Viva forummers die wonen in het buitenland

08-06-2018 15:21 2040 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in Spanje en ben benieuwd of er meer forummers zijn die niet in Nederland of Belgie wonen. Waarom ben jij naar het buitenland vertrokken? Hoe bevalt het je nu? Zou je ooit terug willen?

Ik woon dus in Spanje vanwege een vrijwilligersproject (minimaal een jaar) en er is kans dat ik hierna naar Tsjechisch ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar ik vooral heel benieuwd naar ben is wat voor werk de forummers in het buitenland doen!
Ik droom van een tijd in her buitenland wonen. Een andere cultuur, ander klimaat, ik ben er heel benieuwd naar. Maar wát ik daar dan zou moeten doen... geen idee. Zeker niet als het een niet-engelstalig land is, is er dan niet heel snel een taalbarrière?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zanahoria schreef:
09-06-2018 23:20
Waar ik vooral heel benieuwd naar ben is wat voor werk de forummers in het buitenland doen!

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, vooral van de dames met een nomaden bestaan. Ik denk er ook wel eens over hier de boel de boel te laten (ik ben alleen) maar het financiële gedeelte schrikt me nog een beetje af.
I may not be Meryl Streep, but I am not untalented.
Alle reacties Link kopieren Quote
Google maar eens op Digital Nomads
Alle reacties Link kopieren Quote
Oakes schreef:
09-06-2018 23:46
Google maar eens op Digital Nomads

Ah ja, nu je het zegt. Ik moet nog even uitzoeken wat mijn money making skill is geloof ik :proud:
I may not be Meryl Streep, but I am not untalented.
Goede vraag. Ik werk op dit moment niet. Ik heb flink gespaard, mijn baan in Nederland opgezegd en ik ben vertrokken. Ik leef heel zuinig, maar ik teer voorlopig dus in op mijn spaargeld. Dat kan ik nog een flinke tijd volhouden, maar uiteindelijk moet er weer brood op de plank.

In Zuid-Europa in loondienst is vanwege de lage salarissen niet aantrekkelijk. Bovendien niet makkelijk zonder (inderdaad) een goede beheersing van de taal en met een hoge werkloosheid. Maar dit is ook niet wat ik wil. Ik wilde juist af van het vijf dagen per week op kantoor zitten.

De beste kansen zitten voor mij in een combinatie van online geld verdienen, deels zelfvoorzienend leven en weinig uitgeven. Ik werkte de laatste jaren in Nederland als tekstschrijver, maar daar ben ik tijdelijk mee gestopt. Mijn emigratie vraagt nu teveel aandacht. De bureaucratie, inburgeren, de taal leren, het zoeken naar een huis. Zodra ik hier gesetteld ben, wil ik proberen om mijn geld zoveel mogelijk online te verdienen, door te werken voor opdrachtgevers in Nederland.

Ja, dat is een onzekere toekomst. Maar wie niet waagt. Ik zorg dat ik hier geen schulden maak, dus in het ergste geval moet ik uiteindelijk (tijdelijk) terug naar Nederland om geld te verdienen.
Ik werk in de communicatie van een research center (Oil Engineering). Wij gaan zo ergens tussen augustus/december na 5 jaar Midden Oosten weer terug naar Europa. Het liefst zou ik na 18 jaar teruggaan naar NL.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn elf jaar geleden uit Nederland vertrokken voor het werk van mijn man, waarvan nu zeven jaar in Londen. Dat bevalt heel goed; het is hier prettig wonen (als je niet te veel en te lang stilstaat bij de bakken met geld die je aan de huur besteedt) en het onderwijs hier is heel geschikt voor onze dochter met autisme; passend onderwijs, maar dan met bijbehorend budget. Ik denk dat het voor beide kinderen een enorme omschakeling zou zijn om naar Nederland te gaan. Voor mijn werk maakt het niet heel veel uit waar ik woon; ik ben freelance (eind)redacteur die vooral voor Nederlandse bedrijven werkt en het overkomt me zelden dat een potentiële opdrachtgever de afstand als obstakel ziet.
Ik mis het fietsen soms; dat doe ik hier echt niet; het deel van de stad heeft steile hellingen en ik zie het tussen dubbeldekkers fietsen echt niet zitten. Je kunt bovendien merken aan het rijgedrag dat in Nederland automobilisten allemaal zijn opgegroeid als fietser en weten hoe ze op fietsers moeten anticiperen - hier is dat nogal eens anders.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben expat, m'n man is uitgezonden. Hij verdient ruim genoeg.
Ik ben kunstenares en geef workshops. Niet genoeg voor goed salaris maar zeker een leuk zakcentje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon ook in de Caribbean en noem het ‘emigreren voor mietjes’, want we hebben zelfs een supermarkt met Albert heyn producten.

Wat ik mis net als @juliadenders: het fietsen en even snel langs vrienden.

Wij wonen hier nu driekwart jaar en mijn vriend is ook uitgezonden. Ik heb zonder moeite werk gehad hier op niveau en voor het eiland een goed salaris, maar ik heb deze week een job offer bij mijn laatste werkgever afgeslagen om nu echt een sabbatical te nemen. We blijven in principe 3-5 jaar.
DG2015 schreef:
10-06-2018 01:16
Je kunt bovendien merken aan het rijgedrag dat in Nederland automobilisten allemaal zijn opgegroeid als fietser en weten hoe ze op fietsers moeten anticiperen - hier is dat nogal eens anders.
Toen ik m'n rijbewijs ging halen zag ik pas in hoe gevaarlijk fietsen is op wegen zonder afgesloten fietspaden. Ik heb daarna nooit meer gefietst. Lijkt me in steden helemaal levensgevaarlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb precies dezelfde baan als ik in nederland zou hebben. Heb eerst 5 jaar op de unuversiteit gewerkt en werk nu bij de semi overheid. Mijn Duits was al niet slecht en ik heb er flink in geinvesteerd. Nu hoort men meestal niet dat ik geen native ben, ze zien het wel als ik ze een email stuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zanahoria schreef:
09-06-2018 23:20
Waar ik vooral heel benieuwd naar ben is wat voor werk de forummers in het buitenland doen!
Ik droom van een tijd in her buitenland wonen. Een andere cultuur, ander klimaat, ik ben er heel benieuwd naar. Maar wát ik daar dan zou moeten doen... geen idee. Zeker niet als het een niet-engelstalig land is, is er dan niet heel snel een taalbarrière?
.
mayou wijzigde dit bericht op 13-06-2018 08:36
26.17% gewijzigd
Ik doe soortgelijk werk als Hoppala. Inhoudelijk is voor dit werk Engels belangrijk, maar alles eromheen gebeurt in de lokale taal. Dat kostte best wat moeite maar is inmiddels geen probleem meer.
anoniem_369982 wijzigde dit bericht op 10-06-2018 12:08
Reden: aangepast ivm herkenning
16.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Man en ik werken beide in de gezondheidszorg....We hebben onze opleiding begin jaren 90 afgerond in NL, en waren toen niet "nodig". En zijn op die manier in Zwitserland beland.


Foodisgood; Ik hou van Praag. Ga ook minstens 2 keer per jaar er naar toe. Heb een goede vriendin die daar een appartement heeft. Als het financieel gaat zou ik die kans pakken!
Leuk topic!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het geluk dat mijn dierenartsendiploma wereldwijd erkend wordt én dat er in Noord-Ierland een groot tekort is aan veeartsen (mijn werkveld). Het was dan ook een fluitje van een cent om hier aan de slag te kunnen (nu The UK nog onderdeel is van de EU, het zal na de Brexit wel minder makkelijk worden). Mijn Engels is altijd goed geweest en na een paar maanden had ik het dialect hier ook wel door.

Nu ik andermans reacties doorlees, herken ik toch ook wel meer dingen. Fietsen is hier ook levensgevaarlijk, dus pak overal de auto voor. Gelukkig kan wandelen hier dan wel weer in overvloed, dus een frisse neus halen kan makkelijk.

Wat betreft mijn drie maandelijkse bezoekjes aan NL: tot nu toe is dat elke keer om een bepaalde reden geweest, ik ga niet zomaar even op en neer. Dat vind ik zonde van mijn vrije dagen. Ik merk dat die bezoekje wel echt uitputtend zijn, want zoals al gezegd vlieg je van hot naar her, je slaapt hier en daar en meestal kom ik doodmoe terug. Ik voel me niet echt schuldig als ik bepaalde mensen niet bezocht heb, die komen een andere keer wel weer aan de beurt.

Ben het ook eens met de eerdere opmerking dat mensen die mij bezoeken echt op vakantie zijn en min of meer van mij verwachten dat ik een dag- en avondvullend programma voor ze verzin. Ik geef altijd aan dat dat toch niet de bedoeling is. Ze mogen van tevoren lekker zelf uitpluizen wat ze willen doen en zien - natuurlijk heb ik ook altijd leuke suggesties - en ik wil ze met alle liefde rondrijden. Maar ben geen reisleidster van een all-inclusive ;)
Ik ben naar het buitenland vertrokken voor de liefde. We zijn nu 6 jaar en 2 kinderen verder.
Ik woon in NIeuw-Zeeland en doe ongeveer hetzelfde werk als wat ik in NL zou doen denk ik.

Ik mis vooral de liberale wijde wereldblik van mijn oude omgeving in Nederland. Mijn huidige omgeving is nog best conservatief en men houdt zich niet zo bezig met wat er buiten de landsgrenzen gebeurt. Ik vind het lastig aansluiting vinden als je eens wat dieper wil praten dan koetjes en kalfjes.

En ik mis de hema, de H&M en ikea :cry:

Ik krijg er veel voor terug hoor, en weet eerlijk gezegd niet of ik weer terug naar NL zou willen verhuizen, ik denk dat ik dat lastiger zou vinden dan naar een nieuw land emigreren.
tiramisuusje schreef:
10-06-2018 12:25
Ik ben naar het buitenland vertrokken voor de liefde. We zijn nu 6 jaar en 2 kinderen verder.
Ik woon in NIeuw-Zeeland en doe ongeveer hetzelfde werk als wat ik in NL zou doen denk ik.

Ik mis vooral de liberale wijde wereldblik van mijn oude omgeving in Nederland. Mijn huidige omgeving is nog best conservatief en men houdt zich niet zo bezig met wat er buiten de landsgrenzen gebeurt. Ik vind het lastig aansluiting vinden als je eens wat dieper wil praten dan koetjes en kalfjes.

En ik mis de hema, de H&M en ikea :cry:

Ik krijg er veel voor terug hoor, en weet eerlijk gezegd niet of ik weer terug naar NL zou willen verhuizen, ik denk dat ik dat lastiger zou vinden dan naar een nieuw land emigreren.
Wat 'n heerlijk land!!! En omdat het zo afgelegen ligt hoef je je ook veel minder druk te maken over de rest van de wereld, want daar hebben ze gewoon vrijwel niets mee te maken. En de natuur is er zo mooi! En vele malen rustiger dan hier in west Europa. Ze hebben in NZ toch ook gewoon de Hollandse winkel? Lekker dicht bij Australie ook voor op vakantie te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
redbulletje schreef:
09-06-2018 22:15
Wat bracht jullie naar Israel? Lijkt me persoonlijk niet zo prettig om midden in dat Midden Oosterse wespennest te moeten leven.
We hadden voor elkaar allebei een relatie met een Israëli en zijn daarvoor gemigreerd. De cultuurverschillen tussen mij en mijn ex werd mij te veel en zodoende zijn we uit elkaar gegaan. Idem voor mijn man en zijn ex. Een relatie beginnen met een Belg voelde als thuiskomen voor mij.

Ik verhuisde in de eerste instantie naar Tel Aviv en dat voelde niet zo als een heftige verandering. Ik ken de kust en de steden daar van Israël erg goed omdat ik er vaak ben geweest vanwege mijn ex. Bovendien is het heel liberaal en vrij, met name Tel Aviv. Toen ik van Tel Aviv naar Jeruzalem verhuisde ivm huidige relatie voelde het wel als echt migreren en aanpassen voor mij. Jeruzalem is religieus, conversatief en politiek geladen. Om die redenen moet ik zeggen dat ik soms sterke afstand voel met Jeruzalem en zijn mijn atheïsme en liberalisme gegroeid tot een ware identiteit. Ik zou dus op den duur graag Jeruzalem willen verlaten, inderdaad. Omgeving Tel Aviv is zeker een optie, want daar heb je die 'zwaarte' niet. Of misschien wel België; ik vind het best een leuk en mooi land.
Hakuna Matata
spinnetje_ schreef:
10-06-2018 14:03
We hadden voor elkaar allebei een relatie met een Israëli en zijn daarvoor gemigreerd. De cultuurverschillen tussen mij en mijn ex werd mij te veel en zodoende zijn we uit elkaar gegaan. Idem voor mijn man en zijn ex. Een relatie beginnen met een Belg voelde als thuiskomen voor mij.

Ik verhuisde in de eerste instantie naar Tel Aviv en dat voelde niet zo als een heftige verandering. Ik ken de kust en de steden daar van Israël erg goed omdat ik er vaak ben geweest vanwege mijn ex. Bovendien is het heel liberaal en vrij, met name Tel Aviv. Toen ik van Tel Aviv naar Jeruzalem verhuisde ivm huidige relatie voelde het wel als echt migreren en aanpassen voor mij. Jeruzalem is religieus, conversatief en politiek geladen. Om die redenen moet ik zeggen dat ik soms sterke afstand voel met Jeruzalem en zijn mijn atheïsme en liberalisme gegroeid tot een ware identiteit. Ik zou dus op den duur graag Jeruzalem willen verlaten, inderdaad. Omgeving Tel Aviv is zeker een optie, want daar heb je die 'zwaarte' niet. Of misschien wel België; ik vind het best een leuk en mooi land.
Had je vriend dan niet beter naar jou in Tel Aviv kunnen komen ipv andersom? Heb je geen last van al die oorlogsspanningen en aanslagen?
Alle reacties Link kopieren Quote
redbulletje schreef:
10-06-2018 14:07
Had je vriend dan niet beter naar jou in Tel Aviv kunnen komen ipv andersom? Heb je geen last van al die oorlogsspanningen en aanslagen?
Dat was geen optie ivm werk en omdat hij hier een zoon heeft.

Oorlogsspanningen zijn lokaal (Gaza) en dus niet verspreid over het land. Er zijn geen aanslagen meer in Jeruzalem. Ik woon in een wijk waar zowel Joden als Arabieren wonen; een helft is Joods, andere helft is Arabisch. Ons huis staat er precies midden in en we ondervinden geen problemen. Ik loop vaak door de Arabische wijk en de mensen herkennen ons daar al, want er zijn niet veel mensen die licht zijn zoals wij met een taal anders dan Hebreeuws of Arabisch. We worden vaak begroet in het Hebreeuws en dan groeten we in het Arabisch terug. We hadden laatst met onze verjaardag een buurman uitgenodigd en hij gaf ons een olijfboompje als cadeau en gister was ik vanuit Jeruzalem naar een Arabisch dorpje gewandeld om wat Arabische desserts te kopen. Ik had mijn man's zoon (heel Israelisch uitziend) meegenomen en alles is gewoon okay. Het ligt er heel erg in hoe je er zelf in staat, want mensen die bijv. al Arabieren haten zouden zoiets nooit doen. Zij weten dus al dat wij 'niet zo zijn', anders zouden we daar nooit lopen. Wat ik ermee wil zeggen: veel mensen hebben ook geen zin in altijd dat gedoe en behoefte aan een gewone omgang. Dit is dan ook niet mijn grote issue.

Het gaat er voor mij meer om dat alles 'in your face' moet. Mensen deinzen er niet voor terug om hun harde en niet-genuanceerde mening aan iedereen te verkondigen, er hangen posters van Trump (niet door de gemeente zelf opgehangen, maar een rijke zionist) en Amerikaanse vlaggen door de stad ivm die ambassade, Christelijke zionisten kwamen hier laatst massaal voor een march tegen anti-semitisme (en legden mij ook uit wat vrouwen hoorden te dragen om de seksuele orde niet te verstoren - ik droeg een mooie nette jurk maar wel zonder mouwen en je zag mijn knieën), ik word rond drie elke nacht wakker door een drummer die de Moslims wakker trommeld (en hierbij zingt) voor de Suhur van Ramadan, orthodoxe mannen die alleen mijn man aanspreken en mij niet, altijd maar moeten horen waarom ik hier wel niet woon als ik niet eens Joods ben (of dat ik me maar beter kan bekeren), Haredim (ultra's) die protesteren omdat een station met allemaal restaurantjes open is op Shabbat... Dat soort dingen. Het is echt een heel mooie stad, we kijken uit op de Oude Stad en de bergen, maar dat alles zo aanwezig moet zijn omdat iedereen vind dat wat zij vinden/denken/geloven niets anders dan de absolute waarheid is, dat kan ik geen jaren volhouden.

Gelukkig heeft mijn man daar gehoor aan gegeven en nu zijn we aan het zoeken naar oplossingen :)
Hakuna Matata
spinnetje_ schreef:
10-06-2018 14:36
Dat was geen optie ivm werk en omdat hij hier een zoon heeft.

Oorlogsspanningen zijn lokaal (Gaza) en dus niet verspreid over het land. Er zijn geen aanslagen meer in Jeruzalem. Ik woon in een wijk waar zowel Joden als Arabieren wonen; een helft is Joods, andere helft is Arabisch. Ons huis staat er precies midden in en we ondervinden geen problemen. Ik loop vaak door de Arabische wijk en de mensen herkennen ons daar al, want er zijn niet veel mensen die licht zijn zoals wij met een taal anders dan Hebreeuws of Arabisch. We worden vaak begroet in het Hebreeuws en dan groeten we in het Arabisch terug. We hadden laatst met onze verjaardag een buurman uitgenodigd en hij gaf ons een olijfboompje als cadeau en gister was ik vanuit Jeruzalem naar een Arabisch dorpje gewandeld om wat Arabische desserts te kopen. Ik had mijn man's zoon (heel Israelisch uitziend) meegenomen en alles is gewoon okay. Het ligt er heel erg in hoe je er zelf in staat, want mensen die bijv. al Arabieren haten zouden zoiets nooit doen. Zij weten dus al dat wij 'niet zo zijn', anders zouden we daar nooit lopen. Wat ik ermee wil zeggen: veel mensen hebben ook geen zin in altijd dat gedoe en behoefte aan een gewone omgang. Dit is dan ook niet mijn grote issue.

Het gaat er voor mij meer om dat alles 'in your face' moet. Mensen deinzen er niet voor terug om hun harde en niet-genuanceerde mening aan iedereen te verkondigen, er hangen posters van Trump (niet door de gemeente zelf opgehangen, maar een rijke zionist) en Amerikaanse vlaggen door de stad ivm die ambassade, Christelijke zionisten kwamen hier laatst massaal voor een march tegen anti-semitisme (en legden mij ook uit wat vrouwen hoorden te dragen om de seksuele orde niet te verstoren - ik droeg een mooie nette jurk maar wel zonder mouwen en je zag mijn knieën), ik word rond drie elke nacht wakker door een drummer die de Moslims wakker trommeld (en hierbij zingt) voor de Suhur van Ramadan, orthodoxe mannen die alleen mijn man aanspreken en mij niet, altijd maar moeten horen waarom ik hier wel niet woon als ik niet eens Joods ben (of dat ik me maar beter kan bekeren), Haredim (ultra's) die protesteren omdat een station met allemaal restaurantjes open is op Shabbat... Dat soort dingen. Het is echt een heel mooie stad, we kijken uit op de Oude Stad en de bergen, maar dat alles zo aanwezig moet zijn omdat iedereen vind dat wat zij vinden/denken/geloven niets anders dan de absolute waarheid is, dat kan ik geen jaren volhouden.

Gelukkig heeft mijn man daar gehoor aan gegeven en nu zijn we aan het zoeken naar oplossingen :)
Lijkt me geen pretje om daar tussen te moeten wonen ook al loop je dan in principe niet echt gevaar. Kun je vanuit Israelisch staatsburgerschap trouwens makkelijker aan 'n greencard voor Amerika komen omdat Amerika zo pro-Israel is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Indrukwekkend verhaal spinnetje!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon met gezin sinds 2004 in de VS. Bevalt heel goed, gaan niet terug. Maar zo af en toe mis in Nederland ook wel. Maar als ik er een week ben geweest vind ik het ook wel weer fijn om terug te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
redbulletje schreef:
10-06-2018 14:42
Lijkt me geen pretje om daar tussen te moeten wonen ook al loop je dan in principe niet echt gevaar. Kun je vanuit Israelisch staatsburgerschap trouwens makkelijker aan 'n greencard voor Amerika komen omdat Amerika zo pro-Israel is?
Geen idee, maar ik denk het niet per se hoor. Israeli's moeten een visum aanvragen om naar de VS te reizen en dat hoeven wij Nederlanders niet eens, dus ik denk ook niet dat een greencard zo gepiept is.
Hakuna Matata

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven