Dreumes topic

04-02-2018 14:35 3001 berichten
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk :winkie:

Afbeelding
Whoopsadaisies schreef:
25-04-2018 09:29
Even vraagje over eczeem: waar smeren jullie mee, behalve de hormoonzalven? Hier werden hele ladingen vaseline voorgeschreven maar ik heb niet 't idee dat 't veel doet, en 't geeft vetvlekken op kleding :-? . Heb ook lipikar, maar twijfel of dat dan vet genoeg is :facepalm: .

Alleen Vaseline lijkt me erg vet. Wij gebruiken tubes Vaseline/Paraffine. Dat is beter smeerbaar en werkt hier erg goed.

Bloemetjesolifant schreef:
25-04-2018 10:56
We zijn wel nu aan het proberen dochter van de opvolgmelk naar gewone koemelk te krijgen, maar dat lijkt nog geen groot succes. Iemand tips over hoe dat het makkelijkst gaat? Ze probeert 't wel, maar na een slok of 2 zet ze de fles weer weg, terwijl opvolgmelk zo naar binnen gaat.

Heb je al geprobeerd om het te mengen? Dus op dag 1 10% Koemelk, 90% opvolgmelk. Dag 2 20% Koemelk, 80% opvolgmelk. Etc. Dan duurt het wel een weekje, maar zo went ze aan de smaak. Zo zijn wij overgestapt toen ze vanwege koemelkallergie hele vieze Pepti moest drinken.
Maar eens kijken hoe 1 slaapje op de dag gaat tijdens onze vakantie.

Melk/opvolgmelk: hier krijgt ze ochtends nog opvolgmelk warm en bij de lunch koude halfvolle melk. Als deze bus opvolgmelk op is stappen we helemaal over op koemelk. Zoals fiona zegt mengen eens proberen? Hier is het meestal blijven aanbieden en dan in 1x neemt ze het wel. Zo ging dat hier met thee. En ja kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ze het niet lekker gaat vinden.
Ik ga inderdaad eens mengen, kijken of dat werkt. Ze krijgt nog maar 1 fles melk, alleen 's avonds, en verder krijgt ze genoeg yoghurt/kaas/andere zuivel binnen. Ik ga die fles denk ik eens proberen met stapjes van 1 schepje te vervangen door koemelk.

Hier staat ook nog 1 pak poeder inderdaad, en als dat op is wil ik eigenlijk geen nieuwe meer kopen :)
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn gewoon geswitcht naar volle melk zonder problemen. Maar goed, daar staat dan weer tegenover dat we nu al een maand of 8 zonder succes zoon aan de water of thee proberen te krijgen.
Wij zijn ook gewoon overgestapt op halfvolle melk, wel opgewarmd en nog steeds uit zijn fles. Dat hebben we na zn 1e verjaardag gedaan en was geen probleem. Hij drinkt nog steeds graag zn fles!

Verder drinkt hij alleen maar water en een beetje thee. Diksap of sap aangelengd met water laat hij gewoon staan.
Whoopsadaisies schreef:
25-04-2018 09:29
:HA: snoeperd ;-D .

Even vraagje over eczeem: waar smeren jullie mee, behalve de hormoonzalven? Hier werden hele ladingen vaseline voorgeschreven maar ik heb niet 't idee dat 't veel doet, en 't geeft vetvlekken op kleding :-? . Heb ook lipikar, maar twijfel of dat dan vet genoeg is :facepalm: .
Wij smeren met cetomacrogol crème, lijkt een beetje op vaseline parafine maar ik vind het net wat fijner smeren. Op haar hoofd gebruiken we amandelolie en in het gezicht avonds grahams en overdag cetomacrogol, gemiddeld smeer ik haar ergens tussen de 5 en 10x in per dag dus die vetvlekken ken ik wel :facepalm: Gelukkig gaat het er wel altijd weer goed uit in de was.
Wij moeten ook maar eens actiever met de melk bezig, nu krijgt ze morgens en avonds nog opvolgmelk (3 scheppen in de ochtend en 5 avonds). Volle melk heb ik alleen nog maar koud in een beker aangeboden en dat blieft ze niet.

Ze krijgt wel soms een slok mee van mijn melkkefir, dat vindt ze nog wel aardig (maar niet teveel). Verder drinkt ze alleen water en ze lust geen zoete dranken zoals appelsap of ranja :-?
Weten jullie waarom het eigenlijk wordt afgeraden om lang kunstvoeding te geven?
Marloes85 schreef:
25-04-2018 12:30
Weten jullie waarom het eigenlijk wordt afgeraden om lang kunstvoeding te geven?
o_o dat wist ik niet...

Puk hier krijgt voor zijn middagslaapje nog een 180/6 en voor die naar bed gaat idem. En af en toe in de nacht ook nog. Opvolgmelk dus...

En verder drinkt hij koemelk uit mijn beker mee, en als toetje een groente/fruitkwark, dus hij zit een beetje ruim in zijn zuivel :biggrin:
Marloes85 schreef:
Omdat kunstvoeding de duivel is als je het sommige mensen vraagt ;)

Nee geen idee, is dat eigenlijk zo? Ik dacht dat de redenatie meer was dat ze het niet meer nodig hebben en gewone melk ook goed is dus dat je dat dan kunt gaan geven.

Mijn zoon is bijna twee en moet nog steeds geen gewone melk. Het liefst drinkt hij de hele dag door flesvoeding.... Roept de hele dag melk melk. Dus hij zit nog op 3 flessen..
Marloes85 schreef:
Tegen mij zeiden ze op het cb dat ze kunnen gaan wennen aan de smaak en dan geen gewone melk meer willen. Schijnt wat zoeter van smaak te zijn?
Ik ben nu ook aan het overstappen op gewone melk, gaat prima eigenlijk. Warm het nog wel een beetje op voor d'r. Af en toe krijgt ze ook nog opvolgmelk want de pot is nog niet leeg. Als de pot leeg is komt er geen nieuwe meer in ieder geval.
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
Juul2014 schreef:
25-04-2018 13:36
Tegen mij zeiden ze op het cb dat ze kunnen gaan wennen aan de smaak en dan geen gewone melk meer willen. Schijnt wat zoeter van smaak te zijn?
Dan zal het hier wel loslopen, die van ons drinkt van alles door elkaar. Hangt er net vanaf bij wie die wat kan bietsen ;-)
Marloes85 schreef:
25-04-2018 12:26
Wij smeren met cetomacrogol crème, lijkt een beetje op vaseline parafine maar ik vind het net wat fijner smeren. Op haar hoofd gebruiken we amandelolie en in het gezicht avonds grahams en overdag cetomacrogol, gemiddeld smeer ik haar ergens tussen de 5 en 10x in per dag dus die vetvlekken ken ik wel :facepalm: Gelukkig gaat het er wel altijd weer goed uit in de was.
Wij ook cetomacrogol creme of zalf. Weet even niet uit mijn hoofd welk van de twee.
Volgens onze kinderarts is dat beter dan de tubes die op vaseline gebaseerd zijn (zoals lanette enzo) omdat daar wolvet in zit. En daar zijn juist ook weer wat meer mensen allergisch voor.
Nijntje* schreef:
25-04-2018 13:51
Wij ook cetomacrogol creme of zalf. Weet even niet uit mijn hoofd welk van de twee.
Volgens onze kinderarts is dat beter dan de tubes die op vaseline gebaseerd zijn (zoals lanette enzo) omdat daar wolvet in zit. En daar zijn juist ook weer wat meer mensen allergisch voor.
Ah bedankt voor de uitleg, dan haal ik weer wat cetomacrogol (hadden we eerst, later vaseline "want dat is vetter"), en zullen we dat eens een paar dagen proberen zonder vaseline. Valt te proberen in ieder geval!
happiness = reality - expectations
Ik weet ook niet of kunstvoeding echt wordt afgeraden maar volgens mij krijg je het advies altijd wel om af te bouwen toch? Ons cb is daar niet zo mee bezig dus ik krijg het niet echt mee maar onze diëtist vond het een tijdje terug ook wel tijd om de middagfles af te bouwen en de andere wat kleiner te maken. Heb haar niet echt gevraagd waarom maar dat zal ik tijdens de volgende afspraak eens doen!

Misschien idd omdat er relatief veel suiker in zit en ze dat op een gegeven moment minder nodig hebben (ik gok maar wat).
Hier krijgt zoon pap met dreumesmelk ‘s ochtends en yoghurt voortoe. Daarnaast (als hij niet ziek is zoals nu) 1x ‘s ochtends de borst. Bij de lunch bied ik hem melk aan maar dat drinkt hij nooit. Gaat altijd voor het water.

Maar ja, ik lust ook helemaal geen melk, dus ik snap hem wel :P

Móéten ze überhaupt echt melk? Ik drink het nooit en eet ook zelden yoghurt of kaas. Voel me erg gezond verder :P
Ik geef het zoon nu vooral ter ondersteuning, omdat hij ook nog wel eens slecht eet (dan geef ik ook wel eens 2 borstvoedingen nog). Zit wat meer in dan koemelk, in die dreumesmelk, denk ik dan.
Marloes85 schreef:
25-04-2018 19:53
Ik weet ook niet of kunstvoeding echt wordt afgeraden maar volgens mij krijg je het advies altijd wel om af te bouwen toch? Ons cb is daar niet zo mee bezig dus ik krijg het niet echt mee maar onze diëtist vond het een tijdje terug ook wel tijd om de middagfles af te bouwen en de andere wat kleiner te maken. Heb haar niet echt gevraagd waarom maar dat zal ik tijdens de volgende afspraak eens doen!

Misschien idd omdat er relatief veel suiker in zit en ze dat op een gegeven moment minder nodig hebben (ik gok maar wat).
Hier werd op het cb gezegd dat "waar er melkeiwitten zitten, er geen brood kan zitten". Oftewel: door teveel melk zou de behoefte aan voeding afnemen. Maar dat ging om melk in het algemeen, niet alleen om kunstvoeding. Daarom waren ze ook not amused toen ik aangaf dat Puk toch echt meer dan 300ml zuivel op een dag kreeg en we pas zouden gaan minderen als hij het aangaf.
Volgens het cb was alle melk niet nodig omdat hij perfect op zijn groeilijn zat, volgens mij zat hij perfect op zijn groeilijn door alle melk.
Zoon ging hier vanaf 12,5 maand volledig over op koemelk. Hij kreeg nog 2 flessen kv. Hij krijgt 's ochtends thee met melk, met de lunch een beker met melk en voordat hij naar bed gaat nog een keer thee met melk.

Het overstappen was hier helemaal geen probleem. Maar zoon lust eigenlijk alles wel, zolang het maar geen avocado's zijn. :proud:
lux. schreef:
25-04-2018 20:02

Móéten ze überhaupt echt melk? Ik drink het nooit en eet ook zelden yoghurt of kaas. Voel me erg gezond verder :P
Tsja men zegt dat calcium botontkalking tegen gaat geloof ik.. ;) toch drink ik zelf ook geen melk en eet heel weinig zuivel net als jij
raffa schreef:
25-04-2018 20:10
Tsja men zegt dat calcium botontkalking tegen gaat geloof ik.. ;) toch drink ik zelf ook geen melk en eet heel weinig zuivel net als jij
Maar wij groeien niet meer, calcium zorgt ook voor oa de celgroei en dat lijkt me bij die kleintjes die nog wel groeien toch best essentieel. Je kan hun voedingspatroon niet op alle vlakken met dat van jezelf vergelijken, zij hebben hele andere behoeftes die nodig zijn voor groei en ontwikkeling.

(Onze behoeftes zijn meer om aftakeling te vertragen ;-) :whistle: )
Maartje2016 schreef:
25-04-2018 20:17
Maar wij groeien niet meer, calcium zorgt ook voor oa de celgroei en dat lijkt me bij die kleintjes die nog wel groeien toch best essentieel. Je kan hun voedingspatroon niet op alle vlakken met dat van jezelf vergelijken, zij hebben hele andere behoeftes die nodig zijn voor groei en ontwikkeling.

Ja dat zal zeker waar zijn.. mijn zoon eet volgens de richtlijnen juist teveel zuivel dus het zal wel goedkomen. Of niet :)
raffa schreef:
25-04-2018 20:10
Ja voor die ukkies snap ik dat er calcium nodig is, maar is er niet iets anders calciumrijks dat ik hem daarvoor kan geven? Het gaat trouwens voorlopig prima zo; met 1x pap en 1x yoghurt krijgt hij 300cc dus dat is voldoende, maar vraag het me gewoon af: wat als hij gewoon geen melk lust. MOET hij dan z’n hele jeugd pap zodat hij aan z’n calcium komt? :P
anoniem_210122 wijzigde dit bericht op 25-04-2018 20:29
0.97% gewijzigd
Maartje2016 schreef:
25-04-2018 20:17

Hoe draagt melk dan bij aan de celgroei als ik vragen mag?
lux. schreef:
25-04-2018 20:27
Ja voor die ukkies snap ik dat er calcium nodig is, maar is er niet iets anders calciumrijks dat ik hem daarvoor kan geven? Het gaat trouwens voorlopig prima zo; met 1x pap en 1x yoghurt krijgt hij 300cc dus dat is voldoende, maar vraag het me gewoon af: wat als hij gewoon geen melk lust. MOET hij dan z’n hele jeugd pap zodat hij aan z’n calcium komt? :P
Ja, tot hij 18 is, minstens ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven