Aankomen
dinsdag 24 april 2018 om 21:49
Door psychische oorzaken (burn out , depressie) heb ik al een tijdje geen tot weinig eetlust.
Hierdoor ben ik afgevallen richting ondergewicht.
Ik doe erg mijn best om wel goed en voldoende te eten maar dit kost mij veel moeite omdat de eetlust gewoon ontbreekt.
Hongergevoel heb ik ook bijna niet.
Hebben jullie tips of kennen jullie voedingsmiddelen met veel voedingswaarde /calorieën die ik kan eten of drinken om aan te komen ?
Ik doe erg mijn best om wel goed en voldoende te eten maar dit kost mij veel moeite omdat de eetlust gewoon ontbreekt.
Hebben jullie tips of kennen jullie voedingsmiddelen met veel voedingswaarde /calorieën die ik kan eten of drinken om aan te komen ?
woensdag 25 april 2018 om 10:27
Dankjewel .tigri schreef: ↑25-04-2018 09:33Van de meeste antidepressiva komen veel mensen aan, behalve Wellbutrin. Ook antipsychotica als Seroquel. Seroxat en Seroquel zijn notoire dikmakers. Maar wat gezonder is: te dun of dikker met troep in je lichaam, lijkt me de vraag. ikzelf ben er niet van aangekomen, het is dus geen garantie, en ik vraag me af of je het voor die reden voorgeschreven krijgt.
Ik viel aan het begin van mijn burnout wel rap af, bij hetzelfde eetpatroon, gewoon puur omdat de stress aan je lichaam vreet. Dat normaliseerde vanzelf na een half jaar ofzo.
Ik zou je huisarts om advies vragen.
Mss heb je ook wat aan deze tips voor mensen met een slechte eetlust door kanker:
http://www.voedingenkankerinfo.nl/voedi ... ol-gevoel/
Het liefst blijf ik weg van anti depressiva ( heb nare ervaring met paroxetine en ben sterk bijwerking-gevoelig) maar door de combinatie depressie en het heel aanwezige gebrek aan eetlust vraag ik me af of ik er toch misschien goed aan doe dit bij mijn huisarts aan te kaarten.
Ik ben al in therapie, mijn therapeute zei dat in verloop van therapie en tijd de eetlust wel zal verbeteren, maar ik zie vooralsnog mijzelf vermageren en ik zit nu dus op ondergewicht . Meer naar beneden wil ik niet ,ben er bang voor dat als ik er niet op let en het niet goed aanpak , dat dit wel gaat gebeuren.
Het liefst wend ik me dus tot natuurlijke middelen en als mogelijk normale voedingsmiddelen/patroon, met extra aanvulling tussendoor. Banaan met pindakaas is wel een goeie voor mij . Te droge snacks (zoals noten) dan weer niet .
Om elke 2 uur wat te eten moet ik een alarm zetten omdat mijn hongergevoel zowiezo "uit" lijkt te staan, ook op de 3 vaste eetmomenten van de dag . Tussendoor heb ik ook geen trek . Dat lijkt me stressvol, op de klok moeten eten,maar het kan bij mij ook nodig zijn omdat ik geen hongersignalen voel .
Nutri drankjes van de diëtist zie ik niet zitten, die hou ik niet binnen . Heb ze wel eens gehad , dat was geen succes .
Ook de volvette toevoegingen (zoals slagroom) kan ik moeilijk op mezelf toepassen . Niet dat ik bang ben om dik te worden (integendeel) maar een misselijkheid komt op bij volvettigheden en nutridrankjes .Mijn lichaam werkt het tegen.
De tips door anderen hier gegeven : bedankt ! Ik zal e.e.a proberen . Zelfgemaakte heldere soep spreekt me aan, ik ga dat vandaag nog maken .
Ik hoorde dat mensen die willen afvallen met zelfgemaakt fruit/groentenshakes juist aankomen. Dat lijkt me wel een gezonde manier, met al die vitamines erin . Iemand ervaring hiermee ?
woensdag 25 april 2018 om 10:36
Ik heb ondanks gebrek aan eetlust een regelmatig eenpatroon : 3x daags, waarop ik dan ook gewoon mee eet met mijn gezin. Ik kook dagelijks : normale en voedzame gerechten.Nevyn schreef: ↑25-04-2018 10:05Zoek een diëtist of laat je doorverwijzen door de huisarts. Samen met een diëtist kun je een schema opstellen, wat Browniechocolate ook al zegt. Toen ik wegens ziekte enorm was afgevallen en geen eetlust meer had, heeft dit me heel erg geholpen. Het klinkt heel simpel, ik vond het bijna kinderachtig, maar zo’n stom schemaatje kan echt helpen om weer regelmaat te krijgen in je eetpatroon. Bij mij kwam op die manier ook het hongergevoel vanzelf weer terug.
Misschien is drinkvoeding (naast je gewone voeding) nog een idee, als drinken misschien makkelijker gaat dan eten, kun je ook met de diëtist overleggen. Ik heb via de diëtist ook iets gekregen, ik geloof dat het fantomalt heette, een soort druivesuikerachtig iets, geeft geen smaak, wel calorieën, kon je overal doorheen doen, door de thee, koffie etc.
Aan tussendoortjes voel ik geen behoefte .
Probleem is dus dat mijn eetlust weg is plus mijn lichaam geeft aan maar de helft (of minder) van normale hoeveelheid te accepteren . Als ik mezelf dwing meer te eten dan ik op kan , word ik misselijk en heb ik een heel vol gevoel .
Nutridrink is niks voor mij , dat hou ik niet binnen.
Fantomalt lijkt me nog wel een goed idee voor mij.
Ik ga er achteraan, ik overweeg een diëtiste . Ik ga dit met mijn therapeut bespreken.
woensdag 25 april 2018 om 11:11
Maar dat is juist de fout die de meeste mensen maken 3 x per dag eten is eigenlijk helemaal niet goed. Je eet dan vaak of te weinig of te veel voor je lichaam. Waardoor je het niet goed verwerkt daarom is voor afvallen ook juist belangrijk om 6 tot 10 x per dag te eten en voor aan te komen geld dit ook.Julia10 schreef: ↑25-04-2018 10:36Ik heb ondanks gebrek aan eetlust een regelmatig eenpatroon : 3x daags, waarop ik dan ook gewoon mee eet met mijn gezin. Ik kook dagelijks : normale en voedzame gerechten.
Aan tussendoortjes voel ik geen behoefte .
Probleem is dus dat mijn eetlust weg is plus mijn lichaam geeft aan maar de helft (of minder) van normale hoeveelheid te accepteren . Als ik mezelf dwing meer te eten dan ik op kan , word ik misselijk en heb ik een heel vol gevoel .
Nutridrink is niks voor mij , dat hou ik niet binnen.
Fantomalt lijkt me nog wel een goed idee voor mij.
Ik ga er achteraan, ik overweeg een diëtiste . Ik ga dit met mijn therapeut bespreken.
Ik zal je een vb geven wat ik nu moet eten/drinken voor gezond op gewicht te blijven voor mij en de kleine ( Dit is wel gebaseerd op mijn zwangerschap )
08:00 banaan met een kop thee.
09:30 kom ik terug van het wandelen met de hond een groente/fruit schake met volle yoghurt.
12:00 2 volkoren boterhammen met roomboter en volle kaas met tomaat of zo. En een glas volle melk.
14:00 1 stuk fruit maar geen banaan.
16:00 sultana of een cracker of iets lekkers waar ik zin in heb.
18:00 warme maaltijd ( voor mij met pasta omdat ik aardappels niet te eten vind) maar geen toetje nemen.
20:00 toetje volle yoghurt met nootjes of iets anders met koolydrathen. Maar geen fruit.
21:30 een fruitschake
Is dit makkelijk om te doen nee vooral niet met een stemmetje in je hoofd van oke ook al ben je zwanger je moet niet meer aankomen dan nodig is. Ik heb niet zoon heel zwaar aankom schema nu omdat ik nog op gezond gewicht zit maar ik had vooral behoefte aan houvast om dat stemmetje de baas te blijven.
Zulke schema's krijg je ook in de kliniek voor eetstoornissen en dan licht er aan hoeveel je aan moet komen hoeveel koolhydraten er in je eten zit.
En hoe moeilijk ook vooral met een depressie je moet je eigen soms wel dwingen tot iets om gezond te worden en te blijven.
woensdag 25 april 2018 om 11:31
Daarom is professionele begeleiding heel handig, als iemand samen met jou een haalbaar schema kan opstellen.
Qua nutridrink had ik ook nog een soort van sapachtige variant, die zijn makkelijker te drinken dan die melkachtige varianten. Het blijft wel een kwestie van smaak. Ik vond ze wel te doen, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik had wel veel tijd nodig om zo’n flesje leeg te krijgen, de sap-variant ging iets sneller dan de volvette, daar deed ik soms wel 2 uur over (en had ik het nog niet altijd op). Maar als je ze echt heel vies vindt, dan houdt het gewoon op natuurlijk.
Qua nutridrink had ik ook nog een soort van sapachtige variant, die zijn makkelijker te drinken dan die melkachtige varianten. Het blijft wel een kwestie van smaak. Ik vond ze wel te doen, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik had wel veel tijd nodig om zo’n flesje leeg te krijgen, de sap-variant ging iets sneller dan de volvette, daar deed ik soms wel 2 uur over (en had ik het nog niet altijd op). Maar als je ze echt heel vies vindt, dan houdt het gewoon op natuurlijk.
donderdag 26 april 2018 om 00:06
Hallo,Julia10 schreef: ↑24-04-2018 21:49Door psychische oorzaken (burn out , depressie) heb ik al een tijdje geen tot weinig eetlust.
Dit klinkt voor mij als muziek in de oren.. 5 jaar geleden hetzelfde gehad.
Ik at alleen waar ik echt trek in had. Zo werd mijn energie niveau hoger en werd trek in het dagelijkse voedsel beter.
Probeer niet te snel in 1x aan te komen.. het heeft bij mij een 1 jaar geduurd voordat ik weer op mijn gewicht was.
Probeer ook eens bouillion op cup a soup te drinken dit smaakt vaak naar meer en helpt je ook opgang.
Je zit nu denk ik net als ik toen in een cirkel.. geen eetlust door geen energie en geen energie door geen eetlust.. probeer deze cirkel te doorbreken hoe moeilijk en misselijk je er soms ook van wordt.
Je kan het!!
donderdag 26 april 2018 om 12:33
Dank voor jullie reacties.
Ik heb er veel aan.
Hoewel ik angstig ben (komt dit nog wel goed?) ,ga ik er van uit dat het gebrek aan eetlust wel weer verdwijnt met de tijd en de voortgang van mijn therapeutisch proces .
Van een eetstoornis is er bij mij volgens mij geen sprake; het heeft met de klachten van burn-out /depressie te maken.
Ik ga naast het opvolgen van sommige adviezen van jullie op zoek naar eetlust stimulerende kruiden/middelen . Ik vond dit :
Peterselie,rozemarijn,daslook
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/al ... tlust.html
Ik heb er veel aan.
Hoewel ik angstig ben (komt dit nog wel goed?) ,ga ik er van uit dat het gebrek aan eetlust wel weer verdwijnt met de tijd en de voortgang van mijn therapeutisch proces .
Van een eetstoornis is er bij mij volgens mij geen sprake; het heeft met de klachten van burn-out /depressie te maken.
Ik ga naast het opvolgen van sommige adviezen van jullie op zoek naar eetlust stimulerende kruiden/middelen . Ik vond dit :
Peterselie,rozemarijn,daslook
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/al ... tlust.html
anoniem_349789 wijzigde dit bericht op 26-04-2018 13:06
2.71% gewijzigd
donderdag 26 april 2018 om 12:48
Browniechocolate schreef: ↑25-04-2018 11:11Maar dat is juist de fout die de meeste mensen maken 3 x per dag eten is eigenlijk helemaal niet goed. Je eet dan vaak of te weinig of te veel voor je lichaam. Waardoor je het niet goed verwerkt daarom is voor afvallen ook juist belangrijk om 6 tot 10 x per dag te eten en voor aan te komen geld dit ook.
Ik zal je een vb geven wat ik nu moet eten/drinken voor gezond op gewicht te blijven voor mij en de kleine ( Dit is wel gebaseerd op mijn zwangerschap )
08:00 banaan met een kop thee.
09:30 kom ik terug van het wandelen met de hond een groente/fruit schake met volle yoghurt.
12:00 2 volkoren boterhammen met roomboter en volle kaas met tomaat of zo. En een glas volle melk.
14:00 1 stuk fruit maar geen banaan.
16:00 sultana of een cracker of iets lekkers waar ik zin in heb.
18:00 warme maaltijd ( voor mij met pasta omdat ik aardappels niet te eten vind) maar geen toetje nemen.
20:00 toetje volle yoghurt met nootjes of iets anders met koolydrathen. Maar geen fruit.
21:30 een fruitschake
Is dit makkelijk om te doen nee vooral niet met een stemmetje in je hoofd van oke ook al ben je zwanger je moet niet meer aankomen dan nodig is. Ik heb niet zoon heel zwaar aankom schema nu omdat ik nog op gezond gewicht zit maar ik had vooral behoefte aan houvast om dat stemmetje de baas te blijven.
Zulke schema's krijg je ook in de kliniek voor eetstoornissen en dan licht er aan hoeveel je aan moet komen hoeveel koolhydraten er in je eten zit.
En hoe moeilijk ook vooral met een depressie je moet je eigen soms wel dwingen tot iets om gezond te worden en te blijven.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie , je schema geeft een handige richtlijn en inspiratie.
Heel veel geluk met zwangerschap. Goed voor jezelf en je kindje zorgen he
donderdag 26 april 2018 om 13:03
donderdag 26 april 2018 om 21:07
In plaats van de eiwitrijke drankjes kan je ook speciale gebakjes eten. Van mijn voormalige werk in de zorg meen ik te hebben onthouden dat 2 gebakjes gelijk staan aan 1 flesje nutridrink. Verplicht gebak eten gaat vast heel erg tegenstaan, maar voor de afwisseling misschien wel goed te doen?
Op de site zie ik dat er ook speciale toetjes verkrijgbaar zijn bij een aantal supermarkten. Toetjes bestaan ook van andere merken weet ik vanuit mijn werk, maar die zal je waarschijnlijk via de apotheek moeten bestellen.
https://www.innopastry.com/
Op de site zie ik dat er ook speciale toetjes verkrijgbaar zijn bij een aantal supermarkten. Toetjes bestaan ook van andere merken weet ik vanuit mijn werk, maar die zal je waarschijnlijk via de apotheek moeten bestellen.
vrijdag 27 april 2018 om 16:57
Dankje voor de tips .Irma3110 schreef: ↑26-04-2018 21:07In plaats van de eiwitrijke drankjes kan je ook speciale gebakjes eten. Van mijn voormalige werk in de zorg meen ik te hebben onthouden dat 2 gebakjes gelijk staan aan 1 flesje nutridrink. Verplicht gebak eten gaat vast heel erg tegenstaan, maar voor de afwisseling misschien wel goed te doen?
Gebak en zachte zoetigheden daar voel ik wel wat voor.
Heb gisteren zowaar een monchoutaart gemaakt , waar ik af en toe van neem.
Het staat me wel tegen dat ik alleen nog maar "hang" heb naar zoete (suikerrijke) dingen. Als ik een beetje zin in iets bespeur, zijn het dingen bomvol suiker.
Herkent iemand dit ?
vrijdag 27 april 2018 om 19:00
Je lichaam haalt uit suiker snel energie, je lijf heeft dat blijkbaar hard nodig. Cravings krijg je bij tekorten.Julia10 schreef: ↑27-04-2018 16:57Dankje voor de tips .
Gebak en zachte zoetigheden daar voel ik wel wat voor.
Heb gisteren zowaar een monchoutaart gemaakt , waar ik af en toe van neem.
Het staat me wel tegen dat ik alleen nog maar "hang" heb naar zoete (suikerrijke) dingen. Als ik een beetje zin in iets bespeur, zijn het dingen bomvol suiker.
Herkent iemand dit ?
vrijdag 27 april 2018 om 19:55
Misschien is het al genoemd, heb niet alles gelezen : fenegriek is eetlust-opwekkend, je kunt er thee van trekken, of het laten ontkiemen zoals alfalfa. Er bestaat ook geiten- of koeienkaas met fenegriek. De smaak verveelt wel erg snelJulia10 schreef: ↑25-04-2018 08:35Dank voor alle reacties en tips.
Het lastige is dat ik dus erg weinig zin in eten heb. Ik gruwel bij de gedachte aan vettige dingen . Ook zit ik snel vol: van minder dan de helft van wat ik normaal zou (moeten) eten, heel lastig.
Vroeger kon ik genieten van eten, thuis en in restaurants . Van koken hield ik ook . Nu , door burn out en depressie heb ik er geen interesse in.
Kookprogramma's vind ik nog wel leuk om te zien , maar van zelf koken en eten komt het er dus niet van.
Zijn er hier mensen bekend met eetlust-opwekkende middelen of kruiden ofzoiets?
Ik las ergens informatie over anti depressiva met eetlust opwekkend effect.
De naam ervan weet ik niet meer.
Amandelen, dat is geweldig voedsel, barst van de mineralen, vitaminen en vetten, en echt vettig vind ik ze niet smaken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld pindakaas. Rauw zijn ze het best, makkelijkst verteerbaar ook, maar je kunt er ook een snack van maken door ze te roosteren en dan met wat roomboter door te roeren, met een heel klein beetje zout en honing of suiker
Hier een filmpje van Cees Holkamp, de amandelen kun je ook bruin, met velletje en al, roosteren en eten. Bevat wat meer mineralen en vezels.
https://www.youtube.com/watch?v=PRiY2XXfcdc
nounou
vrijdag 27 april 2018 om 20:56
Dankjewel .zazamaenade schreef: ↑27-04-2018 19:55Misschien is het al genoemd, heb niet alles gelezen : fenegriek is eetlust-opwekkend, je kunt er thee van trekken, of het laten ontkiemen zoals alfalfa. Er bestaat ook geiten- of koeienkaas met fenegriek. De smaak verveelt wel erg snel
Amandelen, dat is geweldig voedsel, barst van de mineralen, vitaminen en vetten, en echt vettig vind ik ze niet smaken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld pindakaas. Rauw zijn ze het best, makkelijkst verteerbaar ook, maar je kunt er ook een snack van maken door ze te roosteren en dan met wat roomboter door te roeren, met een heel klein beetje zout en honing of suiker![]()
Hier een filmpje van Cees Holkamp, de amandelen kun je ook bruin, met velletje en al, roosteren en eten. Bevat wat meer mineralen en vezels.
https://www.youtube.com/watch?v=PRiY2XXfcdc
De fenegriek ga ik proberen als thee.
Ik heb op het moment te weinig puf om zelf noten te roosteren etc . Ik heb daarom een kant en klaar mix gekocht .
Ik neem op een dag zo nu en dan een paar nootjes en vruchten uit die melange . De zoetigheid van de gedroogde vruchten maken het voor mij aantrekkelijker . Alleen nootjes zijn mij te droog .
Hoewel ik er geen zin in heb, neem ik er van bij het langslopen. Alle beetjes helpen denk ik dan.
Als ik tv kijk zet ik het bakje binnen handbereik.
Ik vind het zo eigenaardig dat niks me (echt) lekker smaakt, terwijl ik vroeger echt een smulpaap was.
vrijdag 27 april 2018 om 21:05
Verse ananas heeft mij ooit als puber geholpen. Geen idee waarom.
Nu krijg ik Resource flesjes via de diëtiste. 303 kCal in 200 ml. De aardbei-framboos (heel koud) vind ik best te doen. Omdat je het kunt drinken, staat het minder tegen en er zit echt alles in dat je nodig hebt. Dus een goede aanvulling op wat je wel naar binnen krijgt.
Nu krijg ik Resource flesjes via de diëtiste. 303 kCal in 200 ml. De aardbei-framboos (heel koud) vind ik best te doen. Omdat je het kunt drinken, staat het minder tegen en er zit echt alles in dat je nodig hebt. Dus een goede aanvulling op wat je wel naar binnen krijgt.
vrijdag 27 april 2018 om 21:09
Te kort aan energie verneem ik inderdaad. Ik ben veel moe .Gatinmijnsok schreef: ↑27-04-2018 19:00Je lichaam haalt uit suiker snel energie, je lijf heeft dat blijkbaar hard nodig. Cravings krijg je bij tekorten.
Maar is dat eigenlijk wel goed , die cravings naar zoveel suiker?
Ik heb het niet naar snoep , wel naar gezoet fruit (uit pot of blik).
In gewoon vers fruit heb ik dan weer helemaal geen trek, ook niet in de zoete fruitsoorten als ananas, mango en druiven .
vrijdag 27 april 2018 om 21:13
Nee het is niet goed. Ik vind wat je schrijft steeds zorgelijker, ik raad je echt aan om naar een arts te gaan.Julia10 schreef: ↑27-04-2018 21:09Te kort aan energie verneem ik inderdaad. Ik ben veel moe .
In gewoon vers fruit heb ik dan weer helemaal geen trek, ook niet in de zoete fruitsoorten als ananas, mango en druiven .
vrijdag 27 april 2018 om 21:25
Gezoet fruit is in feite ook een soort snoep, hoor. Nou ja, misschien kun je iets beter gezoet fruit eten dan gomballen of winegumsJulia10 schreef: ↑27-04-2018 21:09Te kort aan energie verneem ik inderdaad. Ik ben veel moe .
Ik heb zelf ook een tijd gehad dat ik compleet uitgeput was, en at toen graag ananas uit blik, dat had het effect van snelle suikers op me.
Uiteindelijk raakte ik er verder door van huis ( uitgeputter, opgejaagder gevoel ) omdat ik haast niet meer kookte, en me voedde met fastfood-achtig spul ( waar ik fruit uit blik ook onder schaar)
Heeft iemand al soep genoemd, of bouillon ? Dat is een geweldige appetizer. Een klein kommetje dan, niet een heel bord, want dan zit je weer vol
nounou
vrijdag 27 april 2018 om 21:45
zazamaenade schreef: ↑27-04-2018 21:25Gezoet fruit is in feite ook een soort snoep, hoor. Nou ja, misschien kun je iets beter gezoet fruit eten dan gomballen of winegums![]()
Ik heb zelf ook een tijd gehad dat ik compleet uitgeput was, en at toen graag ananas uit blik, dat had het effect van snelle suikers op me.
Uiteindelijk raakte ik er verder door van huis ( uitgeputter, opgejaagder gevoel ) omdat ik haast niet meer kookte, en me voedde met fastfood-achtig spul ( waar ik fruit uit blik ook onder schaar)
Heeft iemand al soep genoemd, of bouillon ? Dat is een geweldige appetizer. Een klein kommetje dan, niet een heel bord, want dan zit je weer vol![]()
Heel herkenbaar.
De neiging tot fast-food ook , het smaakt niet, maar gemak /vermoeidheid he. En het idee dat je dan in elk geval "wat" gegeten hebt.
Ja fruit uit blik zit bomvol suiker, vergelijkbaar met snoep .
Morgen maak ik een goede soep, met zelfgetrokken bouillon en , zelfgemaakte balletjes en veel verse groenten erin .
vrijdag 27 april 2018 om 21:51
Gedroogde vruchten lust ik wel, vijgen zijn wel een soort van favoriet bij mij .
In chocola heb ik helaas momenteel totaal geen trek .
Miedo , Ik heb zojuist een stukje gelezen over Ashgawanda, het ging over afvallen .
Ik denk dat er bij mij een verband is : mijn dosering (dagelijks aanbevolen volgens verpakking) ligt heel hoog namelijk. Ik ga dat vanaf morgen minderen ( 1 capsule ipv 3) , kijken of het helpt .
https://kruidje-gezond.eu/afvallen-ashw ... _Conclusie
vrijdag 27 april 2018 om 22:15
Ik heb me zojuist gewogen, ben in 4 dagen van 49 naar 50,3 kg gegaan. Ik zit op de goede weg.Gatinmijnsok schreef: ↑27-04-2018 21:13Nee het is niet goed. Ik vind wat je schrijft steeds zorgelijker, ik raad je echt aan om naar een arts te gaan.
Als ik naar beneden was gegaan (47 kg is ondergewicht in mijn geval volgens bmi ) zou ik maandag zeker naar mijn huisarts gaan.
Ps schrik niet van het lage gewicht , ik ben klein van stuk :1.57 m.