'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Helaas pikante wij vertrekken een kleine maand later naar curacao vliegen niet met je mee.
Wat is toch dat geluid, vlak voor vertrek, een soort zaag zaag geluid? Worden er dan dingen (kleppen) getest ofzo? Ik hoor het ook niet altijd, meestal vlak voor of na het begin van het taxiën.

En kan het zijn dst je meer turbulentie ervaart als je door een dik wolkendek vliegt? Mijn man scheet 7 kleuren en ik heb hem dat maar verteld, dat het door die wolken komt. Als een snelweg in Umbrië, volg scheuren en gaten. Maar dat het niet gevaarlijk is.
Hydrolisch systeem volgens mij
pilamie schreef:
25-04-2018 04:30
deel 2, over communicatie.

Ik dacht dat de gesprekken met die torens alleen de noodzakelijke/verplichte communicatie omvat. (Als in, 'hallo toren, we zijn nu hier en alles is ok'. Of, 'hallo vliegtuig, er komt een ander vliegtuig aan, ga eens opzij'.) Wat voor info kan zo'n toren dan geven, wat je zelf niet op radar ziet, of van wat je al wist van voor vertrek?

En als ze in een toren in een eigen taal mogen communiceren met vliegtuigen, dan kun je er als piloot toch niets mee? is dat dan niet beetje onhandig? (internationale veiligheid enzo)
De verkeersleiding - en dat is niet altijd op een toren - heeft het volledige overzicht en het plan om de verkeersstroom te regelen. Zij bepalen dan ook waar je heen moet en hoe hoog. En voor die opdrachten is communicatie nodig. We kunnen wel andere toestellen op ons navigatiedisplay zien, maar daar is het niet voor bedoeld en bovendien ook niet altijd nauwkeurig. Separatie van andere vluchten is de taak van de verkeersleiding en niet van de vliegers. Een uitzondering daarop is de visual approach.

De verkeersleiding in bv. China communiceert met ons natuurlijk wel in het Engels, maar welke opdrachten een Chinees vliegtuig krijgt, dat verstaan we dan niet. Voor ons beeld niet handig, maar ook niet onveilig: de verkeersleider is er verantwoordelijk voor dat we op de goede plek zijn.
dutchsuzanne schreef:
25-04-2018 09:28
Wat is toch dat geluid, vlak voor vertrek, een soort zaag zaag geluid? Worden er dan dingen (kleppen) getest ofzo? Ik hoor het ook niet altijd, meestal vlak voor of na het begin van het taxiën.
Dat zijn de flaps de worden uitgedraaid, dus Redbulletje heeft gelijk: het hydraulisch systeem.
En kan het zijn dst je meer turbulentie ervaart als je door een dik wolkendek vliegt? Mijn man scheet 7 kleuren en ik heb hem dat maar verteld, dat het door die wolken komt. Als een snelweg in Umbrië, volg scheuren en gaten. Maar dat het niet gevaarlijk is.
Zeker! De temperatuur in wolken is lager, en temperatuurverschillen leveren turbulentie op. Maar jouw vergelijking is terecht, oncomfortabel misschien, maar niet gevaarlijk.
Cygnus, aha! Ik snap het. :lol:

En ja, het woord wat ik bedoelde was verkeerleiding (ipv toren). Weet je misschien ook of het waar is dat alle verkeerleiding, die niet op de 'land-, en stijgafdeling' werkt, wel altijd op (onder) een vliegveld werkt? (Ze zitten toch ondergronds, met max van 2 x 3 uur werken of zoiets?)

-dat vakjargon jongens... daar schort het me nog wat aan. maar je snapt me vast- :biggrin:
pilamie schreef:
26-04-2018 03:03
Cygnus, aha! Ik snap het. :lol:

En ja, het woord wat ik bedoelde was verkeerleiding (ipv toren). Weet je misschien ook of het waar is dat alle verkeerleiding, die niet op de 'land-, en stijgafdeling' werkt, wel altijd op (onder) een vliegveld werkt? (Ze zitten toch ondergronds, met max van 2 x 3 uur werken of zoiets?)

-dat vakjargon jongens... daar schort het me nog wat aan. maar je snapt me vast- :biggrin:
Niet altijd, maar wel vaak. Al het verkeer op en rond een vliegveld (= op de nadering of tot 600m na de start) wordt door de toren gedaan. De rest van het verkeer in de lucht wordt door andere centra gedaan. Tot 25000ft door Amsterdam Control, die zitten in een bunker (maar niet ondergronds) op Schiphol-Oost. Alles daarboven wordt door Eurocontrol gedaan in Maastricht.
Maar lager verkeer buiten het gebied rond Schiphol wordt bv gedaan door de militairen, en die zitten in Nieuw-Milligen, dus niet bij een vliegveld. Verkeer boven de Atlantische Oceaan oost van 30 west wordt gecontroleerd door Shanwick, die zitten volgens mij ook niet bij een vliegveld.

Die werktijden kloppen wel ongeveer...
leuk om te weten!
en 600m voor/na start, dat is al snel! dan ben je nog maar NET los (of, VLAK voordat je hem neerzet...)

Is dat iets van 30 seconden voor/na start/landing, dat je dan al wordt overgegeven? En gaat dat dan vanuit de cockpit, automatisch? (dat jij doorpraat, maar dat de andere kant van de lijn automatisch bij de volgende partij binnenkomt? Kan me niet voorstellen dat je moet gaan roepen wie er op welke lijn zit....

(Wanneer krijg je een communicatielijn toegewezen en hoe gaan die doorverbindingen van de ene post naar de ander?)

Ik ga zometeen 11 uur in die blauwe vogel zitten. Is wel leuk als ik straks kan gaan 'opscheppen' tegen de buurman/vrouw straks hoeveel ik er (door dit forum :hihi: ) wel niet van weet :biggrin:
Haha lekker 11 uur lang tegen je buurman aanpraten in het vliegtuig...
Ha! Ik mag morgen 9 uur vliegen. Eens kijken of dit topic ook 'in het echt' rustgevend werkt, ik laat het jullie weten 😀
Ik zou haast vermoeden dat je meerdere radiokanalen tegelijk kunt uitluisteren. Dus het signaal van de LVL waar je op dat moment vliegt en die waar je naartoe vliegt.

Dan zeg je gedag als je het ene luchtruim verlaat en hallo als je de andere weer in vliegt.
pilamie schreef:
27-04-2018 18:53
leuk om te weten!
en 600m voor/na start, dat is al snel! dan ben je nog maar NET los (of, VLAK voordat je hem neerzet...)

Is dat iets van 30 seconden voor/na start/landing, dat je dan al wordt overgegeven? En gaat dat dan vanuit de cockpit, automatisch? (dat jij doorpraat, maar dat de andere kant van de lijn automatisch bij de volgende partij binnenkomt? Kan me niet voorstellen dat je moet gaan roepen wie er op welke lijn zit....

(Wanneer krijg je een communicatielijn toegewezen en hoe gaan die doorverbindingen van de ene post naar de ander?)

Ik ga zometeen 11 uur in die blauwe vogel zitten. Is wel leuk als ik straks kan gaan 'opscheppen' tegen de buurman/vrouw straks hoeveel ik er (door dit forum :hihi: ) wel niet van weet :biggrin:
Nou, 600m voor de landing, dat duurt nog wel een minuut of 2, de start gaat iets sneller, minuutje of anderhalf.
In principe krijg je de frequentie voor de volgende ‘controller’ van de vorige, behalve op Schiphol na de start, dan moeten we zelf overschakelen op 600m hoogte naar ‘Departure’. Procedure is dan dat je je meldt, met eventuele relevante informatie. Bv: “Schiphol Departure, KLM713, passing 2000ft on the VALKO1S departure”. Of: “London Control, KLM713, flight level 290 on radar heading 250”.
We hebben 3 korte golf radio’s, maar één wordt gebruikt voor data en de derde staat in principe op de noodfrequentie. Overschakelen gaat niet automatisch, we moeten zelf de frequentie steeds veranderen.
Waar ga je heen Pilamie?
DraakjevanBerk schreef:
27-04-2018 19:34
Ha! Ik mag morgen 9 uur vliegen. Eens kijken of dit topic ook 'in het echt' rustgevend werkt, ik laat het jullie weten 😀
Ik ben benieuwd Draakje. Leuke bestemming?
Canada! :cheer:
DraakjevanBerk schreef:
27-04-2018 21:21
Canada! :cheer:
Één van mijn favoriete landen, vindt het daar altijd bijzonder prettig. En waar precies? (best een groot land)
11 uur zal Vancouver zijn dan?
Ik mag overmorgen ook weer mee Cygnus, kort vluchtje van 2 1/2 uur.

Wat veroorzaakt nou exact turbulentie? Het is bewolking, maar niet altijd als er bewolking is is de turbulentie even sterk.
Calgary, op naar the rockies :cheer2:
Op naar Schiphol!
Lekker! Ligt daar niet nog sneeuw?
Cygnus, wil je met me trouwen? :flirting:

Bedankt voor dit topic, voor het eerst sinds jaren relaxed gevlogen! Kon bij elk ‘vreemd’ geluidje aan iets uit dit topic terugdenken, dat stelde gerust :yes:

@Redbulletje: geen sneeuw in de stad. Is nu ook 21 graden terwijl het morgenmiddag weer 4 graden is?! Maar ga er wel vanuit dat Banff en Jasper nog vrij wit zijn
DraakjevanBerk schreef:
29-04-2018 00:53
Cygnus, wil je met me trouwen? :flirting:

Bedankt voor dit topic, voor het eerst sinds jaren relaxed gevlogen! Kon bij elk ‘vreemd’ geluidje aan iets uit dit topic terugdenken, dat stelde gerust :yes:
:-P
Je maakt me een beetje verlegen Draakje...
Maar wat fantastisch dat je relaxt gevlogen hebt! Top! Maar ik zal je een geheim over die geluiden verklappen, ik kan ze ook niet allemaal verklaren hoor. In een A320 hoor ik altijd een geluid alsof er een snelle lopende band loopt, altijd na de landing. Geen idee wat dat is. Maar ik vlieg dat type niet, dus ik hoef het ook niet te weten...
Maar als dit topic je daarin heeft gerustgesteld, dan ben ik daar onwijs blij om. Kan je daar in ieder geval lekker genieten en hoef je je dus ook niet meer druk te maken over de terugvlucht toch? Want nu weet je dat je ook relaxt in een vliegtuig kan en hoeft te zitten! Laat die vrouwen & mannen voorin maar lekker het werk doen, dat is hun werk.
Ik mag morgen ook weer aantreden...
Veel plezier!
:hello:
Banff en Jasper zijn wel erg leuk trouwens!
Nog meer mensen die vliegen vandaag? Ik sta op Schiphol, complete chaos.
Mijn vlucht is gecanceld, maar heb gelukkig kunnen omboeken.
Robinson schreef:
29-04-2018 10:50
Nog meer mensen die vliegen vandaag? Ik sta op Schiphol, complete chaos.
Mijn vlucht is gecanceld, maar heb gelukkig kunnen omboeken.
Wat is er aan de hand dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven