Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

vrijdag 15 juni 2018 om 15:52
vrijdag 15 juni 2018 om 16:16
Elifantje schreef: ↑15-06-2018 15:52Hebben jullie ervaring met niet meer in een slaapzak willen, maar ook niet onder een dekentje blijven liggen? Nu is het niet zo erg, want het is op zich warm genoeg. Ik doe dochter nu ook een pyjama aan, waar ze anders zonder in de slaapzak ging. Maar toch vind ik het niet zo handig ofzo.
Heb je een dekbed? Om de één of andere reden blijft onze zoon niet onder een deken liggen maar wel onder een dekbed.
Hier ook een interessant dilemma: onze zoon is niet onder de indruk van straf. Hij doet iets wat niet mag en zet zichzelf dan in de hoek. Hilarisch maar niet de bedoeling. Boos aankijken en streng toespreken werkt ook niet, want dan zie ik al aan zijn gezicht (met die heerlijk stoute grijns) dat hij zijn zin heeft en het wel leuk vindt. Mijn stem verheffen werkt wel maar doe ik liever niet (gebeurt nog wel eens als hij zich boem pats bovenop zijn broertje laat vallen en ik daarvan schrik). Negeren werkt het beste, maar als hij met autootjes loopt te gooien is dat niet echt een optie... Iemand tips over hoe ik indruk kan maken op mijn peuterdraak?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
vrijdag 15 juni 2018 om 16:38
Elifantje, bij ons werkt een dekbed (in het ledikant ook) beter dan een deken, al schopt mijn zoontje hem wel van zich af als hij het te warm heeft met dit weer. Bij de echt warme dagen hebben we het dekbed uit de hoes gehaald en hem alleen onder de hoes laten slapen, met zomerpyjama.
Maechtje, hier hetzelfde probleem. Wanneer hij zijn zusje pijn heeft gedaan en ik haar op schoot heb terwijl ik hem (voor de miljoenste keer) vertel dat hij haar niet mag slaan/schoppen/knijpen, probeert hij haar nog wel eens te meppen.
Zoontje (bijna 2,5 jaar) zit nu in de fase dat ineens van alles eng is. Bij de buren naar binnen gaan, het zwembad en ook slapen. De eerste avonden en/of nachten kon hij niet uitleggen wat er dan eng was in zijn kamertje. Gisterenavond vertelde hij dat het eng is omdat zijn bed gaat rijden. Dat kan helemaal niet, want er zitten geen wielen onder en we hebben hem ook nooit verplaatst. Vanavond voor het slapen maar eens kijken of we het helpt als we het bed 'vertellen' dat hij niet weg mag rijden. Iemand nog tips?
Maechtje, hier hetzelfde probleem. Wanneer hij zijn zusje pijn heeft gedaan en ik haar op schoot heb terwijl ik hem (voor de miljoenste keer) vertel dat hij haar niet mag slaan/schoppen/knijpen, probeert hij haar nog wel eens te meppen.
Zoontje (bijna 2,5 jaar) zit nu in de fase dat ineens van alles eng is. Bij de buren naar binnen gaan, het zwembad en ook slapen. De eerste avonden en/of nachten kon hij niet uitleggen wat er dan eng was in zijn kamertje. Gisterenavond vertelde hij dat het eng is omdat zijn bed gaat rijden. Dat kan helemaal niet, want er zitten geen wielen onder en we hebben hem ook nooit verplaatst. Vanavond voor het slapen maar eens kijken of we het helpt als we het bed 'vertellen' dat hij niet weg mag rijden. Iemand nog tips?

vrijdag 15 juni 2018 om 20:02
Dekbed hebben we nog niet. Ze sliep al vrij snel in een slaapzak, dus de deken en lakens liggen al heel lang in de kast niks te doen. Eindelijk kon ik het gebruiken dacht ik. Misschien toch maar eens een dekbed proberen.
Ik heb geen tips voor straf. Hier werkt afleiden nog aardig goed.
Lastig lijkt me dat met bang zijn. Je moet er niet te luchtig over doen denk ik. Misschien een boek achter het bed leggen zodat je zoon ziet dat het niet weg kan rijden.
Ik heb geen tips voor straf. Hier werkt afleiden nog aardig goed.
Lastig lijkt me dat met bang zijn. Je moet er niet te luchtig over doen denk ik. Misschien een boek achter het bed leggen zodat je zoon ziet dat het niet weg kan rijden.

woensdag 27 juni 2018 om 20:03
Nou ja zeg, twee weken een peuter en begint te puberen! Niks was vandaag goed en ik kreeg haar niet aan het avondeten. Ze nam niet eens de moeite om aan tafel te komen zitten. Wat doen jullie in zo'n situatie? Ik heb het laten gaan en ze lag op een kussen te spelen. Toen ik mijn bord bijna op had kwam ze toch nog even kijken wat er op haar bord lag en heeft ze de kipfilet eruit gevist en opgegeten. Maar lekker gezellig samen eten was het dus niet (man was ook niet thuis).
woensdag 27 juni 2018 om 20:09
Haha, hier waren de dwarse buien de maanden vlak na de tweede verjaardag ook het ergst! Inmiddels is zoontje 2 en 4 maanden en lijkt het ergste achter de rugElifantje schreef: ↑27-06-2018 20:03Nou ja zeg, twee weken een peuter en begint te puberen! Niks was vandaag goed en ik kreeg haar niet aan het avondeten. Ze nam niet eens de moeite om aan tafel te komen zitten. Wat doen jullie in zo'n situatie? Ik heb het laten gaan en ze lag op een kussen te spelen. Toen ik mijn bord bijna op had kwam ze toch nog even kijken wat er op haar bord lag en heeft ze de kipfilet eruit gevist en opgegeten. Maar lekker gezellig samen eten was het dus niet (man was ook niet thuis).

Bij ons is de regel dat iedereen aan tafel komt zitten, ook al heb je geen honger. Dan drink je wat water, praat je met je tafelgenoten. Negen van de tien keer eten ze dan toch. (Hier niet alleen een peuter, maar ook twee tieners en een bijna-tiener). De kleinste moet dat dus ook. Ik pak hem dus gewoon op en zet hem in z’n stoel, ook bij protest.
woensdag 27 juni 2018 om 21:03
Oh jee, sterkte! 
Mijn peuter moet verplicht aan tafel zitten. Als hij niks eet, dan eet hij maar niks. Hij mag van mij ook alles eruit vissen, maar moet dat wat hij niet lust dan wel op zijn eigen bord laten liggen. Eigenlijk gaan we verder geen enkele strijd aan bij het eten, behalve dus aan tafel moeten zitten en moeten wachten tot iedereen klaar is en wij hebben gezegd dat hij van tafel mag.

Mijn peuter moet verplicht aan tafel zitten. Als hij niks eet, dan eet hij maar niks. Hij mag van mij ook alles eruit vissen, maar moet dat wat hij niet lust dan wel op zijn eigen bord laten liggen. Eigenlijk gaan we verder geen enkele strijd aan bij het eten, behalve dus aan tafel moeten zitten en moeten wachten tot iedereen klaar is en wij hebben gezegd dat hij van tafel mag.
donderdag 28 juni 2018 om 20:48
Hier opeens al een poosje een wakker mannetje s' avonds (lees tot 23.00/23.30) dus nu zijn middagdutje drastisch ingekort en meneer slaapt weer als een roosje s' avonds. Moet zeggen dat ik het toch wel jammer vind. Ben net weer zwanger en juist moe s' middags. Slapen die van jullie nog s' middags en zo niet wanneer stopte dit?

donderdag 28 juni 2018 om 21:59
Mijn zoon sliep nog 2 tot 3 uur op een dag. Maar ineens, van de ene op de andere dag, was het elke nacht spelen op zijn kamer (en ook op de kamer van broertje). Toen we hem ineens niet op bed legden, bleek dat ook prima te gaan! Hij viel niet in slaap en speelde keurig door overdag. Alleen tegen 16.00/17.00 uur werd hij wel strontvervelend en huilerig. Daar moet je wel even doorheen. Hij moet er ook aan wennen. Indien mogelijk vroeg eten en vroeg op bed. Na een maandje of 1of 2 was het genoeg gewend en nu komt hij moeiteloos door tot bedtijd. Al heeft hij nog steeds dagen waarop hij rond 17.00 wat ‘minder vrolijk’ wordt en dan gaat de ipad maar gewoon aan.
vrijdag 6 juli 2018 om 22:50
Beetje laat antwoord, maar max een uurtje slaapt hij nu nog. Moet zeggen dat gaat prima. Hij gaat nu weer gewoon slapen en slaapt ook weer door
Welkom chio en gefeliciteerd!

zaterdag 7 juli 2018 om 07:54
Welkom Chiao!
Gisteren vol programma zonder middagdutje en smiddags zwemmen. Rond 17 uur viel ze in de buggy in slaap. Daarna eten en pas savonds om 21 uur naar bed. Wel makkelijk dat we nu weg kunnen zonder rekening te houden met middagslaap. Ging prima met alleen een powernap. En wat een plezier met zwemmen! Gaan we vaker doen.
Gisteren vol programma zonder middagdutje en smiddags zwemmen. Rond 17 uur viel ze in de buggy in slaap. Daarna eten en pas savonds om 21 uur naar bed. Wel makkelijk dat we nu weg kunnen zonder rekening te houden met middagslaap. Ging prima met alleen een powernap. En wat een plezier met zwemmen! Gaan we vaker doen.
zaterdag 7 juli 2018 om 08:24
Dankjewel
Wat fijn dat het nu weer beter gaat met slapen Snowgirl.
En wat fijn dat jullie hebben genoten van jullie dag weg Elifantje.
Dochter slaapt nog tussen de 1.5 en 2 uur 's middags (na max 2 uur wordt ze sowieso wakker gemaakt, anders hebben we 's avonds 'feest'). Wat voor mij op dit moment ook een rustmoment is, aangezien ik bijna 37 weken zwanger ben. Als we een dag weggaan, slaapt ze niet in de buggy en wil er al een hele tijd ook niet meer inzitten. Dat ding gaat mee om de tassen te dragen
Na de lunch zetten we haar meestal toch even 30-45 minuten in de wagen als rustmoment. Slapen doet ze dan echt niet. En daarna kijken we meestal hoelang ze het volhoudt.
Wat fijn dat het nu weer beter gaat met slapen Snowgirl.
En wat fijn dat jullie hebben genoten van jullie dag weg Elifantje.
Dochter slaapt nog tussen de 1.5 en 2 uur 's middags (na max 2 uur wordt ze sowieso wakker gemaakt, anders hebben we 's avonds 'feest'). Wat voor mij op dit moment ook een rustmoment is, aangezien ik bijna 37 weken zwanger ben. Als we een dag weggaan, slaapt ze niet in de buggy en wil er al een hele tijd ook niet meer inzitten. Dat ding gaat mee om de tassen te dragen

Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
zaterdag 7 juli 2018 om 13:23
Heb al even een tijdje niet meegeschreven maar even een update. Dochter hier is nu 2.5 en merk zo'n verschil met paar maanden terug. Vriendin die langs kwam merkte t ook: wow ze luistert ineens! Zo fijn om te merken dat dingen inderdaad ineens makkelijker gaan 
Over t straffen, werkt hier ook voor geen moer zo'n hoekje. Ik straf alleen met echt vervelende dingen en doe dat consequent. Als we in een café zitten waarschuw ik 1 keer: nog 1 keer drinken van een ander kind afpakken en we gaan naar huis. Heb t 1 keer gedaan met een grote scène en heel veel verdriet, tegenwoordig zeg ik het van tevoren: als je niet luistert naar mama dan gaan we naar? Peuter:huis!! Werkt sindsdien overal en altijd dus kan weer gerust eropuit met dr.
Tablet zonder te vragen aanzetten, zelfde verhaal. Dan helemaal geen peppa.
En sommige dingen heb ik geen zin in om de strijd over aan te gaan,dus heb wel een kindproof huis bijvoorbeeld.
Dus in t geval van de autootjes zou ik 1 keer waarschuwen en vervolgens de autootjes afpakken. Als je niet normaal er mee kan spelen dan maar niet.

Over t straffen, werkt hier ook voor geen moer zo'n hoekje. Ik straf alleen met echt vervelende dingen en doe dat consequent. Als we in een café zitten waarschuw ik 1 keer: nog 1 keer drinken van een ander kind afpakken en we gaan naar huis. Heb t 1 keer gedaan met een grote scène en heel veel verdriet, tegenwoordig zeg ik het van tevoren: als je niet luistert naar mama dan gaan we naar? Peuter:huis!! Werkt sindsdien overal en altijd dus kan weer gerust eropuit met dr.
Tablet zonder te vragen aanzetten, zelfde verhaal. Dan helemaal geen peppa.
En sommige dingen heb ik geen zin in om de strijd over aan te gaan,dus heb wel een kindproof huis bijvoorbeeld.
Dus in t geval van de autootjes zou ik 1 keer waarschuwen en vervolgens de autootjes afpakken. Als je niet normaal er mee kan spelen dan maar niet.
woensdag 11 juli 2018 om 11:42
Een strafhoek hebben we hier ook (nog) niet. Dochter krijgt een waarschuwing met de boodschap erbij wat er gaat gebeuren als ze door blijft gaan. Vaak is dit al genoeg en zo niet, dan doen we wat we gezegd hebben. Meestal wordt het stuk speelgoed afgepakt en weggelegd buiten haar bereik, maar wel in het zicht, zodat ze er niet meer bij kan. Maar dus wel doorheeft dat het menens is. Zodra ze zich weer goed kan gedragen, krijgt ze het weer terug.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag