we worden dommer!
vrijdag 15 juni 2018 om 11:36
Ik las het in de krant: sinds 1975 daalt ons iq. Sinds er iq-tests bestaan zijn we alsmaar slimmer geworden, maar sinds 1975 zet zich een daling in van 7 punten per generatie.
Uit Noorse cijfers blijkt dat het IQ sinds 1975 gestaag omlaag gaat. Zeven punten per generatie. Er ging een lange stijging aan vooraf. Jaar na jaar steeg het. Dat werd het Flynn-effect genoemd, naar de Nieuw-Zeelandse moraal-filosoof James Flynn die het als eerste onderzocht. Hij gaf aan dat we niet per se slimmer werden, maar misschien gewoon beter in het oplossen van IQ-tests. Maar de stijging heeft plaatsgemaakt voor een daling, constateren de Noorse wetenschappers. Wat is er aan de hand?
Het ligt niet aan migratie. De daling doet zich volgens de Noren namelijk ook voor binnen families. “Zo merkten ze dat kinderen die na 1975 geboren waren een lager IQ hadden dan hun oudere broers of zussen”, legt Stuart Ritchie, een autoriteit op het vlak van IQ (universiteit van Edinburgh), uit aan de Belgische kwaliteitskrant De Morgen. “Dan kun je niet beweren dat het iets genetisch is of dat de impact van migratie er voor iets tussen zit.”
Maar waarom het IQ eerst steeg weten we niet echt en waarom het nu lijkt te dalen weten we ook niet. Ritchie: “Heeft het met onderwijs te maken? Met gezondheid? Andere voedingsgewoonten? Onze mediaconsumptie? Allemaal mogelijk, maar dat zal verder onderzoek dus moeten uitwijzen.”
Bron(nen): De Morgen Medical Express
Zou mijn vader toch gelijk krijgen: dat er sinds het teloorgaan van de hbs niet meer het beste uit de goede leerlingen gehaald wordt, maar dat we allemaal een beetje in de middenmoot blijven hangen?
Zou het weer om te buigen zijn? Of is het niet zo erg?
Uit Noorse cijfers blijkt dat het IQ sinds 1975 gestaag omlaag gaat. Zeven punten per generatie. Er ging een lange stijging aan vooraf. Jaar na jaar steeg het. Dat werd het Flynn-effect genoemd, naar de Nieuw-Zeelandse moraal-filosoof James Flynn die het als eerste onderzocht. Hij gaf aan dat we niet per se slimmer werden, maar misschien gewoon beter in het oplossen van IQ-tests. Maar de stijging heeft plaatsgemaakt voor een daling, constateren de Noorse wetenschappers. Wat is er aan de hand?
Het ligt niet aan migratie. De daling doet zich volgens de Noren namelijk ook voor binnen families. “Zo merkten ze dat kinderen die na 1975 geboren waren een lager IQ hadden dan hun oudere broers of zussen”, legt Stuart Ritchie, een autoriteit op het vlak van IQ (universiteit van Edinburgh), uit aan de Belgische kwaliteitskrant De Morgen. “Dan kun je niet beweren dat het iets genetisch is of dat de impact van migratie er voor iets tussen zit.”
Maar waarom het IQ eerst steeg weten we niet echt en waarom het nu lijkt te dalen weten we ook niet. Ritchie: “Heeft het met onderwijs te maken? Met gezondheid? Andere voedingsgewoonten? Onze mediaconsumptie? Allemaal mogelijk, maar dat zal verder onderzoek dus moeten uitwijzen.”
Bron(nen): De Morgen Medical Express
Zou mijn vader toch gelijk krijgen: dat er sinds het teloorgaan van de hbs niet meer het beste uit de goede leerlingen gehaald wordt, maar dat we allemaal een beetje in de middenmoot blijven hangen?
Zou het weer om te buigen zijn? Of is het niet zo erg?
vrijdag 15 juni 2018 om 19:52
Disco!
Is allemaal de schuld van the BeeGees.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
vrijdag 15 juni 2018 om 19:53
They started a joke...
vrijdag 15 juni 2018 om 20:04
Vraag de leden van toneelgroep Amsterdam om maar een voorbeeld te nemen hoe ze hun teksten instuderen binnen een relatief korte tijd.zazamaenade schreef: ↑15-06-2018 12:46Ik heb verslagen gelezen van mensen die gevangen zijn gezet en uit hun hoofd hele delen van belangrijke romans of gedichten konden reciteren, om zichzelf of elkaar bezig te houden of moed in te spreken.
Wie kan dat nog ?
Zelf kom ik niet verder dan een paar regels.
Het toneelstuk 'Angels in America' duurt 5 uur; dat betekent voor het handjevol acteurs die het hele stuk neerzetten een doorsnee boek uit je hoofd leren. Incl. de regels van de acteur M/V die uitgesproken worden vóór je zelf los mag barsten, staat zo slordig als ze je aan moeten stoten en sissen: nu ben jij Fedja, of Hans, of Roeland of ehmm.... hoe heten ze allemaal ook alweer. Even opzoeken maar?
Is alweer een paar jaar geleden dat ik het zag, maakt mij dat dom? En zou de cast hun tekst nog weten op dit moment? Nah, das een domme vraag. Denk ik.
anoniem_360241 wijzigde dit bericht op 15-06-2018 20:07
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
1.20% gewijzigd
vrijdag 15 juni 2018 om 20:14
Ik begrijp je punt. Heb zelf verre van zin om over zoiets te discussiëren. Het was slechts een opmerking mijnerzijds.zazamaenade schreef: ↑15-06-2018 18:17Beetje laat, maar toch : ik vind dat er wel een verschil is tussen 'iets zeggen', bespreken of onderzoeken aan de ene kant en het eeuwige islamisering/asielzoekers-argument.
De algemene teneur op Actueel is dat vrijwel alle tegenwoordige ellende veroorzaakt wordt door islamisering/asielzoekers/vluchtelingen.
En dan is iemand die daar maar weer eens iets van zegt bezig om een ander monddood te maken ?
vrijdag 15 juni 2018 om 20:23
Wat mag niet worden gezegd? Dat Singapore op nummer twee staat maar Maleisie, met nagenoeg dezelfde mensen-types ver ver ver daaronder?Oakes schreef: ↑15-06-2018 12:52Omgekeerd is het een vorm van monddood maken dat dit niet mag worden gezegd.
https://www.groene.nl/artikel/ras-en-iq
https://iq-research.info/nl/average-iq-by-country
Het loze geschreeuw mag best gestaft worden.
vrijdag 15 juni 2018 om 20:47
vrijdag 15 juni 2018 om 20:50
IQ testen zijn gemaakt door blanke mensen en vooral toegespitst op vaardigheden van blanke mannen. Ligt aan de iq test, niet aan de mensen die m maken.Oakes schreef: ↑15-06-2018 13:44Het had ook andersom kunnen zijn, he. Dat Europeanen (geen ras) een lager IQ zouden hebben dan Afrikanen (geen ras). Bepaalde factoren hebben er aan bijgedragen dat dit niet het geval is.
Factoren als klimaat spelen een rol, evenals cultuur (binnen de familie trouwen, dus inteelt). Het eerste is een objectief gegeven en het tweede is een gebruik. Kun je op basis daarvan spreken van discriminatie? Discriminatie betekent letterlijk 'onderscheid' en heeft objectief gezien niet de betekenis die wij er vaak aanhangen wanneer het mensen betreft. Een koe en een aap onderscheiden zich ook van elkaar. Ook dat is een objectief gegeven.
vrijdag 15 juni 2018 om 21:00
Voeding tijdens de zwangerschap is al belangrijk. Eet moeder veel vette vis en gezonde zooi kan dat zo 10 iq punten schelen.
Daarnaast is tijdens de hongerwinter (volgens mij) heel secuur bijgehouden wat voor gevolgen dat op de ontwikkeling van kinderen had, dat slechte eten. Veel.
We zijn overigens állemaal van baby af aan racistisch. http://time.com/67092/baby-racists-survival-strategy/
Daarnaast is tijdens de hongerwinter (volgens mij) heel secuur bijgehouden wat voor gevolgen dat op de ontwikkeling van kinderen had, dat slechte eten. Veel.
We zijn overigens állemaal van baby af aan racistisch. http://time.com/67092/baby-racists-survival-strategy/
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu
vrijdag 15 juni 2018 om 21:02
Mijn borsten zitten nooit in de weg bij het maken van een iq test hoor.Joostisandersgeaard2 schreef: ↑15-06-2018 20:50IQ testen zijn vooral toegespitst op vaardigheden van blanke mannen.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu
vrijdag 15 juni 2018 om 21:08
En toch zijn mannen beter in het maken van IQ-tests.Quaintrelle schreef: ↑15-06-2018 21:02Mijn borsten zitten nooit in de weg bij het maken van een iq test hoor.
vrijdag 15 juni 2018 om 21:23
Lenn12345 schreef: ↑15-06-2018 20:04Vraag de leden van toneelgroep Amsterdam om maar een voorbeeld te nemen hoe ze hun teksten instuderen binnen een relatief korte tijd.
Het toneelstuk 'Angels in America' duurt 5 uur; dat betekent voor het handjevol acteurs die het hele stuk neerzetten een doorsnee boek uit je hoofd leren. Incl. de regels van de acteur M/V die uitgesproken worden vóór je zelf los mag barsten, staat zo slordig als ze je aan moeten stoten en sissen: nu ben jij Fedja, of Hans, of Roeland of ehmm.... hoe heten ze allemaal ook alweer. Even opzoeken maar?![]()
![]()
Is alweer een paar jaar geleden dat ik het zag, maakt mij dat dom? En zou de cast hun tekst nog weten op dit moment? Nah, das een domme vraag. Denk ik.
Lenn, eerlijk gezegd snap ik je punt niet (of ouwehoer je maar gewoon wat
Vind je het overbodige onzin, teksten memoreren terwijl dat niet echt nodig is ?
Zelf vind ik het fascinerend, en het is naar mijn idee een manier om je geheugen te trainen. Niet door dom stampwerk, maar door ritme en levendigheid in een tekst te brengen, en gevoel.
Een verhaal dat erg veel indruk op mij heeft gemaakt is dat van Primo Levi, een Italiaanse Jood die vanuit het partizanenverzet in de bergen uiteindelijk in Auschwitz terecht kwam, en daar met het reciteren van 'La Divina Commedia' (van Dante Alighieri) zichzelf en zijn medegevangenen hielp om in de geest vast te houden aan de wereld waar ze vandaan kwamen.
nounou
vrijdag 15 juni 2018 om 22:04
Nee, ik meen het als reactie op wat je hier zegt:zazamaenade schreef: ↑15-06-2018 21:23Lenn, eerlijk gezegd snap ik je punt niet (of ouwehoer je maar gewoon wat)
Vind je het overbodige onzin, teksten memoreren terwijl dat niet echt nodig is ?
Zelf vind ik het fascinerend, en het is naar mijn idee een manier om je geheugen te trainen. Niet door dom stampwerk, maar door ritme en levendigheid in een tekst te brengen, en gevoel.
Een verhaal dat erg veel indruk op mij heeft gemaakt is dat van Primo Levi, een Italiaanse Jood die vanuit het partizanenverzet in de bergen uiteindelijk in Auschwitz terecht kwam, en daar met het reciteren van 'La Divina Commedia' (van Dante Alighieri) zichzelf en zijn medegevangenen hielp om in de geest vast te houden aan de wereld waar ze vandaan kwamen.
'Ik heb verslagen gelezen van mensen die gevangen zijn gezet en uit hun hoofd hele delen van belangrijke romans of gedichten konden reciteren, om zichzelf of elkaar bezig te houden of moed in te spreken.
Wie kan dat nog ?
Zelf kom ik niet verder dan een paar regels.'
Het is trucje wat je kan leren, de één is er beter in dan de ander. En er zijn mensen, ik ben er één van, die een tekst heel snel en makkelijk letterlijk opslaat en weer 'op kan lezen'.
Pas nog geprobeerd voor de lol tijdens een -door mij gewonnen- weddenschap. Ik heb ooit voor straf op school 'Jesus Christ Superstar' moeten vertalen (en opschrijven, dat is het halve werk).
Ik zei tegen vrienden dat ik die tekst nu nog letterlijk woord voor woord uit mijn hoofd ken. Dat moest even uitgetest worden
En ja hoor, na een half uur verklaarden ze de weddenschap als gewonnen omdat ik nog geeneen fout had gemaakt en niemand had zin om het hele stuk af te luisteren.
Zo kan ik ook boeken die ik vaker heb gelezen en die ik erg indrukwekkend vind uit mijn hoofd 'voorlezen'.
Dat deed ik dan ook toen ik een keer na een operatie in het ziekenhuis lag en niet mocht lopen, bewegen, lezen, niks.
Heb heel veel songteksten ontrafeld in die dagen, woord voor woord en stukken uit boeken gelezen.
Je hebt er niks aan tenzij je acteur bent maar wel meer mensen zijn behept met zo'n geheugen, dat wilde ik ermee zeggen
vrijdag 15 juni 2018 om 22:28
vrijdag 15 juni 2018 om 22:42
Boeken kan ik niet reproduceren. Maar ik ken talloze songteksten uit mijn hoofd. Ik snap ook nooit dat artiesten soms de tekst van hun eigen liedjes vergeten.Lenn12345 schreef: ↑15-06-2018 22:04Nee, ik meen het als reactie op wat je hier zegt:
'Ik heb verslagen gelezen van mensen die gevangen zijn gezet en uit hun hoofd hele delen van belangrijke romans of gedichten konden reciteren, om zichzelf of elkaar bezig te houden of moed in te spreken.
Wie kan dat nog ?
Zelf kom ik niet verder dan een paar regels.'
Het is trucje wat je kan leren, de één is er beter in dan de ander. En er zijn mensen, ik ben er één van, die een tekst heel snel en makkelijk letterlijk opslaat en weer 'op kan lezen'.
Pas nog geprobeerd voor de lol tijdens een -door mij gewonnen- weddenschap. Ik heb ooit voor straf op school 'Jesus Christ Superstar' moeten vertalen (en opschrijven, dat is het halve werk).
Ik zei tegen vrienden dat ik die tekst nu nog letterlijk woord voor woord uit mijn hoofd ken. Dat moest even uitgetest worden
En ja hoor, na een half uur verklaarden ze de weddenschap als gewonnen omdat ik nog geeneen fout had gemaakt en niemand had zin om het hele stuk af te luisteren.
Zo kan ik ook boeken die ik vaker heb gelezen en die ik erg indrukwekkend vind uit mijn hoofd 'voorlezen'.
Dat deed ik dan ook toen ik een keer na een operatie in het ziekenhuis lag en niet mocht lopen, bewegen, lezen, niks.
Heb heel veel songteksten ontrafeld in die dagen, woord voor woord en stukken uit boeken gelezen.
Je hebt er niks aan tenzij je acteur bent maar wel meer mensen zijn behept met zo'n geheugen, dat wilde ik ermee zeggen![]()
.
vrijdag 15 juni 2018 om 23:01
Ja, dat bedoel ik!
Veel mensen kunnen zonder er bij stil te staan een liedje van 20 jaar geleden foutloos meezingen, of in hun hoofd met mss soms een woordje verkeerd maar na 1x luisteren zouden ze het ook zó weer mee kunnen zingen.
Artiesten die hun eigen liedjes vergeten gebruiken dat trucje om teksten uit je hoofd te leren vaak en als het dan niet door hunzelf geschreven is én ze vinden het zelf niet zo'n tof nummer zullen ze het proberen van de playlist af te krijgen tijdens optredens (dat lukt niet met hun grootste hits, mensen willen dat nummer dan horen!!) en dan vergeet je het weer zoals je iets in je hoofd stampt voor een examen.
De meeste mensen die zich suf hebben zitten leren om te slagen voor school zullen tien jaar later zakken als een baksteen als ze het examen van hun minst favoriete vak nog een keer over moeten doen zonder voorbereiding terwijl ze er toch echt voor geslaagd zijn die eerste keer.
Wat je niet meer nodig hebt gooi je meteen uit je hoofd, waarom zou je onthouden wat de namen van de edelgassen zijn als je naar de hotelschool gaat het jaar erop.
Dat heb ik me eens laten vertellen door een zangeres die ik vertelde dat ik een oud, niet erg bekend nummer van haar zo mooi vond en ze echt niet meer wist welk nummer ik bedoelde
Ik stond versteld... en dat was niet het vergeten van Herman Brood of Elvis Presley die stijf stonden van de drank, drugs en zo populair waren dat mensen het toch wel leuk vonden. Al zongen ze lalala ipv de tekst.. grappig wel eigenlijk!
zaterdag 16 juni 2018 om 07:43
Vandaar dat ik wees op het verschil tussen Maleisië en Singapore. In beide landen wonen de Malay, maar in Singapore maken ze de test als één na beste van de wereld terwijl in Maleisië ze eerder richting Afrika gaan. Wat zegt zo'n test dan?Joostisandersgeaard2 schreef: ↑15-06-2018 22:28Yep. Gemiddeld dan.
En witte mensen er beter in dan die van een andere kleur. Ook als ze in hetzelfde land geboren en opgegroeid zijn. Dat ligt aan de test.
Hierover zul je de schreeuwers nooit horen. Die zeggen alleen maar dat ze monddood worden gemaakt als je ze er op wijst dat wat ze schreeuwen niet eens een tiende van het verhaal is. Aangemoedigd door anderen die zeggen te willen sterven voor het recht van de schreeuwers om te schreeuwen!
zaterdag 16 juni 2018 om 09:26
Volgens Van Dale is het googelen of googlen. Google is inderdaad een naam, maar googelen is een werkwoord. Als je zo nodig de taalnazi uit wilt hangen, prima, maar doe het dan wel goed.Lenn12345 schreef: ↑15-06-2018 19:47Ehmm... je had even moeten Googelen: het is Eiffeltoren![]()
![]()
Je spelling/interpunctie laat ook te wensen over, je begint een nieuwe zin met een hoofdletter om maar iets te noemen en Google = een naam dus: hoofdletter.
Als je niet wéét wanneer je moet Googelen is dat eigenlijk nog erger dan geen Engels spreken imho...
zaterdag 16 juni 2018 om 11:36
kadanz schreef: ↑16-06-2018 07:43Vandaar dat ik wees op het verschil tussen Maleisië en Singapore. In beide landen wonen de Malay, maar in Singapore maken ze de test als één na beste van de wereld terwijl in Maleisië ze eerder richting Afrika gaan. Wat zegt zo'n test dan?
Hierover zul je de schreeuwers nooit horen. Die zeggen alleen maar dat ze monddood worden gemaakt als je ze er op wijst dat wat ze schreeuwen niet eens een tiende van het verhaal is. Aangemoedigd door anderen die zeggen te willen sterven voor het recht van de schreeuwers om te schreeuwen!
Dat van Singapore en Maleisië is opmerkelijk, inderdaad. Als ik het goed heb is Singapore veel rijker, dus kinderen krijgen beter onderwijs en mensen hebben de gelegenheid zich beter te voeden.
Bovendien leren en presteren mensen, zowel kinderen als volwassenen, onder moeilijke omstandigheden vaak minder goed.
Na jaren stress zakt je IQ ook wat punten, schijnt het.
In Afrika zijn veel, soms tamelijk gruwelijke burgeroorlogen geweest.
Ik zou ook weleens willen weten wat het effect van de Tweede Wereldoorlog was op het IQ van mensen, al is daar natuurlijk niet achter te komen omdat er zoveel factoren meespeelden.
Verder eens met wat je zegt over sommige 'schreeuwers'.
nounou
zaterdag 16 juni 2018 om 11:52
Wat betreft die knik naar beneden sinds 1975 : zou dat een gevolg kunnen zijn van de verandering in het gebruik van alcohol ?
Geen idee hoe dat in Noorwegen was en is, maar ik weet wel dat in mijn jeugd (jaren 60 en 70, hogere arbeidersklasse) het niet gebruikelijk was om regelmatig te drinken. Dat was iets voor feestjes, of hooguit een glas in het weekeinde.
Alcoholconsumptie, ook wanneer het niet om bovenmatige hoeveelheden gaat, schijnt je IQ geen goed te doen.
Als ik het wel heb was het 20 of 30 jaar geleden ook helemaal niet zo vreemd wanneer een zwangere vrouw af en toe eens een glas wijn of bier dronk.
Laat staan wat het effect is van alcohol op het brein van jonge mensen :
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... en-snoeit/
Geen idee hoe dat in Noorwegen was en is, maar ik weet wel dat in mijn jeugd (jaren 60 en 70, hogere arbeidersklasse) het niet gebruikelijk was om regelmatig te drinken. Dat was iets voor feestjes, of hooguit een glas in het weekeinde.
Alcoholconsumptie, ook wanneer het niet om bovenmatige hoeveelheden gaat, schijnt je IQ geen goed te doen.
Als ik het wel heb was het 20 of 30 jaar geleden ook helemaal niet zo vreemd wanneer een zwangere vrouw af en toe eens een glas wijn of bier dronk.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 16-06-2018 11:53
0.65% gewijzigd
nounou
zaterdag 16 juni 2018 om 11:52
songteksten zit rijm en ritme in, dat onthoud makkelijker dan een stuk tekst.
Volgens mij kom ik ook nog een heel eind met het versje van Daantje die niet naar school wou gaan, een versje uit een boek wat ik zo'n 60 jaar geleden voor het eerst hoorde, en wat een paar jaar later bij het oud papier kwam omdat het stuk was, en wij er te oud voor werden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zaterdag 16 juni 2018 om 12:52
Misschien wel.zazamaenade schreef: ↑16-06-2018 11:52Wat betreft die knik naar beneden sinds 1975 : zou dat een gevolg kunnen zijn van de verandering in het gebruik van alcohol ?
En wat te denken van 'al die hippies' in de jaren '60 die gingen blowen, en die wellicht in de jaren '70 kinderen kregen.
zaterdag 16 juni 2018 om 18:10
Maar we kunnen dan wel dommer worden, Viva zorgt voor hoogwaardige leesstof hiernaast: handsfree vagina, volwassen worden per sterrenbeeld, daar moet ons iq toch wel van stijgen (ik ben trouwens van voor '75, scheelt toch een paar punten, voor ik echt aftakel)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 17 juni 2018 om 12:26
Als we tegelijkertijd gelukkiger worden dan neem ik de domheid voor lief. Zeggen ze toch, geluk is met de dommen? Dat spreekwoord stamt uit vervlogen tijden waarin de mensen wellicht slimmer waren.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell