moe. Maar ik had ineens het idee dat hij meer energie had en er overheen gegroeid was.
We hebben de antislipmat vandaag geprobeerd. Meneer wou er mooi niet op, haha! Eigenwijs kind.
Slapen: vanaf 19-20 maanden slaapt hij 1 keer per dag. Daarvoor was hij vaak om 10.30 uur al heel moe. Maar ik had ineens het idee dat hij meer energie had en er overheen gegroeid was.
We hebben de antislipmat vandaag geprobeerd. Meneer wou er mooi niet op, haha! Eigenwijs kind.
woensdag 25 april 2018 om 09:01
Mini klimt ook vanaf ze 10 maanden is de trap op. Trap af sinds ze 14 maanden is. Vond ik eerst nog eng, en ze wou het zelf ook niet echt.Maartje2016 schreef: ↑24-04-2018 14:08Vraagje:
Puk klimt hier sinds hij 10mnd is zelf de trap op, maar naar beneden til ik hem nog steeds. Hij is met 14mnd een keer van helemaal boven naar beneden gevallen (andersom zou ook wel errug knap zijn geweest), maar sindsdien moet ik er niet aan denken dat hij zelf de trap afgaat. Ik kan me er ook geen voorstelling van maken hoe een dreumes een trap af klimt...
Dus: klimmen jullie dreumessen en peuters zelf naar beneden? Vanaf hoe oud? Met welke techniek (billen, vooruit, achteruit)? Hoe hebben jullie ze dat geleerd?
(En het is echt niet dat hij en ik bang aangelegd zijn, in de speeltuin doet hij ook alles zelf en heb ik er wel vertrouwen in (en hoort vallen erbij), maar ik vraag me toch af of ik hem hierin dan niet klein hou)
Ze gaat achteruit gewoon rustig treetje voor treetje. Gaat (met 1 uitzondering toen ze salto's ging maken op de trap) helemaal goed.
Hier word ik niet vrolijk van!
woensdag 25 april 2018 om 09:09
We hadden gewoon letterlijk te hoog ingezet. Zijn gisteren eens niet van bovenaf begonnen maar vanaf tree 5 ofzo met naar beneden gaan, en dat lukt. Dus gewoon straks opbouwen, dan heeft die het voor het eind van de dag helemaal door.
Ondertussen zit Puk uit de pot chocopasta te snoepen, die handjes gaan diep!
woensdag 25 april 2018 om 09:29
Maartje2016 schreef: ↑25-04-2018 09:09
![]()
![]()
Even vraagje over eczeem: waar smeren jullie mee, behalve de hormoonzalven? Hier werden hele ladingen vaseline voorgeschreven maar ik heb niet 't idee dat 't veel doet, en 't geeft vetvlekken op kleding
happiness = reality - expectations
woensdag 25 april 2018 om 09:34
Die van jou eet tenminste nog chocopasta. Die van mij zit op m’n vest te kauwen.Maartje2016 schreef: ↑25-04-2018 09:09We hadden gewoon letterlijk te hoog ingezet. Zijn gisteren eens niet van bovenaf begonnen maar vanaf tree 5 ofzo met naar beneden gaan, en dat lukt. Dus gewoon straks opbouwen, dan heeft die het voor het eind van de dag helemaal door.
![]()
![]()
woensdag 25 april 2018 om 10:56
Die van mij weigert ander beleg als de pot chocopasta binnen zicht is. En aangezien man die vaak op het aanrecht laat staan na het ontbijt, is dat bijna altijd. Mèn, dan wordt ze boos!
Traplopen heeft die van ons ook in de bieb laten zien, we hebben geen trap in huis
. Blijkbaar kan ze 't, prima.
En wij gaven vanaf het begin FV, maar daar heb ik eigenlijk nooit commentaar op gehad. Misschien omdat het een deels medische reden was (borstoperatie, dus sterk verlaagde succeskans), misschien omdat ik er zelf ook geen moeite mee had (en bijvoorbeeld nooit het gevoel heb gehad dat ik haar tekort deed oid). Geen idee of ik dat uitstraalde.
We zijn wel nu aan het proberen dochter van de opvolgmelk naar gewone koemelk te krijgen, maar dat lijkt nog geen groot succes. Iemand tips over hoe dat het makkelijkst gaat? Ze probeert 't wel, maar na een slok of 2 zet ze de fles weer weg, terwijl opvolgmelk zo naar binnen gaat.
Traplopen heeft die van ons ook in de bieb laten zien, we hebben geen trap in huis
En wij gaven vanaf het begin FV, maar daar heb ik eigenlijk nooit commentaar op gehad. Misschien omdat het een deels medische reden was (borstoperatie, dus sterk verlaagde succeskans), misschien omdat ik er zelf ook geen moeite mee had (en bijvoorbeeld nooit het gevoel heb gehad dat ik haar tekort deed oid). Geen idee of ik dat uitstraalde.
We zijn wel nu aan het proberen dochter van de opvolgmelk naar gewone koemelk te krijgen, maar dat lijkt nog geen groot succes. Iemand tips over hoe dat het makkelijkst gaat? Ze probeert 't wel, maar na een slok of 2 zet ze de fles weer weg, terwijl opvolgmelk zo naar binnen gaat.
woensdag 25 april 2018 om 11:00
Bij ons is de overstap naar gewone melk niet gelukt. Dochter wil het gewoonweg niet. Ik kan hoog of laag springen, maar ze neemt niks. Ze heeft een hele tijd smorgens pap als ontbijt gehad met gewone melk, dat ging prima. Nu wil ze geen pap meer en krijgt ze als zuivel alleen een bakje yoghurt savonds. Drinkyoghurt ofzoiets heb ik nog nooit geprobeerd. Ze wil eigenlijk alleen maar water of thee. Zelfs ranja of appelsap laat ze staan.