Autisme wie ook? Deel 3

29-11-2017 22:29 3027 berichten
Deel 2
psyche/autisme-wie-ook-deel-2/list_mess ... 1#23774901

Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 3. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
15-06-2018 22:29
Ik zeg ook meestal wat ik denk... Ik snap vaak dat sociale gedoe niet. Dan zeggen ze dit, maar bedoelen dat...
Ik snap dat sociale gedoe meestal prima, ik vind het alleen vaak irritant en vooral onhandig.
Dus zeg ik meestal ook wat ik denk, maar probeer ik dat wel zo te doen dat het bij de ander daadwerkelijk aankomt. Dat die niet alleen maar denkt: ow, daar heb je Solomio weer, die negeren we, dat stokpaardje kennen we nu wel.
Maar het kan natuurlijk ook dat het je helemaal niet interesseert wat een ander ervan vindt, dat je alleen geïnteresseerd bent in het uiten van je eigen mening en niet in bijv een uitwisseling van ideeën.
Ja, dan kun je de dingen zo bot en onbehouwen formuleren als je wilt.
En ben je wat mij betreft vooral a- of anti-sociaal bezig, wat weinig met autisme te maken heeft, maar wat wel bijdraagt aan het stigma van autisme.
En daar heb ik last van.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio, sommige mensen met autisme kunnen dat helaas niet. Een gedeelte van mensen met autisme kan dat ook niet aanleren. Die voelen niet dat iets bot of te direct is. Of die voelen niet aan dat ze te lang aan het woord zijn en iedereen eigenlijk niet meer wil luisteren.

Er zijn echt verschillende uitingsvormen van autisme. En het verschilt ook erg tussen mannen en vrouwen.

Ik denk dat het mooi is als we elkaar allemaal in onze waarde laten. En niet tegen elkaar zijn. Maar op een fijne manier onze ervaringen delen.

We hoeven het niet eens met elkaar te zijn. Of elkaar te overtuigen.

Iedereen mag zijn zoals hij/zij is en zeggen hoe hij dingen ervaart, vind ik.

Vanuit de ik vorm schrijven is dan meestal wel fijn. Ik ervaar dit zo, ik ervaar dat zo. Wat bijzonder dat jij dat zo ervaart, ik ervaar dat zo. Enz enz. :couple:
Maar net als mensen met dyslexie, kunnen sommige mensen met autisme echt niet de sociale dingen aanleren.
Gele_Suikerspin schreef:
16-06-2018 13:35
Maar net als mensen met dyslexie, kunnen sommige mensen met autisme echt niet de sociale dingen aanleren.
Daar denk ik dus echt anders over.
Hangt wel ook van het iq af en van de wens om het te leren.

David Dunning
Verschil van mening mag. Maar dan kun je dus ook genezen van autisme volgens jou?
Ik denk dat jij wellicht een milde vorm van autisme hebt. Op mijnwerk zie ik ook mensen met autisme die alleen maar bezig zijnmet hun eigen ding, helemaal in hun eigen wereld. Die zijn gewoon zo.
Met mijn sociale toneelspeelskills is niet zoveel mis, behalve dan dat ik mijzelf daarmee verloochen. Juist nu ik de oorzaak weet, wil ik meer mezelf zijn.
Zouden ook niet autisten vaker moeten doen. Bot is beter!

Had 't laatst met m'n psych over een voorbeeld wat je vaak in films/series voorbij ziet komen. Je ziet personen binnenshuis terwijl ze ongewenst bezoek zien aankomen. Tegen elkaar zeggen ze gatverdamme daar zit ik nu echt niet op te wachten, maar ze doen toch open en dan begroepen ze de ongewenste buur/tante/schoondinges heel erg hartelijk. Mede daarom zal ik nooit ergens onafgesproken voor de deur staan, ik zou niet zo nep-enthousiast ontvangen willen worden terwijl ze ondertussen helemaal niet op mijn gezelschap zitten te wachten.
Gele_Suikerspin schreef:
16-06-2018 13:44
Ik denk dat jij wellicht een milde vorm van autisme hebt. Op mijnwerk zie ik ook mensen met autisme die alleen maar bezig zijnmet hun eigen ding, helemaal in hun eigen wereld. Die zijn gewoon zo.
Wat ik schrijf: het hangt ook wel van iq af, zelfinzicht, motivatie.
Ik heb niks tegen bot, eerlijk, duidelijk voor je mening uitkomen, wel tegen kwetsende bewoordingen, keer op keer, ook na tig keer daarop gewezen te zijn.
En ik kan daarin ook nog onderscheid maken tussen onmacht en onwil.
Ja, sommige autisten kunnen niet anders, maar ik zie hier toch ook autisten die het niet willen, en dat vind ik dan weer niks met autisme te maken hebben.

David Dunning
Gele_Suikerspin schreef:
16-06-2018 13:42
Verschil van mening mag. Maar dan kun je dus ook genezen van autisme volgens jou?
Als je kijkt naar de manier waarop momenteel de diagnose gesteld wordt zou dat idd mogelijk zijn.
Al is het alleen maar omdat er voor een diagnose sprake moet zijn van (enige) lijdensdruk.
Als je dus je leven beter inricht naar je 'beperkingen' kan de lijdensdruk afnemen, mss wel zodanig dat er helemaal geen lijdensdruk meer is. Dan zou je dus ineens geen 'recht' meer hebben op een diagnose.
Dan heet dat dus 'genezen', maar wat die term dan weer waard is..................

Ik denk wel zeker dat de mate van last die je hebt kan verschillen per situatie en per levensperiode, afhankelijk van hoeveel beroep er gedaan wordt op nou juist die vaardigheden waar je minder goed in bent.

David Dunning
Oké, ik geloof daar niet in. Als iemand 'geneest' van autisme denk ik dat er sprake is van een misdiagnose.

Van add, autisme, dyslexie kun je niet genezen. Het uwv ziet dat ook zo.

Het is allemaal een aandoening in de hersenen, die kunnen niet genezen.

Ik vind het behoorlijk kwetsend dat je zegt dat het te genezen valt. Zoiets kan alleen een dokter stellen. Autisme zit je je hele leven aan vast. En kun je niet afleren. Als je dat wel kan, heb je volgens mij geen autisme.

Maar goed, ik heb geen zin in de discussie.

Ik vind dit forum fijn voor steun, herkenning en gezelligheid.

Sommigen en ik denk ook jij, zien het forum als een discussie platform. Dat is prima. Maar vind ik niks aan.

Dus, ik ga weer naar mijn gezellige topics toe. Vind dit topic te zwaar.
Wellicht is het een onvermogen van jou dat je anderen niet begrijpt in hun andere mening en duidelijke manier van communiceren, dat moeten zij maar afleren volgens jou :P

En het feit dat jij vind dat autisme te genezen valt....

Misschien is dat een stukje inlevensvermogen wat jij mist?
Ik zie dit topic als een mengeling van herkenning, steun en discussie. Alles in één dus. Nu is er een discussie bezig, straks zal het weer gezelligheid zijn. Laat je niet wegjagen door een stukje discussie.

Wat betreft het kunnen genezen van autisme, dat geloof ik niet. Wel dat sommigen in staat zijn om er op een dusdanige manier mee om te gaan dat het voor hunzelf en de omgeving geen last oplevert.
Maar ik merk bij mijzelf bijvoorbeeld dat ik vast kan lopen op details en het geheel niet meer overzie. Wellicht is er een manier om minder snel vast te lopen, maar ik zie het niet gebeuren dat ik die details helemaal los kan laten en wel ineens het grotere geheel zie.
De prikkelverwerking is anders en die kun je niet resetten zodat die hetzelfde wordt zoals bij neuro-typische mensen. En dus kun je m.i. niet genezen van autisme.

De lijdensdruk is maar een onderdeel van de diagnose, als die vermindert, blijft de diagnose hetzelfde.
Een ADHDer die rustig wordt van ritalin heeft ook nog steeds ADHD ook al vermindert de lijdensdruk.
Gele_Suikerspin schreef:
16-06-2018 18:34
Oké, ik geloof daar niet in. Als iemand 'geneest' van autisme denk ik dat er sprake is van een misdiagnose.

Van add, autisme, dyslexie kun je niet genezen. Het uwv ziet dat ook zo.

Het is allemaal een aandoening in de hersenen, die kunnen niet genezen.
Dat zeg ik dus helemaal niet.
Maar los daarvan: ze weten helemaal niet hoe die aandoeningen eruitzien, waar ze door veroorzaakt worden en of ze idd in de hersenen zitten.
Want waarom zou autisme aangeboren zijn en bijv borderline aangeleerd? Niemand weet hoe dat zit.
Ik vind het behoorlijk kwetsend dat je zegt dat het te genezen valt. Zoiets kan alleen een dokter stellen. Autisme zit je je hele leven aan vast. En kun je niet afleren. Als je dat wel kan, heb je volgens mij geen autisme.

Maar goed, ik heb geen zin in de discussie.
Dus nu moet ik er maar niet meer op reageren?
Als je goed leest zeg ik dat met de huidige manier van diagnosticeren het voor zou kunnen komen dat bij iemand bepaalde omstandigheden zo zouden kunnen veranderen dat diegene geen 'recht' meer heeft op een diagnose. Die zou je dan 'genezen' kunnen noemen. Ik zette genezen zelfs tussen aanhalingstekens, om aan te geven dat ik dat niet zo zie.
Hoe kom je er dan bij dat ik zou beweren dat autisme te genezen is?
Ik vind dit forum fijn voor steun, herkenning en gezelligheid.

Sommigen en ik denk ook jij, zien het forum als een discussie platform. Dat is prima. Maar vind ik niks aan.

Dus, ik ga weer naar mijn gezellige topics toe. Vind dit topic te zwaar.

David Dunning
Gele_Suikerspin schreef:
16-06-2018 18:37
Wellicht is het een onvermogen van jou dat je anderen niet begrijpt in hun andere mening en duidelijke manier van communiceren, dat moeten zij maar afleren volgens jou :P
Je leest echt dingen die ik niet zeg. Niemand hoeft iets af te leren, maar bepaald gedrag vind ik erg onaangenaam en daar zeg ik wat van. Zeker als dan onaangename gedrag vergoelijkt wordt vanuit het autisme.
En het feit dat jij vind dat autisme te genezen valt....
Nogmaals: dat vind ik dus helemaal niet.
Misschien is dat een stukje inlevensvermogen wat jij mist?
Misschien een stukje begrijpend lezen dat jij mist.

David Dunning
multomap schreef:
16-06-2018 18:47
Ik zie dit topic als een mengeling van herkenning, steun en discussie. Alles in één dus. Nu is er een discussie bezig, straks zal het weer gezelligheid zijn. Laat je niet wegjagen door een stukje discussie.

Wat betreft het kunnen genezen van autisme, dat geloof ik niet. Wel dat sommigen in staat zijn om er op een dusdanige manier mee om te gaan dat het voor hunzelf en de omgeving geen last oplevert.
Maar ik merk bij mijzelf bijvoorbeeld dat ik vast kan lopen op details en het geheel niet meer overzie. Wellicht is er een manier om minder snel vast te lopen, maar ik zie het niet gebeuren dat ik die details helemaal los kan laten en wel ineens het grotere geheel zie.
De prikkelverwerking is anders en die kun je niet resetten zodat die hetzelfde wordt zoals bij neuro-typische mensen. En dus kun je m.i. niet genezen van autisme.

De lijdensdruk is maar een onderdeel van de diagnose, als die vermindert, blijft de diagnose hetzelfde.
Een ADHDer die rustig wordt van ritalin heeft ook nog steeds ADHD ook al vermindert de lijdensdruk.
Maar in de huidige manier van diagnosticeren maakt dat dus wel uit.
Dat is wat ik schreef.

En dit is dus waar ik me enorm aan erger: ik leg uit waarom je met de huidige manier van diagnosticeren in theorie dus zou kunnen genezen van autisme.
Niet omdat er daadwerkelijk iets wezenlijks veranderd is bij jou (jou in het algemeen), maar omdat je van bepaalde zaken soms meer en soms minder last hebt.

Ik denk dus helemaal niet dat je kunt genezen van autisme.

Maar...... iemand leest niet goed en beweert dat ik zeg dat je kunt genezen van autisme.

En nu reageert iemand anders daar ook weer op en voor je het weet denkt iedereen dat ik dat daadwerkelijk gezegd heb.

David Dunning
Ik zeg dan weer nergens dat jij iets wel of niet beweert, ik geef puur mijn eigen mening en die staat los van jouw post.

Ja, in jouw post staat wel iets over lijdensdruk en dat maakt inderdaad deel uit van de diagnose maar volgens mij dus niet zo zwart/wit dat als er geen lijdensdruk is er dus ook geen diagnose autisme gegeven zal worden.
multomap schreef:
16-06-2018 19:01
Ik zeg dan weer nergens dat jij iets wel of niet beweert, ik geef puur mijn eigen mening en die staat los van jouw post.

Ja, in jouw post staat wel iets over lijdensdruk en dat maakt inderdaad deel uit van de diagnose maar volgens mij dus niet zo zwart/wit dat als er geen lijdensdruk is er dus ook geen diagnose autisme gegeven zal worden.
https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... -dsm-5.htm
Zie bij punt 2: zonder lijdensdruk geen diagnose.

David Dunning
Dat is de theorie maar ik denk dat men in de praktijk minder streng is.

Toevoeging: dat denk ik omdat lijdensdruk nogal subjectief is.
multomap schreef:
16-06-2018 19:44
Dat is de theorie maar ik denk dat men in de praktijk minder streng is.

Toevoeging: dat denk ik omdat lijdensdruk nogal subjectief is.
Over het algemeen zullen mensen ook pas voor onderzoek gaan omdat ze problemen hebben, dus juist vanwege die lijdensdruk.

Vriendin van mij werkt als GZ-psycholoog en vertelde dat ze soms idd geen diagnose kan stellen, omdat iemand geen lijdensdruk ervaart.
Dat is dan iemand die bijv 'gestuurd' is door ouders of partner, maar zelf nergens last van heeft.

David Dunning
Hoe zit dat dan bij jonge kinderen?
Dan zijn het vaak ouders of bijv school die merken dat er iets niet klopt zonder dat het kind echt ergens last van heeft.
multomap schreef:
16-06-2018 19:56
Hoe zit dat dan bij jonge kinderen?
Dan zijn het vaak ouders of bijv school die merken dat er iets niet klopt zonder dat het kind echt ergens last van heeft.
Geen idee, maar ook dan zal er een inschatting gemaakt worden van de ernst.

David Dunning
Daarom denk ik dus toch nog steeds dat lijdensdruk niet allesbepalend is voor een diagnose. Op papier wel, de praktijk zal soms anders zijn.
Ook Filemon Wesselink heeft zich volgens mij vooral laten testen dankzij zijn vriendin en uit nieuwsgierigheid.

En nog steeds, wat is lijdensdruk? Blijft een subjectief begrip.
multomap schreef:
16-06-2018 20:08
Daarom denk ik dus toch nog steeds dat lijdensdruk niet allesbepalend is voor een diagnose. Op papier wel, de praktijk zal soms anders zijn.
Ook Filemon Wesselink heeft zich volgens mij vooral laten testen dankzij zijn vriendin en uit nieuwsgierigheid.

Maar hij heeft ook een officiële diagnose ondanks dat hij een baan, een partner en kinderen heeft.
Dat linkje van Solo zegt dat iemand die dat allemaal heeft nooit een score van 3 kan halen en dus niet genoeg punten heeft voor een diagnose.
multomap schreef:
16-06-2018 20:08

Dat ik die lijdensdruk noemde was als voorbeeld van hoe een diagnose beïnvloed zou kunnen worden door externe factoren.

David Dunning
redbulletje schreef:
16-06-2018 20:17
Maar hij heeft ook een officiële diagnose ondanks dat hij een baan, een partner en kinderen heeft.
Dat linkje van Solo zegt dat iemand die dat allemaal heeft nooit een score van 3 kan halen en dus niet genoeg punten heeft voor een diagnose.
Dat heb ik allemaal ook, maar dat betekent niet dat er dan 'dus' geen sprake is van lijdensdruk. Want jemig, wat kost het mij veel moeite om dit plaatje in stand te houden.
Mag er van de buitenkant wel uit zien alsof ik alles op orde heb en nergens last van heb (of niet moet klagen), maar van binnen is het een grote chaos...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven