Van roken naar vapen!
maandag 4 juni 2018 om 21:54
Ik las laatst iets over vapen en eigenlijk sprak me dat wel gigantisch aan. Ik zou graag minder willen gaan roken en uiteindelijk stoppen, dus dit is wel een optie die ik zou willen proberen.
Maar Ik zie door alle bomen het bos niet meer, kan iemand een beginneling een beetje op weg helpen met aanraders?
Maar Ik zie door alle bomen het bos niet meer, kan iemand een beginneling een beetje op weg helpen met aanraders?
dinsdag 5 juni 2018 om 15:37
De handeling is in zekere zin natuurlijk verslavend inderdaad, sorry als ik me verkeerd uitdrukte. Ik ben zelf ook ‘verslaafd’ aan vapen ja
Nicotine an sich/als stof is echter zo goed als onmogelijk om als mens verslaafd aan te raken -fysiek bedoel ik dus. Met roken gaat dat juist heel snel, maar dat gaat om een combinatie van zeer verslavende stoffen waarbij dus vlug afhankelijkheid optreedt, en bijvoorbeeld ook ontwenningsverschijnselen na stoppen met het gebruik ervan.
In eerste instantie bleek uit een onderzoek met muizen dat zij enkel verslaafd leken te raken aan de nicotine als het dmv tabaksroken werd toegediend. Wanneer er enkel nicotine werd toegediend zonder die tabak, lukte het niet om verslavingsverschijnselen waar te nemen. Best baanbrekend, want nicotine werd lang juist als de verslavende stof in sigaretten gezien.
Een zelfde onderzoek werd vervolgens onder mensen uitgevoerd en ook daarbij bleek niemand van de testpersonen afhankelijkheid te kunnen ontwikkelen als het ging om nicotine. Toen de testpersonen na een tijd vervolgens ineens géén nicotine meer toegediend kregen, werd ook geen enkel ontwenningsverschijnsel gerapporteerd.
Nu bestaat verslaving natuurlijk uit meer dan enkel het fysieke en chemische aspect, maar voor beginnende dampers is het wel fijn om te weten dat je bij overstappen dus wél afkickverschijnselen zal krijgen; je stopt immers met roken en de verslavende stoffen die daarbij horen, ook als je mét nicotine dampt dus. Enkel de geestelijke afhankelijkheid aan de handeling kan je ondervangen hiermee; het lichamelijke afkicken moet je alsnog even doorheen.
Ik vind zelf met nicotine dampen veel ‘bevredigender’ dan zonder, omdat het een fijne keelklap geeft met dampen. Sommigen beweren dat het zo goed als onschadelijk is, anderen beweren dat de ‘schadelijkheid’ vergeleken kan worden met andere licht oppeppende middelen als cafeïne/theïne. Ieder moet daar voor zich een keuze in maken natuurlijk.
Overgaan van roken op vapen geeft in ieder geval alvast een heel grote gezondheidswinst, laten we het daarop houden.
dinsdag 5 juni 2018 om 15:45
dinsdag 5 juni 2018 om 15:47
Fijn dat er eindelijk iemand reageert die enigszins weet waar ze het over heeft, Jen16. Nicotine preparaten zijn DE manier om op een relatief laagdrempelige manier van het roken af te komen. Als het zo moeilijk blijkt om helemaal te stoppen met roken dan zijn nicotine preparaten het beste alternatief. Misschien zelfs nog beter dan helemaal stoppen als nicotine preparaten er voor zorgen dat je niet veel te dik wordt na het stoppen. Vrijwel alle verstokte rokers zouden door blijven roken tot hun dood als er geen nicotinepreparaten zouden zijn als alternatief.
anoniem_63ab5705e222a wijzigde dit bericht op 05-06-2018 15:51
15.28% gewijzigd
dinsdag 5 juni 2018 om 15:48
Fijn is dat hè? Ik had zelf nooit gedacht te stoppen met roken en ik ben zó blij dat ik het dampen 2 jaar geleden ontdekte.Kunstenkitsch schreef: ↑05-06-2018 15:43Jen, ik denk ook dat vapen gezonder is dan roken. Mijn tandarts merkt het in ieder geval aan mijn tandvlees (gezond en doorbloed in plaats van ontstoken) en ik merk het zelf aan mijn reuk, ademhalen en uithoudingsvermogen.
@Flowery, ik mis het roken ook nog wel eens, ook al vind ik het dampen veel lekkerder. Het blijft toch een beetje een oude liefde waar je soms ineens met weemoed aan terug denkt.. Damp je nog steeds?
dinsdag 5 juni 2018 om 15:51
dinsdag 5 juni 2018 om 16:30
Best een eye-opener, samen met je andere posts! Ik krijg er steeds meer zin en vertrouwen in, ook door de reacties die ik van anderen lees.jen16 schreef: ↑05-06-2018 15:37De handeling is in zekere zin natuurlijk verslavend inderdaad, sorry als ik me verkeerd uitdrukte. Ik ben zelf ook ‘verslaafd’ aan vapen ja
Nicotine an sich/als stof is echter zo goed als onmogelijk om als mens verslaafd aan te raken -fysiek bedoel ik dus. Met roken gaat dat juist heel snel, maar dat gaat om een combinatie van zeer verslavende stoffen waarbij dus vlug afhankelijkheid optreedt, en bijvoorbeeld ook ontwenningsverschijnselen na stoppen met het gebruik ervan.
In eerste instantie bleek uit een onderzoek met muizen dat zij enkel verslaafd leken te raken aan de nicotine als het dmv tabaksroken werd toegediend. Wanneer er enkel nicotine werd toegediend zonder die tabak, lukte het niet om verslavingsverschijnselen waar te nemen. Best baanbrekend, want nicotine werd lang juist als de verslavende stof in sigaretten gezien.
Een zelfde onderzoek werd vervolgens onder mensen uitgevoerd en ook daarbij bleek niemand van de testpersonen afhankelijkheid te kunnen ontwikkelen als het ging om nicotine. Toen de testpersonen na een tijd vervolgens ineens géén nicotine meer toegediend kregen, werd ook geen enkel ontwenningsverschijnsel gerapporteerd.
Nu bestaat verslaving natuurlijk uit meer dan enkel het fysieke en chemische aspect, maar voor beginnende dampers is het wel fijn om te weten dat je bij overstappen dus wél afkickverschijnselen zal krijgen; je stopt immers met roken en de verslavende stoffen die daarbij horen, ook als je mét nicotine dampt dus. Enkel de geestelijke afhankelijkheid aan de handeling kan je ondervangen hiermee; het lichamelijke afkicken moet je alsnog even doorheen.
Ik vind zelf met nicotine dampen veel ‘bevredigender’ dan zonder, omdat het een fijne keelklap geeft met dampen. Sommigen beweren dat het zo goed als onschadelijk is, anderen beweren dat de ‘schadelijkheid’ vergeleken kan worden met andere licht oppeppende middelen als cafeïne/theïne. Ieder moet daar voor zich een keuze in maken natuurlijk.
Overgaan van roken op vapen geeft in ieder geval alvast een heel grote gezondheidswinst, laten we het daarop houden.![]()
dinsdag 5 juni 2018 om 19:34
Voor iedereen werkt het anders, de één schakelt van het ene op het andere moment over en de ander blijft nog een tijdje ‘dual user’. Doe gewoon lekker wat voor jou werkt en goed voelt, je kan ook altijd een dampwinkel binnen lopen en daar om advies vragen.MissMagicx schreef: ↑05-06-2018 16:30Best een eye-opener, samen met je andere posts! Ik krijg er steeds meer zin en vertrouwen in, ook door de reacties die ik van anderen lees.
Ik ben benieuwd!
dinsdag 5 juni 2018 om 21:38
Wat fijn dat je er zo enthousiast over bent! Dat was ik ook. En ik was écht klaar met dat vieze roken. Allemaal belangrijke voorwaarden om de overstap te laten slagen. Succes, je krijgt er vast geen spijt van!MissMagicx schreef: ↑05-06-2018 21:24Ik heb de Justfog Q16 besteld, in zilver!![]()
Met de smaakjes Apple cinnamon, strawberry vanilla ice cream en bubble gum.![]()
Zin in, heel benieuwd!
dinsdag 5 juni 2018 om 22:25
Ooh spannend! Leuk dat je ‘m besteld heb en wat verschillende smaakjes erbij. Ik denk net als Hippiemeisje dat je er geen spijt van gaat krijgen!
Verheug je maar vast op meer lucht, meer reuk en smaak, mooiere huid en mooier haar, schone kleren en jassen, witte plafonds (als je binnen rookt), en veel meer geld over
Ha, en dat zijn dan nog maar de ‘leuke bijzaken’.
Verheug je maar vast op meer lucht, meer reuk en smaak, mooiere huid en mooier haar, schone kleren en jassen, witte plafonds (als je binnen rookt), en veel meer geld over
dinsdag 5 juni 2018 om 22:49
Dat zou ik niet zo stellig beweren. De effecten van roken zijn immers ook niet altijd bekend geweest en het vapen is nog relatief 'jong'. Maar ik snap ook wel dat je als roker graag wilt geloven dat dit gezonder is. Ik heb zelf ook heel lang gerookt en weet hoe lastig het is om van die gewoonte af te komen en hoe je jezelf voor de gek kunt houden.
dinsdag 5 juni 2018 om 23:04
Hier ben ik het helemaal mee ens.wittegeit schreef: ↑05-06-2018 22:49Dat zou ik niet zo stellig beweren. De effecten van roken zijn immers ook niet altijd bekend geweest en het vapen is nog relatief 'jong'. Maar ik snap ook wel dat je als roker graag wilt geloven dat dit gezonder is. Ik heb zelf ook heel lang gerookt en weet hoe lastig het is om van die gewoonte af te komen en hoe je jezelf voor de gek kunt houden.
Sterker nog, ik begrijp niet waarom varen als tussenstap nodig is. Binnen 3 dagen ben je van je fysieke verslaving af en dan begint echt het moeilijke, dat waar je ook last van hebt als je stopt met vapen.
Ik rook al 1,5 jaar niet en mis het nog bijna dagelijks. Dat heeft echt niets meer met een fysieke verslaving te maken. Maar ik ben wel onwijs blij dat ik niet vape. De gezondheidsrisico’s Jin namelijk helemaal nog niet duidelijk en best jammer als ik daar over 20 jaar kanker van krijg en dus voor niets gestopt ben met roken.
Bovendien moet je met dat ding gewoon het rookhok in of naar buiten.
dinsdag 5 juni 2018 om 23:04
Gezondheidsvoordeel tov roken is ook relatief toch? Ik zei het juist zo omdat ik me niet te sterk uit wilde drukken. Nog los van concreet wetenschappelijk bewijs, is het al best aannemelijk dat damp inhaleren toch hoogstwaarschijnlijk in ieder geval mínder schadelijk is dan verbrande stoffen inhaleren?wittegeit schreef: ↑05-06-2018 22:49Dat zou ik niet zo stellig beweren. De effecten van roken zijn immers ook niet altijd bekend geweest en het vapen is nog relatief 'jong'. Maar ik snap ook wel dat je als roker graag wilt geloven dat dit gezonder is. Ik heb zelf ook heel lang gerookt en weet hoe lastig het is om van die gewoonte af te komen en hoe je jezelf voor de gek kunt houden.
Ik weet niet hoe ik hier echt inhoudelijk op kan/moet reageren zonder toch een discussie aan te gaan, en dat vind ik in dit topic niet zo gepast. (Ik heb heel veel getypt en steeds weer weggehaald, haha).
Als het me erg hoog zit, zal ik er een eigen topic over openen
Er zijn de afgelopen jaren best wat onderzoeken geweest, en laten we het er dan op houden dat het verstandig is om je goed te informeren en je eigen gezonde verstand te gebruiken. En dat ieder voor zich moet kiezen wat hij/zij gelooft (voor zover je over geloven kan spreken als het om wetenschap gaat).
dinsdag 5 juni 2018 om 23:08
Voor de meeste vapers is het dan ook helemaal geen tussenstap. Gewoon een minder schadelijk alternatief.
Ik damp nu 2 jaar en heb totaal geen behoefte om daarmee te stoppen.
Knap dat jij ook van het roken af ben trouwens!
dinsdag 5 juni 2018 om 23:29
De schadelijke effecten van roken zijn al heel lang bekend. Vanaf het moment dat er systematisch naar gekeken werd werden veel effecten meteen al duidelijk. Wat een werkelijk schadelijke zaak is (die extra doden op zal leveren) is als nicotine preparaten als alternatief voor roken weggezet worden als even schadelijk als roken. Volstrekt onjuist en het zal het effect hebben dat een groep helemaal zal stoppen in plaats van de gaan vapen of wat anders, en een (waarschijnlijk grotere) groep blijft roken in plaats van op nicotinepreparaten over te gaan. En die laatste groep is nu aanzienlijk slechter af terwijl de gezondheidswinst van de eerste groep nauwelijks groter is tov nicotinepreparaten.wittegeit schreef: ↑05-06-2018 22:49Dat zou ik niet zo stellig beweren. De effecten van roken zijn immers ook niet altijd bekend geweest en het vapen is nog relatief 'jong'. Maar ik snap ook wel dat je als roker graag wilt geloven dat dit gezonder is. Ik heb zelf ook heel lang gerookt en weet hoe lastig het is om van die gewoonte af te komen en hoe je jezelf voor de gek kunt houden.
Er zijn verder talrijke studies gedaan naar de effecten van depositie van allerlei (semi-vluchtige) stoffen in de longen (oa ivm longmedicijnen). Dat er iets enorm over het hoofd gezien is waardoor achteraf vapen even schadelijk zal blijken als roken kan je gerust zeer onwaarschijnlijk noemen.
dinsdag 5 juni 2018 om 23:32
Dat het minder schadelijk is weet je helemaal niet. 40 jaar geleden gaven ze sigaretten aan kinderen, omdat het zo rustgevend was.
dinsdag 5 juni 2018 om 23:35
dinsdag 5 juni 2018 om 23:39
Geen idee. Ik weet vanuit mijn omgeving dat dat wel heel gebruikelijk was.
En als je dan toc stopt met de nicotine, waarom dan niet ook met de echte verslaving?
dinsdag 5 juni 2018 om 23:45
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. Of ben je van mening dat elk onderzoek naar wat dan ook altijd totaal nutteloos is, omdat er altijd een minimale kans bestaat dat over 100 jaar met andere technieken héél misschien iets tegenstrijdigs naar boven komt?
Dat weet je ‘helemaal niet’ is hier toch echt niet aan de orde. Heb je alle onderzoeken gelezen?
dinsdag 5 juni 2018 om 23:48
Lees eens een keer een boek over de geschiedenis van epidemiologisch onderzoek naar de effecten van tabaksrook zou ik zeggen. Bij autopsies zagen ze meteen al dat de longen van verstokte rokers zwart waren van de teerdepositie. Tuurlijk is het beter om helemaal met nicotine te stoppen maar dat blijkt lang niet iedereen te lukken in de praktijk. Daarbij is stoppen met vapen veel makkelijker dan stoppen met roken. Bovendien worden veel mensen nadat ze helemaal gestopt zijn met nicotine veel dikker. Wat de hoeveelheid nicotine is die je kunt gebruiken om dezelfde gezondheidseffecten als van dat overgewicht te krijgen zou misschien wel eens verrassend kunnen zijn.