'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Hoi! Ik heb nog even een vraag over het Southwest incident; er is een vrouw (met normaal postuur, lang leve Facebook) door zo’n klein raampje geglipt (niet helemaal, ze kon nog teruggetrokken worden door andere passagiers). Later is ze aan haar verwondingen overleden. Ik neem aan dat zij haar riem niet vast had? Zou zoiets als dit voorkomen kunnen worden als zij haar riem wel vast had?
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
kadanz schreef:
18-04-2018 19:47
Er zijn inmiddels weer 270 vliegtuigen per minuut, 16200 per uur, dus ongeveer 388800 vliegtuigen sinds het incident opgestegen zonder het nieuws te halen. En dat gaat met een beetje geluk nog een paar maanden zo door.

Vergelijk dat met het aantal van 283247 autoritjes in Nederland over dezelfde periode, met elke dag meerdere ongelukken, inclusief doden. Je ritje naar Schiphol is dus je grootste zorg.

Soms helpt het om de getallen voor ogen te hebben.

Vergeet ook niet dat de professionele crew dit incident fantastisch en vakkundig afgehandeld heeft!
Verstandelijk weet ik het ook echt allemaal wel.
En als dat won was ik niet zo bang. Ik heb de meest fantastische scenaio’s van in de lengte dooscheurende vliegtuigen, precies tussen de stoel van kind en mij in waardoor ik hem kwijt raak.
En ik weet best wel dat het onzinnig is, maar het is best een sterke gedachte :proud:
anoniem_359707 wijzigde dit bericht op 18-04-2018 21:46
0.31% gewijzigd
Stampertje12 schreef:
18-04-2018 20:11
Is tijdje terug onderzoek naar geweest. Alleen parfum is af en toe (in aanbiedingen) goedkoper in de tax free shops. Alle andere producten zijn sowieso duurder, ook tijdens aanbiedingen.

Het klinkt leuk 'belastingvrij', maar in de praktijk wordt dit prijsverschil volledig (en zelfs meer) opgeslokt door de afdracht per product die de winkel moet betalen aan de luchthaven. Percentages boven de 30% van de verkoopprijs zijn geen uitzondering. Afhankelijk van de luchthaven zit hier meer of minder spreiding in, maar luchthavenwinkels moeten flinke prijzen vragen om voldoende geld binnen te krijgen.

Daarom zie je ook weinig niet-luxe winkels: op luxe producten is de marge groot genoeg voor deze afdracht. Op goedkope spullen zit niet zoveel marge en dan zou de prijs zo belachelijk hoog worden dat niemand dat koopt.
Dank je. Dit was al eerder geschreven inderdaad.
Ik heb de allergoedkoopste prijs online opgezocht en ga gewoon even kijken.
GewoonDaantje schreef:
18-04-2018 21:38
Hoi! Ik heb nog even een vraag over het Southwest incident; er is een vrouw (met normaal postuur, lang leve Facebook) door zo’n klein raampje geglipt (niet helemaal, ze kon nog teruggetrokken worden door andere passagiers). Later is ze aan haar verwondingen overleden. Ik neem aan dat zij haar riem niet vast had? Zou zoiets als dit voorkomen kunnen worden als zij haar riem wel vast had?
Als je je riem vast hebt zou je moeten blijven zitten. Maar natuurlijk kan het nog steeds dat je hoofd en lijf gedeeltelijk door het raampje worden gezogen als je naast het raam zit. Ook kan je gewond raken door losliggende voorwerpen die door de cabine vliegen en tegen je hoofd aan kunnen komen.

Heb je je riem heel lost, dan kun je er natuurlijk alsnog uit vliegen. Maar de stoel en de riem zijn stevig genoeg.
Stampertje12 schreef:
18-04-2018 21:47
Als je je riem vast hebt zou je moeten blijven zitten. Maar natuurlijk kan het nog steeds dat je hoofd en lijf gedeeltelijk door het raampje worden gezogen als je naast het raam zit. Ook kan je gewond raken door losliggende voorwerpen die door de cabine vliegen en tegen je hoofd aan kunnen komen.

Heb je je riem heel lost, dan kun je er natuurlijk alsnog uit vliegen. Maar de stoel en de riem zijn stevig genoeg.
Oké dank je wel! Ik blijf braaf met mijn riem zitten dus :)
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
Moiren’ schreef:
18-04-2018 21:45
En als dat won was ik niet zo bang. Ik heb de meest fantastische scenaio’s van in de lengte dooscheurende vliegtuigen, precies tussen de stoel van kind en mij in waardoor ik hem kwijt raak.
En ik weet best wel dat het onzinnig is, maar het is best een sterke gedachte :proud:
Je moet het gewoon vaker doen. Laatst had ik voor het eerst een vlucht (doe er meer dan 50 per jaar) waarin ik me ongemakkelijk voelde. Toen stond de gezagvoerder naast me nogal laconiek met de purser te praten over een veiligheidsissue op de vlucht. De crew maakte zich er zorgen over, de piloot zei vrij resoluut: we gaan gewoon.

Maar dat is een incident en ook dan zit ik comfortabel genoeg in het vliegtuig met de wetenschap dat de piloot zelf ook mee vliegt en dat er voldoende redundancy is om problemen op te vangen.

Meeste angst is helaas niet rationeel.
GewoonDaantje schreef:
18-04-2018 21:50
Oké dank je wel! Ik blijf braaf met mijn riem zitten dus :)
Ik heb mijn riem eigenlijk altijd om in het vliegtuig als ik niet weg ben van mijn stoel. Zie niet in waarom ik hem los zou hebben... Moet er niet aan denken als het je eindelijk gelukt is om te slapen dat je wakker gemaakt wordt voor een halve minuut turbulentie om je riem vast te maken.
Moiren’ schreef:
18-04-2018 21:45
Ik snap het heel goed.
Vaker doen moet wel betaald worden :proud:
Binnen Europa doe ik bijna alles met de auto of trein en dat bevalt prima :hihi:
Moiren’ schreef:
18-04-2018 22:16
Vaker doen moet wel betaald worden :proud:
Binnen Europa doe ik bijna alles met de auto of trein en dat bevalt prima :hihi:
Ja, dat is voor mij helaas geen optie :)

In mijn geval betaalt de werkgever de meeste vluchten :p
Stampertje12 schreef:
18-04-2018 21:51
Ik heb mijn riem eigenlijk altijd om in het vliegtuig als ik niet weg ben van mijn stoel. Zie niet in waarom ik hem los zou hebben... Moet er niet aan denken als het je eindelijk gelukt is om te slapen dat je wakker gemaakt wordt voor een halve minuut turbulentie om je riem vast te maken.
Op korte vluchtjes <2 uur laat ik 'm ook gewoon vast. Op lange vluchten doe ik 'm los zodra we opgestegen zijn en ik die bewegingsruimte nodig heb om m'n schoenen uit te doen. Slapen kan ik toch niet, dus tijd genoeg om 'm weer vast te doen als het erg gaat hobbelen. Alleen op korte vluchtjes overdag kies ik voor 'n windowseat. Lange en/of nachtvluchten kies ik gangpad om me niet zo opgesloten te voelen.
Is het trouwens echt zinvol om een stoel bij het raam en het gangpad te reserveren, zodat de middelste vrij blijft?
Moiren’ schreef:
18-04-2018 22:40
Is het trouwens echt zinvol om een stoel bij het raam en het gangpad te reserveren, zodat de middelste vrij blijft?
Dat is idd wel slim om te proberen als de kist niet vol zit. Niemand gaat uit zichzelf in 't midden zitten lijkt me.
redbulletje schreef:
18-04-2018 22:44
Dat is idd wel slim om te proberen als de kist niet vol zit. Niemand gaat uit zichzelf in 't midden zitten lijkt me.
Echt geen idee. Ik las het ergens.
Ik vink ook altijd 'n gangpadstoel aan van 'n rijtje waar nog 1-2 stoelen in het midden vrij zijn. Soms heb ik geluk. Maar soms is de kist gewoon helemaal vol.
redbulletje schreef:
18-04-2018 22:47
Ik vink ook altijd 'n gangpadstoel aan van 'n rijtje waar nog 1-2 stoelen in het midden vrij zijn. Soms heb ik geluk. Maar soms is de kist gewoon helemaal vol.
Ik heb geen idee of ie vol is.
Ik kan nog geen stoelen reserveren.
Moiren’ schreef:
18-04-2018 22:48
Ik heb geen idee of ie vol is.
Ik kan nog geen stoelen reserveren.
Welke maatschappij vlieg je? Je kan toch altijd als je boekt, gelijk je stoelkeuze invoeren? Of vlieg je met een of andere lowbudget?
redbulletje schreef:
18-04-2018 22:49
Welke maatschappij vlieg je? Je kan toch altijd als je boekt, gelijk je stoelkeuze invoeren? Of vlieg je met een of andere lowbudget?
Echt geen idee, niets gezien. BA onder Iberia.
Moiren’ schreef:
18-04-2018 22:51
Echt geen idee, niets gezien. BA onder Iberia.
Gewoon naar de website gaan en met je boekingscode inloggen en dan naar stoelkeuze gaan. Bij de meeste maatschappijen lukt dat gewoon.
redbulletje schreef:
18-04-2018 22:53
Gewoon naar de website gaan en met je boekingscode inloggen en dan naar stoelkeuze gaan. Bij de meeste maatschappijen lukt dat gewoon.
Dat lukt dus niet :)
Moiren’ schreef:
18-04-2018 22:40
De middenstoelen zijn het minst populair. Dus de kans is het grootst dat die leeg blijven als het toestel niet vol zit.

Volgorde is eigenlijk in de regel: gangpad - raam - midden. Hoewel mensen die niet vaak vliegen ook heel sterke voorkeur voor een raamstoel kunnen hebben.

Raam kun je naar buiten kijken en tegen de rand van het vliegtuig aan leunen bij het slapen.
Gangpad kun je altijd naar toilet of wandelen als je wil en voel je je nooit bezwaard als je voor de vierde keer die vlucht eruit wil.
MIdden: eigenlijk geen enkel voordeel. Je moet altijd over iemand heen en kunt nergens op leunen. bovendien heb je aan twee kanten mensen tegen je aan.
redbulletje schreef:
18-04-2018 22:39
Op korte vluchtjes <2 uur laat ik 'm ook gewoon vast. Op lange vluchten doe ik 'm los zodra we opgestegen zijn en ik die bewegingsruimte nodig heb om m'n schoenen uit te doen. Slapen kan ik toch niet, dus tijd genoeg om 'm weer vast te doen als het erg gaat hobbelen. Alleen op korte vluchtjes overdag kies ik voor 'n windowseat. Lange en/of nachtvluchten kies ik gangpad om me niet zo opgesloten te voelen.
Ja, die schoenen heb ik al uit bij langere vluchten voordat we vertrekken.

Maar tuurlijk, als je even bewegingsruimte nodig hebt dan maak je je riem even los. Ik zie er geen noodzaak in hem los te hebben als ik gewoon in mijn stoel zit of lig. De zwaarste turbulentie die ik mee maak komt zonder aankondiging van de piloot. Die is er dan opeens en dan heb je echt geen tijd om je riem vast te doen.

Tsja, t is zoiets als in de auto: eigenlijk geen enkele reden om hem los te hebben als je aan het rijden bent en dus zit hij ook vast als ik op een of ander landweggetje rij waar ik geen ongelukken verwacht...
Stampertje12 schreef:
18-04-2018 23:21
De middenstoelen zijn het minst populair. Dus de kans is het grootst dat die leeg blijven als het toestel niet vol zit.

Volgorde is eigenlijk in de regel: gangpad - raam - midden. Hoewel mensen die niet vaak vliegen ook heel sterke voorkeur voor een raamstoel kunnen hebben.

Raam kun je naar buiten kijken en tegen de rand van het vliegtuig aan leunen bij het slapen.
Gangpad kun je altijd naar toilet of wandelen als je wil en voel je je nooit bezwaard als je voor de vierde keer die vlucht eruit wil.
MIdden: eigenlijk geen enkel voordeel. Je moet altijd over iemand heen en kunt nergens op leunen. bovendien heb je aan twee kanten mensen tegen je aan.
Ik probeer sowieso altijd gangpad. Ik plas vaak en dan is het onwijs vervelend om steeds iemand wakker te moeten maken na eerst een uur met een pijnlijke blaas te hebben zitten hopen dat diegene wakker zal worden.
Maar dan ga ik dus gangpad en raam proberen.
Moiren’ schreef:
18-04-2018 23:27
Ik probeer sowieso altijd gangpad. Ik plas vaak en dan is het onwijs vervelend om steeds iemand wakker te moeten maken na eerst een uur met een pijnlijke blaas te hebben zitten hopen dat diegene wakker zal worden.
Maar dan ga ik dus gangpad en raam proberen.
Ja en je hoeft er aan het gangpad nooit uit voor anderen. Want de mensen die naast je zitten voelen zich echt ongemakkelijk om te vragen of ze er langs mogen, dus ze wachten totdat je zelf opstaat en dan gaan ze ook.

Ideaal :)

Voor korte vluchten is raam wel weer chill. Dan hoef je als je eerder board dan je buren, niet op te staan om anderen er langs te laten.
Ik boek nooit meer bij vluchten langer dan 2 uur raam of midden, om de redenen die stampertje noemt. Ik heb er een beroerte aan over gehouden. Zeldzaam (trombosebeen en longembolie komen vaker voor) maar niet denkbeeldig. Had ik eindelijk, mede dankzij dit topic, mijn vliegangst overwonnen, kreeg ik dat.

Ruim 50 pagina's lang waarin vrijwel alle voorkomende angsten werden beslecht, ook de mijne, maar geen woord over de risico's van embolieën op langere vluchten, de risico factoren en hoe te voorkomen. Voor mij iig geen raam of middenstoel meer op lange vluchten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven