Mijn vriend heeft bindingsangst
maandag 14 mei 2018 om 21:50
Hallo iedereen,
Ik ben al een tijdje aan het daten met een leuke jongen. In het begin ging het allemaal goed tot hij wat afstandelijker deed. Ik dacht eerst dat hij gewoon een slechte periode had, maar al snel vertelde hij me dat hij bindingsangst heeft. Dit was nieuw voor mij, daar ik nog geen vriend heb gehad met bindingsangst.
Vanaf dat moment begon er een strijd in aantrekken en afstoten. Het kan een heel weekend super gaan, dat we leuke dingen doen, bij elkaar slapen, etc. Echt zoals een gelukkig en normaal stel. Maar nadien doet hij opnieuw enorm afstandelijk. Waarschijnlijk omdat het weer te close werd. We hebben al een paar keer afstand van elkaar genomen en elke keer stond hij binnen de 2 dagen terug aan mijn deur.
Ik heb hem altijd de ruimte en tijd gegeven voor zichzelf, hem laten weten dat ik er altijd ben en niet wegloop als hij me weer eens afstoot. Ik heb al enorm veel geduld met hem gehad en nog steeds wil ik dat voor hem opbrengen.
Afgelopen weekend hadden we er weer een heerlijk weekendje opzitten en opnieuw doet hij weer afstandelijk. We hebben er over gepraat en hij heeft een punt achter onze relatie gezet omdat hij me niet wil kwetsen. De vorige keren zei hij dat het nog niet gedaan was, maar dat hij tijd nodig had. Dat was nu niet het geval. Deze keer klonk zijn keuze heel definitief en deed hij ontzettend onverschillig alsof het hem niets boeide.
Ik weet op dit moment niet goed wat ik moet doen. Ik ga hem sowieso niet bestoken met berichtjes, ik weet dat het beter is dat ik hem nu laat doen. Bovendien moet ik ook aan mezelf denken. Maar ik word onzeker van het feit dat ik niet weet of hij nog gaat terugkomen. Ik kan dat op die manier ook niet voor mezelf afsluiten en mijn leven weer oppikken.
Ik hoop dat jullie me een beetje advies kunnen geven.
Al heel erg bedankt
Ik ben al een tijdje aan het daten met een leuke jongen. In het begin ging het allemaal goed tot hij wat afstandelijker deed. Ik dacht eerst dat hij gewoon een slechte periode had, maar al snel vertelde hij me dat hij bindingsangst heeft. Dit was nieuw voor mij, daar ik nog geen vriend heb gehad met bindingsangst.
Vanaf dat moment begon er een strijd in aantrekken en afstoten. Het kan een heel weekend super gaan, dat we leuke dingen doen, bij elkaar slapen, etc. Echt zoals een gelukkig en normaal stel. Maar nadien doet hij opnieuw enorm afstandelijk. Waarschijnlijk omdat het weer te close werd. We hebben al een paar keer afstand van elkaar genomen en elke keer stond hij binnen de 2 dagen terug aan mijn deur.
Ik heb hem altijd de ruimte en tijd gegeven voor zichzelf, hem laten weten dat ik er altijd ben en niet wegloop als hij me weer eens afstoot. Ik heb al enorm veel geduld met hem gehad en nog steeds wil ik dat voor hem opbrengen.
Afgelopen weekend hadden we er weer een heerlijk weekendje opzitten en opnieuw doet hij weer afstandelijk. We hebben er over gepraat en hij heeft een punt achter onze relatie gezet omdat hij me niet wil kwetsen. De vorige keren zei hij dat het nog niet gedaan was, maar dat hij tijd nodig had. Dat was nu niet het geval. Deze keer klonk zijn keuze heel definitief en deed hij ontzettend onverschillig alsof het hem niets boeide.
Ik weet op dit moment niet goed wat ik moet doen. Ik ga hem sowieso niet bestoken met berichtjes, ik weet dat het beter is dat ik hem nu laat doen. Bovendien moet ik ook aan mezelf denken. Maar ik word onzeker van het feit dat ik niet weet of hij nog gaat terugkomen. Ik kan dat op die manier ook niet voor mezelf afsluiten en mijn leven weer oppikken.
Ik hoop dat jullie me een beetje advies kunnen geven.
Al heel erg bedankt
maandag 14 mei 2018 om 22:00
Noemt hij dit nu serieus bindingsangst? Klinkt eerder als iemand die een spelletje met je speelt en je gebruikt als het hem uitkomt. Ooit zelf in zo'n situatie gezeten en werd er helemaal gek van. Doe jezelf die kwelling niet aan van dat blijven wachten. Gewoon verdergaan met je leven, je zal wel iemand vinden die wel 100% voor jou wil gaan.
maandag 14 mei 2018 om 22:17
Ja, dat klopt. Mannen met “bindingsangst” vinden opvallend vaak heel snel weer een nieuwe relatie, en voor je het weet wonen ze samen in een koophuis en is de liefdesbaby in aantocht.
maandag 14 mei 2018 om 22:20
Ik denk dat het gewoon over is. En waarschijnlijk is dat maar beter ook. Je hebt toch niet echt zin om je de komende maanden of zelfs jaren constant in allerlei bochten te moeten wringen omdat hij anders weer de benen neemt? Wat je beschrijft, klinkt gruwelijk vermoeiend, over een week of wat ben je blij dat je er vanaf bent.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 14 mei 2018 om 22:25
maandag 14 mei 2018 om 23:00
Kan wel hoor, mensen die vaak of altijd ‘op die manier’ in relaties zitten.
Het kan ook dat ze in een andere relatie juist meer aan de andere kant zitten (verlatingsangst), of zelfs binnen een relatie kan het switchen.
Vaak wordt t idd ook gebruikt als smoes..
Wat zegt hij zelf dat de oorzaak hiervan is?
Lijkt me idd verstandig afstand te nemen. Mocht hij weer terug komen, dan zou ik aangeven dat jij dit niet meer wil zo. Als hij wel echt met jou door wil, dat hij/jullie hier dan aan gaan werken (met hulp).
Het kan ook dat ze in een andere relatie juist meer aan de andere kant zitten (verlatingsangst), of zelfs binnen een relatie kan het switchen.
Lijkt me idd verstandig afstand te nemen. Mocht hij weer terug komen, dan zou ik aangeven dat jij dit niet meer wil zo. Als hij wel echt met jou door wil, dat hij/jullie hier dan aan gaan werken (met hulp).
dinsdag 15 mei 2018 om 12:18
absoluut mee eens!bewaak je grenzen, doe je dat nu niet en neem je hem evt terug dan kun je een leven lang aantrekken en afstoten spelen en op hem gaan zitten wachten.faline schreef: ↑14-05-2018 23:00Kan wel hoor, mensen die vaak of altijd ‘op die manier’ in relaties zitten.
dinsdag 15 mei 2018 om 12:24
precies. Leuke weekendjes en daarna weer de vrije flierefluiter zijn. Hij had het goed voor elkaar!creativeguy schreef: ↑14-05-2018 22:25Is ook mijn ervaring. Heel simpel : je 'vriend' vindt je niet leuk genoeg. Stoppen dus.
dinsdag 15 mei 2018 om 12:32
Wat een negatieve reacties. Ik geloof best dat je partner je heel leuk kan vinden. Bindingsangst bestaat wel degelijk. Het jammere is, dat bindingsangst (of verlatingsangst, vaak speelt dit ook) het gevolg is van een ongezonde hechting die meestal ontstaat in de kindertijd. Niet iets wat je 1,2,3 oplost.
Zou het lukken om met hem in gesprek te gaan, waar is hij precies bang voor? Wat maakt de nabijheid zo eng? En zou hij bereid zijn hier iets aan te doen (therapie bijvoorbeeld), of vindt hij het wel goed zo?
De kans dat er op korte termijn iets gaat veranderen, is niet heel groot. Een stabiele, gezond gehechte partner kan enorm bijdragen aan het herstel van hechtingsproblematiek, maar dan moet er wel een proces in gang worden gezet waarin hij ook reflecteert op wat er gebeurt. Voor jou geldt: je kunt niet alles pikken en moet ook aan jezelf denken. Voor onvoorwaardelijke steun zonder emotionele reactie van de andere kant, zijn er therapeuten
Succes!
Zou het lukken om met hem in gesprek te gaan, waar is hij precies bang voor? Wat maakt de nabijheid zo eng? En zou hij bereid zijn hier iets aan te doen (therapie bijvoorbeeld), of vindt hij het wel goed zo?
De kans dat er op korte termijn iets gaat veranderen, is niet heel groot. Een stabiele, gezond gehechte partner kan enorm bijdragen aan het herstel van hechtingsproblematiek, maar dan moet er wel een proces in gang worden gezet waarin hij ook reflecteert op wat er gebeurt. Voor jou geldt: je kunt niet alles pikken en moet ook aan jezelf denken. Voor onvoorwaardelijke steun zonder emotionele reactie van de andere kant, zijn er therapeuten
Succes!
dinsdag 15 mei 2018 om 13:02
Waarom aan gaan werken ??? Ze zijn nog aan het daten, dat hoort geen strijd te zijn. Is toch veels te veel gedoe in het begin joh.
TO: het is graag of niet hoor! Nu draait alles om hoe hij het wilt. Ik geloof niet in bindingsangst,
zodra hij iemand tegenkomt die hij wél leuk genoeg vindt, is die bindingsangst ineens als sneeuw voor de zon
verdwenen. Geloof mij nou maar, been there done that. Next!
♡