Contact met dochter

22-06-2018 08:54 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aan de mensen die het begrepen. ..bedankt :rose:
anoniem_363864 wijzigde dit bericht op 16-07-2018 15:45
Reden: Prive
93.66% gewijzigd
MargjeM schreef:
22-06-2018 10:19
Maar ook als je je eigen beeld projecteert (als het gezellig met je moeder is, dan wil je haar toch wel vaker zien dan eens per maand?) is het niet fair om je kind af te rekenen op het niet voldoen aan de standaard die jij in je hoofd hebt imo.
Als moeder het gezellig vindt, hoeft kind het niet per se ook precies even gezellig te vinden. Sommige mensen hebben ook niet zo'n sensor voor wat een ander beleeft, dus die projecteren dan inderdaad al gauw.
sugarmiss schreef:
22-06-2018 10:07
Je dochter woont slechts 7 km bij je vandaan. Dan is ze dus helemaal niet voor haar studie op kamers gegaan. Dat had immers prima van uit het ouderlijke huis gekunt.

Het is waarschijnlijker dat het door je nieuwe partner komt. Als jij geen rekening hebt gehouden met je kind in het verleden dan krijg je daar nu dus de tekening van gepresenteert en nu houdt ze dus minder rekening met jou.
Inderdaad,als moeder haar leven niet liet bepalen door haar kinderen doet dochter dat ook niet haar goed recht om ook haar eigen gang te gaan.
Habbekratz schreef:
22-06-2018 10:27
Inderdaad,als moeder haar leven niet liet bepalen door haar kinderen doet dochter dat ook niet haar goed recht om ook haar eigen gang te gaan.
en gelukkig mag iedereen voor zichzelf beslissen hoeveel contact ze met hun ouders willen..zonder verantwoording af te moeten leggen aan wie dan ook. Ja toch ?
MargjeM schreef:
22-06-2018 10:36
en gelukkig mag iedereen voor zichzelf beslissen hoeveel contact ze met hun ouders willen..zonder verantwoording af te moeten leggen aan wie dan ook. Ja toch ?
Inderdaad!
Habbekratz schreef:
22-06-2018 10:38
Inderdaad!
:proud:
had ff wat gecopy/paste uit TO haar eigen berichten en heeel ietsje aangepast ;)
Dit lijkt me allemaal heel normaal. Hoewel ik hier lastig over kan oordelen gezien mijn relatie met mijn moeder erg rottig is (altijd geweest).
Je kunt ook af en toe een leuk kaartje sturen?

Ze is volwassen, ze redt zich.
En je bent een moeder en geen vriendin. Hoe lief je ook bent als moeder, in deze fase is dit echt helemaal normaal.

Wat ik me van die leeftijd herinnerde (ik studeerde) dat ik nauwelijks tijd had om te eten soms, laat staan familie bezoekjes. Mijn eerste baan was ook zo druk. Ik zou denk ik gek zijn geworden als mijn moeder dan steeds had lopen vissen om eens langs te komen.

Wat een rotopmerking trouwens over dat oma dan als er kinderen zijn ineens weer in beeld komt om op te passen.... (wie maakte die?)
Zou het niet zo zijn dat veel dochters hun kinderen een leuke oma-opa kleinkind band gunnen?
Maar goed er zijn wel veel opa's en oma's die oppassen. Maar inmiddels in mijn omgeving ook veel dochters (minder zonen) die voor hun (schoon) ouders zorgen.
Muurbloempje75 schreef:
22-06-2018 09:29
Ze woont net op Google maps gekeken 7 km..ongeveer 15 minuten van mij vandaan. Werkt 5 km van mij vandaan van 10 tot 5...elke dag.
Als ik haar eens in de 3 weken zie is dat vaak. Soms nog langer zelfs.
Lunchen zit er helaas niet in..omdat ze meestal alleen werkt en dan niet weg mag.
Ik wil haar niet te veel pushen..omdat dat mss averechts werkt.
Vind dat lastig.

Jeetje ik voel me al beklemd als ik dit alleen maar lees. Als je je dochter niet wil pushen, doe dat dan ook niet. Het passief agressieve druipt echt uit je antwoorden. Dat ze 5 km van jou werkt, zegt toch niet dat ze vaker moet langskomen? Of met je moet lunchen? Ze is aan het werk, dat is geen sociale activiteit.
Ga een eigen leven opbouwen, 1x per 3 weken is echt niet zo weinig voor een 21jarige en zij is niet verantwoordelijk voor jouw geluk. Of je gaat op deze voet verder, dan durf ik je te voorspellen dat ze uiteindelijk steeds minder komt.
Gelukspopje schreef:
22-06-2018 10:41
Wat een rotopmerking trouwens over dat oma dan als er kinderen zijn ineens weer in beeld komt om op te passen.... (wie maakte die?)
Zou het niet zo zijn dat veel dochters hun kinderen een leuke oma-opa kleinkind band gunnen?
Redbulletje natuurlijk.
Eigenlijk is het gedrag van je dochter heel normaal, misschien komt ze voor haar levensfase zelfs wel iets teveel naar je toe.

Je hebt vooral invloed over jouw eigen verwachtingspatroon. Verwacht van je dochter dat ze haar leven inricht los van jou en accepteer dat ze niet heel vaak zal komen. En prijs je gelukkig dat ze toch nog elke 3 weken komt.

Als je dochter straks tegen dingen van het leven aanloopt, zal ze misschien naar je toekomen voor advies. Dat past bij deze levensfase.

Het is voor jullie relatie het beste als je minder druk op haar legt om langs te komen (dat doe je, omdat je zelf aangeeft "dat ze dan beter beloofd"). Hebben jullie typische moeder-dochter dingen die jullie beide leuk vinden, zoals winkelen?
redbulletje schreef:
22-06-2018 09:40
Leuk zeg, kinderen. Heb je er 18 jaar krom voor gelegen, krijg je stank voor dank.
En dan nog mensen hier die toegeven zelf ook nauwelijks naar hun ouders omgekeken te hebben totdat ze zelf een kind namen en oppas nodig hadden. Daar zou ik dan voor bedanken TO.
Dat meisje gaat nog fors spijt krijgen mocht één van haar ouders komen te overlijden voor ze is bijgedraaid en haar ouders weer graag wil zien.
Ik heb mijn ouders in mijn twintiger jaren inderdaad ook maar eens per 1, 2 maanden gezien. Daarna is dat meer geworden, omdat zij zorg nodig hebben, niet omdat ze voor mijn kinderen moeten zorgen.
Ik zou als ouder eerder het gevoel hebben dat ik had gefaald als ik een kind als jij had gekregen. Loskomen van je ouders is een totaal natuurlijk proces dat jij kennelijk hebt overgeslagen.
spuit_111 schreef:
Jeetje ik voel me al beklemd als ik dit alleen maar lees. Als je je dochter niet wil pushen, doe dat dan ook niet. Het passief agressieve druipt echt uit je antwoorden. Dat ze 5 km van jou werkt, zegt toch niet dat ze vaker moet langskomen? Of met je moet lunchen? Ze is aan het werk, dat is geen sociale activiteit.
Ga een eigen leven opbouwen, 1x per 3 weken is echt niet zo weinig voor een 21jarige en zij is niet verantwoordelijk voor jouw geluk. Of je gaat op deze voet verder, dan durf ik je te voorspellen dat ze uiteindelijk steeds minder komt.
Ja dit!
MargjeM schreef:
22-06-2018 10:48
Redbulletje natuurlijk.
Och ja.
Lijkt me heel rot om zo in het leven te staan...
Niets kon mij meer op de kast jagen dan mijn moeder die steeds maar weer aangaf dat ik haar zo weinig zag. Dan kwam ik weer eens een keer, en dan was het eerste wat ze zei bij binnenkomst, "ik heb je al zo lang niet gezien". Gek werd ik ervan. Ik vond het overigens altijd bizar dat mijn moeder daar weleens over zeurde. Zelf ging ze ook bepaald niet wekelijks bij haar moeder op de koffie.

Ik ging gewoon veel uit, ik studeerde en werkte en voor de rest wilde ik lekker lang uitslapen (al dan niet met een nieuwe liefde waarvan het thuisfront niet op de hoogte was. Of met een gruwelijke kater.). Dat is nou eenmaal de studententijd.
LizBakker schreef:
22-06-2018 11:26
Niets kon mij meer op de kast jagen dan mijn moeder die steeds maar weer aangaf dat ik haar zo weinig zag. Dan kwam ik weer eens een keer, en dan was het eerste wat ze zei bij binnenkomst, "ik heb je al zo lang niet gezien". Gek werd ik ervan.

Ik ging gewoon veel uit, ik studeerde en werkte en voor de rest wilde ik lekker lang uitslapen (al dan niet met een nieuwe liefde waarvan het thuisfront niet op de hoogte was). Dat is nou eenmaal de studententijd.
Ja inderdaad. Dit gedrag toonde mijn moeder ook toen ik mijn schoonmoeder doodziek was. Dit is nu 2 jaar geleden. Inmiddels is ze al 1,5 dood.
Ik kwam daar ineens wat vaker (logisch lijkt me) en dat vond mijn moeder niet eerlijk naar haar toe, want ja voor haar had ik wat minder tijd.
Dat was echt de druppel voor mij.
Ik heb het contact verbroken (maar dat is natuurlijk een veel langer verhaal).

Dus lieve to, laat je dochter lekker haar leven leiden, en ze zoekt je hopelijk vanzelf weer vaker op als haar leven in een andere fase komt. Maar door haar te claimen (of je dit nu doet of net in haar bijzijn) werk je haar alleen maar verder van je af.
elke week appen en eens per 3 weken is toch genoeg? Ik deed precies hetzelfde toen ik uit huis ging. En dan zonder dat appen, want dat bestond toen nog niet.
Gelukspopje schreef:

Maar goed er zijn wel veel opa's en oma's die oppassen. Maar inmiddels in mijn omgeving ook veel dochters (minder zonen) die voor hun (schoon) ouders zorgen.
IK!, maar er stond dan ook een smiley achter
Ik vind het echt beklemmend klinken. Wees blij dat ze haar eigen weg zoekt en geef haar die vrijheid. Stel af en toe voor om af te spreken, maar laat het niet als een verplichting voelen.
Door dat passief-agressieve ontmoedig je haar juist om af te spreken.
Gelukspopje schreef:
22-06-2018 11:36
Ja inderdaad. Dit gedrag toonde mijn moeder ook toen ik mijn schoonmoeder doodziek was. Dit is nu 2 jaar geleden. Inmiddels is ze al 1,5 dood.
Ik kwam daar ineens wat vaker (logisch lijkt me) en dat vond mijn moeder niet eerlijk naar haar toe, want ja voor haar had ik wat minder tijd.
Dat was echt de druppel voor mij.
Ik heb het contact verbroken (maar dat is natuurlijk een veel langer verhaal).

Dus lieve to, laat je dochter lekker haar leven leiden, en ze zoekt je hopelijk vanzelf weer vaker op als haar leven in een andere fase komt. Maar door haar te claimen (of je dit nu doet of net in haar bijzijn) werk je haar alleen maar verder van je af.
Mijn moeder is nu ik volwassen ben overigens volledig bijgedraaid hoor. Inmiddels is ze er wel aan gewend en ze is ook blij voor mij. Ik loop daar de deur niet plat (woon op 30 minuten afstand), en ik ben ook niet iemand die wekelijks belt. Maar als ze me nodig hebben ben ik er en ik kom ook tussendoor heus wel langs. Ik vind mijn ouders lieve mensen hoor, maar het is toch anders dan een feestje met vrienden.

Ik heb een meer dan fulltime baan waarvoor ik veel reis, ik ga graag uit en ik moet ook nog sporten, huishouden en al die dingen meer. Het weekend vliegt voorbij (moet vaak ook een beetje werken) en ik wil ook even rustig me-time. Ik probeer nu zo nu en dan te komen eten op een dinsdagavond ofzo, dat is makkelijker dan het weekend.

Overigens, toen mijn vader ernstig ziek was, was ik er meerdere malen per week om met van alles en nog wat te helpen. Dat zou ik zo weer doen als er iets voorvalt.
lilalinda schreef:
22-06-2018 09:53
ik ken weinig volwassenen die wekelijks bij pa&ma zitten hoor, jij wel??
Ik eet 1x per week bij mijn moeder en mn oma is er dan ook. Vind ik gezellig,want wij hebben met z'n drieën een goede band. Meestak ben ik er dan een uurtje of 3 en dan ga ik weer naar huis. Niet heel lang, maar wel dat we elkaar even gezien hebben. Mijn vriend gaat op die avond naar zijn moeder.
Muurbloempje, een keer in de drie weken is toch hartstikke prima? Zo lang jij haar maar het gevoel geeft dat ze altijd welkom is en ze je te allen tijde kan bellen, is het toch goed?
Ik had best een ma willen hebben die wat belangstellender was... Ik woon ook op zo'n 7 km van mijn ouders, maar die zie ik soms maanden niet. Zij werken niet meer, ik wel. Zij zijn degenen die het altijd druk hebben :proud:
Toen ik 21 was, woonde ik al een paar jaar niet meer thuis, en mijn ouders vonden het geen drama om me te zien vertrekken, integendeel, de vlag ging daar uit...ze vonden het heerlijk!
Ik zit in een omgekeerde situatie: mijn kinderen zijn 22 en 24, studeren dichtbij, kamerhuur is hoog en vanwege de afstand niet nodig. Ik ben voorlopig nog niet uitgemoederd. Tis wel handig, zo'n ma die lekker kookt en de was doet. Het zijn verder zelfstandige mannen hoor, ze werken hard en studeren, zitten me meestentijds niet in de weg. Al wil ik de hut zo langzamerhand ook wel eens voor mezelf en eega.
Geniet gewoon van de tijd die je wel hebt met je dochter en leg geen druk. Je hebt het beste van twee werelden: je ziet haar regelmatig, maar je hoeft haar was en strijk niet meer te doen, geen rekening te houden met haar werktijden en je hebt je huis voor jezelf! Daar zou ik er eentje op drinken! :cheers:
Moeder kan hier op weinig begrip rekenen. Het is de IK-generatie vooral bij kinderen. Vrienden, werk en allerhande hobby's zijn belangrijk. Moeder loopt maar in de weg. Tjonge, dochter woont en werkt op respectievelijk 7 en 5 km afstand en ze kan niet eens een keer 20 minuten extra tijd maken voor een kop koffie bij moeder om bij te praten. Win de loterij. Dan komt ze wel.
Essentio schreef:
22-06-2018 11:56
Moeder kan hier op weinig begrip rekenen. Het is de IK-generatie vooral bij kinderen. Vrienden, werk en allerhande hobby's zijn belangrijk. Moeder loopt maar in de weg. Tjonge, dochter woont en werkt op respectievelijk 7 en 5 km afstand en ze kan niet eens een keer 20 minuten extra tijd maken voor een kop koffie bij moeder om bij te praten. Win de loterij. Dan komt ze wel.
En dan is TO zeker van de ikbbenmoederenikhebvoorderestgeenlevenzonderkinderen-generatie?
Sommige moeders moeten eens leren dat het leven juist niet alleen om hen draait. Deze zijn teveel ‘moeke’ geworden.
Essentio schreef:
Ik vind dat persoonlijk een vooruitgang ten opzichte van de tijd van mijn ouders waarbij met name de dochters aan huis gekluisterd waren en hooguit een opleiding in de verzorging of het onderwijs konden doen.

De maatschappij is een IK-maatschappij, laat dochter zich daar alsjeblieft goed op voorbereiden zodat ze is klaargestoomd voor de toekomst. Of heeft moeder misschien het netwerk om haar aan een goede baan te helpen?
Essentio schreef:
Als ze dochter om de 3 weken ziet is dat toch prima?
Dochter heeft alleen het weekend vrij om vanalles te doen. Moet ze dan NOG vaker dan om de 3 weken haar moeder bijpraten? waarover? Als ze ook al wekelijks appen?

En 20 minuten gaat niet genoeg gevonden worden, dat weet ik nu al ;-)

Maar waarom is het een probleem dat vrienden, werk en hobby's belangrijk zijn? Het lijkt me heel ongezond als je die NIET hebt.
Essentio schreef:
ik heb een dochter van 18, nog even en ze gaat het huis uit. Ik hoop echt, dat ze dan een zelfstandig leven opbouwt. Met veel vrienden en leuke dingen.
En dat ze (omdat ze dat wil, niet omdat ik dat verwacht) nog geregeld even aanwaait. Maar er zullen tijden zijn dat we de 1x per 3 weken niet gaan halen hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven