Napraattopic deel 97

20-03-2018 23:11 3228 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Amant schreef:
28-04-2018 19:47
Een beetje genoegdoening kan beide partijen geen kwaad? Is dat wat je bedoelt?

Mij lijkt het contraproductief. Ik heb nog nooit iemand minder gevonden als gevolg van huidskleur. Wanneer ik me schuldig zou moeten voelen om wat een andere generatie heeft gedaan, alleen maar omdat ik blank ben, dan jaag je mij tegen je in het harnas.

Geen discriminatie op basis van kleur. Gewoon niet. Dat lijkt mij zo evident.
Ja mij ook, duhuh. Maar Zuid-Afrika vind ik dan dus wel een heel verkeerd voorbeeld, als het is om te bewijzen dat zwarten ook heel gemeen racistisch kunnen zijn. En laten we dan eens beginnen in ons eigen land, om al die mooie ideeën te verspreiden. Want hier is echt ook een heleboel mis hoor, op huidskleurgebied. Dat wordt echt niet beter door een mislukt tegenvoorbeeld te stellen.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 28-04-2018 19:51
4.18% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
28-04-2018 19:45
Sja, nuance. Als je een paar honderd jaar lang bent onderdrukt door een mensensoort die zich op basis van ras superieur voelde raak je de nuance op een goeie dag natuurlijk een beetje kwijt. Ik zou zelf ook liever zien dat het in Zuid-Afrika een beetje gezelliger was onderling en inderdaad, die veertienjarige blanke jongen kan er ook allemaal niks aan doen. Maar de kracht van jarenlang opgekropte woede moet je niet onderschatten en die woede is feitelijk volkomen terecht.
Haha, ik bedoelde niet de nuance in ZA.
Dat dit daar gebeurt is begrijpelijk, makkelijk te verklaren en helaas zijn dit soort dynamieken maar moeilijk tegen te houden.
Ik doelde de nuance in jouw bericht, dat ontbrak door de blanken mensen van nu te verwijten wat de blanken daar 35 jaar geleden deden.
Lady*Voldemort schreef:
28-04-2018 19:38
Nee dat maakt het niet goed. Maar ik snap wel dat het zo werkt. En ik word een beetje iebelig van huilverhalen over witte mensen die geen haaienzwembedrijf mogen beginnen omdat ze wit zijn, als ik weet dat diezelfde witte mensen een jaar of 35 geleden nog niet eens met hun zwarte landgenoten dood in een bus gevonden wilden worden.
LV het gaat niet alleen om die boten, dat is een praktisch voorbeeld. Het gaat om alle banen binnen overheden, om alle bedrijven die vergunningen van een overheid nodig hebben en om nog veel meer zaken. Structurele uitsluiting van mensen gebaseerd op hun huidskleur, mensen die daar geboren en getogen zijn.

Ik word een beetje iebelig van het gechargeer. En net als dat niet elke Duitser voor Hitler was, waren er ook hele groepen blanken die de strijd van de zwarten steunden.
Courage-- schreef:
28-04-2018 19:50
Haha, ik bedoelde niet de nuance in ZA.
Dat dit daar gebeurt is begrijpelijk, makkelijk te verklaren en helaas zijn dit soort dynamieken maar moeilijk tegen te houden.
Ik doelde de nuance in jouw bericht, dat ontbrak door de blanken mensen van nu te verwijten wat de blanken daar 35 jaar geleden deden.
Nou ja, ik mag toch aannemen dat die mensen van 35 jaar geleden nu niet ineens allemaal dood zijn.
Lady*Voldemort schreef:
28-04-2018 19:50
Ja mij ook, duhuh. Maar Zuid-Afrika vind ik dan dus wel een heel verkeerd voorbeeld, als het is om te bewijzen dat zwarten ook heel gemeen racistisch kunnen zijn. En laten we dan eens beginnen in ons eigen land, om al die mooie ideeën te verspreiden. Want hier is echt ook een heleboel mis hoor, op huidskleurgebied. Dat wordt echt niet beter door een mislukt tegenvoorbeeld te stellen.
Ik hoor wel eens een racistische achtergrond in de verhalen die mijn collega's vertellen over wat ze overkomt (die van over heel de wereld komen), maar wanneer ik erover nadenk gaat dat niet over racisme, maar over een combinatie van iemands geboorteland en de functie die hij of zij bekleedt. Daaraan worden eigenschappen voor die mens gekoppeld, maar alleen door mensen die sowieso al graag anderen veroordelen. Het heeft niets met ras te maken.
anoniem_359747 wijzigde dit bericht op 28-04-2018 20:04
3.61% gewijzigd
feow schreef:
28-04-2018 19:49
Jawel. Je ondergaat het alleen niet.
Elke Nederlander met fatsoen in zijn of haar donder heeft last van het feit dat andere Nederlanders slachtoffer van racisme worden.

Rasisme is geen probleem van enkel de onderdrukten. Racisme is voor alle partijen slecht.
+1
Lady*Voldemort schreef:
28-04-2018 19:52
Nou ja, ik mag toch aannemen dat die mensen van 35 jaar geleden nu niet ineens allemaal dood zijn.
Je hebt mijn punt begrepen, weet ik zeker. :)
Lady*Voldemort schreef:
28-04-2018 19:50
Ja mij ook, duhuh. Maar Zuid-Afrika vind ik dan dus wel een heel verkeerd voorbeeld, als het is om te bewijzen dat zwarten ook heel gemeen racistisch kunnen zijn. En laten we dan eens beginnen in ons eigen land, om al die mooie ideeën te verspreiden. Want hier is echt ook een heleboel mis hoor, op huidskleurgebied. Dat wordt echt niet beter door een mislukt tegenvoorbeeld te stellen.
Zoals gezegd, ik bekijk racisme op globaal niveau, jij blijkbaar binnen de Westerse samenleving. Dat jij dit een fout voorbeeld vindt, kan en mag. In mijn optiek sluit je dan net zo goed je ogen voor racisme, gewoon omdat het ergens anders is en begrijpelijk...
En het gaat me niet om te bewijzen dat zwarten heel gemeen kunnen zijn, flut dat kan iedereen. En erg simpel om te roepen dat dat mijn motief is.
Het ging om de stelling dat blanken geen slachtoffer van racisme kunnen zijn. Wie het doet, maakt niet uit. Dit is doodsimpel een voorbeeld van gesprekken die ik zelf heb gehad. Zowel met Zuid Afrikaanse blanken / zwarten / alles ertussenin. En nog steeds heb overigens. Gebaseerd op informatie die ik daar heb gevonden in musea, lokale boeken, kranten etc.

En er is ook een groot deel van de zwarte bevolking die dit absoluut niet steunt, de huidige politiek is ook een risico voor hen. Momenteel worden ook zwarten vermoord omdat zij het huidige beleid niet steunen. Maar graag samen een samenleving willen vormen, op basis van gelijkwaardigheid.

Die boosheid begrijpelijk, absoluut. Boosheid als excuus voor racisme, zeker niet.
GenieInABottle schreef:
28-04-2018 20:02
Zoals gezegd, ik bekijk racisme op globaal niveau, jij blijkbaar binnen de Westerse samenleving. Dat jij dit een fout voorbeeld vindt, kan en mag. In mijn optiek sluit je dan net zo goed je ogen voor racisme, gewoon omdat het ergens anders is en begrijpelijk...
En het gaat me niet om te bewijzen dat zwarten heel gemeen kunnen zijn, flut dat kan iedereen. En erg simpel om te roepen dat dat mijn motief is.
Het ging om de stelling dat blanken geen slachtoffer van racisme kunnen zijn. Wie het doet, maakt niet uit. Dit is doodsimpel een voorbeeld van gesprekken die ik zelf heb gehad. Zowel met Zuid Afrikaanse blanken / zwarten / alles ertussenin. En nog steeds heb overigens. Gebaseerd op informatie die ik daar heb gevonden in musea, lokale boeken, kranten etc.

En er is ook een groot deel van de zwarte bevolking die dit absoluut niet steunt, de huidige politiek is ook een risico voor hen. Momenteel worden ook zwarten vermoord omdat zij het huidige beleid niet steunen. Maar graag samen een samenleving willen vormen, op basis van gelijkwaardigheid.

Die boosheid begrijpelijk, absoluut. Boosheid als excuus voor racisme, zeker niet.
Eens, goeie post.
feow schreef:
28-04-2018 19:32
Ik bedoel jou helemaal niet, dus dat neem je ten onrechte aan.
Ik heb ook geen excuses verwacht of gelezen.
Ok. Ik heb namelijk wel excuses gemaakt voor een potentieel misverstand. Maar goed, fijn als dat er niet was dan.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
28-04-2018 19:49
Jawel. Je ondergaat het alleen niet.
Elke Nederlander met fatsoen in zijn of haar donder heeft last van het feit dat andere Nederlanders slachtoffer van racisme worden.

Rasisme is geen probleem van enkel de onderdrukten. Racisme is voor alle partijen slecht.
Als je het zo stelt, ja; mee eens.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
MaryCrawley schreef:
28-04-2018 20:09
Ok. Ik heb namelijk wel excuses gemaakt voor een potentieel misverstand. Maar goed, fijn als dat er niet was dan.
Nog even en Amant krijgt alsnog zijn groupshug :proud: :P
-
anoniem_313781 wijzigde dit bericht op 28-04-2018 20:51
0.00% gewijzigd
...
In welke regio Elfje?
Zuid Afrika is nogal groot. Heel naar. Heb je een link naar die docu?
anoniem_331193 wijzigde dit bericht op 28-04-2018 20:58
79.72% gewijzigd
GenieInABottle schreef:
28-04-2018 20:51
In welke regio Elfje?
Zuid Afrika is nogal groot. En ja, er zijn regio's waar dat gebeurt. Heel naar. Heb je een link naar die docu?
Ik wiste mijn post al, vanwege onvolledigheid. Omdat het daar zo ingewikkeld is. Ik was die documentare aan het zoeken, maar kan hem zo snel niet vinden. Het was op NPO 3 als ik het goed heb, maar is al een tijd geleden.

Blanken hebben daar zeker met racisme/discriminatie te maken. Het is erg daar. Maar dat geldt ook andersom.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
28-04-2018 20:51
In welke regio Elfje?
Zuid Afrika is nogal groot. Heel naar. Heb je een link naar die docu?
Reggy Yates outsider man, Netflix 'The white slums - watch South Africa'

Precies tegenover gestelde als in de docu van GenieInABottle...
Nou ja.. dat dus..
Klopt, het werkt twee kanten op. Heb de quote even verwijderd!
bloosje schreef:
28-04-2018 20:59
Reggy Yates outsider man, Netflix 'The white slums - watch South Africa'

Precies tegenover gestelde als in de docu van GenieInABottle...
Uhm ik heb het niet over een docu. Ik heb daar een tijdje gewoond en gewerkt, mijn collega's nog en ik heb daar warme lokale vriendschappen opgebouwd. Niet in elke regio hoor, zoals gezegd: Zuid Afrika is groot. Gebied waar ik het over heb: Pretoria, Jo'burg, Durban, Capetown en omhoog. Dus ook veel mijngebieden.
En ik geef direct toe dat daar nog steeds heel veel ellende door blanken is hoor. Ik hou mijn hart wel vast nu met de huidige president. Ik hoop oprecht dat het niet tot een burgeroorlog komt. De kracht die Nelson Mandela heeft laten zien met zijn aanpak omtrent de waarheidsbevindingen, dat is pas wow. In mijn optiek heeft die man daar laten zien hoe je een streep moeten trekken en een start kunt maken met een leven samen op te bouwen. Jammer dat het in een samenleving niet zo snel gaat.
Oh en bloosje, ik ga hem zeker van de week kijken! Heb hem opgeslagen. Tnx!
shifty schreef:
28-04-2018 09:43
Het heeft volgens mij bijzonder weinig zin om te gaan bedenken welke bevolkingsgroep nou de meeste rechten heeft om zich het allergediscrimineerdst te mogen noemen.

Je kan als individueel persoon vervolgens toch geen voorrangsrechten claimen omdat je behoort tot een bevolkingsgroep? Wat is jouw persoonlijke bijdrage daar dan aan en welke keuze heb je daar dan in? Je zou het toch ook niet accepteren dat men jou als persoon dingen kwalijk mag nemen die andere leden van je ras gedaan hebben als jij daar als persoon ook geen bijdrage aan hebt geleverd?

Wat mij betreft mag je als persoon gelijkheid vragen en uitdragen. En draag je zelf bij aan ongelijkheid als je een uitzonderingspositie claimt op basis van je ras. Daar heb je niet iets in te kiezen, daar heb je zelf niks voor gedaan, daar kan je niks aan doen en dat kan je ook niet worden aangerekend.
Daar heb je gelijk in.
Maar het niet benoemen van wat racisten doen en het maar steeds individueel houden werkt een gelatenheid in de hand waar ik tegen blijf ageren.
Ik ga niet uitdragen dat je alles in eigen hand hebt, het meest wel, 90% van racistisch gedrag is te ondervangen door een gelijkwaardige positieve houding aan te nemen.
Wat niet wegneemt dat er 10% is waar je niks mee kan, ik zit daarnaast dagelijks tussen de moslim jongemannen en ik denk dat bij hen de verhouding 70-30 is.
Ik zie de hele dag de meest elegante oplossingen voor afschuwelijk gedrag. En mijn hart bloedt voor die kinderen, die vaardigheden leren die geen blank kind ooit zal hoeven in te zetten, en dit nog opgewekt doen ook.
Het zijn veel interacties die verkeerd starten en niet omdat je jezelf in een uitzondering plaatst maar de ander dat doet.
En het ergste is dat dit vaak door mensen gebeurt die bezweren absoluut niet racistisch te zijn en hierop niet aan te spreken zijn.
Zoals de jongens zeggen: als je klaagt neem je geen eigen verantwoordelijkheid, als je boos wordt ben je te temperamentvol, of je liegt want dat doen we allemaal, als je het slikt gebeurt het morgen je broertje. Dus ik maak er maar een grapje van.
Vind ik niet gezond en zeker niet gelijkwaardig en dat draag ik ook uit. Zeg wat je voelt.
Dat de ander daar iets lelijks van maakt en het wegzet als 'jezelf de uitzondering maken/slachtoffergedrag/ racismekaart trekken, is niet jouw probleem.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
28-04-2018 20:02
Zoals gezegd, ik bekijk racisme op globaal niveau, jij blijkbaar binnen de Westerse samenleving. Dat jij dit een fout voorbeeld vindt, kan en mag. In mijn optiek sluit je dan net zo goed je ogen voor racisme, gewoon omdat het ergens anders is en begrijpelijk...
En het gaat me niet om te bewijzen dat zwarten heel gemeen kunnen zijn, flut dat kan iedereen. En erg simpel om te roepen dat dat mijn motief is.
Het ging om de stelling dat blanken geen slachtoffer van racisme kunnen zijn. Wie het doet, maakt niet uit. Dit is doodsimpel een voorbeeld van gesprekken die ik zelf heb gehad. Zowel met Zuid Afrikaanse blanken / zwarten / alles ertussenin. En nog steeds heb overigens. Gebaseerd op informatie die ik daar heb gevonden in musea, lokale boeken, kranten etc.

En er is ook een groot deel van de zwarte bevolking die dit absoluut niet steunt, de huidige politiek is ook een risico voor hen. Momenteel worden ook zwarten vermoord omdat zij het huidige beleid niet steunen. Maar graag samen een samenleving willen vormen, op basis van gelijkwaardigheid.

Die boosheid begrijpelijk, absoluut. Boosheid als excuus voor racisme, zeker niet.
Ik vind het ook geen racisme. Niet omdat ik alleen naar de Westerse samenleving zou kijken maar omdat ik de definitie zoals die ook VanDale staat hanteer: "De overtuiging dat een bepaald ras superieur is aan het ander".

In mijn optiek is daar bij de discriminatie van witte Zuid Afrikanen geen sprake van. Die discriminatie komt volgens mij gewoon voort uit ordinaire wraak, woede of wrok, en niet uit de overtuiging dat zwarten superieur zijn aan witten. If anything vermoed ik dat de overtuiging dat wit superieur is aan zwart juist in Zuid Afrika nog heel hardnekkig in de hoofden, harten en het onderbewustzijn van de bevolking (zwart én wit) leeft.

Het valt me sowieso in jouw posts op dat je voorbeelden van discriminatie geeft en dan vraagt of het racisme is. Discriminatie en racisme zijn geen synoniemen dus niet elk geval van discriminatie is ook automatisch racistisch. Discriminatie kan heel veel verschillende motieven hebben, racisme is daar slechts 1 van.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
28-04-2018 21:12

Het zijn veel interacties die verkeerd starten en niet omdat je jezelf in een uitzondering plaatst maar de ander dat doet.
En het ergste is dat dit vaak door mensen gebeurt die bezweren absoluut niet racistisch te zijn en hierop niet aan te spreken zijn.
Zoals de jongens zeggen: als je klaagt neem je geen eigen verantwoordelijkheid, als je boos wordt ben je te temperamentvol, of je liegt want dat doen we allemaal, als je het slikt gebeurt het morgen je broertje. Dus ik maak er maar een grapje van.

Dat de ander daar iets lelijks van maakt en het wegzet als 'jezelf de uitzondering maken/slachtoffergedrag/ racismekaart trekken, is niet jouw probleem.

Spijker. Kop.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Excuses Genie.. ik zie het nu pas..
Nou ja.. dat dus..
fashionvictim schreef:
28-04-2018 21:14
Ik vind het ook geen racisme. Niet omdat ik alleen naar de Westerse samenleving zou kijken maar omdat ik de definitie zoals die ook VanDale staat hanteer: "De overtuiging dat een bepaald ras superieur is aan het ander".

In mijn optiek is daar bij de discriminatie van witte Zuid Afrikanen geen sprake van. Die discriminatie komt volgens mij gewoon voort uit ordinaire wraak, woede of wrok, en niet uit de overtuiging dat zwarten superieur zijn aan witten. If anything vermoed ik dat de overtuiging dat wit superieur is aan zwart juist in Zuid Afrika nog heel hardnekkig in de hoofden, harten en het onderbewustzijn van de bevolking (zwart én wit) leeft.

Het valt me sowieso in jouw posts op dat je voorbeelden van discriminatie geeft en dan vraagt of het racisme is. Discriminatie en racisme zijn geen synoniemen dus niet elk geval van discriminatie is ook automatisch racistisch. Discriminatie kan heel veel verschillende motieven hebben, racisme is daar slechts 1 van.
Tja en volgens de definitie die ik hanteer is het dus wel racisme.

Dan blijft er nog over dat je kunt discussiëren over wie gelijk heeft m.b.t. de definitie die gebruikt wordt of accepteren dat er simpelweg verschillen zijn in visie en toepassing.
Ik denk dat als iedereen beseft dat er dus verschillen zijn, dat de wetenschappers hier zelfs nog steeds over debatteren, en dat er i.p.v. alleen discussie vanuit de eigen visie / opvatting ook ruimte is voor een andere interpretatie (dus breder of beperkter), dat er dan veel sneller boven tafel komt dat het gedrag waar het om gaat door heel veel mensen gewoonweg afgekeurd wordt. Dat er dan de ruimte ontstaat om te zoeken naar oplossingen voor dit nare gedrag.
M.i. gaat het nl. niet om de woorden racisme / discriminatie, maar om de daden die erbij horen. En die moeten worden aangepakt.
En nu gaat het vaak om 'klopt de definitie wel' en dat is dus een ellenlang welles-nietes spel die imho optiek eerder polariserend werkt dan tot verbinding, saamhorigheid en daadkracht leidt.
bloosje schreef:
28-04-2018 21:20
Excuses Genie.. ik zie het nu pas..
Oh niet erg hoor. Ik ben blij met jou link!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven