Napraattopic deel 99
donderdag 24 mei 2018 om 09:06
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
vrijdag 22 juni 2018 om 00:30
Succes! Ik mocht gisteren. Het was weer genieten.Vlinder1963 schreef: ↑22-06-2018 00:22Morgenochtend om 8.30lig ik bij de tandarts in de stoel gelukkig spreken hij en zijn medewerkster nederlands.
Ook ik heb angst voor de tanarts gehad mede dankzij deze man durf ik weer te gaan![]()
Life is short. Eat dessert first.
vrijdag 22 juni 2018 om 07:32
VieCuri Venlo en Venray idem! Dialect, of Duits.. en ik herhaal de ‘pardon, wat zegt u?’ ook net zolang tot ze Nederlands spreken ook al versta ik Venlo’s prima. Principekwestie!Vlinder1963 schreef: ↑21-06-2018 23:51Hier in heerlen spreken ze niet echt in dialect in Maastricht daar in tegen wel, nooit hinder van gehad tot ik in januari in Maastricht een week in het ziekenhuis lag en er gewoon door het verplegend personeel in dialect gesproken werd ,waar ik vaak de ballen van verstond en ik de vraag gewoon herhaalde tot ze in het abn antwoord gaven.
Ik vind persoonlijk dat je het niet kan maken om in iets als een ziekenhuis dialect te spreken als personeel zijnde.
Dat van het zkh in Maastricht heb ik ook al vaker gehoord. En ik ben het helemaal eens met jouw laatste zin!
vrijdag 22 juni 2018 om 07:50
vrijdag 22 juni 2018 om 09:09
Hier in de buurt zijn Duitssprekende tandartsen bijna de norm. Heeft iets heel bizarsfeow schreef: ↑22-06-2018 00:01
Dat de mevrouw die deed alsof ze me hielp en ondertussen niet merkte dat ze mijn bloed her en der op háár gezicht had zitten in het Fries tegen mij ging praten terwijl ik niets terug kon zeggen omdat mijn mond in allerlei klemmen zat heeft daaraan bijgedragen.
(Ik lag in Friesland bij de tandarts en mijn ouders vonden ooit voor mij een Friese naam een erg goed idee)
vrijdag 22 juni 2018 om 09:39
viva-amber schreef: ↑22-06-2018 09:01Wat is er eigenlijk gebeurd met de kussende fysio/voetbaltrainer daar het topic onvindbaar is?
Deze bedoel je?
relaties/een-kus-en-nu/list_messages/412989
vrijdag 22 juni 2018 om 11:10
Brussels! Ik mis het. Ik kijk de 'week van Bruzz' alleen maar om het taaltje nog een keer te horen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 22 juni 2018 om 11:43
Ook wel slip genoemd elders in het land.
Kom eens bij oma op de slip zitten. Zei oma tegen haar kleinkind. In vroegere tijden... Dan bedoelde ze dus schoot.
Ik weet niet zeker of ze dat nog steeds zeggen.
vrijdag 22 juni 2018 om 11:46
Hier is het ‘slup’ En ze zeggen het nog steeds!Pumps_italiaans schreef: ↑22-06-2018 11:43Ook wel slip genoemd elders in het land.
Kom eens bij oma op de slip zitten. Zei oma tegen haar kleinkind. In vroegere tijden... Dan bedoelde ze dus schoot.
Ik weet niet zeker of ze dat nog steeds zeggen.![]()
vrijdag 22 juni 2018 om 11:51
Aaah, voorschoot is ook een lief woordje voor baarmoeder.
Kindje op moeders schoot is een bloem.
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Kindje-op-moeders-schoot
Foto https://nl.wikipedia.org/wiki/Kindje-op ... on-Age.jpg
Prettige dag verder nog. Brrr, wat is het fris.
vrijdag 22 juni 2018 om 12:04
Het dialect van Heerlen lijkt inderdaad meer op Standaardnederlands dan Mestreechs of Kirchroas. Er zitten minder franse en duitse leenwoorden in. Ik heb wel het idee dat het juist daardoor voor Heerlenaren verwarrend is om onderscheid te maken tussen nederlands en dialect. Hun Standaardnederlands sucks.Vlinder1963 schreef: ↑21-06-2018 23:51Hier in heerlen spreken ze niet echt in dialect in Maastricht daar in tegen wel, nooit hinder van gehad tot ik in januari in Maastricht een week in het ziekenhuis lag en er gewoon door het verplegend personeel in dialect gesproken werd ,waar ik vaak de ballen van verstond en ik de vraag gewoon herhaalde tot ze in het abn antwoord gaven.
Ik vind persoonlijk dat je het niet kan maken om in iets als een ziekenhuis dialect te spreken als personeel zijnde.
Zelf was ik als kind import in Limburg en ben ik na de middelbare school weer vertrokken. Hoewel ik nooit meer terug wilde, heb ik zeven jaar later nog ongeveer 2 jaar in Limburg gewoond. Vond het nog steeds niks. Ik kan gewoon niet overweg met het indirecte, die vriendelijkheid waarvan je nooit weet of het oprecht is.
vrijdag 22 juni 2018 om 12:19
Dit is echt mijn grootste issue hier!! Ik ben juist heel direct, geen cadeaupapier en geen smoesjes en dat vind iedereen hier erg lastig. Ik ben nog niet op de brandstapel gegooid maar het scheelt niet veelyette schreef: ↑22-06-2018 12:04Het dialect van Heerlen lijkt inderdaad meer op Standaardnederlands dan Mestreechs of Kirchroas. Er zitten minder franse en duitse leenwoorden in. Ik heb wel het idee dat het juist daardoor voor Heerlenaren verwarrend is om onderscheid te maken tussen nederlands en dialect. Hun Standaardnederlands sucks.
Zelf was ik als kind import in Limburg en ben ik na de middelbare school weer vertrokken. Hoewel ik nooit meer terug wilde, heb ik zeven jaar later nog ongeveer 2 jaar in Limburg gewoond. Vond het nog steeds niks. Ik kan gewoon niet overweg met het indirecte, die vriendelijkheid waarvan je nooit weet of het oprecht is.
Hier heerst een F cultuur en dat is wennen. Maar de omgeving is prachtig!!
vrijdag 22 juni 2018 om 12:31
vrijdag 22 juni 2018 om 12:41
Nee dat is veel te direct. Waarschijnlijk vragen ze je dan op dag 1 of je niet liever van huis uit werkt. Om vervolgens nooit meer iets van zich te laten horen, in de hoop dat jij zelf concludeert dat je niet door je proeftijd heen bent gekomen
vrijdag 22 juni 2018 om 12:44
Fries is een taal.Vlinder1963 schreef: ↑21-06-2018 23:51Ik vind persoonlijk dat je het niet kan maken om in iets als een ziekenhuis dialect te spreken als personeel zijnde.
vrijdag 22 juni 2018 om 12:58
Zie je, ik ben het echt al helemaal verleerd!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 22 juni 2018 om 13:07
Fakking Fantastisch!
Fijnmazige cultuur.. eer boven eerlijkheid, grote hechte families, moeilijk opgenomen worden in de gemeenschap (dorps).
Dat ‘eer’ boven ‘eerlijkheid’ is de reden waarom mensen niet direct zijn. Elkaar niet willen kwetsen dus dan maar een smoesje. Altijd welkom geheten worden maar het soms niet zijn. Ik heb ooit een project met geradicaliseerde jongeren gedraaid en toen ben ik op huisbezoek gegaan. Ik was alles behalve welkom natuurlijk maar er werd uitgebreid thee gemaakt en opgeschonken, koekjes op tafel, de hele mikmak. Ik mocht niet zomaar geweigerd worden want ik was een gast. Daaruit herken ik veel in deze omgeving.
Ik heb laatst een vriend van mijn man rechtsomkeert gestuurd. Hij besloot hier bier te komen drinken. Ik zat te chillen in huispak voor de tv met thee, helemaal geen zin in dat gewauwel. Dus ik heb dat gezegd. Hij lachte me uit en wilde langs me heen naar binnen stappen. Ik heb hem vriendelijk doch zeer dringend medegedeeld dat het mijn huis is, en ík bepaal wie hier bier komt drinken, niet hij (man was er niet). Hij was ‘not amused’ kan ik je zeggen. Keer erop kwam hij wat stug binnen maar ik heb volstrekt normaal gedaan en hij trok wel weer bij.
Wat ik deed was schandalig..
vrijdag 22 juni 2018 om 13:41
Haha, heerlijk dat je dat zo doet. Zo zou het moeten kunnen. Zonder dat iemand er aanstoot aan neemt.Marte007 schreef: ↑22-06-2018 13:07Fakking Fantastisch!![]()
![]()
![]()
Fijnmazige cultuur.. eer boven eerlijkheid, grote hechte families, moeilijk opgenomen worden in de gemeenschap (dorps).
Dat ‘eer’ boven ‘eerlijkheid’ is de reden waarom mensen niet direct zijn. Elkaar niet willen kwetsen dus dan maar een smoesje. Altijd welkom geheten worden maar het soms niet zijn. Ik heb ooit een project met geradicaliseerde jongeren gedraaid en toen ben ik op huisbezoek gegaan. Ik was alles behalve welkom natuurlijk maar er werd uitgebreid thee gemaakt en opgeschonken, koekjes op tafel, de hele mikmak. Ik mocht niet zomaar geweigerd worden want ik was een gast. Daaruit herken ik veel in deze omgeving.
Ja, dat is een mooie overeenkomstigheid.![]()
Ik heb laatst een vriend van mijn man rechtsomkeert gestuurd. Hij besloot hier bier te komen drinken. Ik zat te chillen in huispak voor de tv met thee, helemaal geen zin in dat gewauwel. Dus ik heb dat gezegd. Hij lachte me uit en wilde langs me heen naar binnen stappen. Ik heb hem vriendelijk doch zeer dringend medegedeeld dat het mijn huis is, en ík bepaal wie hier bier komt drinken, niet hij (man was er niet). Hij was ‘not amused’ kan ik je zeggen. Keer erop kwam hij wat stug binnen maar ik heb volstrekt normaal gedaan en hij trok wel weer bij.
Wat ik deed was schandalig..
vrijdag 22 juni 2018 om 14:44
Lastige is dat mijn man ook een beetje zo is. Niet meer naar mij maar wel naar anderen. En ik wil ook graag rekening houden met hem. Hij weet niet beter.
Ik ben dit gewend en ook bij mijn beste vriendinnen doe ik dit en andersom, zonder dat dat ooit een probleem is geweest. Ik probeer het nu toch iets tactischer te doen. Boodschap in de kern veranderd niet maar ik probeer er een klein strikje op te plakken
vrijdag 22 juni 2018 om 14:54
Marte007 schreef: ↑22-06-2018 14:44Lastige is dat mijn man ook een beetje zo is. Niet meer naar mij maar wel naar anderen. En ik wil ook graag rekening houden met hem. Hij weet niet beter.
Ik ben dit gewend en ook bij mijn beste vriendinnen doe ik dit en andersom, zonder dat dat ooit een probleem is geweest. Ik probeer het nu toch iets tactischer te doen. Boodschap in de kern veranderd niet maar ik probeer er een klein strikje op te plakken![]()