43 jaar en zwanger: Kind houden?
zondag 6 mei 2018 om 15:30
Ik zit momenteel met een moeilijk dilemma. Heb een week geleden ontdekt dat ik zwanger ben, ruim drie maanden. Dit is totaal onverwachts gebeurd. Ik ben 43 jaar en heb al twee dochters van 14 en 11 jaar oud. Mijn partner laat de beslissing aan mij over. Een derde kind is welkom, maar hij kan er ook mee leven als ik het weg laat halen. Op dit moment weet ik het gewoon echt niet. Aan de andere kant lijkt het me heel mooi om een baby in mijn armen te sluiten, in mijn hart is er plek voor. Onze relatie is stabiel en financieel kunnen we het ook wel lijden. Maar persoonlijk vind ik 43 jaar echt te oud om een kind te krijgen. Om straks als oude taart tussen de jonge meiden op het consultatiebureau te staan en weer te starten op het kinderdagverblijf en straks basisschool....
En hoe gaan mijn dochters op reageren? De ene is al flink aan het puberen. Die zit echt niet op een babybroertje of zusje te wachten. De jongste gaat volgend schooljaar naar de brugklas. Inmiddels een echo gehad. En alles ziet er goed uit. Ook de gynaecoloog is positief. In mijn hart is er ruimte voor. Maar mijn leeftijd... Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Als ik het kindje houd, gaan we wel een NIPT-test doen. Maar ik moet nu wel snel een besluit maken. Hoe langer het kindje in mijn buik zit, hoe moeilijker het wordt om een abortus te laten uitvoeren.
En hoe gaan mijn dochters op reageren? De ene is al flink aan het puberen. Die zit echt niet op een babybroertje of zusje te wachten. De jongste gaat volgend schooljaar naar de brugklas. Inmiddels een echo gehad. En alles ziet er goed uit. Ook de gynaecoloog is positief. In mijn hart is er ruimte voor. Maar mijn leeftijd... Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Als ik het kindje houd, gaan we wel een NIPT-test doen. Maar ik moet nu wel snel een besluit maken. Hoe langer het kindje in mijn buik zit, hoe moeilijker het wordt om een abortus te laten uitvoeren.
maandag 7 mei 2018 om 21:01
Idd je hebt nooit garanties mijn moeder was 40 toen ik kwam nu in de 90 mijn vader was 32 en is zeer jong overleden . Dus echt het zegt niks.Gekopbloemen schreef: ↑07-05-2018 20:53Vlinder, mag ik vragen, ik denk dat 1963 je geboortejaar is ?
Hoe oud is je moeder geworden ?
Dat is wel zeer zeker een ding, dat ik hoop dat ik nog lang zijn moeder mag blijven...,
Ik was ook 41 toen mijn zoontje geboren werd.
Maar uiteindelijk heb je nooit een garantie, ook niet qua leeftijd, ik weet het....
Maar toch.
maandag 7 mei 2018 om 21:17
Lijkt me alles bij elkaar toch 'n stuk minder ingrijpend dan 'n volle zwangerschap uit moeten dragen inclusief bevalling (mogelijk nog met inscheuringen en keizersnede en weet ik wat voor lichamelijke ellende je daar nog chronisch aan over kunt houden)FunnyFace8 schreef: ↑07-05-2018 20:57Dat moet je niet willen. Google maar eens, hoe dat er aan toe gaat. Hou dan liever je benen bij elkaar.
maandag 7 mei 2018 om 21:26
Nou ik ben totaal gescheurd en dat viel best mee hoor. Je moet het niet erger maken dat het isredbulletje schreef: ↑07-05-2018 21:17Lijkt me alles bij elkaar toch 'n stuk minder ingrijpend dan 'n volle zwangerschap uit moeten dragen inclusief bevalling (mogelijk nog met inscheuringen en keizersnede en weet ik wat voor lichamelijke ellende je daar nog chronisch aan over kunt houden)
maandag 7 mei 2018 om 21:54
Zeester44 schreef: ↑07-05-2018 13:18Ik heb de beslissing genomen om het nog een week te laten bezinken en dat met mijn hart een besluit te nemen. Ik neig naar houden. Een belangrijkere vraag is of ik het kind wel kan houden vanwege mijn leeftijd is vervangen of ik het emotioneel wel trek om een abortus te laten uitvoeren. Had nooit nagedacht over een kindje op oudere leeftijd, maar nu het ons is gegeven.. En het wondertje zal aan liefde en aandacht geen tekort krijgen. Als we verder in de zwangerschap komen gaan we ook nadenken over een kamertje voor de kleine. Desnoods kan hij/zij de eerste twee jaar wel bij ons op de kamer. Onze kamer is op zich ook best ruim. Via IKEA kunnen we ook ideeën opdoen een soort van kamertje extra te creëren zonder grote kostelijke ingrepen. En we hebben tijd zat om na te denken over hoe we onder twee dochters niet te kort doen.
Verstandig om de tijd te nemen Zeester. Ik hoop dat je nog eens laat horen hoe het met je gaat.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
maandag 7 mei 2018 om 22:04
Als je dit zegt over een abortus bij 25 weken dan heb je echt weinig gevoel, sorry.redbulletje schreef: ↑07-05-2018 21:17Lijkt me alles bij elkaar toch 'n stuk minder ingrijpend dan 'n volle zwangerschap uit moeten dragen inclusief bevalling (mogelijk nog met inscheuringen en keizersnede en weet ik wat voor lichamelijke ellende je daar nog chronisch aan over kunt houden)
maandag 7 mei 2018 om 22:05
Ze is nog maar 13 weken toch?Ikhaatgeduld schreef: ↑07-05-2018 22:04Als je dit zegt over een abortus bij 25 weken dan heb je echt weinig gevoel, sorry.
maandag 7 mei 2018 om 22:15
Mijn moeder is 86 geworden was inmiddels overgrootmoeder toen mijn oudste geboren werd.Gekopbloemen schreef: ↑07-05-2018 20:53Vlinder, mag ik vragen, ik denk dat 1963 je geboortejaar is ?
Hoe oud is je moeder geworden ?
Dat is wel zeer zeker een ding, dat ik hoop dat ik nog lang zijn moeder mag blijven...,
Ik was ook 41 toen mijn zoontje geboren werd.
Maar uiteindelijk heb je nooit een garantie, ook niet qua leeftijd, ik weet het....
Maar toch.
Mijn vader is maar 53 geworden .
Het gaat er niet om of je jong of oud overlijd het gaat erom dat je ouders al oud zijn als je geboren word.
maandag 7 mei 2018 om 22:18
Klopt maar je reageerde op iemand die het had over een abortus tot 25weken.
Daarnaast vind ik het ook niet ‘maar’ 13 weken. Helaas heb ik een embryo van ruim 10 weken uit de pot moeten vissen en ik kan je wel vertellen dat dat echt wel een mensje is met alles er op en aan.
Ik ben niet tegen een abortus maar mijn kijk hierop, zeker bij een zwangerschap van een behoorlijk aantal weken, is wel veranderd hierdoor.
maandag 7 mei 2018 om 22:19
Spijt of schuldgevoel kan meer zeer doen dan een bevalling. En gaat ook niet zo makkelijk over als fysieke pijn.redbulletje schreef: ↑07-05-2018 21:17Lijkt me alles bij elkaar toch 'n stuk minder ingrijpend dan 'n volle zwangerschap uit moeten dragen inclusief bevalling (mogelijk nog met inscheuringen en keizersnede en weet ik wat voor lichamelijke ellende je daar nog chronisch aan over kunt houden)
maandag 7 mei 2018 om 22:30
Dat kamertje is het punt niet. Baby kan bij jullie en tegen de tijd dat ie toe is aan een eigen kamertje is de oudste misschien al bezig met op kamers gaan.Zeester44 schreef: ↑06-05-2018 15:43Ik vind het voor het kindje ook niet leuk om zo'n oude moeder te hebben. Vind het zielig als ze denken dat oma hem/haar naar school brengt. En als hij/zij 20 is, zit ik onderhand tegen mijn pensioen aan. En vind het leeftijdsverschil met de anderen ook heel groot. Het zijn vooral allemaal praktische dingen. We hebben ook geen kamertje meer over. En die twee meiden gaan het niet leuk vinden om samen een kamer te moeten gaan delen.
Dat oud zijn... tja. Ik was iets jonger, 34 maar vind mijzelf nu ook wat oud met een zoon van 16 Dat komt ook doordat ik de laatste paar jaar lichamelijk erg achteruit ben gegaan. Ik denk dat fit en gezond meer betekenis heeft dan leeftijd.
maandag 7 mei 2018 om 22:39
Ik zou het houden. Er is genoeg liefde, geld en een relatie. En een zwangerschap na dertien weken afbreken is heel heftig (ik ben helaas ervaringsdeskundige omdat onze eerste zwangerschap niet levensvatbaar is).
En om Karin Swerink te citeren: “Als oude wijze vrouw zeg ik: als er nog een baby in je hart zit en het is je door het leven gegund... fuck the mind, stel je er open voor”
En om Karin Swerink te citeren: “Als oude wijze vrouw zeg ik: als er nog een baby in je hart zit en het is je door het leven gegund... fuck the mind, stel je er open voor”
maandag 7 mei 2018 om 23:04
Jij bent echt verbazingwekkend... kan er niks anders van maken zeg...redbulletje schreef: ↑07-05-2018 21:17Lijkt me alles bij elkaar toch 'n stuk minder ingrijpend dan 'n volle zwangerschap uit moeten dragen inclusief bevalling (mogelijk nog met inscheuringen en keizersnede en weet ik wat voor lichamelijke ellende je daar nog chronisch aan over kunt houden)
maandag 7 mei 2018 om 23:32
Haar referentiekader is gewoon anders. Zij kan zich totaal niet inleven in een zwangerschap. Niet in wat het met je doet of hoe de baby zich ontwikkeld.En al zou zij zich inlezen, dan nog voelt ze dat niet. Zo kan ik mij weer niet inleven in haar denkwijzen en dat is ook oké. Ik schrik niet meer van haar uitlatingen. Ik vraag dan liever door om erachter te komen waarom ze zo denkt.Agapanthus schreef: ↑07-05-2018 23:04Jij bent echt verbazingwekkend... kan er niks anders van maken zeg...![]()
maandag 7 mei 2018 om 23:36
Het is normaal om heel spastisch te doen over een abortus maar heel simpel om maar te denken 'volg je hart' als het gaat om een nieuw mensenleven. Ik vind dat bijzonder. Je moet (weer) moeder willen zijn. Zo niet dan is een abortus toch echt de minst slechte keuze. Soms moet jeje hart niet volgen.
Maar TO niemand kan voor jou bepalen wat je zou moeten doen. Wens je alle wijsheid toe om te komen tot een weloverwogen beslissing.
Maar TO niemand kan voor jou bepalen wat je zou moeten doen. Wens je alle wijsheid toe om te komen tot een weloverwogen beslissing.
maandag 7 mei 2018 om 23:41
Maar heeft kennelijk wel enorme aantrekkingskracht.Ana_Isabel2 schreef: ↑07-05-2018 23:32Haar referentiekader is gewoon anders. Zij kan zich totaal niet inleven in een zwangerschap. Niet in wat het met je doet of hoe de baby zich ontwikkeld.En al zou zij zich inlezen, dan nog voelt ze dat niet. Zo kan ik mij weer niet inleven in haar denkwijzen en dat is ook oké. Ik schrik niet meer van haar uitlatingen. Ik vraag dan liever door om erachter te komen waarom ze zo denkt.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
maandag 7 mei 2018 om 23:45
Ze heeft een duidelijke mening en visie voor zichzelf. Ik zal ook steeds hetzelfde verkondigen waar ik achter sta.
maandag 7 mei 2018 om 23:47
Ja maar dat bedoel ik eigenlijk niet.Ana_Isabel2 schreef: ↑07-05-2018 23:45Ze heeft een duidelijke mening en visie voor zichzelf. Ik zal ook steeds hetzelfde verkondigen waar ik achter sta.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
maandag 7 mei 2018 om 23:50
Oh wat dan?
maandag 7 mei 2018 om 23:53
Dat alles waar ze ( liever je in 't algemeen) een hekel aan heeft en niks van moet weten, kennelijk toch een bepaalde aantrekkingskracht heeft, omdat de topics/pijlers daarover worden bezocht.
maandag 7 mei 2018 om 23:57
Oh zo..ja, dat snap ik ook nietsimbalabimba schreef: ↑07-05-2018 23:53Dat alles waar ze ( liever je in 't algemeen) een hekel aan heeft en niks van moet weten, kennelijk toch een bepaalde aantrekkingskracht heeft, omdat de topics/pijlers daarover worden bezocht.
Ben ik ook oprecht benieuwd naar.
dinsdag 8 mei 2018 om 07:20
Het is gewoon een fiep realiseerde ik me dor dit topic.simbalabimba schreef: ↑07-05-2018 23:53Dat alles waar ze ( liever je in 't algemeen) een hekel aan heeft en niks van moet weten, kennelijk toch een bepaalde aantrekkingskracht heeft, omdat de topics/pijlers daarover worden bezocht.
dinsdag 8 mei 2018 om 07:52
Nou, in die zin ben ik het met rb eens. Wat als je een gehandicapt kindje krijgt? Wat als je na 4 maanden zwangerschap plat moet? Met deze leeftijd val je in de statistieken binnen een risico zwangerschap.
Ik ben toevallig zelf 43 en nu (zeg ik zonder hormonale belasting van een zwangerschap en de rest) dat ik het met heel veel pijn in mijn hart weg zou laten halen.
Ik ben toevallig zelf 43 en nu (zeg ik zonder hormonale belasting van een zwangerschap en de rest) dat ik het met heel veel pijn in mijn hart weg zou laten halen.