Dreumes topic II

dinsdag 15 mei 2018 om 13:21

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen..

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen

woensdag 6 juni 2018 om 19:49
Dochter is hier groot fan van aanwijs- en plaatjesboeken. 's Avonds lezen we vaak voor uit een prentenboek oid, maar overdag is de Gele Ballon (van Charlotte Dematons) een grote hit, net als het Grote Fiep Kijkboek (met allemaal thematische pagina's met tekeningen van Fiep Westendorp). Beide geen tekst (of alleen de benaming van wat je ziet), maar een enorme hit omdat ze dingen kan zoeken: auto's, poezen, honden, fietsen, de gele ballon, noem het maar op.
woensdag 6 juni 2018 om 20:00
Mama kwijt ken ik niet. Dochter is groot fan van Nijntje en kiest 's avonds ook uit welk Nijntje boekje ze wil lezen (deze week: opa en oma). Ik ken ze inmiddels allemaal uit mijn hoofd.
Beneden hebben wij het boekje 'Van wie zijn deze billen?', die vindt ze erg leuk. Het heeft van die omslagplaatjes. Eerst zie je het dier van de achterkant en als je het kartonnetje open doet zie je hoe het dier er van de voorkant uitziet. Met tekst erbij, dus je kan ook voorlezen.
Beneden hebben wij het boekje 'Van wie zijn deze billen?', die vindt ze erg leuk. Het heeft van die omslagplaatjes. Eerst zie je het dier van de achterkant en als je het kartonnetje open doet zie je hoe het dier er van de voorkant uitziet. Met tekst erbij, dus je kan ook voorlezen.
woensdag 6 juni 2018 om 20:20
Wij hebben "van wie is deze poep?". En dan niet de vlaamse betekenis van het woord poep, maar echt in de betekenis van strontfiona2018 schreef: ↑06-06-2018 20:00Beneden hebben wij het boekje 'Van wie zijn deze billen?', die vindt ze erg leuk. Het heeft van die omslagplaatjes. Eerst zie je het dier van de achterkant en als je het kartonnetje open doet zie je hoe het dier er van de voorkant uitziet. Met tekst erbij, dus je kan ook voorlezen.

woensdag 6 juni 2018 om 20:33
Hier zaten er ook nog een aantal zwangerschapskilo's aan voordat ik weer zwanger werd. Wij krijgen na onze dochter nu een zoon. En daarop zijn inderdaad vele vreemde reacties. Met name buiten onze families. In de familie is er maar 1 persoon die bijna letterlijk heeft staan te juichen, mijn ene oma. Die wilde destijds toen ik zwanger was van mijn dochter al een achterkleinzoon. En was zwaar teleurgesteld toen het een meisje bleek te zijn... De rest van onze families vindt het vooral leuk dat er een tweede kind komt en hoopt dat ik nu stukken beter uit de bevalling ga komen.
Qua boekjes: wij hebben inmiddels alweer een jaar een abonnement op de bibliotheek. Echt een aanrader!
Qua boekjes: wij hebben inmiddels alweer een jaar een abonnement op de bibliotheek. Echt een aanrader!
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
woensdag 6 juni 2018 om 20:44
Je hebt toch ook het boek 'Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft'. Ik herinner me het boekje nog uit mijn eigen jeugd, die wil ik ook kopen voor mijn dochterMaartje2016 schreef: ↑06-06-2018 20:20Wij hebben "van wie is deze poep?". En dan niet de vlaamse betekenis van het woord poep, maar echt in de betekenis van stront![]()

Wij hebben ook een abonnement op de bibliotheek, maar ik moet bekennen dat ik er nog nooit iets gehaald heb. Omdat mijn dochter toch alleen maar Nijntje boekjes wil horen en we daar inmiddels 10+ soorten van hebben is het ook nog niet echt nodig. Voor mezelf zou ik wel weer een abonnement willen, maar dat is nog best duur!
woensdag 6 juni 2018 om 20:52

woensdag 6 juni 2018 om 20:56
Hier kregen we een abonnement, dat geldig is tot dochter 18 is. We halen nog geen boeken (we hebben er nog meer dan genoeg), maar gaan wel regelmatig naar de bieb toe om daar wat te lezen, of om in de kinderhoek te spelen. Ze hebben een enorme hoeveelheid bouwblokken en treinsets, dus dochter vermaakt zich heel goed, en er is betaalbare cappuccino in het leescafe, dus het is een prima uitje
.

woensdag 6 juni 2018 om 21:28
Je kunt het! hebben ze niet bij de bieb hier, maar wel een ander boekje van dezelfde auteur dus die heb ik gereserveerd. Zo moe en toch klaarwakker heb ik ook gereserveerd. Ben benieuwd! Boe zegt de koe hebben we ook, maar vind ik niet zo leuk om voor te lezen bij het naar bed brengen.Maartje2016 schreef: ↑06-06-2018 19:44Ik denk dat je een prentenboek bedoelt met kortere zinnen in plaats van boeken met ellenlange verhalen![]()
Je kunt het! - Ole Könnecke
Boe zegt de koe - Dick Bruna
Zo moe en toch klaarwakker - Suzanne Strasser
Verder de overige boekjes van de auteur van Mama kwijt gereserveerd, hopelijk is dat net zo'n succes.
Dochter heeft geen geduld voor de meeste verhaaltjes, maar Mama kwijt dus gek genoeg wel. Flapjesboeken, kijkboekjes, aanwijsboekjes etc komen we in om en zijn overdag een groot succes, maar 's avonds wil ik zo graag een verhaaltje voorlezen. Nijntje, Bobbi en Dikkie Dik vindt ze allemaal maar niets - ik heb maandenlang Nijntjes voorgelezen maar sinds ze zelf kan bladeren is dat geen optie meer, helaas.
woensdag 6 juni 2018 om 21:31
Over boeken gesproken...
Wij hebben een boekje lezen enorm gestimuleerd bij onze zoon en we lazen hem al vanaf 3 maanden oud voor. Nu is hij er dus enorm van gaan houden, wat ik erg fijn vind, maar het wordt me soms een beetje too much. Om het voor mezelf een beetje leuk te houden hebben we een boekenplank met heel veel soorten boekjes (zodat ik niet tig keer één en hetzelfde boek hoef te lezen) waar hij zelf bij kan.
Máár, er zijn dus dagen bij waar ik letterlijk 50 boekjes per dagdeel aan het voorlezen ben. Sinds hij kan lopen is het alleen maar 'erger' geworden en is het gewoon een nonstop aanloop van een boekje naar mij toe brengen, lezen en weer snel naar de boekenplank rennen voor een nieuw boek. Er zijn momenten bij waarop hij amper speelt en alleen maar wil lezen (met lezen bedoel ik dan: voorgelezen worden, 'bespreken' wat er op pagina's te zien is, zelf bladeren, flapjes open doen, dingen aanwijzen etc.)
Echt, ik vind het leuk. De ene keer wijst hij zelf dingen aan, de andere keer lees ik voor. Hij pakt ook niet willekeurig een boek maar kiest ze er echt op uit. Ergens heb ik het idee dat hij een enorme 'oefen'behoefte heeft (van dierengeluiden, dierennamen, kleuren etc). Maar heeft er iemand tips voor hoe, als moeder, om te gaan met die enorme herhaling en overkill aan voorlezen?
Wij hebben een boekje lezen enorm gestimuleerd bij onze zoon en we lazen hem al vanaf 3 maanden oud voor. Nu is hij er dus enorm van gaan houden, wat ik erg fijn vind, maar het wordt me soms een beetje too much. Om het voor mezelf een beetje leuk te houden hebben we een boekenplank met heel veel soorten boekjes (zodat ik niet tig keer één en hetzelfde boek hoef te lezen) waar hij zelf bij kan.
Máár, er zijn dus dagen bij waar ik letterlijk 50 boekjes per dagdeel aan het voorlezen ben. Sinds hij kan lopen is het alleen maar 'erger' geworden en is het gewoon een nonstop aanloop van een boekje naar mij toe brengen, lezen en weer snel naar de boekenplank rennen voor een nieuw boek. Er zijn momenten bij waarop hij amper speelt en alleen maar wil lezen (met lezen bedoel ik dan: voorgelezen worden, 'bespreken' wat er op pagina's te zien is, zelf bladeren, flapjes open doen, dingen aanwijzen etc.)
Echt, ik vind het leuk. De ene keer wijst hij zelf dingen aan, de andere keer lees ik voor. Hij pakt ook niet willekeurig een boek maar kiest ze er echt op uit. Ergens heb ik het idee dat hij een enorme 'oefen'behoefte heeft (van dierengeluiden, dierennamen, kleuren etc). Maar heeft er iemand tips voor hoe, als moeder, om te gaan met die enorme herhaling en overkill aan voorlezen?

woensdag 6 juni 2018 om 21:35
Wij hebben een paar boekjes met knopjes die zelf geluid maken; dierengeluiden, franse chansons, van alles. Die zijn op dat soort momenten ideaal, kan ze lekker op haar kleed gaan zitten en dan vermaakt ze zich zo een 10-15 minuten met de geluidjes luisteren die uit het boek komen
. Is zoiets een mogelijkheid?

woensdag 6 juni 2018 om 21:44
Ik lees (nog) niet voor, voordat ze in bed gaat. Overdag pakt ze wat boekjes en wijst ze plaatjes aan. Verder is het 's avonds nog prima als ik dr omkleed, tandenpoets en in bed leg met haar knuffel. Ik vind het wel prima en kan ook niet echt lekker bij haar in dr ledikant zitten 
Dus geen tips hier.

Dus geen tips hier.
woensdag 6 juni 2018 om 22:11
donderdag 7 juni 2018 om 07:47
@padme, Wat grappig dat hij zo van voorlezen houdt! Hier ook vanaf 3mnd gestart met voorlezen voor het slapen en ook overdag lezen we wel vaker eens voor maar de interesse is er nauwelijks.
We hebben één boek met flappen waar een dier achter staat "hoe doet dit dier" heet die. Dat is een groot succes maar voor voorlezen heeft ze verder geen geduld en de andere aanwijsboekjes / flappenboekjes zijn ook lang niet zo'n succes.
Hier kan je ook een gratis abbo op de bieb krijgen en dat wil ik nog steeds eens doen maar we hebben thuis nog een meerdere boekjes liggen en aangezien ze er nog zo weinig interesse in heeft komt dat later wel.
"Over een kleine mol die op mijn hoofd gepoept heeft" was bij mijn neefje ook altijd groot succes, die staat hier nog in de kast
We hebben één boek met flappen waar een dier achter staat "hoe doet dit dier" heet die. Dat is een groot succes maar voor voorlezen heeft ze verder geen geduld en de andere aanwijsboekjes / flappenboekjes zijn ook lang niet zo'n succes.
Hier kan je ook een gratis abbo op de bieb krijgen en dat wil ik nog steeds eens doen maar we hebben thuis nog een meerdere boekjes liggen en aangezien ze er nog zo weinig interesse in heeft komt dat later wel.
"Over een kleine mol die op mijn hoofd gepoept heeft" was bij mijn neefje ook altijd groot succes, die staat hier nog in de kast

donderdag 7 juni 2018 om 08:40
Voor Nena:
Een giraf kan niet dansen - Giles Andreae
Kikker is jarig - Max Velthuijs
Nog even achter mijn oortjes kriebelen - Jorg Muhle
Verhalenboek van Dikkie Dik - Jet Boeke
Anna en de zomer - Katleen Amant
Raad eens hoeveel ik van je hou - Sam Mcbratney
Kleine Leon aan zee - Linne Bie
Kaatje bij de dokter - Liesbet Slegers
Een giraf kan niet dansen - Giles Andreae
Kikker is jarig - Max Velthuijs
Nog even achter mijn oortjes kriebelen - Jorg Muhle
Verhalenboek van Dikkie Dik - Jet Boeke
Anna en de zomer - Katleen Amant
Raad eens hoeveel ik van je hou - Sam Mcbratney
Kleine Leon aan zee - Linne Bie
Kaatje bij de dokter - Liesbet Slegers
donderdag 7 juni 2018 om 09:28
Ik denk dat je het deels kunt stimuleren, maar dat het voor het andere deel gewoon interesse van het kind zelf is. Wij hebben het gestimuleerd, maar het is ondertussen wel duidelijk dat onze zoon er ook gewoon een enorme interesse in heeft. Ik ben lid van de bieb maar we gaan eigenlijk nooit...Thuis genoeg boeken

donderdag 7 juni 2018 om 10:18
Voor dochter is naar de bieb gaan echt een uitje. Ze vindt het echt heel erg leuk, dus wij gaan minstens iedere 4 weken wel een keer.
Wij zijn ook met 3 maanden begonnen met voorlezen. Voor het naar bed gaan lezen we aan de tafel voor (dochter is helaas totaal geen 'schootkind'), terwijl dochter ondertussen een beker melk krijgt en enthousiast vertelt wat ze allemaal ziet in het boekje. Over een dikke week komt haar grote bed. Zodra ze daar aan gewend is, zullen we het lezen wel verhuizen naar haar slaapkamer.
Wij zijn ook met 3 maanden begonnen met voorlezen. Voor het naar bed gaan lezen we aan de tafel voor (dochter is helaas totaal geen 'schootkind'), terwijl dochter ondertussen een beker melk krijgt en enthousiast vertelt wat ze allemaal ziet in het boekje. Over een dikke week komt haar grote bed. Zodra ze daar aan gewend is, zullen we het lezen wel verhuizen naar haar slaapkamer.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
donderdag 7 juni 2018 om 11:03
Wij lezen overigens nooit voor met het naar bed gaan
Onze zoon wordt altijd heel enthousiast van zijn boeken, veel wijzen, veel interactie...denk dat het echt averechts zou werken als ik dat vlak voor het slapen zou doen. Los daarvan leest hij dus al genoeg, dus ben niet bang dat hij 'tekort' komt op dat vlak

donderdag 7 juni 2018 om 11:22
Die van mij is vaak blij als hij zijn bed ziet en slaapt soms al zowat voordat ik hem goed en wel op z'n matras heb kunnen leggen en slaapzak heb kunnen dichtritsen. Ongelooflijk!
En als hij niet meteen slaapt, wil hij zijn eigen boekje "lezen" en heeft totaal geen interesse in mijn super interessante verhaal van Nijntje. Verloren moeite dus om hem voor te lezen, helaas. Komt vast nog wel eens goed... hoop ik, hahaha.
En als hij niet meteen slaapt, wil hij zijn eigen boekje "lezen" en heeft totaal geen interesse in mijn super interessante verhaal van Nijntje. Verloren moeite dus om hem voor te lezen, helaas. Komt vast nog wel eens goed... hoop ik, hahaha.

donderdag 7 juni 2018 om 11:33
Hier lezen we al voor vanaf het allereerste begin, dus het hoort er ook helemaal bij voor dochter. Soms heeft ze een avond dat ze niet snel in slaap valt, dan horen we haar rommelen, en als we dan haar kamer binnengaan staat ze op haar bed, wijst naar de boekenplank en roept 'Boeh!'. En als we dan nog een verhaaltje voorlezen gaat ze zelf weer onder haar deken liggen, pakt haar knuffel, en zwaait als we de deur uit lopen
.

donderdag 7 juni 2018 om 14:14
Hier leest dreumes ons boekjes voor met een hoop gebrabbel en stemmetjes. Als wij voorlezen dan giert hij het uit van het lachen. Dat doet ie op het kdv ook. Maar dat is al een hele verbetering want voorheen was zijn enige missie om het boek in onze handen kapot te rukken.
Jullie kunnen je wellicht voorstellen dat het voorleesuurtje bij de bieb geen succes is voor ons
Maar dreumes heeft wel een meter aan boeken en ik koop elke maand wel bij.
Jullie kunnen je wellicht voorstellen dat het voorleesuurtje bij de bieb geen succes is voor ons

Maar dreumes heeft wel een meter aan boeken en ik koop elke maand wel bij.