ten einde raad
maandag 21 mei 2018 om 23:50
goedenavond allemaal,
om maar gelijk met de deur in huis te vallen.. morgen wordt ons water afgeslotene en zal er een afsluiter samen met een incasseerder langs komen, geen idee hoe laat. we hebben geprobeerd of we geld kunnen lenen van vrienden/familie maar dit is niet gelukt. ik heb vrijdag nog contact gehad met PWN of we uitstel van betaling kunnen krijgen maar helaas is dit niet mogelijk.
we zijn ten einde raad, mij man heeft ergens €200 kunnen lenen maar het bedrag ligt hoger. is er iets dat we kunnen doen om afsluiting te voorkomen? we hebben een kindje van bijna 4 en zonder water wordt dat een probleem.. ik heb er aan gedacht om morgen vroeg van huis te gaan en laat weer terug te komen maar dat is weglopen van de problemen..
iemand die advies heeft?
ps: wegens werkloosheid van mijn man het afgelopen jaar en ik de enige met inkomen was is het nu tot hier gekomen.. ik kan wel janken als ik er aan denk dat ze hier morgen vroeg zullen staan. we wonen in een flat dus dan weet iedereen het gelijk..
om maar gelijk met de deur in huis te vallen.. morgen wordt ons water afgeslotene en zal er een afsluiter samen met een incasseerder langs komen, geen idee hoe laat. we hebben geprobeerd of we geld kunnen lenen van vrienden/familie maar dit is niet gelukt. ik heb vrijdag nog contact gehad met PWN of we uitstel van betaling kunnen krijgen maar helaas is dit niet mogelijk.
we zijn ten einde raad, mij man heeft ergens €200 kunnen lenen maar het bedrag ligt hoger. is er iets dat we kunnen doen om afsluiting te voorkomen? we hebben een kindje van bijna 4 en zonder water wordt dat een probleem.. ik heb er aan gedacht om morgen vroeg van huis te gaan en laat weer terug te komen maar dat is weglopen van de problemen..
iemand die advies heeft?
ps: wegens werkloosheid van mijn man het afgelopen jaar en ik de enige met inkomen was is het nu tot hier gekomen.. ik kan wel janken als ik er aan denk dat ze hier morgen vroeg zullen staan. we wonen in een flat dus dan weet iedereen het gelijk..
dinsdag 22 mei 2018 om 09:10
Wel.
Zorgtoeslag is niet afhankelijk van het hebben van een fiscale partner, maar van het gezamenlijke inkomen. Is dat te hoog dan krijg je geen zorgtoeslag.
Ook kan het ingehouden worden omdat je over een eerder jaar teveel toeslag hebt ontvangen.
dinsdag 22 mei 2018 om 09:18
dinsdag 22 mei 2018 om 09:18
Oh echt? Mij was iets heel anders verteld door de belasting.
Dat zodra je trouwt, samenlevingscontract etc. etc. hebt, je dan geen zorgtoeslag meer krijgt.
dinsdag 22 mei 2018 om 09:38
Het belangrijkste is dat to vandaag (liefst anderhalf uur geleden) belt met de gemeente. Voorlopige voorziening aanvragen gaat niet meer lukken maar wellicht kan de gemeente contact opnemen en het uitstellen of voorkomen. En mocht dit niet lukken dan kunnen ze iig helpen bij de heraansluting.
To gaat hier zelf niet meer uitkomen, als je waterrekening zo hoog oploopt heb je of heel heel lang niet betaald of er zitten proceskosten bij inbegrepen.
Hoe dan ook zit to waarschijnlijk in een diep gat, en als er niet al loonbeslagen zijn komen die uiteindelijk ook. In de praktijk houden die zich vaak niet aan de beslagvrije voet. Dan kan je je huur niet meer betalen en gaat die achter lopen en voor je het weet sta je met de kleine op straat.
Nu is het nog makkelijk op te lossen.
To gaat hier zelf niet meer uitkomen, als je waterrekening zo hoog oploopt heb je of heel heel lang niet betaald of er zitten proceskosten bij inbegrepen.
Hoe dan ook zit to waarschijnlijk in een diep gat, en als er niet al loonbeslagen zijn komen die uiteindelijk ook. In de praktijk houden die zich vaak niet aan de beslagvrije voet. Dan kan je je huur niet meer betalen en gaat die achter lopen en voor je het weet sta je met de kleine op straat.
Nu is het nog makkelijk op te lossen.
dinsdag 22 mei 2018 om 09:41
Zodra je samen gaat leven, geldt het verzamelinkomen. Is dat hoger dan de drempel, heb je geen recht op zorgtoeslag.
Ontopic, ik ben benieuwd of TO nog een update gaat geven.
dinsdag 22 mei 2018 om 09:56
Bedenk dat, wanneer je eenmaal afgesloten bent, er ook nog een behoorlijk bedrag bij komt om weer opnieuw aangesloten te worden.
Voorkomen is in dit geval veel beter dan genezen.
Ik ben trouwens erg benieuwd welke rekeningen, behalve huur en elektra, een hogere prioriteit hebben dan om de beschikking te kunnen houden over water.
Voorkomen is in dit geval veel beter dan genezen.
Ik ben trouwens erg benieuwd welke rekeningen, behalve huur en elektra, een hogere prioriteit hebben dan om de beschikking te kunnen houden over water.
Niet geschoten is altijd mis
dinsdag 22 mei 2018 om 09:57
dinsdag 22 mei 2018 om 09:59
Er zullen wel meer schulden zijn ja. Want als je alleen je waterrekening a 16 euro p mnd niet kan voldoen dan doe je wat fout.
dinsdag 22 mei 2018 om 10:07
Ik weet niet welke mogelijkheid je gehad zou hebben om tijdig meer inkomsten te genereren. Tijdelijk folders rondbrengen, huizen schoonmaken e.d. Een gemotiveerd persoon vindt altijd wel een klusje.
Als je niet gezond bent en instort na drie dagen lichamelijk werk, dan kan je toch wel enige honderden euro's verdienen in die paar dagen, daarna weer recupereren en dan weer een andere tijdelijke klus.
Je kindje kan je misschien tijdelijk onderbrengen bij je moeder of familie.
Het hoeft namelijk niet voor altijd maar alleen maar bij een negatieve balans.
Als je niet gezond bent en instort na drie dagen lichamelijk werk, dan kan je toch wel enige honderden euro's verdienen in die paar dagen, daarna weer recupereren en dan weer een andere tijdelijke klus.
Je kindje kan je misschien tijdelijk onderbrengen bij je moeder of familie.
Het hoeft namelijk niet voor altijd maar alleen maar bij een negatieve balans.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
dinsdag 22 mei 2018 om 11:01
TO schaamt zich voor de buren, die zo dadelijk gaan zien dat ze van water worden afgesloten.
Ik denk dus niet dat ze midden in een supermarket om eten durft te bedelen.
Ooit hoorde ik een mevrouw de supermarktmanager vragen, of ze aan het einde van de dag gratis groente en fruit mocht ophalen voor haar paard. Nee dat mocht niet, omdat er veel misbruik van wordt gemaakt.
dinsdag 22 mei 2018 om 11:32
Bij faillisementen 5 jaar maar?
Want na een rechterlijke uitspraak op schuldeiser kun je 20 jaar lang vorderen.
dinsdag 22 mei 2018 om 11:36
Betaal eerst de kosten voor heraansluiting bij uw netbeheerder. Uw netbeheerder kan u vertellen hoe hoog deze kosten zijn.
U moet een nieuw energiecontract afsluiten met een energiebedrijf. Omdat u bent afgesloten, heeft uw oude energiebedrijf uw contract namelijk opgezegd.
Let op waarborgsom
Om een nieuw contract af te sluiten, kan een energiebedrijf u vragen een aantal maanden energie vooruit te betalen. We noemen dit een waarborgsom. Het energiebedrijf vraagt dat van u om er zeker van te zijn dat hij in elk geval geld krijgt voor de energie. Niet alle energiebedrijven vragen een waarborgsom. Als u een nieuw energiebedrijf belt, kunt u vragen naar deze waarborgsom. Dan weet u waar u aan toe bent.
Let op leverdatum
Vraag aan het energiebedrijf op welke datum zij u energie gaan leveren. Het energiebedrijf moet uw contract administratief verwerken. Maar ook moet het energiebedrijf aan de netbeheerder doorgeven dat zij u energie gaan leveren. Dit kost tijd. Het kan heel snel gaan, soms start de levering al na 8 dagen. Maar sommige energiebedrijven gaan pas na 6 tot 8 weken leveren.
Let op
U moet wel gewoon uw schuld aan uw oude energiebedrijf aflossen!
U moet een nieuw energiecontract afsluiten met een energiebedrijf. Omdat u bent afgesloten, heeft uw oude energiebedrijf uw contract namelijk opgezegd.
Let op waarborgsom
Om een nieuw contract af te sluiten, kan een energiebedrijf u vragen een aantal maanden energie vooruit te betalen. We noemen dit een waarborgsom. Het energiebedrijf vraagt dat van u om er zeker van te zijn dat hij in elk geval geld krijgt voor de energie. Niet alle energiebedrijven vragen een waarborgsom. Als u een nieuw energiebedrijf belt, kunt u vragen naar deze waarborgsom. Dan weet u waar u aan toe bent.
Let op leverdatum
Vraag aan het energiebedrijf op welke datum zij u energie gaan leveren. Het energiebedrijf moet uw contract administratief verwerken. Maar ook moet het energiebedrijf aan de netbeheerder doorgeven dat zij u energie gaan leveren. Dit kost tijd. Het kan heel snel gaan, soms start de levering al na 8 dagen. Maar sommige energiebedrijven gaan pas na 6 tot 8 weken leveren.
Let op
U moet wel gewoon uw schuld aan uw oude energiebedrijf aflossen!
dinsdag 22 mei 2018 om 11:41
Habbekratz schreef: ↑22-05-2018 11:32Bij faillisementen 5 jaar maar?
Want na een rechterlijke uitspraak op schuldeiser kun je 20 jaar lang vorderen.
Klopt ook. Nogmaals: ik gaf een ongenuanceerd beeld van de praktijk. 99% van de schulden verdwijnen (in de zin van dat er nooit meer iemand naar kraait) als sneeuw voor de zon bij een faillissement. Die ene zaak in 15 jaar betrof ook een schuldeiser met een vonnis en een wrok tegen de schuldenaar.
dinsdag 22 mei 2018 om 11:44
Daar ben ik het wel mee eens. Want water is veel belangrijker (en veel goedkoper) dan een auto of mobiel abonnement. Eigenlijk is water in NL een krankzinnig goedkope luxe. Ik betaal 1 euro per dag voor nagenoeg onbeperkt schoon drinkwater. En dan is daarvan nog 80% belasting. Geweldig hoe de water infrastructuur is opgezet.
Ik zou zelf daarom deze factuur als eerste betalen.
dinsdag 22 mei 2018 om 11:46
Ik zou na 15 jaar ook nog gaan verhalen met de daarbij horende rente en kosten tikt het na 15 jaar flink aan vooral als je nog 10.000 euro tegoed hebt.MarkSD schreef: ↑22-05-2018 11:41Klopt ook. Nogmaals: ik gaf een ongenuanceerd beeld van de praktijk. 99% van de schulden verdwijnen (in de zin van dat er nooit meer iemand naar kraait) als sneeuw voor de zon bij een faillissement. Die ene zaak in 15 jaar betrof ook een schuldeiser met een vonnis en een wrok tegen de schuldenaar.
dinsdag 22 mei 2018 om 11:57
Sorry, maar vind het nogal een vreemd verhaal. Lijkt erop dat je maar het topje van de ijsberg weergeeft, en misschien dan ook nog eens subjectief. Kan door de problematiek komen natuurlijk.
Water mag in NL niet zomaar worden afgesloten. Daar zijn allemaal juridische restricties aan verbonden. Dan moet er echt een lang voortraject zijn geweest met meerdere aanmaningen, doorverwijzing naar schuldhulpverlening, persoonlijke benaderingen via telefoon etc. etc..
Hoe het ook zij: ga naar schuldhulpverlening/ huisarts voor inschakeling van hulpdiensten.
Water mag in NL niet zomaar worden afgesloten. Daar zijn allemaal juridische restricties aan verbonden. Dan moet er echt een lang voortraject zijn geweest met meerdere aanmaningen, doorverwijzing naar schuldhulpverlening, persoonlijke benaderingen via telefoon etc. etc..
Hoe het ook zij: ga naar schuldhulpverlening/ huisarts voor inschakeling van hulpdiensten.
dinsdag 22 mei 2018 om 12:41
dat klopt niet wat je zegt boogschutter. sommige gemeentes hebben inderdaad een convenant gesloten met bijvoorbeeld het waterschapmaar dan moet iemand wel eerst hulp vragen. Wel is het zo dat er echt een fikse tijd overheen gaat voor ze iemand afsluiten en er zijn vaak ingeschreven regels zoals niet afsluiten tijdens een hittegolf of geen gas afsluiten bij vrieskou.
Ik heb net als een andere schrijver ook met dit bijltje gehakt en vind ook het verhaal van TO te vaag om echt goed te kunnen helpen. Goed dat je nu hulp wilt zoeken, dat wel. Sommige mensen zitten nou eenmaal zo diep of zijn zo verlamd van angst dat een afsluiting pas een wake up fall is. sowieso is schaamte vaak een reden om geen hulp te zoeken, zonde vind ik en helemaal als het behalve je zelf ook een kind betreft.
En vraag ook deskundige hulp, niet alles maar aannemen van de semi deskundigen die niet te checken zijn hier.
Ik ben er ook uitgekomen en alleen maar sterker uitgekomen. veel sterkte TO laat nog eens wat horen wanneer je tijd hebt!
Ik heb net als een andere schrijver ook met dit bijltje gehakt en vind ook het verhaal van TO te vaag om echt goed te kunnen helpen. Goed dat je nu hulp wilt zoeken, dat wel. Sommige mensen zitten nou eenmaal zo diep of zijn zo verlamd van angst dat een afsluiting pas een wake up fall is. sowieso is schaamte vaak een reden om geen hulp te zoeken, zonde vind ik en helemaal als het behalve je zelf ook een kind betreft.
En vraag ook deskundige hulp, niet alles maar aannemen van de semi deskundigen die niet te checken zijn hier.
Ik ben er ook uitgekomen en alleen maar sterker uitgekomen. veel sterkte TO laat nog eens wat horen wanneer je tijd hebt!
dinsdag 22 mei 2018 om 15:16