43 jaar en zwanger: Kind houden?

06-05-2018 15:30 328 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit momenteel met een moeilijk dilemma. Heb een week geleden ontdekt dat ik zwanger ben, ruim drie maanden. Dit is totaal onverwachts gebeurd. Ik ben 43 jaar en heb al twee dochters van 14 en 11 jaar oud. Mijn partner laat de beslissing aan mij over. Een derde kind is welkom, maar hij kan er ook mee leven als ik het weg laat halen. Op dit moment weet ik het gewoon echt niet. Aan de andere kant lijkt het me heel mooi om een baby in mijn armen te sluiten, in mijn hart is er plek voor. Onze relatie is stabiel en financieel kunnen we het ook wel lijden. Maar persoonlijk vind ik 43 jaar echt te oud om een kind te krijgen. Om straks als oude taart tussen de jonge meiden op het consultatiebureau te staan en weer te starten op het kinderdagverblijf en straks basisschool....

En hoe gaan mijn dochters op reageren? De ene is al flink aan het puberen. Die zit echt niet op een babybroertje of zusje te wachten. De jongste gaat volgend schooljaar naar de brugklas. Inmiddels een echo gehad. En alles ziet er goed uit. Ook de gynaecoloog is positief. In mijn hart is er ruimte voor. Maar mijn leeftijd... Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Als ik het kindje houd, gaan we wel een NIPT-test doen. Maar ik moet nu wel snel een besluit maken. Hoe langer het kindje in mijn buik zit, hoe moeilijker het wordt om een abortus te laten uitvoeren.
Het verbaasd mij eerlijk gezegd hoeveel voorstanders er zijn van late zwangerschappen. Het feit dat je nog zwanger kunt worden betekent niet dat het een goed idee is, hoeveel 'succesverhalen' je er nu ook over hoort op viva.

Verder ben ik niet van de antikind brigade, maar ik ben wel een realist en geen voorstander van grote gezinnen in combinatie met de overpopulatie.

Het is in deze tijd wijzer om met je verstand te denken in plaats van altijd maar je gevoel.
RedBaron schreef:
07-05-2018 11:27
Het verbaasd mij eerlijk gezegd hoeveel voorstanders er zijn van late zwangerschappen. Het feit dat je nog zwanger kunt worden betekent niet dat het een goed idee is, hoeveel 'succesverhalen' je er nu ook over hoort op viva.

Verder ben ik niet van de antikind brigade, maar ik ben wel een realist en geen voorstander van grote gezinnen in combinatie met de overpopulatie.

Het is in deze tijd wijzer om met je verstand te denken in plaats van altijd maar je gevoel.
Waarom is het geen goed idee als je op natuurlijke wijze nog zwanger kunt worden?
Yraatje schreef:
07-05-2018 11:48
Waarom is het geen goed idee als je op natuurlijke wijze nog zwanger kunt worden?
Je kan ook op je 12e zwanger worden. Ook dat is geen goed idee.
Mijn moeder kreeg nog een kind op haar 40ste, ik was 10. Heb het altijd als heel leuk ervaren, en toen ik ouder werd, kwam ik makkelijk aan oppasklussen via klasgenootjes van haar haha. Inmiddels is ze behoorlijk aan het puberen en vind ik het wel vermoeiend haha, maar ik woon (gelukkig) niet meer thuis. Mijn zusje ervaart haar oudere ouders ook niet als een nadeel, hoewel er natuurlijk wel dingen anders gaan. Mijn opa en oma waren ook nooit meer zo actief met haar, terwijl ze met mij regelmatig gingen fietsen etc. Aan de andere kant heeft zusje dus een oudere zus die veel met haar onderneemt. We zijn zelfs samen op vakantie geweest, zonder onze ouders.
redbulletje schreef:
07-05-2018 12:04
Je kan ook op je 12e zwanger worden. Ook dat is geen goed idee.
Dat is seksueel misbruik van een 12 jarige dat is een heel ander onderwerp.
8102 schreef:
07-05-2018 12:40
Dat is seksueel misbruik van een 12 jarige dat is een heel ander onderwerp.
Want twaalfjarigen seksen alleen maar onder dwang?
Ik kreeg op mijn 19e nog een broertje, mijn moeder was toen 40. Ik ging toen net het huis uit en heb niet veel van zijn leven meegemaakt als klein kind, ik was druk met werk, vriendjes , uitgaan . Hij is nu zelf 19 en het is een hele leuke jongen geworden, alleen ik zie hem bijna nooit, geen band zoals mijn andere jonge broertje van 5 jaar jonger.
De nakomertjes die ik ken uit mijn omgeving hebben allemaal een lief koosnaampje, iedereen noemt ze dan ook zo, ik vind dat echt prachtig.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
lise1985 schreef:
07-05-2018 12:46
Want twaalfjarigen seksen alleen maar onder dwang?
Mag ik vragen wat dit nog te maken heeft met mijn beslissing om het kindje wel of niet te houden? Dat is nogal afdwalen. Vraag alleen om advies, niet om dit soort perverse reacties.
Sterkte met het nemen van je besluit to!! :hug: Ik stop met dit topic.
Ik heb de beslissing genomen om het nog een week te laten bezinken en dat met mijn hart een besluit te nemen. Ik neig naar houden. Een belangrijkere vraag is of ik het kind wel kan houden vanwege mijn leeftijd is vervangen of ik het emotioneel wel trek om een abortus te laten uitvoeren. Had nooit nagedacht over een kindje op oudere leeftijd, maar nu het ons is gegeven.. En het wondertje zal aan liefde en aandacht geen tekort krijgen. Als we verder in de zwangerschap komen gaan we ook nadenken over een kamertje voor de kleine. Desnoods kan hij/zij de eerste twee jaar wel bij ons op de kamer. Onze kamer is op zich ook best ruim. Via IKEA kunnen we ook ideeën opdoen een soort van kamertje extra te creëren zonder grote kostelijke ingrepen. En we hebben tijd zat om na te denken over hoe we onder twee dochters niet te kort doen.
Klinkt goed!! Succes met de zwangerschap!
Zeester44 schreef:
07-05-2018 13:18
Ik heb de beslissing genomen om het nog een week te laten bezinken en dat met mijn hart een besluit te nemen. Ik neig naar houden. Een belangrijkere vraag is of ik het kind wel kan houden vanwege mijn leeftijd is vervangen of ik het emotioneel wel trek om een abortus te laten uitvoeren. Had nooit nagedacht over een kindje op oudere leeftijd, maar nu het ons is gegeven.. En het wondertje zal aan liefde en aandacht geen tekort krijgen. Als we verder in de zwangerschap komen gaan we ook nadenken over een kamertje voor de kleine. Desnoods kan hij/zij de eerste twee jaar wel bij ons op de kamer. Onze kamer is op zich ook best ruim. Via IKEA kunnen we ook ideeën opdoen een soort van kamertje extra te creëren zonder grote kostelijke ingrepen. En we hebben tijd zat om na te denken over hoe we onder twee dochters niet te kort doen.
Denk je aan je seksleven met een kind op je kamer? Ik weet wel dat het overal kan maar in bed is toch het makkelijkst.. Mijn jongste lag ook bij ons tot twee jaar.
Zeester44 schreef:
Wat leuk, geniet van je zwangerschap.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Zeester44 schreef:
Geniet ervan Zeester! Je kunt dit, of nog beter, jullie kunnen dit!
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Zeester44 schreef:
Fijn dat je een beslissing genomen hebt. Je klinkt positief! Sterkte en vooral veel geluk :-)
Simitçi schreef:
07-05-2018 11:16
Degene die er daadwerkelijk over mee kunnen praten zijn allemaal positief, de rest denkt te weten wat ze zouden doen maar dat weet je pas als je er voor staat .
:idee:
Volg je hart.

Denk aan dat lieve kleine hartje dat je al hebt gehoord.

En ja , vijf tropenjaren ga je wederom tegemoet, maar waarschijnlijk heb je er nog 2 kleine moedertjes bij.

Oh ja , en ook nog een vader .... :yes:
Wat fijn TO. Ik hoop dat je kunt genieten van je zwangerschap en jullie mooie cadeautje. Ook al was het niet gepland en niet verwacht, en zal het best ingrijpend zijn, een kind krijgen blijft iets bijzonders (geen klachten trouwens? Ik was de eerste drie maanden bij beiden hondsberoerd). Laat je niet afschrikken door je leeftijd. Nee het is niet piepjong en als je had kunnen “kiezen” dan was je er niet voor gegaan maar het is nu eenmaal zo. Je man klinkt als een fijne vent en je dochters zijn straks vast dol op die kleine. Hoe groot zijn je twijfels nog?
De ongeplande nakomertjes die ik ken zijn allemaal dik verwend op alle gebied, wat betekent dat ze heel geliefd zijn in het gezin!
poker wijzigde dit bericht op 07-05-2018 20:41
Reden: Weeral schrijffouten!
2.62% gewijzigd
Ik heb alleen de OP gelezen. Vooropgesteld: je bent baas in eigen buik, en ik ben ervoor dat vrouwen voor abortus kunnen kiezen. Dat even terzijde, want je bent ruim drie maanden zwanger! Dat is echt wel heel lang, en het is echt al een baby in je buik. Ik vind persoonlijk dat je al te laat bent voor abortus. Zeker op jouw leeftijd en in jouw situatie met voldoende middelen en een stabiele relatie. Ik zou er zelf ook geen zin in hebben, dat snap ik wel, maar mijn man heeft er dan ook een knoopje in. Ik vind dat je nu je zo ver in de zwangerschap bent je verantwoordelijkheid moet nemen. Er zullen ook weinig artsen zijn die zonder medische of psychische redenen een gezonde zwangerschap van ruim drie maanden gaan afbreken.
raccoon schreef:
06-05-2018 15:46
Is dit een grapje? Er zijn zoveel moeders die ouder zijn dan 40. De grootmoeder van mijn man kreeg haar laatste kind op 49e leeftijd. Wel een beetje extreme misschien. Oma is 93 jaar geworden, en was een vrouw van deze tijd..
Ik zelf kreeg nog een broer toen ik 11 jaar was, de beste ervaring ooit. Ik vond het geweldig.
Ik vond het niet leuk om een oude moeder te hebben, mijn moeder was 44 toen ze mij kreeg.
Ik zelf vind het niet kunnen om na je 35e nog een kind op de wereld te zetten.
Vlinder, mag ik vragen, ik denk dat 1963 je geboortejaar is ?

Hoe oud is je moeder geworden ?

Dat is wel zeer zeker een ding, dat ik hoop dat ik nog lang zijn moeder mag blijven...,
Ik was ook 41 toen mijn zoontje geboren werd.

Maar uiteindelijk heb je nooit een garantie, ook niet qua leeftijd, ik weet het....

Maar toch.
FunnyFace8 schreef:
07-05-2018 20:43
Ik heb alleen de OP gelezen. Vooropgesteld: je bent baas in eigen buik, en ik ben ervoor dat vrouwen voor abortus kunnen kiezen. Dat even terzijde, want je bent ruim drie maanden zwanger! Dat is echt wel heel lang, en het is echt al een baby in je buik. Ik vind persoonlijk dat je al te laat bent voor abortus. Zeker op jouw leeftijd en in jouw situatie met voldoende middelen en een stabiele relatie. Ik zou er zelf ook geen zin in hebben, dat snap ik wel, maar mijn man heeft er dan ook een knoopje in. Ik vind dat je nu je zo ver in de zwangerschap bent je verantwoordelijkheid moet nemen. Er zullen ook weinig artsen zijn die zonder medische of psychische redenen een gezonde zwangerschap van ruim drie maanden gaan afbreken.

Oh ja hoor, bij een abortus kliniek kun je ik geloof zelfs tot 25 weken terecht.
Hoe erg ook, maar dat terzijde.
Gekopbloemen schreef:
07-05-2018 20:55
Oh ja hoor, bij een abortus kliniek kun je ik geloof zelfs tot 25 weken terecht.
Hoe erg ook, maar dat terzijde.
Dat moet je niet willen. Google maar eens, hoe dat er aan toe gaat. Hou dan liever je benen bij elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven