Luxemburg

dinsdag 10 juli 2018 om 22:39
Very__Cherry schreef: ↑10-07-2018 21:26Ja, ik kwam er een jaar of 15, achter elkaar, in mijn jeugd. Het knusse en vriendelijke, haast ouderwetse sprak me aan, de Middeleeuwse dorpjes en stadjes , de magistrale wandelpaden door dichtbegroeide wouden, langs klaterende watertjes. Overal die geur van vuurtjes en gerookte ham. Bramen plukken. Zwemmen in riviertjes. Echt een vakantieland, Luxemburg.
Durf je er nu nog te komen, of ben je bevreesd dat 't niet meer kan tippen aan die jeugdherinneringen?
woensdag 11 juli 2018 om 01:16

woensdag 11 juli 2018 om 17:15
O, als je einddoel Verdun is en je houdt van ruïnes dan moet je zeker aan een of meerdere villages détruits stoppen: in de oorlog verwoeste dorpen die nu helemaal overwoekerd zijn, maar waar wel nog straatnaambordjes hangen. Wij zijn er toevallig eentje tegengekomen, maar ik was helemaal onder de indruk. Ik vond de ganse streek rond Verdun super boeiend, maar ik hou erg van geschiedenis
Luxemburg vind ik - in tegenstelling tot de rest hier- overigens geen ruk aan. Dat zou ik dan weer skippen
Luxemburg vind ik - in tegenstelling tot de rest hier- overigens geen ruk aan. Dat zou ik dan weer skippen

woensdag 11 juli 2018 om 20:53
Oorlogsmuseum in Diekirch! Heel uitgebreide collectie van spullen uit de tweede Wereldoorlog en uiteraard heel uitgebreid over het Ardennenoffensief.
Parc Merveilleux bij Bettembourg. Dat is een verrassend leuk dierenpark.
Dan heb je nog een vlindertuin in Grevenmacher, en een ‘aquarium’ in Wasserbillig, op een steenworp afstand van Grevenmacher. Piepklein, maar die man die het runt/ runde (waren er 3 jaar terug voor de tweede keer) is heel bevlogen en enthousiast over alle tropische vissen die ze hebben.
Tip: Google op Luxemburg Card. Scheelt je een hoop geld en je kunt met flinke korting gebruik maken van het OV
En uiteraard Trier bezoeken. In het centrum bij een pleintje zit een heerlijke ijssalon.
Parc Merveilleux bij Bettembourg. Dat is een verrassend leuk dierenpark.
Dan heb je nog een vlindertuin in Grevenmacher, en een ‘aquarium’ in Wasserbillig, op een steenworp afstand van Grevenmacher. Piepklein, maar die man die het runt/ runde (waren er 3 jaar terug voor de tweede keer) is heel bevlogen en enthousiast over alle tropische vissen die ze hebben.
Tip: Google op Luxemburg Card. Scheelt je een hoop geld en je kunt met flinke korting gebruik maken van het OV
En uiteraard Trier bezoeken. In het centrum bij een pleintje zit een heerlijke ijssalon.

woensdag 11 juli 2018 om 21:15
Heb jij een naam?the4ofus schreef: ↑11-07-2018 17:15O, als je einddoel Verdun is en je houdt van ruïnes dan moet je zeker aan een of meerdere villages détruits stoppen: in de oorlog verwoeste dorpen die nu helemaal overwoekerd zijn, maar waar wel nog straatnaambordjes hangen. Wij zijn er toevallig eentje tegengekomen, maar ik was helemaal onder de indruk. Ik vond de ganse streek rond Verdun super boeiend, maar ik hou erg van geschiedenis
Luxemburg vind ik - in tegenstelling tot de rest hier- overigens geen ruk aan. Dat zou ik dan weer skippen![]()
Dit lijkt me zo gaaf.
woensdag 11 juli 2018 om 21:18

woensdag 11 juli 2018 om 21:22
Dank je!
woensdag 11 juli 2018 om 21:25
Ik had nog nooit van die villages detruits gehoord, wel fascinerend eigenlijk
Of misschien gruwelijk, gezien de zinloze slachtingen van die idiote oorlog
https://www.youtube.com/watch?v=ldUZBrPivg4
(Zo te zien destijds volledig vernietigd, en nu vooral bos?)

donderdag 12 juli 2018 om 14:19
Indrukwekkend. Ik ben wel benieuwd welke dorpen er nog te bezoeken zijn.quattro35 schreef: ↑11-07-2018 21:25Ik had nog nooit van die villages detruits gehoord, wel fascinerend eigenlijk
donderdag 12 juli 2018 om 17:46
Ja, zijn inderdaad nu helemaal overwoekerd, maar je ziet nog wel goed de ruïnes staan. En bv. Rue de l'Eglise met dan de ruïne van de kerk dus je kan je er nog wel iets bij voorstellen. Ik vond het echt indrukwekkend, maar ik weet eerlijk gezegd niet meer of de dorpen echt nog namen hadden... waarschijnlijk wel. Maar wij hebben er echt toevallig eentje ontdekt.
donderdag 12 juli 2018 om 18:32
Ik haak even in op het culinaire gebeuren in Luxemburg; aan een goede maaltijd zit hier vaak een prijskaartje, maar er is voor ieder wat wils. Je hebt in de benedenstad sinds een jaar of 10 les Rives de Clausen bijvoorbeeld. Dat is een uitgaanszone met veel restaurants, cafés en leuke kroegjes. Je kunt daar sushi eten bij de ‘Ikki’, burgers en Tex Mex krijgen bij ‘Maybe Not Bob’s’, echte zware Luxemburgse gerechten bij de ‘Brauerei’ of de ‘Mousel’s Cantine’ etc en chic dineren in het sterren restaurant ‘Le Sud’ om maar wat te noemen. Als je dol bent op geflambeerde scampi’s dan is ‘Chez Bacano’ the place to be en dat ligt ook in die buurt, evens pizzeria Dal Notaro, een vegetarisch tentje en een Thais restaurantje ‘Ukelele.’
Kortom, dat gedeelte van de stad heeft aardig wat te bieden wat dat betreft, maar het is wat aan de dure kant. Veel plezier in elk geval !
Kortom, dat gedeelte van de stad heeft aardig wat te bieden wat dat betreft, maar het is wat aan de dure kant. Veel plezier in elk geval !
Zolang er wijn is, is er hoop. Nondikass !