Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel VIII

04-05-2018 08:30 2999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 7 delen waren een groot succes. In deel 8 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 04-05-2018 11:47
8.87% gewijzigd
In this mad house we must all survive
Bumba1985 schreef:
11-05-2018 22:08
Zullen we het hier aub bij laten? Het was helemaal niet mijn bedoeling om het zo zwaar te maken. Het was gewoon iets dat me opviel, waarvan ik zelf trouwens ook al aangaf dat hier niet gierig was, maardat ik het wel (overdreven) zuinig vond.

Sommige mensen pakken het blijkbaar ook op die manier aan, maar ik vraag me af of je niet een keer een uitzondering zou maken als iemand die je heel dierbaar is aangeeft dat ie er graag bij zou willen zijn, maar zich nu even niet kan commiteren. En nee, dat gebeurt niet dagelijks of wekelijks, dat is misschien eens per jaar dat toevallig bepaalde dingen tegelijk samenkomen waardoor ik niet van tevoren aan kan geven hoe ik me voel. 9 van de 10 keer geef ik gewoon direct aan dat ik wel of niet kan komen.
Ik pas mij altijd aan. Want ik snap hoe dat werkt van mijzelf.

Maar ik verwacht het niet van anderen. En gooi dan niet met opmerkingen dat anderen hun prioriteiten niet op orde hebben. Of dat het raar gedrag is ...Van zulke opmerkingen kan je verwachten dat mensen zo op je gaan reageren toch?

Ik zou in jouw geval gewoon nee zeggen en lekker thuis gaan eten. Doe ik ook als ik denk dat een misschien problemen of stress of wat dan ook gaat opleveren.

En nu weer een echt gierig iets iemand???
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 11-05-2018 22:21
2.79% gewijzigd
Hier ook een man die mateloos is opgegroeid en ik met spaarzame ouders. In het begin van onze relatie kon ik echt verbaasd staan over hoeveel horeca-uitgaven hij deed. Dan zit je te lunchen, ik neem dan een broodje of salade en een kop thee en het komt niet in me op om nog meer te bestellen. Hij: een cappuccino een glas verse jus, nog een cappuccino... Broodje... Maar ook bv op het station of bij de pomp. Zo voor 10 euro aan drinken, snoep. Met uitgaan steeds bier halen en dan veel minder bier terugkrijgen (kan ik me zo aan ergeren). En later met onze kinderen, inderdaad nooit wat mee en dan op een terrasje veel geld uitgeven aan dure broodjes die ze dan niet blijken te lusten (ik maak dan liever wat sneetjes pindkaas). Inmiddels ben ik wel aan onze ander manier van uitgeven gewend, maar we blijven erin verschillen.
elninjaa schreef:
11-05-2018 22:20
Hier ook een man die mateloos is opgegroeid en ik met spaarzame ouders. In het begin van onze relatie kon ik echt verbaasd staan over hoeveel horeca-uitgaven hij deed. Dan zit je te lunchen, ik neem dan een broodje of salade en een kop thee en het komt niet in me op om nog meer te bestellen. Hij: een cappuccino een glas verse jus, nog een cappuccino... Broodje... Maar ook bv op het station of bij de pomp. Zo voor 10 euro aan drinken, snoep. Met uitgaan steeds bier halen en dan veel minder bier terugkrijgen (kan ik me zo aan ergeren). En later met onze kinderen, inderdaad nooit wat mee en dan op een terrasje veel geld uitgeven aan dure broodjes die ze dan niet blijken te lusten (ik maak dan liever wat sneetjes pindkaas). Inmiddels ben ik wel aan onze ander manier van uitgeven gewend, maar we blijven erin verschillen.
Dat terras voorbeeld: kan toch zijn dat hij meer honger/dorst heeft? Mannen kunnen over het algemeen wel wat meer op.

Ik ken ook mensen die heel spaarzaam zijn opgegroeid. Loop je gezellig over de kermis (1 keer per jaar) en als je dan voorstelt om ergens wat te gaan drinken, dan is het van 'Thuis kun je ook koffie drinken en kost het niks' :facepalm:
Het is niet dat deze mensen geen geld hebben. Ik snap dat niet en zo kun je echt de sfeer verpesten vind ik. Het is niet alsof zij wekelijks iets doen wat geld kost, dus wat maakt 1 kopje koffie per jaar nou uit? Ik snap dat niet.
minnimouse schreef:
11-05-2018 22:26
Dat terras voorbeeld: kan toch zijn dat hij meer honger/dorst heeft? Mannen kunnen over het algemeen wel wat meer op.

Ik ken ook mensen die heel spaarzaam zijn opgegroeid. Loop je gezellig over de kermis (1 keer per jaar) en als je dan voorstelt om ergens wat te gaan drinken, dan is het van 'Thuis kun je ook koffie drinken en kost het niks' :facepalm:
Het is niet dat deze mensen geen geld hebben. Ik snap dat niet en zo kun je echt de sfeer verpesten vind ik. Het is niet alsof zij wekelijks iets doen wat geld kost, dus wat maakt 1 kopje koffie per jaar nou uit? Ik snap dat niet.
Dat is toch niet per se spaarzaam maar knierterig. Zijn echt verschillende dingen.
Tja, als ik met iemand in de stad ben en er wordt voorgesteld even een koffie ergens te doen, zal ik daar niet voor gaan liggen en mag er ook wel een stukje appelgebak bij.
Maar in mijn eentje drink ik nooit koffie in de stad. Dat doe ik dan wel thuis.

Raar eigenlijk. Voor andere dingen kan ik probleemloos (veel) geld uittrekken, maar zo’n bakkie koffie doe ik dan weer moeilijk over.
Vandaag met petekind naar de Thomas de Trein dag in het Spoorwegmuseum geweest (wel zelf broodjes mee), maar kadootje gekocht, ijsje, nog een ijsje, later pannenkoeken wezen eten (vooruit, doe nog maar een ijsje) en dan interesseren de kosten me geen bal.
When in doubt, the auditor is always right!
Lucifermiauww schreef:
11-05-2018 22:31
Dat is toch niet per se spaarzaam maar knierterig. Zijn echt verschillende dingen.
Ik vind het gierig.
Spaarzaam benoemde ik omdat degene boven mij dat op die manier aangaf (als voorbeeld hoe zij en haar man opgevoed zijn).
Auditor schreef:
11-05-2018 22:42
Tja, als ik met iemand in de stad ben en er wordt voorgesteld even een koffie ergens te doen, zal ik daar niet voor gaan liggen en mag er ook wel een stukje appelgebak bij.
Maar in mijn eentje drink ik nooit koffie in de stad. Dat doe ik dan wel thuis.

Raar eigenlijk. Voor andere dingen kan ik probleemloos (veel) geld uittrekken, maar zo’n bakkie koffie doe ik dan weer moeilijk over.
Vandaag met petekind naar de Thomas de Trein dag in het Spoorwegmuseum geweest (wel zelf broodjes mee), maar kadootje gekocht, ijsje, nog een ijsje, later pannenkoeken wezen eten (vooruit, doe nog maar een ijsje) en dan interesseren de kosten me geen bal.
Ik vind dat bij 'uitjes' dus wel erg leuk om in de stad te eten of te drinken.
Als je bijvoorbeeld de hele dag gewinkeld hebt en dan de dag lekker afsluiten met een etentje. Of in elk geval lunchen ofzo.
Maar als je dan de hele dag door geld uitgegeven hebt (winkelen of kermis) en als dan 1 kopje koffie nog teveel is, dan vind ik dat gierig.
minnimouse schreef:
11-05-2018 22:44
Ik vind het gierig.
Spaarzaam benoemde ik omdat degene boven mij dat op die manier aangaf (als voorbeeld hoe zij en haar man opgevoed zijn).
Die gaf aan dat ze juist wel wat bestelde op een terras maar dat haar man heel veel uitgaf op dat terras. Dus je vergelijking /benoeming mbt tot mensen die niets willen uitgeven en dus ongezellig zijn, klopt dan toch niet?
Zo'n 350 meter van waar wij wonen zit een horecagelegenheid. Ik heb diverse buren die daar regelmatig iets gaan drinken. Dat doe ik nooit, dat vind ik echt zonde van het geld. Als ik in een andere stad ben of zo ga ik echt wel op een terrasje of in een cafeetje zitten, maar als ik zo dicht bij huis ben drink ik net zo lief thuis iets. En nee, dat is niet omdat ik gierig zou zijn, want dat ben ik niet. Ik vind het alleen onzinnig om veel geld uit te geven voor iets wat ik een paar minuten verderop zo uit de (koel)kast kan trekken.
Lucifermiauww schreef:
11-05-2018 22:47
Die gaf aan dat ze juist wel wat bestelde op een terras maar dat haar man heel veel uitgaf op dat terras. Dus je vergelijking /benoeming mbt tot mensen die niets willen uitgeven en dus ongezellig zijn, klopt dan toch niet?
Volgens mij praten we langs elkaar heen.
Klopt, wat je schrijft over wat die persoon schreef. Haar man zou 'zonder rem' opgevoed zijn. Ik probeerde met mijn voorbeeld gewoon aan te geven dat ik die andere kant ook ken van mensen.
Het-groepje schreef:
11-05-2018 22:11
Ik ben dan dus zo'n sukkel die allerlei rare drankjes drinkt voor maanden.
Fles mee naar het werk en daar aan de cassis etc.
Als in zonde om weg te gooien.
Nou, ik sleep geen 7 soorten bier mee naar mijn werk :-D.

De ene wil biermerk X, de andere wil merk Y, de ene wil fris met prik, de andere zonder prik, de ene wil persé fruitsap met appelsien, de andere wil persé appel, nog een derde wil alleen cola-light, ...

En als het dan allemaal in huis is ... moeten ze natuurlijk net die dag toch koffie, thee of water :twisted:.

En jep, zelf drink ik alleen maar coca zero (ja, ik ben zo'n type die verschil proeft tussen light en zero).
En een enkele keer appelsap als ie op moet.
En wijn.

Staat het eigenlijk gierig om frisdrank die je zelf toch nooit drinkt op 't werk neer te zetten?
In de vorm van "hier, staat al 3 maanden in mijn kelder, wie zin heeft ... drink maar op of neem maar mee".
(Waarbij ik uiteraard geen cent verwacht, maar ik de boel gewoon niet door de riool moet kiepen.)
Tornacense schreef:
11-05-2018 23:21
Staat het eigenlijk gierig om frisdrank die je zelf toch nooit drinkt op 't werk neer te zetten?

Nee hoor, integendeel. Dat gebeurt bij ons ook regelmatig, dat iemand bijvoorbeeld een hele zak paaseitjes heeft gekregen en die niet in z'n eentje wil opeten, die worden dan voor de collega's neergelegd.

Ik koop tegenwoordig trouwens blikjes frisdrank. Als iemand dan iets speciaals wil zit ik niet meteen met anderhalve liter die op moet. En als ze onverwacht toch iets anders drinken is er ook geen man overboord, want dan blijven die blikjes gewoon staan tot een volgende keer dat die persoon op bezoek is.
Tornacense schreef:
En jep, zelf drink ik alleen maar coca zero (ja, ik ben zo'n type die verschil proeft tussen light en zero).
En een enkele keer appelsap als ie op moet.
En wijn.
Dan had je bij mij aan de wijn gemoeten, niet dat dat meestal zo'n probleem al zijn haha. cola zero vind ik niet te doen dus dat haal ik niet in huis. Paar flesjes gewone cola(van de Aldi :P), sinas, dubbel fris(rood en perzik) , sinaasappelsap, 1 soort bier en een aantal soorten huismerk wijn. Meer bijzondere dingen haal ik niet in huis, niet omdat ik het niet lust maar omdat ik geen zin heb om 30 gasten 15 verschillende dingen in te schenken.
zenga schreef:
11-05-2018 20:19
Ik vind mijn ouders erg zuinig met verjaardagen. Mijn moeder vindt het vervelend drinken over te houden wat ze zelf niet drinkt, dus koopt ze zo afgepast dat het vaak net voldoende is. Ook kleine pakjes multivitaminesap enzo, ik vind het zo armoedig overkomen. Laatst was er bijna een halve taart over, en dan baaaalt ze daar echt zo van. Tjonge de wereld vergaat niet. Mijn vader eet graag nog 3 dagen taart :proud: Verder betalen mijn ouders vaak etentjes dus helemaal niet zuinig/gierig maar met verjaardagen thuis...
Kleine pakjes prima oplossing. Evenals blikjes fris inplaats van flessen.
Bumba1985 schreef:
11-05-2018 20:56
Nee, dat hoef ik dus niet te bedenken. Mijn oplossing is dat ik gewoon wegblijf en de eer aan mezelf houd. Ik heb een aandoening en alles wat ik al mijn hele leven hoor is hoe lastig dat is voor hen. Dat ik me moet aanpassen, omdat ik de enige ben die er anders over denkt dan de rest. Dat ik er zelf ook veel hinder van ondervind en vaak over mijn grenzen ben gegaan om anderen maar niet teleur te stellen, dat is ondergeschikt.

Inmiddels kies ik steeds meer voor mezelf. Zij hebben hun maatstaven, ik heb de mijne. Dat is prima, maar ik heb ook het recht om iets te vinden van hun gedrag, net zo goed als dat ze ook vast wat van mijn gedrag zullen vinden. Zoveel mensen zoveel meningen.
Bumba, vandaar mijn eerdere bericht. Daarin schreef ik dat indien je je afmeld en je vervolgens toch goed genoeg voelt om wel te gaan neem jij zelf iets mee. Al eet je een boterham. Dan gaat het om je aanwezigheid en niet om hetgeen jij wel of niet eet.
Jij vult in.....draai het om. Neem het voortouw. Neem de regie.
minnimouse schreef:
11-05-2018 22:46
Ik vind dat bij 'uitjes' dus wel erg leuk om in de stad te eten of te drinken.
Als je bijvoorbeeld de hele dag gewinkeld hebt en dan de dag lekker afsluiten met een etentje. Of in elk geval lunchen ofzo.
Maar als je dan de hele dag door geld uitgegeven hebt (winkelen of kermis) en als dan 1 kopje koffie nog teveel is, dan vind ik dat gierig.
Ik schreef eerder dat ik graag zelf wat meeneem naar pretpark etc. Op terras hou ik het vaak bij 1 drankje, indien kort bezoek. Waar ik wel van kan genieten is in mijn eentje ergens een kop koffie drinken. Dat vrije gevoel. Onbetaalbaar. Tuurlijk is de koffie thuis goedkoper, echter in dat geval betaal ik eigenlijk niet de koffie en wel dat positieve gevoel. :proud: een mens kan soms gek zijn he?

Waar ik wel een hekel aan heb.......kind dat een broodje besteld en het vervolgens maar half eet. Vind dat zo ontzettend zonde.
Trotter schreef:
11-05-2018 22:57
Ik vind het alleen onzinnig om veel geld uit te geven voor iets wat ik een paar minuten verderop zo uit de (koel)kast kan trekken.
Maar je gaat soms ook iets drinken omwille van de omgeving, toch?

Ik ga ook soms een wijn of koffie drinken in de buurt.

Omdat ik het gezellig vind om de beweging rond mij te hebben, andere mensen en hun interactie te observeren en flarden van gesprekken op te vangen.

Het gaat me dus niet zozeer om het drankje maar om de sfeer.
Het-groepje schreef:
11-05-2018 22:16
[...]
Hij kan inderdaad heel zuur kijken als iemand dan net van de 4 Overgebleven kippenpoten er nog twee pakt. Ik geef hem De Blik en dan houdt hij zijn mond en stiefelt weer weg met de bakjes.
Zo genant.
:rofl:
Lucifermiauww schreef:
11-05-2018 22:47
Dit, ik doelde meer op de mateloosheid. Het een na het ander bestellen, dat is iets wat ik soms noet zo goed kan! Omdat ik dat niet gewend ben. Het is voor mij dan snel te gek.
aliva schreef:
12-05-2018 07:43
Maar je gaat soms ook iets drinken omwille van de omgeving, toch?

Thuis zit ik in dezelfde omgeving als 350 meter verderop. En nee, ik vang thuis geen flarden van gesprekken op, maar daar zit ik ook helemaal niet op te wachten. Als ik met gesprekken van anderen kan meeluisteren betekent dat namelijk ook dat anderen mijn gesprekken kunnen horen. Daarom gaan die gesprekken thuis toch net wat meer de diepte in dan op een terras of in een overvolle horecagelegenheid en zijn de gesprekken thuis beter dan elders.
Trotter schreef:
11-05-2018 22:57
Zo'n 350 meter van waar wij wonen zit een horecagelegenheid. Ik heb diverse buren die daar regelmatig iets gaan drinken. Dat doe ik nooit, dat vind ik echt zonde van het geld. Als ik in een andere stad ben of zo ga ik echt wel op een terrasje of in een cafeetje zitten, maar als ik zo dicht bij huis ben drink ik net zo lief thuis iets. En nee, dat is niet omdat ik gierig zou zijn, want dat ben ik niet. Ik vind het alleen onzinnig om veel geld uit te geven voor iets wat ik een paar minuten verderop zo uit de (koel)kast kan trekken.
Ik ben het tegenovergestelde. Ik zou het dan handig vinden dat ik een uitgaansgelegenheid op loopafstand heb! Kun je lekker drinken en dan kruipend naar huis. Ik woon in het centrum van mijn stad, dus overal waar ik wat drink is eigenlijk in de buurt. Heerlijk!

Ik spreek ook liever met mensen in een café/terras af dan bij iemand thuis. Het is gezelliger, mensen kunnen aanhaken, er gebeurt nog eens wat. Ik ga niet naar een terras omdat ik dorst heb.
elninjaa schreef:
11-05-2018 22:20
Oh ja, ik kan soms echt uren op een terras zitten, dan bestellen we ook voortdurend wat. Ik heb aan een kopje koffie bij mijn broodje echt niet voldoende.
Tornacense schreef:
De light is zoeter dan de zero.
Maar de zero is weer zoeter dan de Pepsi Max.
De coca cola en Pepsi zijn elke week wel in de bonus bij AH.En in verhouding dan veel goedkoper dan blikjes waar maar 0.33 in zit.Bovendien moet je een blikje in 1x opdrinken na opening anders is zo de prik en smaak eraf.Die flessen kun je prima langere tijd bewaren na opening. Is dat zuinig of niet :-D
Als we elkaar gaan overtroeven.......ga ik een apparaat kopen waarmee zelf frisdrank gemaakt kan worden! Hahaha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven