Verdeling huistaken

31-05-2018 16:45 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben er al een paar keer ruzie over gemaakt. Hoe overtuig ik mijn vrouw dat ze meer ( of zelf alle ) van de huishoudelijke taken moet overnemen.
Ik ben momenteel met te veel dingen bezig en deze taken kunnen er echt niet meer bij. Zij is echter van mening dat ze dat ook niet graag doet en dat het dus best 50/50 kan blijven.

Wat denken jullie hier over?
JohanCorn1 schreef:
31-05-2018 20:46
Waarom zegt ze dat dan niet gewoon? Waarom zegt ze gewoon niet wat er aan de hand is? Dat snap ik niet. Als ze niet gelukkig is omdat ze werkloos is, moet ze dat gewoon zeggen en niet beginnen leuteren over de kleur van het tuinhek.

omdat je wel het idee moet hebben dat er naar je geluisterd wordt en dat iemand open staat voor je gevoelens.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
En als jij er nooit bent, zijn er ook geen momenten waarop ze dat aan kan kaarten.
Jij bent er zo te horen amper, en dan heb je nog veel commentaar ook als je wel eens thuis bent. Als ik jouw vrouw was zou ik in deze relatie ook niet gelukkig zijn, waarschijnlijk zou ik ook niet de energie hebben om het huishouden te runnen.
Ik ben ook in mijn opzegperiode geweest. Op dat moment deed ik het volledige huishouden en zorgde voor eten. Op het moment dat ze thuis kwam hoefde ze helemaal niets meer te doen.
Ga minder werken, ik zou ook ongelukkig wezen als mijn man meer dan 40 uur in de week weg is.
Dat was haar idee. Ze had een meer dan behoorlijk loon en plots viel dit weg. Daar had ze het ook moeilijk mee.
en omdat je commentaar geeft wanneer je thuis bent
Moest je man werkloos zijn of in pensioen en je gaat zelf full-time gaan werken, wat zou je er zelf van vinden dat er niets is opgeruimd?
Zucht. Wou je nou advies? Wat ga je nu doen?
JohanCorn1 schreef:
31-05-2018 17:20
Ze zegt altijd dat je als vrouw boven de 50 geen werk meer kunt vinden en daarom zoekt ze ook weinig. Omdat ze weinig zoekt vind ze natuurlijk geen en daardoor wordt ze in haar idee bevestigd dat haar denkwijze juist is.
Wat een onzin zeg. Er is altijd wel werk...callcenters...ik noem maar wat.
JohanCorn1 schreef:
31-05-2018 21:10

Moest je man werkloos zijn of in pensioen en je gaat zelf full-time gaan werken, wat zou je er zelf van vinden dat er niets is opgeruimd?
Fulltime is voor mij 40 uur en geen 70. Met 40 uur heb je tijd zat om samen leuke dingen te doen. Dan sta je veel gelukkiger in het leven en ga je wel het huishouden doen omdat je weet dat je partner thuis komt en dat je samen wat leuks gaat doen.
Suggesties:

- zij moet in een ritme komen. Dingen doen! anders is een stofzuiger alleen al pakken al een hele klus op een dag. Laat staan aanzetten en er iets mee doen.
- jij moet tijd in haar investeren. Baan kwijt raken is meer dan even een inkomen wat weg valt. Op haar werk is ze 'afgedankt'
- je mag ook aangeven dat het voor jou veel is, om ervoor te zorgen dat er extra inkomen is.
- woont je zoon in een krot, of is het nog kwestie van plinten plakken (bij wijze van)? Stel prioriteiten! En je huwelijk zou prio 1 moeten zijn. Je zoon wist waar hij aan begon, met een verbouwing en een zwangere vrouw.

Toen mijn (inmiddels ex) vrouw haar baan kwijtraakte, kwam ze er zelf mee dat grootste gedeelte van huishouden op haar neer kwam. En dat ging gewoon weer netjes 50/50 toen ze weer aan de slag ging.

Je kan wel wat in het huishouden doen: gewoon die extra baan opzeggen. Stel dat voor!
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Ik snap niks van de gegeven adviezen hier.
Het betreft een vrouw van 50 die best zelf kan aangeven wat ze wel of niet zelf kan.
To doet zijn best het gezinsinkomen op peil te houden, we weten niet wat de vaste lasten van deze mensen zijn.
Als zij een goedbetaalde baan had in ik me best voorstellen dat je als vijftiger je uitgaven daarop hebt afgestemd.
Ik ga ervan uit dat to niet zoveel uur per week werkt voor de lol.
Ondertussen komt er een kleinkind in een onaf huis en moet er mantelzorg gedaan worden.
Vrouw wil of kan hier niks in betekenen.
Maar nee, laten we to even affakkelen omdat hij thuis ook nog taken opgedragen krijgt van iemand die de hele dag niks te doen heeft.
Ze vraagt niet om steun, ze vraagt om klusjes.
Van iemand die een goedbetaalde baan had zou je denken dat ze kan vragen om wat ze echt wil inplaats van het invullen wat nu gebeurd.
Ze vindt dat ze de helft van het huishouden moet doen en eerlijk gezegd vind ik dat gezien de dingen die op dit gezin hun bordje liggen van to teveel gevraagd.
Sterker nog: ik vind het liefdeloos het te durven vragen.
Zou me niets verbazen als je vrouw strontdepressief is maar jij hebt het totaal niet door

Ga in therapie samen en leer eens communiceren als je niet in een scheiding wil eindigen
Ze krijgt toch ww of ben ik nou gek?
Het-groepje schreef:
31-05-2018 21:38
Het betreft een vrouw van 50 die best zelf kan aangeven wat ze wel of niet zelf kan.
To doet zijn best het gezinsinkomen op peil te houden, we weten niet wat de vaste lasten van deze mensen zijn.
Als zij een goedbetaalde baan had in ik me best voorstellen dat je als vijftiger je uitgaven daarop hebt afgestemd.
Ondertussen komt er een kleinkind in een onaf huis en moet er mantelzorg gedaan worden.
Maar nee, laten we to even affakkelen omdat hij thuis ook nog taken opgedragen krijgt van iemand die de hele dag niks te doen heeft.
Van iemand die een goedbetaalde baan had zou je denken dat ze kan vragen om wat ze echt wil inplaats van het invullen wat nu gebeurd.
Ze vindt dat ze de helft van het huishouden moet doen en eerlijk gezegd vind ik dat gezien de dingen die op dit gezin hun bordje liggen van to teveel gevraagd.
Helemaal mee eens. To houdt alle ballen in de lucht en vrouw is het nog teveel om haar man te ondersteunen door wat mantelzorg voor moeder over te nemen.
Vrouw kan ook het initiatief nemen het gesprek aan te gaan met haar man en bijv het voorstel doen de mantelzorg over te nemen, het huishouden op zich te nemen en meer tijd voor elkaar.
Zij is haar baan kwijt, wat moet TO anders. Hij heeft er een baan bijgenomen. Ik neem mn petje ervoor af.
En in plaats van te zeiken om een losse tuintegel zou ze haar energie in moeten zetten om te solliciteren en om haar man te ondersteunen, zoals hij haar nu ook ondersteunt. De situatie is nu eenmaal zo dus ja, dan is er even minder tijd samen maar dan ga je er wel samen voor strijden, zorg je voor elkaar en houd je samen die ballen in de lucht.
Het-groepje schreef:
Helemaal mee eens. Als TO een vrouw geweest was, dan was het advies "schop hem er uit" geweest. De man is blijkbaar overal verantwoordelijk voor. Ook haar geluk. Het is verdomme geen kind. Ze is een volwassen vrouw en is verantwoordelijk voor haar deel. De vrouw wordt hier afgeschilderd als zielepoot die niets kan en nergens verantwoording voor hoeft af te leggen. Ja, TO kan een aantal dingen aanpassen, maar er zijn hier twee mensen in het spel. TO kan niet raden wat vrouw wil als zij haar mond niet een keer open trekt. Is dat ook zijn fout?
Als zijn vrouw hier advies kwam vragen, zou dat ook het antwoord zijn, dat ze meer moet zorgen voor de huishoudelijke taken omdat ze daar meer tijd voor heeft. Dan zou ze in haar topic kunnen uitleggen waarom ze dat niet al doet. Depressief? Lui? Boos op man? Noem maar wat.
Maar hij komt advies vragen. En aangezien je iemand anders niet kunt dwingen proberen we een richting te vinden waardoor de vastgelopen communicatie van hem uit weer in beweging kan komen. En dan moet er van hem uit even wat water bij de wijn.
Johan, misschien is jouw vrouw vastgelopen omdat ook zij niet over emoties kan of wil praten en goout ze daarom maar een extra klusje op jouw bord. Ik zou het hek echt niet gaan verven, maar wel blijven proberen te praten met haar.
Jullie zijn Belgisch? Daar heerst sowieso al een strakkere arbeidsethiek.
Het-groepje schreef:
+100
Ze had een goed betaalde baan. Dan neem ik aan dat ze niet zwak begaafd is, dus dan kan ze ook gewoon aangeven waar ze mee zit. Maar nee, haar man moet naast de 70 uur die hij werkt ook nog de helft van het huishouden doen. Ze kan ook haar schoonmoeder ondersteunen, maar daar voelt ze zich te goed voor. TO probeert alle ballen hoog te houden voor een ondankbaar lui exemplaar.
ik geef mn bek ook maar een douw
Sja Johan...zit je dan op je vrouwenforum..
Moet je opeens met je vrouw gaan praten :|
What have we done....
Madeliefjees schreef:
31-05-2018 22:53
+100
Ze had een goed betaalde baan. Dan neem ik aan dat ze niet zwak begaafd is, dus dan kan ze ook gewoon aangeven waar ze mee zit. Maar nee, haar man moet naast de 70 uur die hij werkt ook nog de helft van het huishouden doen. Ze kan ook haar schoonmoeder ondersteunen, maar daar voelt ze zich te goed voor. TO probeert alle ballen hoog te houden voor een ondankbaar lui exemplaar.
Ik snap er niks van, Hij heeft een baan en zij krijgt dan toch WW van die goedbetaalde baan? Misschien moet je dan de broekriem een beetje aanhalen...Maar een extra baan snap ik niet helemaal. Of leefde je ervoor echt een beetje boven stand en kan je dat nu met 30% minder van 1 baan niet meer bolwerken?

En niet iedereen is geschikt voor mantelzorger. Heeft niks met lui te maken.

Ik denk dat TO wel heel goed is in extra info bedenken na die OP.
Lucifer2018 schreef:
31-05-2018 23:08
Ik snap er niks van, Hij heeft een baan en zij krijgt dan toch WW van die goedbetaalde baan? Misschien moet je dan de broekriem een beetje aanhalen...Maar een extra baan snap ik niet helemaal. Of leefde je ervoor echt een beetje boven stand en kan je dat nu met 30% minder van 1 baan niet meer bolwerken?

En niet iedereen is geschikt voor mantelzorger. Heeft niks met lui te maken.

Ik denk dat TO wel heel goed is in extra info bedenken na die OP.
Als ze dan niet kan mantelzorgen dan helpt ze klussen bij zoon en zorgt ze er op zn minst voor dat het huishouden draait en investeert ze tijd in zichzelf door te solliciteren, netwerken, aanvullende cursus of wat ook.
Ze krijgt toch ww of ben ik nou gek?
Het maximumbedrag na een jaar is ongeveer 900€ per maand, dacht ik, dat is een fractie wat ze vroeger verdiende. Ze verdiende trouwens meer dan ik. Hierdoor is het gezinsinkomen bijna gehalveerd.
woont je zoon in een krot, of is het nog kwestie van plinten plakken (bij wijze van)? Stel prioriteiten! En je huwelijk zou prio 1 moeten zijn. Je zoon wist waar hij aan begon, met een verbouwing en een zwangere vrouw.
De baby was niet gepland. Hij woont nu tijdelijk in een tent achter het huis want het dak is er af. Dat was allemaal niet zo gepland want de aannemer is in faling gegaan.
JohanCorn1 schreef:
01-06-2018 00:04
Het maximumbedrag na een jaar is ongeveer 900€, dacht ik, dat is een fractie wat ze vroeger verdiende. Ze verdiende trouwens meer dan ik.

Hierdoor is het gezinsinkomen bijna gehalveerd.
Wat mij betreft ben je gewoon een echte vent.
Nu duidelijk zijn en ga het gesprek aan. Dit gaat niet meer, ik trek dit niet meer, denk jij ook niet. Zo doorgaan en ons huwelijk gaat naar de klote. Wil je er nog in redelijkheid en met respect naar elkaar over in gesprek of blijf je liever hierin hangen. In het geval van het laatste, prima maar zeg het me dan want dan is het einde verhaal, ik ga niet meer alleen al die ballen in de lucht houden.
Ik ben onder de indruk van het aantal uren dat je werkt en bij je moeder en je zoon helpt. Slaap je maar 3 uur per nacht ofzo?

Als je 70 uur per week werkt (over 5 dagen verdeeld neem ik voor het gemak aan), werk je dus zo´n 14 uur per dag. Dan heb je nog 10 uur per etmaal over om te slapen, 3 keer te eten en naar je twee banen te reizen.
Dat alleen al vind ik heel bewonderswaardig.

En dan heb je in je 2 vrije dagen (?) nog de de energie om 20 uur per je zoon te gaan klussen, dus 10 uur per dag en dan nog zo´n 6-8 uur bij je moeder?

Ik zou graag wat van je energie willen hebben.

Advies: leer nee te zeggen, denk aan jezelf
Een typische dag is bijvoorbeeld: om 6 uur opstaan. Eerst nog wat huishouden of wat klusjes, zoals de vuilnisbakken buitenzetten. Dan gaan werken tot 17u, naar huis komen, eten en om 18u terug vertrekken om les te geven. Om 23 uur ben ik terug. Dan bereid ik de lessen voor voor de volgende keer en om 12u30 à 1 uur doe ik dan het huishouden tot 2 uur 's nachts.
In het weekend sta ik ook om 6 uur op. Meestal werk ik dan bijvoorbeeld in de tuin tot 8 uur, ga werken bij mijn zoon en ben omstreeks 20 uur terug. Tot het donker is werk ik dan in de tuin en tot ongeveer 2 uur 's nachts ben ik aan het opruimen en het kuisen.
Ik ben wel al een 50+er maar nog geen 60.
Maar wat ga je er nu aan doen?
JohanCorn1 schreef:
01-06-2018 08:02
Een typische dag is bijvoorbeeld: om 6 uur opstaan. Eerst nog wat huishouden of wat klusjes, zoals de vuilnisbakken buitenzetten. Dan gaan werken tot 17u, naar huis komen, eten en om 18u terug vertrekken om les te geven. Om 23 uur ben ik terug. Dan bereid ik de lessen voor voor de volgende keer en om 12u30 à 1 uur doe ik dan het huishouden tot 2 uur 's nachts.
In het weekend sta ik ook om 6 uur op. Meestal werk ik dan bijvoorbeeld in de tuin tot 8 uur, ga werken bij mijn zoon en ben omstreeks 20 uur terug. Tot het donker is werk ik dan in de tuin en tot ongeveer 2 uur 's nachts ben ik aan het opruimen en het kuisen.
Alle ingrediënten bij elkaar om binnenkort zelf in te storten! Zitten jij en je vrouw 'gezellig' naast elkaar niets te doen op de bank
Begin maar eens met al het dikgedrukte niet meer te doen. In plaats daarvan even te zitten en die uren besteden aan extra slapen.

Op korte termijn heeft dit positief effect (je houdt de ballen hoog), op de iets langere termijn is dit effect heel erg negatief.

Jij hoeft niet alles te doen. Je vrouw en jij zitten SAMEN in deze situatie. Dus jullie moeten er ook SAMEN doorheen
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
JohanCorn1 schreef:
01-06-2018 00:04
Het maximumbedrag na een jaar is ongeveer 900€ per maand, dacht ik, dat is een fractie wat ze vroeger verdiende. Ze verdiende trouwens meer dan ik. Hierdoor is het gezinsinkomen bijna gehalveerd.

De baby was niet gepland. Hij woont nu tijdelijk in een tent achter het huis want het dak is er af. Dat was allemaal niet zo gepland want de aannemer is in faling gegaan.
Je denkt dat? Je weet dus helemaal niet wat je vrouw aan WW krijgt? Je hebt geen idee wat er binnenkomt?
Maar je hebt wel een extra baan?

En het is 70% van laatstverdiende loon met een maximum die veel hoger ligt, heel veel hoger.
JohanCorn1 schreef:
01-06-2018 08:02

Je vergeet de tijd dat je bij je moeder bent. Dat is ergens tussen 2 en 3 's nachts waarschijnlijk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven