Viva forummers die wonen in het buitenland

08-06-2018 15:21 2040 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in Spanje en ben benieuwd of er meer forummers zijn die niet in Nederland of Belgie wonen. Waarom ben jij naar het buitenland vertrokken? Hoe bevalt het je nu? Zou je ooit terug willen?

Ik woon dus in Spanje vanwege een vrijwilligersproject (minimaal een jaar) en er is kans dat ik hierna naar Tsjechisch ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga alleen naarmesen die ook bij mij op bezoek zijn geweest. Mijn oma is de uitzondering. In 9 jaar is het echt wel mogelijk om een weekendje naar Wenen te komen.
Ik ben al wel 'ns (2 x) op bezoek geweest bij een vriendin in Australie. Kennen elkaar via dit forum. Canada en SF idem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zal wel een hele domme vraag zijn, maar wat is SF? San Francisco? South Fork?
San Francisco idd
Alle reacties Link kopieren Quote
OK!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat leuk dat er meer zijn die in het buitenland wonen!

Ik heb een baan aangeboden gekregen en na de taxes en zorgverzekering blijft er dus nog 1000 euro over. Het is in Praag maar twijfel enorm of ik het daar wel mee kan redden, het is echt niks voor een HBO functie in mijn ogen.

@Mootch, wat heerlijk dat je iedere drie maanden terug kan.

Wat ik mis aan NL zijn familie en vrienden dichtbij, Calve pindakaas stukjes noot en bitterballen/broodje kroket.
Alle reacties Link kopieren Quote
In Tsechie zijn de lonen veel lager. Praag is ook goedkoper dan NL. Ik denk dat je wel rond kan komen. Een phd verdient 500 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren Quote
LadyLola schreef:
09-06-2018 11:39
Dat hoor je vaker, men verwacht dat jij wel jaarlijks naar hen in NL komt.
Ik zou als het telkens eenrichting is ook zat zijn.
En wat je zegt, je wordt geleefd iederen verwacht dat je iedereen wel evan kan bezoeken.

Ik heb dat nu ik al 11 jaar aan de andere kant van het land ben verhuisd, ik ging regelmatig terug voor familie/vrienden en als ik er dan enkele oversloeg was het " had je niet hier ook even langs kunnen komen " ja daaaag kom gewoon ook eens hierheen.

Laat staan als je in het buiteland woont, ik begrijp je wel hoor.
Maar het is wel logisch hé. Jij bent één of met je gezin. Wat er in Nederland achter is gebleven is waarschijnlijk veel. Heb een tijdje in Spanje gezeten maar als iedereen daar naartoe komt, wat ze best wel wilden, dan is het heel druk :D Als je naar Nederland komt maak je een soort schema van bezoek. Je bent maar een middag bij iemand op bezoek oid en het is een beetje raar om van de hele bubs te verwachten dat ze voor één middag helemaal naar Spanje komen.
Dus nee ik vind dat "eenrichtingsverkeer" niet zo vreemd.
hoppala schreef:
09-06-2018 14:33
In Tsechie zijn de lonen veel lager. Praag is ook goedkoper dan NL. Ik denk dat je wel rond kan komen. Een phd verdient 500 euro per maand.
Daar kun je toch niet van leven? Althans, als je leven ook bestaat uit reizen en toch op z'n minst op familiebezoek in Nederland gaan. De kosten buiten zo'n goedkoop land zijn natuurlijk torenhoog als je van zo'n aalmoes moet rondkomen. Geen wonder dat er zoveel Oost Europeanen naar hier komen, hier verdienen ze in verhouding goed voor ongeschoolde arbeid.
Alle reacties Link kopieren Quote
hoppala schreef:
09-06-2018 14:33
In Tsechie zijn de lonen veel lager. Praag is ook goedkoper dan NL. Ik denk dat je wel rond kan komen. Een phd verdient 500 euro per maand.
Wow zo weinig, wat een verschil met NL dan zeg.
Ik heb even berekend en als ik zorgkosten, huur en boodschappen eraf haal hou ik nog zo'n 300/400 euro over per maand als ik het goed heb berekend. Kan niet zo goed inschatten of dat nou oke is of erg laag..
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds 1997 weg uit Nederland. Gewoond in Amerika, London (2X), Zuid Europa (meerdere landen), Singapore, Australie.... mogelijk vergeet ik er nog wat.
Heel veel gereisd, en nog steeds.
Momenteel ook een nomaden bestaan, net als Mayou. Heb geen vast adres, heb geen huis. Geen man, geen kinderen. Heerlijk.

Wat ik wel had, als we het over bezoek hebben, vooral toen ik in London woonde, dat vage kenissen op bezoek wilden komen, alleen voor gratis onderdak.
Vrienden en familie kwamen regelmatig langs en ik ging ook vaak naar Nederland, was zo dichtbij.
Zit nu iets verder weg, en alleen echte vrienden en mijn familie komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
^Wauw, moet fantastisch zijn om op zoveel plekken gewoond te hebben en zoveel culturen en landen te leren kennen :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon sinds 3 jaar in Spanje, bevalt goed
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
vivagirl schreef:
09-06-2018 16:47
Momenteel ook een nomaden bestaan, net als Mayou. Heb geen vast adres, heb geen huis. Geen man, geen kinderen. Heerlijk.
Ja die man hè, daar moet ik nog wat aan doen! :rolling:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon sinds 2016 in Israël. Het eerste jaar in Tel Aviv en sinds afgelopen zomer in Jeruzalem. Ik hoef niet terug naar Nederland, maar in Jeruzalem zou ik niet jaren willen blijven wonen.

Ik herken het van mensen opzoeken. Mijn man is een Belg en we gaan deze zomer naar België, maar ik voel me haast schuldig dat ik ook niet naar Nederland ga. Ik heb gewoon echt geen zin in het verplichte rondje..
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn om te lezen dat eigenlijk niemand Nederland mist ;)
Ik woon sinds een jaar in Sachsen Duitsland voormalig DDR aan de Tsjechische grens en mis helemaal niet.
Ben dan ook verhuisd met mijn ouders en mijn vriend dus mag ook niet klagen.
Voordat ik definitief ben geëmigreerd heb ik in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk gewerkt en wist toen al dat ik weg wilde uit Nederland.

Het leven is hier stukken goedkoper, geen stress en allemaal vriendelijke mensen.
En inderdaad alleen "echte" vrienden komen bij je op visite, ik weet nu ook wie dat wel en niet zijn.
Ben in de tussentijd wel al 4 x ofzo weer in Nederland geweest bij mijn schoonouders die het erg moeilijk hadden met ons vertrek. Het is maar 7 uur rijden dus het is prima te doen.

Maar ik ben wel jaloers op Australië!!
Ik woon alweer meer dan 12 jaar in Zuid-Europa, inmiddels getrouwd en kinderen die hier geboren zijn.
Nederland missen? Steeds minder. Familie komt regelmatig hierheen en het enige wat ik echt mis is mijn Nederlandse vrienden/vriendinnen op regelmatige basis zien.

Ik denk dan ook niet dat wij ooit weer in Nederland gaan wonen.
Ik zit op dit moment ook nog in een ritme van ongeveer eens in de 3 maanden naar Nederland. Er was/is steeds een concrete aanleiding en bovendien vinden mijn ouders en een aantal goede vrienden het erg fijn.

Zelf merk ik dat ik de frequentie eigenlijk te hoog vind. Inderdaad dat audiëntiegevoel: iedereen langs. Ik vind het leuk om mensen weer terug te zien, maar het is nu wel hun wereld waar ik in stap, mijn oude wereld. Een tijdje terug is er voor het eerst een vriendin hier geweest en ik merkte dat ik dat zóveel gaver vond.
Bezoek is fijn, omdat je dan eens écht goed kan bijpraten ipv snel snel tijdens een drukke week(end) met vele koffiebezoekjes in NL.
Maar... teveel bezoek kan ook lastig zijn omdat men in vakantiestemming is terwijl ons dagelijkse leven met werk en school gewoon doorgaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb jaren in het buitenland gewoond en dacht nooit terug te gaan, uiteindelijk toch gegaan en het leven in NL heeft me mooie dingen gebracht. Het leven in het buitenland heeft me volwassen gemaakt en gevormd.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon inmiddels 10 jaar in Spanje met mijn Nederlandse man. Kind is hier geboren en zit hier ook op school. Eigen zaak, koophuis.. Voorlopig ligt het niet op de planning terug te gaan naar Nederland. Misschien een weekje, maar daarna snel weer terug. ;-D
Tenminste, dat is wat ik de buurvrouw heb horen zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in de carribean.
Wat is mis van Nederland is de lente, lekker buiten wandelen, lopend of op de fiets dingen doen.
Hier is alles met de auto en hot hot hot.
Maar ik heb in de paar jaar dat ik hier ben meer geleerd dan heel m'n leven daarvoor. Ik heb mezelf veel beter leren kennen en veel kwaliteiten ontwikkeld waarvan ik geen idee had dat ik ze in me had. Heel veel leuke mensen leren kennen.
Ik wil zeker nog een paar jaar blijven maar zou toch weer terug willen naar Nederland uiteindelijk. En dan daar genieten van alles wat ik voorheen vanzelfsprekend vond:).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in Duitsland, sinds 2004. Wat JobEva beschrijft merken wij nog veel sterker, juist omdat we niet ver van de grens wonen.

Ouders en schoonouders wonen nog steeds in de stad vanwaar wij vertrokken zijn. Van de ene kant naar de andere was met de auto ongeveer twintig minuten (stadsverkeer).
Nu is het nog steeds twintig minuten, maar wel autowegen erbij, het is dus wel verder qua afstand.

Evengoed staat ons huis heel ver weg als zij naar hier moeten komen, en vallen die twintig minuten toch heus wel mee als wij daar uitgenodigd worden.

Raar fenomeen hoor, grenzen.

Ik mis weinig, omdat ik ook in Nederland werk neem ik de dingen die ik hier niet kan krijgen onderweg gewoon mee. Kost me vijf km extra, die overleef ik wel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
spinnetje_ schreef:
09-06-2018 18:46
Ik woon sinds 2016 in Israël. Het eerste jaar in Tel Aviv en sinds afgelopen zomer in Jeruzalem. Ik hoef niet terug naar Nederland, maar in Jeruzalem zou ik niet jaren willen blijven wonen.

Ik herken het van mensen opzoeken. Mijn man is een Belg en we gaan deze zomer naar België, maar ik voel me haast schuldig dat ik ook niet naar Nederland ga. Ik heb gewoon echt geen zin in het verplichte rondje..
Wat bracht jullie naar Israel? Lijkt me persoonlijk niet zo prettig om midden in dat Midden Oosterse wespennest te moeten leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk topic lees graag mee :)
Relax we're all crazy, it's not a competition

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven