lange autorit met kindje 1 jr

08-03-2009 10:32 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen:

Vrienden van ons gaan een paar weken op vakantie in frankrijk en hebben gevraagd of wij (vriend, dochter en ik) ook een weekje komen. Hebben we helemaal zin in, maar ik twijfel over de lange autorit met dochter, zij zal rond die tijd net 1 geworden zijn. Nu (ze is 8 maanden) gaat autrijden met haar prima, ze speelt of slaapt. Maar over 4 maanden kan dat natuurlijk allemaal anders zijn. Zit ze dan nog wel in de maxi-cosi of heeft ze dan een andere autostoel? Kan ze daar in slapen? Is spelen in de autostoel dan nog leuk of wil ze tegen die tijd veel meer bewegen? Natuurlijk zouden we rustig aan doen en veel pauzes nemen, maar dan nog. Wie weet zijn hier mensen met ervaringen en adviezen, tip's & tricks, do's & dont's...

Dus wat denken jullie; grenst zo'n reis aan kindermishandeling of kunnen we lekker gaan met z'n drietjes?
Mijn nichtje van 1 jaar en 2 maanden vindt het hartstikke leuk. Ze zit niet meer in de maxi cosi, maar vermaakt zich prima op de achterbank.
Eigenlijk heb je misschien niet zoveel aan mijn ervaring, want wij zijn met de auto op vakantie geweest toen onze zoon even oud was als jouw dochter nu. We zijn toen naar midden Italië geweest dik 1500 kilometer. Op de heenweg hebben we het in twee dagen gereden en dat ging prima. En op de terugweg hebben we het in één keer gereden en dat ging ook heel goed.

Ik denk dat je gewoon moet kijken hoe je dochter het nu doet in de auto. Onze zoon sliep altijd heerlijk in de auto en doet dat nu nog steeds, dus wat dat betreft zou ik het nu zo weer doen. En verder moet je inderdaad rekening houden met het feit dat je regelmatig zult moeten pauzeren. Op de heenweg zijn we zijn zo'n beetje elke twee à twee en een half uur de auto uit gegaan en dat werkte prima. Op de terugweg hebben we vooral 's nachts aan een stuk doorgereden en toen heeft zoonlief aan een stuk door geslapen. Denk dat je verder gewoon heel flexibel moet zijn. Er veel tijd voor uit moet trekken, desnoods een extra dag als het niet helemaal lekker blijkt te gaan en dan is het in mijn optiek geen kindermishandeling hoor!
Wij hebben 1600 km gereden toen onze zoon 10 maanden was. We zijn savonds vertrokken en zijn de nacht doorgereden. Zoon sliep de hele weg en wij hebben het rijden afgewisseld zodat we zelf ook wat slaap konden pakken. Resultaat was een heerlijk rustige rit met uitgeslapen kind in de ochtend bij aankomst. En twee ouders die wel wat moe waren maar niet helemaal gek geworden van onrust op de achterbank. Ik zou het volgende keer weer precies zo doen.
Mijn moeder gaf mij altijd net genoeg Sinaspril om knock-out te gaan tot Barcelona, dan mocht ik een uurtje wakker zijn, en dan ging ik weer onder zeil. Voor iedereen heerlijk
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Lilla schreef op 08 maart 2009 @ 10:32:

Ik ben op zoek naar ervaringen:

Vrienden van ons gaan een paar weken op vakantie in frankrijk en hebben gevraagd of wij (vriend, dochter en ik) ook een weekje komen. Hebben we helemaal zin in, maar ik twijfel over de lange autorit met dochter, zij zal rond die tijd net 1 geworden zijn. Nu (ze is 8 maanden) gaat autrijden met haar prima, ze speelt of slaapt. Maar over 4 maanden kan dat natuurlijk allemaal anders zijn. Zit ze dan nog wel in de maxi-cosi of heeft ze dan een andere autostoel?

Vanaf 9 kg mogen ze in een grotere stoel, mits ze ook goed kunnen zitten. (zelf,los)

Zorg dan dat je een stoel koopt die ook in ligstand kan. (als alle stoelen dat niet al kunnen)

Kan ze daar in slapen? Is spelen in de autostoel dan nog leuk of wil ze tegen die tijd veel meer bewegen? Natuurlijk zouden we rustig aan doen en veel pauzes nemen, maar dan nog. Wie weet zijn hier mensen met ervaringen en adviezen, tip's & tricks, do's & dont's...

Dus wat denken jullie; grenst zo'n reis aan kindermishandeling of kunnen we lekker gaan met z'n drietjes?

Wij zijn zelf in 2 dagen naar Spanje gereden met een kleintje van 1 jaar en 8 maanden en het is mij heel erg meegevallen!

Zag er best wel tegenop en we hadden ook besloten veel, vaak en lang te stoppen, maar de kleine lag zoveel te slapen dat we vooral veel hebben doorgereden.

De tweede dag begon zoon wel een beetje te muiten, maar toen waren we er al bijna.

Wat iedereen zal zeggen; kleine pakjes met iets te frobelen meenemen! Je kan ook heel leuk, zonder je om te hoeven draaien met knuffels een soort van poppekastje doen en mij ging het goed af om een boekje voor te lezen terwijl ik dat onmhoog hield, ha ha.

Een vriendin zweert trouwens bij een portable dvd-speler, maar haar zoontje kan dan ook uren in trance kindertv kijken...

Ik zou zeggen: gewoon gaan!

Succes en fijne vakantie!
quote:Surface2 schreef op 08 maart 2009 @ 10:36:

Mijn nichtje van 1 jaar en 2 maanden vindt het hartstikke leuk. Ze zit niet meer in de maxi cosi, maar vermaakt zich prima op de achterbank.Los op de achterbank?
quote:joesie schreef op 08 maart 2009 @ 10:47:

[...]

Los op de achterbank?Nee, natuurlijk niet. In zo'n kinderstoel, ik bedoelde alleen dat ze niet meer in de maxi cosi zit, die ook wel eens op de voorstoel stond (achterstevoren; airbags uit).
bedankt voor de reacties, tot nu toe word ik er erg blij van!

Ik had ook al zitten denken over kleine kadootjes voor onderweg, maar is dat iets waar kids van 12 maanden al plezier in hebben? Nu maakt het haar nog niet uit of ze een nieuw speeltje of een van haar eigen oude vertrouwde speeltjes krijgt (die laatste hebben misschein zelfs wel de voorkeur). Ik kan veel bedenken om autoritten voor kinderen wat leuker te maken, maar voor zo'n heel kleintje vind ik dat moeilijker. Net te groot om steeds maar te slapen, en net te klein voor spelletjes en dergelijke...

Maar jullie reacties geven me goeie hoop!!
Ik zou 's nachts vertrekken, dan slaapt ze het grootste gedeelte van de rit. Verder inderdaad verschillende vooral handige speeltjes mee. Dus geen speeltjes die je in elkaar moet zetten, of die makkelijk uit elkaar gaan. Boekjes, knuffels, en zodra je merkt dat ze het een beetje zat begint te worden even stoppen, even picknicken, zij lekker kruipen/lopen en daarna weer verder. Frankrijk is echt nog wel te doen denk ik.
Handig topic Lilla, ik leer er ook weer van!

Nog een vraagje: wij gaan over een maand met onze dochter van dan 9,5 maand op vakantie. Vliegen en daarna een huurauto gehuurd. Bij de huurauto hebben we een autostoeltje gereserveerd, maar ik besef me nu dat ze dan net op de "grens" van een maxicosi en een gewoon autostoeltje zit. Bij ons zit ze nu nog in de maxicosi, maar we rijden heeeeeeeel weinig (1x per maand ofzo) Welke kan ik het beste nemen?
Ik zou voor een gewoon autostoeltje gaan. Is ook leuker voor jullie dochter, dan kan ze namelijk beter naar buiten kijken.
Elska, wij hebben de Römer King plus, weet niet of die tot de opties behoort? Maar toen onze zoon de leeftijd had van jouw dochter zat hij daar al in. Hij is hij wel flink, maar wat ik fijn vind is dat ze echt helemaal goed ingepakt zijn ook om het hoofdje heen enzo. Volgens mij zijn de Maxi Cosi Tobi en Maxi Cosi Priori ook goede alternatieven.
Hoi!

Wij zijn toen onze dochter 9 maanden (en net 9 kilo) was naar Oostenrijk gegaan (meer dan 1200 km). We hebben haar in de gewone autostoel gezet, zodat we haar beter konden zien en makkelijker iets te eten konden geven. Qua veiligheid is de maxi cosi beter. Ze kon goed zitten, dus dat was geen probleem. We zijn in de ochtend vertrokken, na het ontbijt en hebben op haar ritme gereden. Dus bij het fruit, de boterham en de middagsnack uit de auto, beetje spelen, beetje dollen en eten. Ze sliep tussendoor prima. Tegen een uur of 5 waren we in Stuttgart, op de helft van de reis en daar hadden we een hotel geboekt. Toen was ze het ook wel zat, dus dat kwam perfect uit. De volgende dag dezelfde reis, ook super gegaan.

Wij hadden haar eigen speelgoedjes, ze heeft ook lekker naar buiten gekeken. We hadden een stapeltoren van fisher price mee, veel speelgoed, neemt weinig ruimte in.

Zorg dat je uk niet aan de zonkant van de auto zit. Het was daar warmer dan aan de andere kant, en ze hield dat wat langer vol.

's Nachts rijden moet je kunnen, je moet dan goed op kunnen staan. Wij hadden een kind dat niet doorsliep, dus we zijn niet eerder opgestaan.

Ik zou het zo weer doen. Nu is onze dochter ook wel gewend aan autorijden met familie ver weg.

Elska: voor de veiligheid is een maxicosi het allerbeste, tegen de rijrichting in.
Oh sorry volgens mij begreep ik de vraag verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde welk type autostoeltje, maar zie dat het is maxi cosi of autostoeltje. Sorry!
Hier is de portable dvd speler ook een echte uitkomst en ik vind het ook een aanrader. Dochters kijken normaal helemaal niet zoveel tv en kunnen slecht stil zitten, vooral de oudste. En slapen in de auto deed mijn dochter niet meer vanaf 4 maanden. Tijdens een 10 uur durende autorit naar Oostenrijk heeft ze 45 min. geslapen toen ze 14 maanden was. De vakantie daarop hadden we een dvd speler. Heerlijk!!!
quote:Surface2 schreef op 08 maart 2009 @ 10:51:

[...]

Nee, natuurlijk niet. In zo'n kinderstoel, ik bedoelde alleen dat ze niet meer in de maxi cosi zit, die ook wel eens op de voorstoel stond (achterstevoren; airbags uit).

Ooh..Ok! Lijkt mij trouwens wel leuk hoor; net zoals wij vroeger:

Bank plat, dekens, kussens en speelgoed mee, caravan volgeladen áchter de auto en gáán!

Maar goed dat het niet meer mag, want ik kan me prima voorstellen wat er gebeurt als je een ongeluk krijgt,

maar wat was het altijd leuk die autoritten!
Dank voor alle ervaringen en tips, goed om te lezen, ben nu een stuk positiever dan vóór dit topic! Ik denk dat we gaan, en dat we dan inderdaad 's nachts rijden. Dan zijn we wel moe de volgende dag, maar dat heb ik er graag voor over om de reis voor dochter zo prettig mogelijk te maken. Wij zijn degenen die kiezen voor de vakantie, laat de consequenties dan ook maar voor ons zijn

Meer ervaringen en tips blijven welkom!
Ik wil je toch wel mijn ervaring vertellen, gewoon zodat je weet dat het ook anders kan lopen (niet negatief bedoelt maar meer als: you never know).

Wij gingen naar zuidelijk Frankrijk toen de jongste 1,5 was. We zijn 's nachts weggegaan zodat de kids lekker konden slapen in de auto. Nou dat ging ongeveer 1,5 uur goed en toen begon de ellende. Kindlief was is een lichte slaper en werd dus overal wakker van. Gevolg was dat ze steeds moeier werd, totaal uit d'r ritme was en haast niet te entertainen was vanwege haar leeftijd. Ze heeft dus veel gehuild tijdens de rit.

Oudste daarnetgen vermaakte zicht prima met mp3 speler, boekjes, kleuren.

Dit jaar doen wij het dus anders. We gaan een dvd speler voor in de auto aanschaffen en gaan onze reis (dit keer Italië) in 2 delen doen (overnachting in een hotel). Ook gaan we gewoon 's ochtends rijden.

De terugreis vanaf Frankrijk ging trouwens wel goed. Kindlief begreep dat we naar huis gingen (ze begreep onze uitleg voor de heenreis niet) en we gingen om 8.00 rijden. Wel wat later thuis maar we waren allemaal een stuk vrolijker dan na de heenreis ;)
Wij zijn met zoon van toen 10 maanden naar duitsland gereden (ongeveer 5 uurtjes rijden) en ik moet zeggen dat ik er vantevoren wel tegenop zag. Ook omdat zoonlief niet zo een lange slaper is, toen al 1 slaapje overdag deed en dat vaak niet eens lang was.

Daarbij hadden wij een huisje gehuurd waar we pas in de middag in konden, dus in de nacht vertrekken was geen optie.

Dus zijn we na zn ochtend fruit weggereden (uurtje of 11) en 2 keer gestopt onderweg.

We hebben het een beetje van hem laten afhangen, als hij niet sliep of speelde en hij het zat was, gingen we er even uit, kinderwagen hadden we zo ingeladen dat we er snel bij konden, en dan even de benen strekken.

Dat was voor hem natuurlijk wel lastig want liep nog niet, maar dan gingen we even ergens naar binnen voor een kopje koffie en kon hij daar even overal langs lopen enzo.

Uiteindelijk is het me 100% meegevallen, je moet gewoon de tijd ervoor nemen en stoppen als je kindje er even klaar mee is.

Verder kan ik je de tip geven om wat speelgoed waar zij tegen die tijd graag mee speelt, een week voor de reis even apart te leggen, zodat je dat kan meenemen in de auto.

Dat kun je dan geven, en dan is het weer als nieuw en kan ze zich er weer even mee vermaken.

Verder qua eten en drinken proberen haar schema aan te houden.

Qua autostoel zou ik haar in een grotere stoel zetten als de maxi cosi, als dat tenminste kan qua gewicht en zitten.

Dan heeft ze meer te zien, kan beter spelen dan in de maxi cosi.

Wij hebben de maxi cosi priori en die bevalt heel goed, die kan je onderuit trekken en dan hebben ze een prima slaaphouding, maar zitten ook prettig rechtop als ze wakker zijn.

Neem lekker haar favoriete slaapknuffel mee en een dekentje, dan kan je haar lekker toedekken als ze in slaap valt.

Nou succes met de reis!
Wij zijn met ons dochtertje vorig jaar 2 keer op autovakantie geweest. 1x naar Zwitserland, toen was ze 1,3 jaar en 1x naar Italië, toen was ze 1,5 jaar. Naar zwitserland zijn we overdag gereden, en naar Italië 's nachts (omdat dit een langere reis was en ze zo ook meer sliep)

Beide reizen zijn ons flink meegevallen. Zolang je de rij en stoptijden een beetje van je kindje laat afhangen, zal het kindje zelf de minste last van de reis hebben.

Wij hadden het rondom de autostoel flink volgebouwd met spullen, en daar bovenop een heleboel knuffels, boekjes, enz... zodat ze eigenlijk overal bij kon.

Bij de reis naar Italië hadden wij ook en DVD spelertje mee met een DVD van de teletubbies. Dat was ook een groot succes!

Alvast een hele fijne vakantie!
ik denk dat je het beste de tijd kunt nemen om te reizen. wij zijn pas op skievakantie geweest en mijn neefje van 1,3 jaar was ook mee. de 1e 13 uur heeft hij het op de heenreis heel goed gedaan! maar de laatste 3 uur was hij het zo zat dat het bijna niet uit houden was. slapen heeft hij bijna niet gedaan. op de terugreis begon het gelijk al dat ie het niet meer naar zijn zin had. gelukkig trok dat nog een beetje bij. maar ook tegen de tijd dat we nog een uurtje of 3 moesten was hij het al weer zo zat. ook nu wilde hij niet slapen. gelukkig voor zus en zwager heeft hij toch na de laatste stop geslapen tot aan thuis.

in ieder geval een fijne vakantie

groetjes merel
Hoi Lilla,

wij gaan komend jaar twee keer met de auto op vakantie, 1x naar de Dordogne als Meiseltje net 1 jaar is en 1 x naar Toscane als ze 14,5 maand is. Naar Frankrijk willen we in principe in twee dagen rijden en dan rond Parijs in een hotel overnachten.

Naar Toscane gaan we er nog langer over doen met drie tussenstops in vijf dagen. Dat is voornamelijk omdat we dan naar een bruiloft gaan en het bruidspaar de villa van woensdag tot zaterdag heeft gehuurd. Wij vertrekken dan gewoon op de zaterdag ervoor en gaan ook toeristje spelen in Duitsland, Zwitserland en het noorden van Italie. We merken wel hoe het gaat.

De tip van de dvd-speler hou ik trouwens wel in m'n achterhoofd. Hier is Bumba een grote hit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven