'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
redbulletje schreef:
18-04-2018 22:47
Ik vink ook altijd 'n gangpadstoel aan van 'n rijtje waar nog 1-2 stoelen in het midden vrij zijn. Soms heb ik geluk. Maar soms vaak is de kist gewoon helemaal vol.
.
Je hebt meer kans als je verder achterin zit. Mensen willen toch vooraan om zo snel mogelijk het vliegtuig uit te kunnen.

Veel hangt af van wanneer je vliegt. Vlieg je bij aanvang van de zomervakantie de verkeerde kant op (dus zeg vanaf een Grieks eiland terug naar NL) dan lukt het vaak wel. Maar vlieg je vrijdag laat in de middag richting Amsterdam tussen alle weekendtrippers dan kun je het vergeten.

De leegste vlucht die ik me herinner was een zaterdagavond 20:00 vlucht vanuit de hoofdstad van een van de Scandinavische landen. Een 737 met nog geen 30 passagiers aan boord. Heerlijk, ik zat als enige bij de nooduitgangrijen.
Ook op lange vluchten zit ik bij het raam. Dus hoef ik alleen mijn man te storen als ik er langs wil. We pakken alleen de rij met twee stoelen.
anoniem_313781 wijzigde dit bericht op 19-04-2018 14:13
36.28% gewijzigd
Als je met z'n tweeën reist is toch altijd een van het duo de sjaak en zit die in het midden. Vooral als de rij van 2 stoelen niet ideaal is of al vol is.
Degene die naast mij aan het gangpad zit zal dus regelmatig moeten opstaan want ik moet vaak mijn benen strekken tijdens lange vluchten. Risico van het gangpad ;)
We’re all mad here
Cheshire-cat schreef:
19-04-2018 14:01
Als je met z'n tweeën reist is toch altijd een van het duo de sjaak en zit die in het midden. Vooral als de rij van 2 stoelen niet ideaal is of al vol is.
Degene die naast mij aan het gangpad zit zal dus regelmatig moeten opstaan want ik moet vaak mijn benen strekken tijdens lange vluchten. Risico van het gangpad ;)
Als ik samen met iemand vlieg doen we gewoon beiden gangpad met het gangpad dus tussen in.
redbulletje schreef:
19-04-2018 14:49
Als ik samen met iemand vlieg doen we gewoon beiden gangpad met het gangpad dus tussen in.
Dat kan alleen als de andere niet persé bij het raam wil zitten :lol:
We’re all mad here
Je hoeft toch niet naast elkaar te zitten? Ik zou dan als duo een raamplaats en gangpadplaats reserveren, is er zelfs nog een kansje dat de middelste vrij blijft.
redbulletje schreef:
19-04-2018 15:01
Je hoeft toch niet naast elkaar te zitten? Ik zou dan als duo een raamplaats en gangpadplaats reserveren, is er zelfs nog een kansje dat de middelste vrij blijft.
True, maar niet gezellig hè?
We’re all mad here
Ik heb geen behoefte om urenlang te moeten praten tijdens een vliegreis. Als je samen reist heb je op schiphol al een paar uur met elkaar doorgebracht wat wel weer ff genoeg socializen is voor mij.
Cheshire-cat schreef:
19-04-2018 14:56
Dat kan alleen als de andere niet persé bij het raam wil zitten :lol:
Zoals bij ons het geval is. Man wil perse bij het raam en omdat ik het ongezellig vind om ergens anders te zitten ben ik vaak veroordeeld tot de middelste plek. Niet erg als we van hier naar Spanje vliegen maar langer vind ik het niet fijn.
Gelukkig hebben wij een aantal keer bij vluchten over de oceaan een vliegtuig gehad met twee stoelen links 3 of 4 midden en dan weer twee rechts. Kan hij bij het raam en kan ik gewoon lopen wanneer ik dat wil.
dolfje schreef:
19-04-2018 15:09
Zoals bij ons het geval is. Man wil perse bij het raam en omdat ik het ongezellig vind om ergens anders te zitten ben ik vaak veroordeeld tot de middelste plek. Niet erg als we van hier naar Spanje vliegen maar langer vind ik het niet fijn.
Gelukkig hebben wij een aantal keer bij vluchten over de oceaan een vliegtuig gehad met twee stoelen links 3 of 4 midden en dan weer twee rechts. Kan hij bij het raam en kan ik gewoon lopen wanneer ik dat wil.
He een medeslachtoffer :-D Wij gaan binnenkort ook de oceaan over en op 1 vlucht stoelen in een rij van 2 gevonden en de andere 3 dus ik in het midden.
Als het maar een beetje normaal type is die naast me zit dan kan ik het aan, maar op de een of andere manier zitten er altijd stinkerds, vies etende mensen of armleuning jatters naast me :-?
We’re all mad here
Cheshire-cat schreef:
19-04-2018 15:13
He een medeslachtoffer :-D Wij gaan binnenkort ook de oceaan over en op 1 vlucht stoelen in een rij van 2 gevonden en de andere 3 dus ik in het midden.
Als het maar een beetje normaal type is die naast me zit dan kan ik het aan, maar op de een of andere manier zitten er altijd stinkerds, vies etende mensen of armleuning jatters naast me :-?
Ik hang dan altijd heel erg tegen man aan. Ooit een keer zat er echt een hele hele dikke man naast mij , en ik moest heel veel plassen. Dus ik moest er wel elke keer langs. Hij was ook zo dik dat hij echt tegen mij aan zat. Ik heb geloof ik echt de helft van de tijd rondgelopen in het vliegtuig, er was ook nergens plek. En die 5 uur voelde langer dan de lange vlucht van Duitsland naar San Fransisco.
dolfje schreef:
19-04-2018 15:16
Ik hang dan altijd heel erg tegen man aan. Ooit een keer zat er echt een hele hele dikke man naast mij , en ik moest heel veel plassen. Dus ik moest er wel elke keer langs. Hij was ook zo dik dat hij echt tegen mij aan zat. Ik heb geloof ik echt de helft van de tijd rondgelopen in het vliegtuig, er was ook nergens plek. En die 5 uur voelde langer dan de lange vlucht van Duitsland naar San Fransisco.
Oh wat erg o_o Ik had hetzelfde gedaan.
Meestal tref je dat soort mensen ook op een volle vlucht. Je kunt geen kant op dan.
We’re all mad here
normandina schreef:
19-04-2018 03:43
Ik boek nooit meer bij vluchten langer dan 2 uur raam of midden, om de redenen die stampertje noemt. Ik heb er een beroerte aan over gehouden. Zeldzaam (trombosebeen en longembolie komen vaker voor) maar niet denkbeeldig. Had ik eindelijk, mede dankzij dit topic, mijn vliegangst overwonnen, kreeg ik dat.

Ruim 50 pagina's lang waarin vrijwel alle voorkomende angsten werden beslecht, ook de mijne, maar geen woord over de risico's van embolieën op langere vluchten, de risico factoren en hoe te voorkomen. Voor mij iig geen raam of middenstoel meer op lange vluchten.
Daarom boekt mijn werkgever op langere vluchten ook business, zodat je kunt liggen ipv zitten, dan beweeg je gewoon meer. Als ik economy vlieg loop ik minimaal één keer per uur een rondje.
Cheshire-cat schreef:
19-04-2018 14:01
Rij 9 op de 747 en je hebt dat probleem niet :)

Ik zit altijd aan het gangpad en heb nog nooit gehad dat iemand die in het midden of raam zat aan mij vroeg om op te staan. Mensen doen dat gewoon niet. Nu sta ik zelf regelmatig op, dus dat scheelt wel weer voor ze.
Wellicht ligt dat aan je uitstraling want ik moet regelmatig opstaan voor midden- en raamstoel pax. Het maakt mij trouwens niets uit om in het midden of aan het raam te zitten. Ik klim over de buren heen, zonder ze wakker te maken. Ben niet zo lang dus dat scheelt. De enige plek die ik echt niet wil is de middelste op een rij van 5, teveel mensen links en rechts, niet fijn.
Stampertje12 schreef:
20-04-2018 13:09
Rij 9 op de 747 en je hebt dat probleem niet :)

Ik zit altijd aan het gangpad en heb nog nooit gehad dat iemand die in het midden of raam zat aan mij vroeg om op te staan. Mensen doen dat gewoon niet. Nu sta ik zelf regelmatig op, dus dat scheelt wel weer voor ze.
Ook op lange vluchten niet? Ik moet zelf regelmatig wandelen, anders gaan mijn knieën op slot :-?
We’re all mad here
Cheshire-cat schreef:
23-04-2018 16:25
Ook op lange vluchten niet? Ik moet zelf regelmatig wandelen, anders gaan mijn knieën op slot :-?
Ik sta ieder uur op om een rondje te lopen. Ik denk dat mensen in het algemeen vooral even afwachten of hun buurman misschien vanzelf op staat. Dus als je dat ook af en toe doet, dan is er geen reden om het te gaan vragen.
Ik zat een keer in t midden en omdat ik minimaal 1 keer per uur opsta vroeg die gangpadzitter of ik dan wilde ruilen want hij wilde slapen. Dus wacht vooral niet tot je buurman opstaat, wellicht heb je dan ook geluk!
Wellicht wel, maar zelfs als ik wil slapen ga ik toch echt niet met iemand ruilen naar de middenstoel...
Een poging om deze thread enigszins van de stoelkeuze af te krijgen :biggrin:

Iets over naderingen van een landingsbaan...
In vroeger tijden ging alles op zicht: daar ergens ligt het vliegveld en als de baan in zicht is, landen met die bak. Tegenwoordig gaat dat wat anders, omdat ook met slecht zicht gevlogen moet worden, en het bovendien te druk is bij grote vliegvelden om iedereen maar z’n gang te laten gaan.
Het naderen van een baan, we noemen dat een ‘approach’ (niet erg origineel), wordt meestal gedaan met een systeem dat bij de landingsbaan is geplaatst en dat lateraal en verticaal elektronische signalen doorgeeft of je op de goede plek zit. Het heet Instrument Landing Systeem, of ILS. Dit systeem kan gekoppeld worden aan de autopilot, waarmee de meeste vliegtuigen ook automatisch kunnen landen.
Een andere soort approach is de non-precision (ILS is een precision approach), waarbij lateraal wel een signaal is, maar verticaal niet. Dat moeten we de juiste hoogte bepalen door een afstandsmeting tov een baken. Een autoland is dan niet mogelijk. Dit vergt meer werk tijdens de approach, omdat constant de hoogte gecheckt moet worden. En dan hebben we nog de approaches puur op GPS, sommige hebben verticale profielen uit het navigatiesysteem, sommige ook niet.
Maar ondanks al die verschillende naderingssystemen kan er ook af-en-toe gewoon op zicht gevlogen worden, net als een Cessna. Op Curacao, of St. Maarten gebeurt dat nog wel eens. Voor de vliegers het leukst, want dan mag je het helemaal zelf doen.
Op Schiphol overigens wordt 95 van de 100 keer een ILS gebruikt.
Cheshire-cat schreef:
19-04-2018 15:13
Troost je, ik heb een keer 8 uur lang naast een kotsend iemand gezeten. Daarna valt alles mee.
Hebben we hier misschien een piloot of stewardess die aanstaande vrijdag KLM CUR-AMS vliegt?
Kom je me dan op 10A even hallo zeggen? :cheer2:

(en welke approach systemen heeft Cura? is er ILS of non lateraal approach? zijn we al zover uberhaupt?)

En... op welk vliegveld-torens wordt er het meest onverstaanbaar engels gesproken? Vroegah, toen je nog in de cockpit mocht, heb ik eens (zo vaak mogelijk) mee zitten luisteren. Even zonder naar de vaktermen te kijken die ik niet ken, waren sommigen 'torens' echt onverstaanbaar. Welke zijn dezer dagen de ergste? :biggrin:
pilamie schreef:
24-04-2018 04:28
Hebben we hier misschien een piloot of stewardess die aanstaande vrijdag KLM CUR-AMS vliegt?
Kom je me dan op 10A even hallo zeggen? :cheer2:

(en welke approach systemen heeft Cura? is er ILS of non lateraal approach? zijn we al zover uberhaupt?)

En... op welk vliegveld-torens wordt er het meest onverstaanbaar engels gesproken? Vroegah, toen je nog in de cockpit mocht, heb ik eens (zo vaak mogelijk) mee zitten luisteren. Even zonder naar de vaktermen te kijken die ik niet ken, waren sommigen 'torens' echt onverstaanbaar. Welke zijn dezer dagen de ergste? :biggrin:
Curacao heeft een ILS, maar die is al heel lang buiten werking. Er is ook een non-precision approach, maar meestal vliegen we daar op zicht, een zogenoemde ‘visual approach’, net als de Cessnaatjes dus.

Ik vind zelf de Koreanen altijd slecht te verstaan. Die hebben een heel raar Engels accent. Communicatie via de radio moet zo kort mogelijk zijn, vandaar dat het in een soort staccato-Engels gaat. Het vervelende is dat ICAO toestaat dat de radio ook in de moedertaal van het land mag. Dat maakt het lastig in veel oorden om door te hebben wat er in de buurt precies gebeurt. Op Schiphol gaat alles in principe in het Engels.

Ik ga helaas niet met je naar CUR, hoewel, ik ben dan vrij :hyper:
Typisch, tis dus stuk bij ons haha!

Maar die ander (NPA) doet het dus wel. Gelukkig is er bij ons meestal wel zicht en zon. dus dan heb je wat te doen als piloot. Enne Cynus, ik ga CUR-AMS. :biggrin:

Op 20 mei andersom, op 21B ;) ook dan gezellig voor wie dan vliegt. tis toch 10 uur alleen maar stilzitten en wachtuh..... :whistle:
deel 2, over communicatie.

Ik dacht dat de gesprekken met die torens alleen de noodzakelijke/verplichte communicatie omvat. (Als in, 'hallo toren, we zijn nu hier en alles is ok'. Of, 'hallo vliegtuig, er komt een ander vliegtuig aan, ga eens opzij'.) Wat voor info kan zo'n toren dan geven, wat je zelf niet op radar ziet, of van wat je al wist van voor vertrek?

En als ze in een toren in een eigen taal mogen communiceren met vliegtuigen, dan kun je er als piloot toch niets mee? is dat dan niet beetje onhandig? (internationale veiligheid enzo)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven