Nederlands leren
vrijdag 11 mei 2018 om 11:45
Hallo
Ik ben bijna al 3 jaar in Nederland. Ik moet inburgeringsexamen doen. Ik ben elke dag aan het leren en ik word met de dag beter met verstaan, maar ik kan niet zo veel praten.
Ik ben nog niet naar de cursus gaan, want ik wil mezelf leren.
Ik wil graag na inburgeringexamen een diploma halen. Hebben jullie tips? Hoe kan ik zo snel Nederlands praten?
Ik ben bijna al 3 jaar in Nederland. Ik moet inburgeringsexamen doen. Ik ben elke dag aan het leren en ik word met de dag beter met verstaan, maar ik kan niet zo veel praten.
Ik ben nog niet naar de cursus gaan, want ik wil mezelf leren.
Ik wil graag na inburgeringexamen een diploma halen. Hebben jullie tips? Hoe kan ik zo snel Nederlands praten?
vrijdag 11 mei 2018 om 11:52
Vol???Koffielepel schreef: ↑11-05-2018 11:50Gewoon lekker naar een cursus gaan. Je tekst staat vol met grammaticale fouten en die ga je in het dagelijks leven moeilijker aanleren als
dan woordjes.
Dat valt reuze mee.
vrijdag 11 mei 2018 om 11:54
Dan! dan.Koffielepel schreef: ↑11-05-2018 11:50Gewoon lekker naar een cursus gaan. Je tekst staat vol met grammaticale fouten en die ga je in het dagelijks leven moeilijker aanleren als woordjes.
Moeilijker aanleren dan. Moeilijker dan, net zo moeilijk als.
Althans, ik denk dat je dat bedoelt.
Dit doe ik alleen in het kader van de juiste grammatica aanleren natuurlijk.
Ik zou ook gewoon op cursus gaan hoor.
vrijdag 11 mei 2018 om 11:58
Toch gaan. En naar plaatsen gaan waar je mensen ontmoet. Vereniging of dat nu sport of andere hobby is. En de mensen die denken dat ze goed doen door Engels met jou te praten, even er op wijzen dat jij Nederlands wil leren. En verder, kijk Nederlandstalige tv, van Klokhuis tot journaal en kwissen.
Maar vooral die cursus, zelf hoor je niet of je een woord verkeerd uitspreekt, daar wel
Maar vooral die cursus, zelf hoor je niet of je een woord verkeerd uitspreekt, daar wel
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 11 mei 2018 om 12:04
Goede tips! In het kort:nlies schreef: ↑11-05-2018 11:58Toch gaan. En naar plaatsen gaan waar je mensen ontmoet. Vereniging of dat nu sport of andere hobby is. En de mensen die denken dat ze goed doen door Engels met jou te praten, even er op wijzen dat jij Nederlands wil leren. En verder, kijk Nederlandstalige tv, van Klokhuis tot journaal en kwissen.
- Cursus
- Sport of hobby
- Nederlandse televisie
Als je dit doet pik je het snel genoeg op.
vrijdag 11 mei 2018 om 12:05
vrijdag 11 mei 2018 om 12:14
foeksia72 schreef: ↑11-05-2018 12:05Welk niveau wil je halen? Met inburgering kun je alleen naar de entree opleidingen van het ROC. Wil je een MBO opleiding doen, moet je een hoger taalniveau hebben.
Mijn tip: laat je taalniveau eens testen. Misschien zit je al op A2 niveau en hoef je alleen examentraining te doen.
In de gemeente waar ik woon, worden mensen getest op hun taalniveau als ze een taalmaatje zoeken en worden dan automatisch in de juiste taalgroep ingedeeld. En ik neem aan dat ze dat overal doen?
vrijdag 11 mei 2018 om 12:21
Wat heb je de afgelopen drie jaar eigenlijk gedaan? Waarom ben je de cursus niet gaan doen? De taal van een land leren is vaak niet zo moeilijk, maar de gebruiken leer je alleen door omgang of les.
Het examen is echt niet moeilijk, maar je zal toch echt meer dan alleen de taal moeten weten.
Wat wil je na het examen gaan doen? Heb je al een opleiding op het oog?
Het examen is echt niet moeilijk, maar je zal toch echt meer dan alleen de taal moeten weten.
Wat wil je na het examen gaan doen? Heb je al een opleiding op het oog?
vrijdag 11 mei 2018 om 12:26
Hallo, iedereen bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik vind een cursus te duur en ik ben niet zeker dat het voor me goed is. ik denk dat ik nu A2 heb. Ik kijk veel televisie en radio luisteren en verhaal boek lezen enz.....
ik ben elke dag bijna 5 uur leren. bedankt jullie voor informatie, ik ga het alles opschrijven.
ik ben elke dag bijna 5 uur leren. bedankt jullie voor informatie, ik ga het alles opschrijven.
vrijdag 11 mei 2018 om 12:39
Koffielepel schreef: ↑11-05-2018 11:50Gewoon lekker naar een cursus gaan. Je tekst staat vol met grammaticale fouten en die ga je in het dagelijks leven moeilijker aanleren als woordjes.
Dan zou je hier toch zeker het goede voorbeeld moeten geven!
Gewoon lekker naar een cursus gaan. Je tekst staat vol met grammaticale fouten en die ga je in het dagelijks leven moeilijker aanleren als woordjes.
Verder verwijs 'die' naar grammaticale fouten en die hoeft Topicstarter naar aan te leren maar af te leren.
Tot zo ver mijn bijdrage als 'taalnazi'.
vrijdag 11 mei 2018 om 12:52
Mijn man woont nu 10 jr in Nederland.
Hij heeft naast het volgen van meerdere cursussen, het volgende gedaan:
- lid geworden van een voetbalclub, in een team moet je wel communiceren
- lid geworden van de bibliotheek en veel lezen en dan elk onbekend woord opzoeken en opschrijven. Hij had hele woordenlijsten die hij af en toe door nam
Inmiddels is hij literair vertaler, dus niveau c1/c2.
Ik vind je Nederlands niet slecht trouwens. Dit lijkt me wel genoeg voor het inburgeringsexamen. Mijn man heeft staatsexamen nt2 gedaan. Daarmee kan je een opleiding op hbo of wo niveau doen.
Hij heeft naast het volgen van meerdere cursussen, het volgende gedaan:
- lid geworden van een voetbalclub, in een team moet je wel communiceren
- lid geworden van de bibliotheek en veel lezen en dan elk onbekend woord opzoeken en opschrijven. Hij had hele woordenlijsten die hij af en toe door nam
Inmiddels is hij literair vertaler, dus niveau c1/c2.
Ik vind je Nederlands niet slecht trouwens. Dit lijkt me wel genoeg voor het inburgeringsexamen. Mijn man heeft staatsexamen nt2 gedaan. Daarmee kan je een opleiding op hbo of wo niveau doen.
if we all light up, we can scare away the dark...
vrijdag 11 mei 2018 om 13:09
Je Nederlands ziet er inderdaad goed uit. Knap dat je dat in zelfstudie gedaan hebt.
Je kunt hier (contact/list_topics/18) op het forum een oproepje plaatsen. Misschien zijn er wel mensen die het leuk vinden om met jou af te spreken.
Verder is de tip van een sportclub/hobby erg goed.
Het is dan wel schrijven en niet spreken maar hier op het forum meeschrijven(=reageren) is ook een goede oefening voor je, denk ik.
Succes!
Feedback op je openingspost:
Ik ben bijna al 3 jaar in Nederland. : bijna al --> al bijna v.b. Ik heb al bijna 3 jaar een vriendin.
Ik word met de dag beter: mooie zin!
Beter met --> beter in.
Ik kan niet zo veel praten: Ik heb niet vaak de mogelijkheid om met iemand te praten in het Nederlands.
Ik ben nog niet naar de cursus gegaan, want ik wil het mezelf aanleren.
Ik wil graag na het inburgeringsexamen een diploma halen.
Hebben jullie tips? : knap dat je geen lidwoord voor tips plaatst!
Hoe kan ik zo snel Nederlands praten?: hoe kan ik op korte termijn Nederlands leren praten?
Je kunt hier (contact/list_topics/18) op het forum een oproepje plaatsen. Misschien zijn er wel mensen die het leuk vinden om met jou af te spreken.
Het is dan wel schrijven en niet spreken maar hier op het forum meeschrijven(=reageren) is ook een goede oefening voor je, denk ik.
Succes!
Ik ben bijna al 3 jaar in Nederland. : bijna al --> al bijna v.b. Ik heb al bijna 3 jaar een vriendin.
Beter met --> beter in.
Ik kan niet zo veel praten: Ik heb niet vaak de mogelijkheid om met iemand te praten in het Nederlands.
Hoe kan ik zo snel Nederlands praten?: hoe kan ik op korte termijn Nederlands leren praten?
vrijdag 11 mei 2018 om 13:37
Bedankt voor je tips. Dat is erg aardig, ik ga heet allemaal opschrijven.Lavendel_Madelief schreef: ↑11-05-2018 13:09Je Nederlands ziet er inderdaad goed uit. Knap dat je dat in zelfstudie gedaan hebt.
Succes!
Beter met --> beter in.