Geld & Recht alle pijlers

Buurman vraagt me iets aan de tuin te doen.

15-04-2017 18:28 2934 berichten
Ik ben even op zoek naar wat advies.



Ik woon sinds kort in een dorp. De mensen hier houden keurig hun tuintjes bij en trekken elk stukje onkruid eruit zodra het de kop opsteekt.



Ik heb chronische rugklachten en moet mijn energie verdelen. Er is nog veel te doen in de woning zelf. Daar ben ik me nu vooral op aan het richten. Als dat richting afronden gaat, wil ik de tuin aanpakken. Alles gaat dan op de schop. De paden en terrassen worden anders gelegd etc. Ik had ook bedacht om dan de tuin af te laten graven en de onnodige beplanting mee te laten nemen. Dit ga ik wel grotendeels uitbesteden.



Nu heb ik een buurman die mij heel af en toe een handje helpt met klussen. Heel fijn, maar hij is ook iemand die altijd wat te zeggen heeft over anderen en zich irriteert als iemand in de buurt eens een kliko in het gangpad laat staan. Hij is ook het type dat in actie komt en bijvoorbeeld al een buurtonderzoek heeft gestart om buren uitgezet te krijgen (buren waren drugsdealers en bedreigen zo'n beetje de hele buurt dus dat was ook niet zomaar)



Ik ga zo af en toe eens wat drinken bij hem om het burencontact goed te houden. Vandaag was ik daar en toen sprak hij me aan op het volgende:



Hij zei dat ik een contract heb getekend toen ik hier kwam wonen waarin staat dat ik de tuin zou bijhouden. Hij vertelde ook het verhaal van iemand waarvan de tuin helemaal verwilderd was en helemaal afgegraven is door een tuinman van de woningbouw waarvan de bewoners vervolgens de kosten moesten betalen. Hij waarschuwde mij het niet zover te laten komen. Nu ben ik een newbie op tuin gebied en vroeg ik hem wat er dan aan onkruid staat. Er staan paardebloemen in het gras en er groeien wat wilde aardbeien. Het kwam erop neer dat dat hem een doorn in het oog is en hij bang is dat het straks zijn tuin in waait en hij meer last van onkruid krijgt. Toen ik hem vroeg of hij daar nu al last van heeft, was het antwoord nee. Ik vind de paardebloemen in het gras eigenlijk wel mooi.



Mijn vraag is nu. Is zijn bemoeienis terecht en moet ik nu de paardebloemen tussen het gras vandaan gaan halen en het onkruid tussen de tegels om hem tevreden te stellen of moet ik juist een grens trekken, om duidelijk te maken dat ik niet wil dat hij zich met mijn tuin bemoeit?



Ik wil hem graag te vriend houden, maar wil ook niet dat hij gaat denken dat hij mij straks precies kan gaan vertellen wat ik wanneer in mijn eigen tuin doe.
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
30-06-2018 20:00
Nee hoor, als de rechter zegt dat de huurovereenkomst wordt ontbonden en de wbv mag ontruimen, dan is dat zo. Dan mogen de opvanginstanties zich daarmee gaan bezighouden. Gaat wel een melding richting Veilig Thuis als er kinderen bij betrokken zijn, maar that’s it.

Voor types als buurman hebben ze op verschillende plaatsen concepten zoals Skaeve Huse. Alle aso’s op een kluitje ergens afgezonderd van de rest.
Ah, thanks. Weer wat geleerd.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Lenn12345 schreef:
30-06-2018 18:02
Heb jij daar stress van?
Het lijkt eerder dat je nieuwsgierig bent.. zo komt het wel een beetje over, ik zou er ook niet op antwoorden.. :nope:
Gut begrijpend lezen is ook een vak hè? :facepalm:
Ze heeft het over minder stress bij PB, niet bij zichzelf...

Maar ja, de teneur in dit topic is wel dat iedere suggestie hoe PB haar eigen stress en ellende wat zou kunnen temperen los van wat de buurman doet of laat als een aanval word opgevat.
Alle reacties Link kopieren
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
30-06-2018 23:04
Wat bedoel je? Heel veel mensen in dit topic hebben wel vaker posts met dezelfde strekking hoor. Jij ook.
Voor haar is het geen optie en jij (en meerderen) blijft er toch maar op hameren. Respecteer dat nou gewoon
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
30-06-2018 17:52

Ik weet dat de partner van Paardenbloempjes erg klein behuisd is en er geen ruimte is voor een gezin. Haar eigen woning is veel groter.
Ik herhaal mezelf nog maar een keer. Geen optie dus.
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
01-07-2018 00:08
Ik herhaal mezelf nog maar een keer. Geen optie dus.
Tja sommige dames zijn hardleers. En gewoon door blijven zeiken over verhuizen bla bla bla, echt :facepalm:
vivaratje schreef:
01-07-2018 00:55
Tja sommige dames zijn hardleers. En gewoon door blijven zeiken over verhuizen bla bla bla, echt :facepalm:
En dan die reuzegezellige reacties daar weer op. Over hardleers gesproken.. probeer dan in ieder geval beleefd te blijven. Zeiken doe ik niet aan. Wel aan plassen, op de wc.
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
30-06-2018 23:13
Gut begrijpend lezen is ook een vak hè? :facepalm:
Ze heeft het over minder stress bij PB, niet bij zichzelf...


:facepalm:
Such fun!1
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
01-07-2018 01:58
En dan die reuzegezellige reacties daar weer op. Over hardleers gesproken.. probeer dan in ieder geval beleefd te blijven. Zeiken doe ik niet aan. Wel aan plassen, op de wc.
Tja dat krijg je he als je iets schrijft waarvan duidelijk is dat het niet kan.
Vlinder1963 schreef:
01-07-2018 11:06
Tja dat krijg je he als je iets schrijft waarvan duidelijk is dat het niet kan.
Waar heb je het in vredesnaam over? Heb je het nou nog steeds over verhuizen? Dat wil ze niet, is toch al lang duidelijk. En daar zijn verschillende meningen over. Dram niet zo door.
Alle reacties Link kopieren
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
01-07-2018 12:24
Waar heb je het in vredesnaam over? Heb je het nou nog steeds over verhuizen? Dat wil ze niet, is toch al lang duidelijk. En daar zijn verschillende meningen over. Dram niet zo door.
Misschien is het beter als jij jouw azijnkraan even dicht draait. Je loopt hier alleen maar tegen iedereen aan te trappen. Meerdere mensen geven hier aan zich aan jouw gedrag te storen. Neem dan maar aan dat het aan jou ligt en niet aan alle anderen. En ga nou op dit bericht ook niet weer uit je string schieten. Neem je verlies en houd je gewoon stil. Dit topic draait niet om jou en jouw gevoel voor onredelijkheid tegenover JOU! Klaar nu graag!
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
01-07-2018 12:24
Waar heb je het in vredesnaam over? Heb je het nou nog steeds over verhuizen? Dat wil ze niet, is toch al lang duidelijk. En daar zijn verschillende meningen over. Dram niet zo door.
Wellicht helpen we haar beter met steun en concrete realistische adviezen, zoals over de mediation die nu op stapel is.
Alle reacties Link kopieren
iris1969 schreef:
01-07-2018 12:30
Wellicht helpen we haar beter met steun en concrete realistische adviezen, zoals over de mediation die nu op stapel is.
Dit dus, maar jij brengt het wat genuanceerder :A:
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Sue-Heck schreef:
01-07-2018 12:30
Misschien is het beter als jij jouw azijnkraan even dicht draait. Je loopt hier alleen maar tegen iedereen aan te trappen. Meerdere mensen geven hier aan zich aan jouw gedrag te storen. Neem dan maar aan dat het aan jou ligt en niet aan alle anderen. En ga nou op dit bericht ook niet weer uit je string schieten. Neem je verlies en houd je gewoon stil. Dit topic draait niet om jou en jouw gevoel voor onredelijkheid tegenover JOU! Klaar nu graag!
Er zijn veel verschillende meningen op deze aardkloot, dus ook op dit topic. Jij kunt je mening niet echt netjes verwoorden vind ik. Daar ga ik maar niet op in.

Wil je alsjeblieft ophouden met op mij in te hakken en te beledigen?

Voor paardebloemen, ik begrijp dat je krap zit. Misschien een goede tip, las in de libelle over een stichting die gratis babyspullen versterkt aan mensen sie het krap hebben
https://stichtingbabyspullen.nl
Ik heb het al eerder gezegd: ik zie een TO in een benarde situatie, die de regie erg in de handen van andere mensen legt (de woningbouw, de advocaat, noem maar op). Ik denk dat TO het wat prettiger zou hebben als ze zelf wat meer de regie terugneemt. Ze bijt zich naar mijn idee nu wel erg vast in één gewenste uitkomst. Die misschien niet onrealistisch is, maar waarvan niet duidelijk is of en wanneer die komt. Die onzekerheid is wel een manier om jezelf een hoop leed aan te doen. Dat neemt niet weg dat de buurman de schurk in dit verhaal is.
Alle reacties Link kopieren
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
01-07-2018 12:49
Er zijn veel verschillende meningen op deze aardkloot, dus ook op dit topic. Jij kunt je mening niet echt netjes verwoorden vind ik. Daar ga ik maar niet op in.

Wil je alsjeblieft ophouden met op mij in te hakken en te beledigen?

Voor paardebloemen, ik begrijp dat je krap zit. Misschien een goede tip, las in de libelle over een stichting die gratis babyspullen versterkt aan mensen sie het krap hebben
https://stichtingbabyspullen.nl
Ben je in het echt ook zo moeilijk?
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
01-07-2018 12:24
Waar heb je het in vredesnaam over? Heb je het nou nog steeds over verhuizen? Dat wil ze niet, is toch al lang duidelijk. En daar zijn verschillende meningen over. Dram niet zo door.
Er is er maar 1 die dramt en dat ben jij.
zeeuwsmeisje1981 schreef:
01-07-2018 12:55
Ik heb het al eerder gezegd: ik zie een TO in een benarde situatie, die de regie erg in de handen van andere mensen legt (de woningbouw, de advocaat, noem maar op). Ik denk dat TO het wat prettiger zou hebben als ze zelf wat meer de regie terugneemt. Ze bijt zich naar mijn idee nu wel erg vast in één gewenste uitkomst. Die misschien niet onrealistisch is, maar waarvan niet duidelijk is of en wanneer die komt. Die onzekerheid is wel een manier om jezelf een hoop leed aan te doen. Dat neemt niet weg dat de buurman de schurk in dit verhaal is.
Welke regie heeft zij dan precies? De buurman beneemt haar het woongenot. Dat begon met de stelling dat zij een contract zou hebben ondertekend waarin het onkruid moet worden verwijderd. En nu, een jaar later mag de buurman zijn ventilatie uit laten komen op haar tuin.

Zij komt er zelf niet uit. Zij pakt juist de regie door het over te laten aan instanties en advocaat.

Verhuizen is de regie geven aan de buurman over haar en de volgende bewoners na haar.

Zij wilde rustig wonen. Dat kan alleen als de buurman inbindt of vertrekt. Dat recht is ze nu aan het halen. Iets waar ze vanaf dag 1 recht op heeft; woongenot.
@Doreia, misschien weet jij dit, is het ook mogelijk om een contactverbod te krijgen? Of bestaat zoiets alleen in films. Dat is misschien makkelijker te bereiken dan een gedwongen verhuizing.
iris1969 schreef:
01-07-2018 12:30
Wellicht helpen we haar beter met steun en concrete realistische adviezen, zoals over de mediation die nu op stapel is.
Zeg dat wel. Een stel dames neemt hier het topic over om persoonlijke irritaties uit te vechten. Kan me voorstellen dat pb zo geen zin heeft om hier nog te komen. Het topic was bedoelt om met haar mee te denken. Alles is al gezegd wat ze in ieders ogen zou kunnen of moeten doen. Gelukkig is ze eigen baas en mag ze haar leven leven zoals het haar goeddunkt met elke keuze die zij voor zichzelf mogelijk acht. Het is een vrij land en godzijdank mag ze wonen zoals ze wil en heeft daarbij het recht, zoals ieder ander mens, om dat in vrede te kunnen doen.

Laat het hier dan ajb niet verzanden in een catfight. Je weet toch hopelijk wel leukere dingen te bedenken op zo'n mooie dag als deze? Ga naar buiten ofzo.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
01-07-2018 14:17
@Doreia, misschien weet jij dit, is het ook mogelijk om een contactverbod te krijgen? Of bestaat zoiets alleen in films. Dat is misschien makkelijker te bereiken dan een gedwongen verhuizing.
Dat weet ik niet.
Logisch verstand en een aflevering rijdende rechter zegt mij dat het mogelijk zou moeten zijn maar wie controleert? Lijkt me onhoudbaar, niet vanuit pb haar kant overigens.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
01-07-2018 14:17
@Doreia, misschien weet jij dit, is het ook mogelijk om een contactverbod te krijgen? Of bestaat zoiets alleen in films. Dat is misschien makkelijker te bereiken dan een gedwongen verhuizing.
Een contactverbod houdt ook meestal in dat iemand niet in je buurt mag komen en dat gaat niet bij buren.

Geen mails, telefooncontact etc. zou wel kunnen, maar dat is lastig continu te controleren als iemand bijv. steeds van nummer wisselt.

En wat doe je als de buurman je lastig valt door op de muren te bonzen of keihard door de muren te schreeuwen of te schelden?
Doreia schreef:
01-07-2018 14:47
Dat weet ik niet.
Logisch verstand en een aflevering rijdende rechter zegt mij dat het mogelijk zou moeten zijn maar wie controleert? Lijkt me onhoudbaar, niet vanuit pb haar kant overigens.
Misschien dat de politie met zo'n verbod ook meer kan. Maar ja, ze wonen wel naast elkaar, dat maakt het moeilijk.

Maar goed, ze moet eerst nog die mediation doen. Lijkt me vreselijk, hopelijk kan die optie die iris noemde, dat ze een afgevaardigde kan sturen en niet zelf hoeft.
iris1969 schreef:
01-07-2018 14:56
Een contactverbod houdt ook meestal in dat iemand niet in je buurt mag komen en dat gaat niet bij buren.

Geen mails, telefooncontact etc. zou wel kunnen, maar dat is lastig continu te controleren als iemand bijv. steeds van nummer wisselt.

En wat doe je als de buurman je lastig valt door op de muren te bonzen of keihard door de muren te schreeuwen of te schelden?
Schreeuwen en bonzen inderdaad kan dan nog steeds. Het maakt de politie misschien wel makkelijker om in te grijpen?
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
01-07-2018 15:15
Schreeuwen en bonzen inderdaad kan dan nog steeds. Het maakt de politie misschien wel makkelijker om in te grijpen?
Dat is slechts reden voor dossier opbouw. Ingrijpen gebeurt imo echt vaak veel te laat.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
01-07-2018 14:56


Maar goed, ze moet eerst nog die mediation doen. Lijkt me vreselijk, hopelijk kan die optie die iris noemde, dat ze een afgevaardigde kan sturen en niet zelf hoeft.
Ze mag sowieso morele steun meenemen. Dat helpt vaak om rustig te blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven