Hoe terugschakelen in auto?

18-05-2018 16:44 38 berichten
Even benieuwd.. Ik heb geleerd om bijvoorbeeld van 5 naar 2 terug te schakelen, maar ik zie bij andere mensen dat ze van 5 naar 4 naar 3 etc. terugschakelen. Hoe doen jullie dat? De rij instructeur die ik had, had al jarenlang ervaring (hij was een jaar of 60) maar ik heb dat toen zo geleerd, en ik heb mijn rijbewijs nu 2 jaar.
In geval van 'n bocht moeten nemen schakel ik van 5 naar 2 op het moment dat ik de bocht in ga. Ik hou niet van dat geteut dus ik trek goed door ipv al 300 meter voor de bocht gas terug te nemen.
Alle reacties Link kopieren
ik rijd al jaren automaat maar ik trapte volgens mij gewoon de koppeling in en schakelde daarna naar de voor die snelheid logische versnelling, dat kan dus 2 zijn maar soms ook 3 of 4
Gewoon in de stand waar ie in moet... echt niet zo omslachtig. In de bocht van 5 naar 3 of 2 maakt dat ie ook mooi op de motor afremt...
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Hangt helemaal van de situatie af. Ik doe het beiden. Kwestie van ervaring opdoen.
Licht er aan hoe je snelheid is, de snelheid bepaald de versnelling. Als je wilt afremmen op de motor kan je per versnelling terugschakelen. Je kunt ook remmen zodat je er de snelheid uit haalt en dan schakel je van de 5 naar de 2. Afremmen op je motor schijnt wel beter te zijn dacht ik. Maar als je 80 rijdt in de 5 hoef je niet opeens terug te schakelen naar de 2, dat trekt je auto niet, je hoort dan de motor wel loeien.
Ik schakel dan van 5 naar 3
Hangt van de situatie af. En de meeste bochten zijn ook prima in z'n drie te nemen trouwens. Beetje afhankelijk van het aantal toeren dan wel.
afhankelijk van de situatie, bij een grote snelheidsvermindering dan gewoon van z'n 5/6 naar z'n 2.

bij kleine snelheidsverandering, maar 1 versnelling naar beneden. Gewoon proberen op de auto altijd in de meest optimale toerental rijdt.

Ik heb mijn rijbewijs ergens begin jaren '80 gehaald.

de auto van mijn vriend, die geeft zelfs aan naar welke versnelling er overgeschakeld moet worden, en deze gaat ook soms met meerdere versnellingen omhoog of omlaag.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ah ik ben dus niet de enige :) Ik denk dat het inderdaad ook scheelt wat de situatie is. Maar het viel me de laatste tijd ineens op. Misschien is het ook verschillend per rijschool, hoe en wat je leert.
felice71 schreef:
18-05-2018 16:49
Gewoon in de stand waar ie in moet... echt niet zo omslachtig. In de bocht van 5 naar 3 of 2 maakt dat ie ook mooi op de motor afremt...

Dit. En andersom ga ik ook weleens in een keer van 4 naar 6.
Kwebbeltje91 schreef:
18-05-2018 16:53
Ah ik ben dus niet de enige :) Ik denk dat het inderdaad ook scheelt wat de situatie is. Maar het viel me de laatste tijd ineens op. Misschien is het ook verschillend per rijschool, hoe en wat je leert.
Ik heb met rijles ook wel geleerd van 5 direct naar 2 te schakelen. Eerst dus flink afremmen en als de snelheid het toelaat, te schakelen. Nu rem ik, afhankelijk van de situatie, al van te voren wat meer af en schakel ook lang niet altijd meer terug naar z'n 2, maar rij gewoon in z'n 3 de bocht door.
Ik heb daarnaast ook nog een zesbak gehad, dan ligt de verdeling ook weer iets anders en ben je nog sneller geneigd om niet naar z'n 2 terug te gaan.
Brandstoftype heeft er ook nog weer invloed op, evenals het motorvermogen.
Hoe meer je rijdt, hoe meer je zelf gaat ontdekken wat je prettig vindt en vooral wat bij je auto past.
redbulletje schreef:
18-05-2018 16:47
In geval van 'n bocht moeten nemen schakel ik van 5 naar 2 op het moment dat ik de bocht in ga. Ik hou niet van dat geteut dus ik trek goed door ipv al 300 meter voor de bocht gas terug te nemen.
Bij deze bent u gezakt, u houd geen rekening met het milieu!
zo gaat het echt op het examen tegenwoordig.
Hangt van de auto, de te doen manoeuvre en de snelheid af.
Als ik een bocht om moet van 5 naar 3 of soms 2 als het een scherpe is.
Wil ik in gaan halen dan schakel ik soms terug van 5 naar z'n 4 (oude auto en trekt dan veel sneller op).

Ik weet trouwens niet meer hoe ik het heb geleerd. Het is een kwestie van auto, rijervaring en de situatie.
Op díé fiets!
Ik heb in mijn rijlessen geleerd dat opschakelen en terugschakelen afhankelijk van de situatie wordt uitgevoerd. Bij een snelle stop en voor een bocht schakel je meer terug, bij bijv gas terugnemen op de snelweg omdat je van 120 terug moet naar 70 bij wegwerkzaamheden ofzo neem je de tijd en schakel je rustig per versnelling terug.
hamerhaai schreef:
18-05-2018 16:53

de auto van mijn vriend, die geeft zelfs aan naar welke versnelling er overgeschakeld moet worden, en deze gaat ook soms met meerdere versnellingen omhoog of omlaag.
Zo'n schakelindicator is heel normaal, ik kan zelf wel schakelen en vind het een onzinnig hulpmiddel.
ouwewijsneus schreef:
18-05-2018 17:01
Blij dat ik heb leren rijden in de vorige eeuw! ;-D
Ik schakel ook wisselend terug, afhankelijk van de situatie, behalve met gladheid dan schakel ik alles in plaats van dat ik rem. Bij ijzel kan ik zonder remmen thuis komen.
Well behaved women rarely make history.
Ik rem af op de motor als ik ruim de tijd heb en ik zie de situatie aankomen. Bijvoorbeeld op de snelweg bij 130 > 100 of een naderend stoplicht dat op rood staat. Dan ga ik niet remmen maar schakel rustig terug.

Bij een scherpe bocht of bijvoorbeeld een rotonde op een 80 weg rem ik eerst en schakel dan direct terug naar de juiste versnelling. Bij een rotonde wil ik ook weleens afremmen op de motor, ligt een beetje aan de situatie.

Ik heb een diesel met 6 versnellingen. In het snelwegvoorbeeld laat ik bijvoorbeeld gas los, rem ik niet snel genoeg schakel ik in zijn 5, als hij op de juiste snelheid is weer in zijn 6.
Maar het verschilt heel erg per auto en situatie wat wel en niet werkt.
anoniem_119974 wijzigde dit bericht op 18-05-2018 17:22
25.29% gewijzigd
ouwewijsneus schreef:
18-05-2018 17:01
Nou nee hoor. Of je treft net de verkeerde bij het CBR. Toen ik 2 jaar geleden slaagde, moest ik het laatste stukje in een redelijke scherpe bocht terug schakelen van 5 naar 2 en daar zei hij niks van terwijl hij wel naar de pook keek.
Het is ook maar net wat ze je aanleren denk ik.
Dahlia74 schreef:
18-05-2018 17:06
Zo'n schakelindicator is heel normaal, ik kan zelf wel schakelen en vind het een onzinnig hulpmiddel.
Soms zou ik het wel handig vinden, hoor. Maar mijn auto heeft niet eens een toerenteller en mijn ouwe bakkie is heel kieskeurig over wat zijn perfecte versnelling is :D
Ik rijd nu in een semi automaat en heb mijn rijbewijs een maandje.

Ik heb gelest in een diesel, als ik een bocht naderde moest ik hem van zijn 3 in de 2 zetten en terwijl ik remde de koppeling langzaam omhoog laten komen.
Wie wat wil die moet wat.
Dahlia74 schreef:
18-05-2018 17:06
Vaak klopt hij ook niet helemaal en is hij heel milieu bewust ingesteld, loop je bijna te bokken als je hem een versnelling hoger zet. Bij mij 'moet' ik vaak bij 80 al schakelen naar zijn 6
Dan heb ik niet genoeg power over. Dus ik schakel vaak pas bij 90, soms zelfs 100
intothewild schreef:
18-05-2018 17:21
Soms zou ik het wel handig vinden, hoor. Maar mijn auto heeft niet eens een toerenteller en mijn ouwe bakkie is heel kieskeurig over wat zijn perfecte versnelling is :D
Zo'n indicator geeft juist niet de perfecte versnelling aan.
gemini2011 schreef:
18-05-2018 17:25
Vaak klopt hij ook niet helemaal en is hij heel milieu bewust ingesteld, loop je bijna te bokken als je hem een versnelling hoger zet. Bij mij 'moet' ik vaak bij 80 al schakelen naar zijn 6
Dan heb ik niet genoeg power over. Dus ik schakel vaak pas bij 90, soms zelfs 100
Het is wel bedacht voor het milieu, maar of het nu echt beter is voor het milieu? Motorisch in ieder geval niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven