Gezondheid alle pijlers

Vegetarier buikpijn

13-05-2018 12:07 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal! Ik ben vorige week zondag gestopt met vlees eten omdat ik niet meer mee wou werken aan het dierenleed enz. En heb ik verschillende vleevervangers gegeten. Sinds die dag had ik hele erge buikpijn en geen eetlust.
Het voelde alsof mijn maag opgezwollen was ofzo.
Ik had gisteravond ineens veel trek en bedacht dat die buikpijn miss met geen vlees eten te maken zou kunnen hebben. Gister heb ik een klein stukje vlees gegeten en mijn buikpijn was direct over en heb hier nu geen last meer van.
Zou iemand weten hoe dit komt? Ik wil graag het niet vlees eten volhouden maar niet met de buikpijn enz.
Alvast bedankt!
Nog nooit van gehoord. Ik zeg toeval.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
wat bedoel je met vleesvervangers?
hoe ziet je menu er uit?
ik heb nog nooit gehoord dat je van vegetarisme buikpijn krijgt en dat het overgaat van vleeseten. lijkt me iets dat tussen de oren zit
IBIopviva schreef:
13-05-2018 12:08
Nog nooit van gehoord. Ik zeg toeval.
tenzij TO in eens rare dingen is gaan eten zoals veel avocado of veel quinoa,
ja daar krijg ik ook buikpijn van
Misschien kan je niet tegen iets in de vleesvervanger, zat er veel lactose in misschien?
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 13-05-2018 12:12
0.57% gewijzigd
Ik heb gewoon noemaal gegeten,ook veel fruit en groente op een dag voor de rest geen rare dingen
Vleesvervangers gewoon vlees op basis van soja enz
xHappygirl schreef:
13-05-2018 12:11
Ik heb gewoon noemaal gegeten,ook veel fruit en groente op een dag voor de rest geen rare dingen
meer fruit en groente dan normaal?
Grote kans dat je lijf gewoon moet wennen. En misschien omdat je ineens meer Soja binnen krijgt.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Vleesvervangers op welke basis? Voornamelijk op basis van soja of wisselende producten? Er zijn namelijk ook mensen die niet goed reageren op soja, dus wellicht kan dat het zijn.
de grootste kans is natuurlijk dat to gewoon een buikgriepje of darmkramp had om wat voor reden dan ook.
Eet eens vegetarisch zonder dat je je vlees vervangt.
S-Meds schreef:
13-05-2018 12:09
tenzij TO in eens rare dingen is gaan eten zoals veel avocado of veel quinoa,
ja daar krijg ik ook buikpijn van
Das waar of idd te veel vleesvervanger. Maar puur aan het ontbreken van vlees ligt het iig niet.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Als je vegetarisch eet, laat je wel meer winden. Dus kan me voorstellen dat er wat krampen bij kunnen komen kijken.
Misschien kan je niet tegen soja. Mijn maag en darmen raken ook opgeblazen als ik soja eet. Er zijn ook vleesvervangers zonder soja, zoals quorn en de meeste valess dingen en falafel. En voor de rest moet je gewoon veel verpakkingen lezen en dan vind je vast wel wat.
Sereia schreef:
13-05-2018 12:20
Als je vegetarisch eet, laat je wel meer winden. Dus kan me voorstellen dat er wat krampen bij kunnen komen kijken.
Ow ja is dat zo? Grappig ikzelf merk echt het omgekeerde sinds ik (nu een jaar ongeveer) vega eet. Veel minder winden en die ik laat ruik je praktisch niet.

Nooit geweten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
13-05-2018 12:22
Ow ja is dat zo? Grappig ikzelf merk echt het omgekeerde sinds ik (nu een jaar ongeveer) vega eet. Veel minder winden en die ik laat ruik je praktisch niet.

Nooit geweten.
Ja er was wel een wetenschappelijke verklaring voor, maar tegen die tijd zapte ik alweer weg.
Sereia schreef:
13-05-2018 12:25
Ja er was wel een wetenschappelijke verklaring voor, maar tegen die tijd zapte ik alweer weg.
Klinkt als vegetariërs eten meer bonen, van bonen laat je sneller winden, dus vegetariërs laten meer winden. Raadsel ook weer opgelost.

Niet alle vega's eten veel bonen. En wie veel bonen eet, went er juist aan en krijgt er minder last van.
snug schreef:
13-05-2018 12:36
Klinkt als vegetariërs eten meer bonen, van bonen laat je sneller winden, dus vegetariërs laten meer winden. Raadsel ook weer opgelost.

Niet alle vega's eten veel bonen. En wie veel bonen eet, went er juist aan en krijgt er minder last van.
Doordat plantaardige voeding moeilijker te verteren is laten vegetariërs vaak meer winden dan vleeseters. Het zou wel minder erg stinken. Dit vind ik erover :-D Ik heb al 10 jaar geen vlees gegeten. Maar ik heb spastische darmen dus het maakt niet zoveel uit wat ik eet. :-)
Misschien ben je meer groente/fruit gaan eten, of zitten er in de vleesvervangers ingredienten waar je darmen op reageren of niet aan gewend zijn. Als je nu een paar dagen meer vezels eet dan je gewend was, of als die vleesverangers zijn gemaakt van peulvruchten of aanverwante zaken dan kan dat tot buikpijn leiden. Ik zou denken dat het niet ligt aan het weglaten van vlees, maar aan iets dat ervoor in de plaats is gekomen.

Gewoon een paar dagen je vlees weg laten in plaats van vervangen voor iets anders vind ik een goede tip. Misschien een beetje saai, maar je merkt dan wel of je er dan ook last van hebt. Zo niet, dan een paar dagen vleesvervangers testen (bijvoorbeeld een paar dagen na elkaar hetzelfde produkt), misschien kom je er dan achter welke goed gaan en waar je minder op reageert.
Sereia schreef:
13-05-2018 12:20
Oja? Nog nooit last van gehad en ik ben al jaren vegetariër.

Toen ik vlees en vis helemaal liet staan had ik nergens last van maar ik had daarvoor ook al vleesloze dagen en at regelmatig vleesvervangers.

Wellicht toch iets verkeerds gegeten, verkeerde combi of wellicht een reactie op het weer.
Sowieso moet je die soja rommel laten staan, de fyto-oestrogenen in dat soort producten zijn niet gezond. Als je dan soya wil eten dan raad ik tempeh aan.

Verder misschien wennen inderdaad? Heeft niks met het stoppen van het eten van vleesch te maken ga ik van uit.
https://www.voedselallergie.nl/allergenen/soja.html

Ik eet zelf natuurvlees van Schotse hooglanders en schapen die in bos, duin en hei lopen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou niet dagelijks vleesvervangers op soja-basis eten maar gewoon meer afwisselen peulvruchten etc. Al is het in het begin ook nog schakelen en uitzoeken wat voor je werkt.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Pusswithoutboots schreef:
13-05-2018 13:15
Sowieso moet je die soja rommel laten staan, de fyto-oestrogenen in dat soort producten zijn niet gezond.
Waar baseer je dat op? Ik heb het e.e.a. een paar jaar geleden uitgezocht en kon toen geen wetenschappelijke onderzoeken vinden waaruit blijkt dat soja slecht is ivm fyto-oestrogenen. Capsules met hoge doseringen fyto-oestrogenen zijn omstreden omdat ze kunnen bijdragen aan een verhoogde kans op hormoongevoelige tumoren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven