Napraattopic deel 97
dinsdag 20 maart 2018 om 23:11
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
zaterdag 28 april 2018 om 19:27
Volg je het nieuws een beetje over Zuid-Afrika ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zaterdag 28 april 2018 om 19:28
Daar vergis je je op dit moment wel heel erg in Ttass. Heel heel erg. Sterker nog, gezien het huidige politieke klimaat is de kans zeer groot dat dat de witte bevolking zeer ernstig onderdrukt gaat worden. Er zijn al regio's waar je op dit moment als witte Zuid Afrikaan (goh, ik begin helemaal aan witte te wennen) alleen kunt komen indien je er expliciet bent uitgenodigd door een lokale bewoner met zeggenschap. Zo niet, dan is de kans zo'n 80% en hoger dat je er alleen koud uit gaat komen. En deze gebieden breiden zich op dit moment uit.
zaterdag 28 april 2018 om 19:28
Tuurlijk. Maar zelden , echt zeer zelden vanwege zijn ras.GenieInABottle schreef: ↑28-04-2018 19:23Oké, deze is genuanceerder. Daar kan ik me in vinden.
Kan volgens jou dan wel een blanke Nederlander in Nederland gediscrimineerd worden? Want dat kan in mijn optiek wel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zaterdag 28 april 2018 om 19:29
Ik spreek even voor mijn beurt.GenieInABottle schreef: ↑28-04-2018 19:20Voor mij is dit net zo goed puur racisme, en ik heb het vermoeden dat bijvoorbeeld Solo het met mij eens is. Volgens jou en BGB en Meds en anderen is dit iets anders. Ik ben gewoon benieuwd naar wat dit dan volgens jullie is.

Weet je ook wat de reden hiervan is?
Ik denk dat een groot verschil in elk geval kan/zal zijn: wordt het gedaan vanuit het idee dat de blanke ZA minder waard is? Dit soort dingen nu eenmaal niet verdient, want dommer, luier, onbetrouwbaarder?
Of heeft het een andere reden?
Weet je wat de gedachtegang is?

zaterdag 28 april 2018 om 19:30
Oké, dan begrijp ik jou in ieder gevalblijfgewoonbianca schreef: ↑28-04-2018 19:28Tuurlijk. Maar zelden , echt zeer zelden vanwege zijn ras.

Over welk jaartal gaat bovenstaande bewering aangaande Zuid Afrika?
Ehhhhh, mosterd... grote pot..
bloosje wijzigde dit bericht op 28-04-2018 19:31
4.16% gewijzigd
Nou ja.. dat dus..

Nou ja Genie, kom op. Zo stom ben jij toch ook weer niet dat je dat niet kunt snappen. Die mensen zijn gewoon boos, vanwege dat achterlijke apartheidsbeleid dat daar ik weet niet hoe lang hoogtij heeft gevierd. Kun je het kinderachtig vinden allemaal, maar helemaal onvoorstelbaar is het natuurlijk niet dat ze die gasten nu eens een koekje van eigen deeg geven.
En waar gaat het nou helemaal over: een blanke mag de toeristen niet met haaien laten zwemmen, boehoeh. Dan komt ie toch lekker hier solliciteren bij randstad, dan heeft ie meteen een baan. In tegenstelling tot de meer gepigmenteerde medemens die zoch tot randstad wendt, want die wordt om onverklaarbare redenen maar nooit ergens voorgesteld.
En waar gaat het nou helemaal over: een blanke mag de toeristen niet met haaien laten zwemmen, boehoeh. Dan komt ie toch lekker hier solliciteren bij randstad, dan heeft ie meteen een baan. In tegenstelling tot de meer gepigmenteerde medemens die zoch tot randstad wendt, want die wordt om onverklaarbare redenen maar nooit ergens voorgesteld.
zaterdag 28 april 2018 om 19:31
Er waren ook Surinaamse mensen die slaven hadden. Dat wordt voor het gemak nogal eens vergeten.Ttass schreef: ↑28-04-2018 19:16Het heeft ook een deels te maken met de slavernij verleden. Suriname heeft meegeholpen in de tweede wereld oorlog, er zijn niet veel mensen die dit weten, want het komt niet voor in de geschiedenis boeken. Mijn voorouders waren slaven en de pijn dragen we op generatie op genaratie bij ons. Het is een deel van ons. Wij Surinamers hebben nooit erkenning of zijn goed behandeld geweest in de Nederlandse staat.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
zaterdag 28 april 2018 om 19:32
Ik bedoel jou helemaal niet, dus dat neem je ten onrechte aan.MaryCrawley schreef: ↑28-04-2018 18:35Ik neem aan dat je met die ander mij bedoelt. En voor de duidelijkheid: ik heb jou nooit ergens van beschuldigd.
Ik heb dus ook geen excuses aangeboden voor beschuldigingen, de excuses waren voor het eventuele misverstand. Mijn posts gingen namelijk helemaal niet over jou.
Ik heb ook geen excuses verwacht of gelezen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

zaterdag 28 april 2018 om 19:33
Ik kreeg niet de indruk dat Genie het niet snapte, meer een vraag hoe dit te plaatsen in de racisme-discussie.Lady*Voldemort schreef: ↑28-04-2018 19:30Nou ja Genie, kom op. Zo stom ben jij toch ook weer niet dat je dat niet kunt snappen.
(die ik overigens echt heel zinvol vind)

zaterdag 28 april 2018 om 19:34
Lady*Voldemort schreef: ↑28-04-2018 19:30Nou ja Genie, kom op. Zo stom ben jij toch ook weer niet dat je dat niet kunt snappen. Die mensen zijn gewoon boos, vanwege dat achterlijke apartheidsbeleid dat daar ik weet niet hoe lang hoogtij heeft gevierd. Kun je het kinderachtig vinden allemaal, maar helemaal onvoorstelbaar is het natuurlijk niet dat ze die gasten nu eens een koekje van eigen deeg geven.
Maakt dat het goed dan? Of zelfs minder erg? Omdat wij jarenlang zijn onderdrukt mogen we dat nu terug doen?

zaterdag 28 april 2018 om 19:34
Ja nu wel. Ik heb me net even ingelezen. Ik zal mijn post even aanpassen. Excuses voor de misinformatie. Ik was niet op de hoogte van de huidige toestand.

zaterdag 28 april 2018 om 19:38
Nee dat maakt het niet goed. Maar ik snap wel dat het zo werkt. En ik word een beetje iebelig van huilverhalen over witte mensen die geen haaienzwembedrijf mogen beginnen omdat ze wit zijn, als ik weet dat diezelfde witte mensen een jaar of 35 geleden nog niet eens met hun zwarte landgenoten dood in een bus gevonden wilden worden.

zaterdag 28 april 2018 om 19:39
Jammer, dat de nuance zoek gaat in de discussie (in mijn ogen dan).Lady*Voldemort schreef: ↑28-04-2018 19:38Nee dat maakt het niet goed. Maar ik snap wel dat het zo werkt. En ik word een beetje iebelig van huilverhalen over witte mensen die geen haaienzwembedrijf mogen beginnen omdat ze wit zijn, als ik weet dat diezelfde witte mensen een jaar of 35 geleden nog niet eens met hun zwarte landgenoten dood in een bus gevonden wilden worden.
Dat was natuurlijk niet dezelfde man 35 jaar geleden. Is gedeeltelijk een nieuwe generatie. Zeker de jonge mensen.

zaterdag 28 april 2018 om 19:41
Yep, in eerste instantie heeft Nelson Mandela een zwakkere variant ingebracht toen hij president.Hij noemde het (tja Meds, ik weet dat het volgens jou niet bestaat, ik verzin het helaas niet zelf) reversed racism. Dit was om de ongelijkheid zoveel mogelijk op te heffen en om meer kansen voor de zwarte bevolking te creëren. Zeg maar vergelijkbaar met het beleid in het kader van positieve discriminatie.Courage-- schreef: ↑28-04-2018 19:29Ik spreek even voor mijn beurt.
Weet je ook wat de reden hiervan is?
Ik denk dat een groot verschil in elk geval kan/zal zijn: wordt het gedaan vanuit het idee dat de blanke ZA minder waard is? Dit soort dingen nu eenmaal niet verdient, want dommer, luier, onbetrouwbaarder?
Of heeft het een andere reden?
Weet je wat de gedachtegang is?
Zuma (de vorige president) heeft deze maatregelen verscherpt. Hij was ook meer gericht op het verkleinen van de witte bevolkingsgroep. Alhoewel veel van zijn beleid ook zeer nadelig was voor de zwarte bevolkingsgroep. Men bleef vooral op hem stemmen doordat hij de leider van het ANC was. En informatieverstrekking is, met name onder de arme bevolking, zeer summier en vooral gericht op angst. Zij waren ervan overtuigd dat als ze niet op hem zouden stemmen, dat het ANC dan verloren zou zijn.
De huidige president Ramaphosa heeft heel duidelijk uitgesproken dat het land weer van de zwarten is. Dit heeft er al toe geleid dat met name de witte boeren last hebben (= understatement, in regio's zijn deze echt moeten vluchten). Op dit moment is er in regio's een dusdanig spanningsveld dat er voorbereidingen worden getroffen omdat men een burgeroorlog verwacht.
Voor mijn collega's daar is er in ieder geval een vluchtbeleid ingesteld. Zo snel ook maar iets gebeurt moeten ze alles uit hun handen laten vallen, worden ze door een speciale dienst opgehaald, naar het vliegtuig gebracht en moeten ze per direct naar een veiliger land vliegen. Ze moeten dus altijd hun paspoort bij zich hebben, de rest is allemaal niet zo belangrijk.

zaterdag 28 april 2018 om 19:42
Het is een duidelijk voorbeeld dat racisme overal voorkomt, tussen allerlei rassen, en wereldwijd is vaak de blanke (man) de dominante partij, maar het komt ook anders voor.
Wat ik altijd opvallend vind is dat binnen hetzelfde ras mensen met een lichtere huid jaloers worden bekeken. Of zelfs voordelen hebben. Voed je dan jezelf ook niet met het idee 'hoe lichter hoe beter'?
Wat ik altijd opvallend vind is dat binnen hetzelfde ras mensen met een lichtere huid jaloers worden bekeken. Of zelfs voordelen hebben. Voed je dan jezelf ook niet met het idee 'hoe lichter hoe beter'?
zaterdag 28 april 2018 om 19:44
Pumps_italiaans schreef: ↑28-04-2018 17:59Nou ja.![]()
Jullie hebben fantasie. Is relativeringsvermogen ten TOP.![]()
Die youtube was een optreden van Dreetje Hazes. Die werd genoemd.![]()
Ik heb het publiek gekeken. Allemaal fans van Dre Hazes. Was eerbetoon.
Ik had Adje niet verwacht. Toen die stopte maakte hij bekend geen debiel te zijn.
Voor de rest ... heb ik er geen woorden voor. Misschien is een HUH? wel het meest informatief.
Dat van dat in het sop gaar koken... Nieuw en niet aan gedacht. Zo zie je maar weer.
Je kan er alles van maken.
Ik ga weer leuke dingen doen.![]()
Leuk dat je een reactie geeft! ...Waaruit blijkt dat ik geen moeite meer hoef te doen om jouw posts te begrijpen.
Dit was eens maar nooit weer

Ik hoop wel dat je ooit je posts eens uitlegt.
Of niet.

zaterdag 28 april 2018 om 19:45
Ik hoop ooit z(olang ik leef zal het vast een illusie zijn), mee te maken dat iedereen in harmonie en respect met elkaar kan leven. Dat je kleur, geaardheid, geloofsovertuiging, er niet toedoen. Dat men je gewoon accepteert hoe je bent.
anoniem_353921 wijzigde dit bericht op 28-04-2018 19:46
0.43% gewijzigd

zaterdag 28 april 2018 om 19:45
Sja, nuance. Als je een paar honderd jaar lang bent onderdrukt door een mensensoort die zich op basis van ras superieur voelde raak je de nuance op een goeie dag natuurlijk een beetje kwijt. Ik zou zelf ook liever zien dat het in Zuid-Afrika een beetje gezelliger was onderling en inderdaad, die veertienjarige blanke jongen kan er ook allemaal niks aan doen. Maar de kracht van jarenlang opgekropte woede moet je niet onderschatten en die woede is feitelijk volkomen terecht.

zaterdag 28 april 2018 om 19:46
Oh mag ik hieruit opmaken dat jij ervan uit gaat dat een blanke Zuid Afrikaan zomaar een verblijfsvergunning in Nederland krijgt, randstad binnenloopt, en met zijn taalvaardigheid (Zulu's gemengd met wat Zuid Afrikaans en Engels) per direct een baan krijgt?Lady*Voldemort schreef: ↑28-04-2018 19:30Nou ja Genie, kom op. Zo stom ben jij toch ook weer niet dat je dat niet kunt snappen. Die mensen zijn gewoon boos, vanwege dat achterlijke apartheidsbeleid dat daar ik weet niet hoe lang hoogtij heeft gevierd. Kun je het kinderachtig vinden allemaal, maar helemaal onvoorstelbaar is het natuurlijk niet dat ze die gasten nu eens een koekje van eigen deeg geven.
Ik zal het even doorgeven. Want dan ben ik idd stom en begrijp ik er niets van.

zaterdag 28 april 2018 om 19:47
Een beetje genoegdoening kan beide partijen geen kwaad? Is dat wat je bedoelt?Lady*Voldemort schreef: ↑28-04-2018 19:38En ik word een beetje iebelig van huilverhalen over witte mensen die geen haaienzwembedrijf mogen beginnen omdat ze wit zijn, als ik weet dat diezelfde witte mensen een jaar of 35 geleden nog niet eens met hun zwarte landgenoten dood in een bus gevonden wilden worden.
Mij lijkt het contraproductief. Ik heb nog nooit iemand minder gevonden als gevolg van huidskleur. Wanneer ik me schuldig zou moeten voelen om wat een andere generatie heeft gedaan, alleen maar omdat ik blank ben, dan jaag je mij tegen je in het harnas.
Geen discriminatie op basis van kleur. Gewoon niet. Dat lijkt mij zo evident.

zaterdag 28 april 2018 om 19:49
Dat vraag ik me ook af.Marana-- schreef: ↑28-04-2018 19:42Het is een duidelijk voorbeeld dat racisme overal voorkomt, tussen allerlei rassen, en wereldwijd is vaak de blanke (man) de dominante partij, maar het komt ook anders voor.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Jawel. Je ondergaat het alleen niet.blijfgewoonbianca schreef: ↑28-04-2018 19:10In dat geval kun je als blanke Nederlander in Nederland geen last hebben van racisme.
Elke Nederlander met fatsoen in zijn of haar donder heeft last van het feit dat andere Nederlanders slachtoffer van racisme worden.
Rasisme is geen probleem van enkel de onderdrukten. Racisme is voor alle partijen slecht.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 28 april 2018 om 19:50