Kdv vraagt om de inentingen van kind

18-07-2018 19:57 164 berichten
Vandaag heeft een leidster gevraagd welke inentingen ons kind gehad heeft voor hun administratie. Ik heb ergens in het gesprek van de intake gezegd na een vraag van hun dat hij alle vaccinaties krijgt, maar hij door ziekte achter loopt. Ik vind dit alleen een hele rare vraag, wat hebben zij er mee te maken welke inentingen hij al gehad heeft en welke nog niet? Ze mogen je niet weigeren als je überhaupt niet vaccineert dus waarom zouden ze dan moeten weten hoeveel hij achter loopt? Over onze oudste hebben we deze vraag nooit gehad (wel algemeen of we hem vaccineerde, maar noot over precieze vaccinaties) en die heeft ook achter gelopen alleen niet zo ver als de jongste.

Mijn man heeft de kinderen opgehaald dus ik heb ze niet kunnen vragen waarom ze dit wilde weten en noteren. Overigens wist hij niet precies welke we gehad hadden dus moest hij dat volgende week dan aangeven.

Wat denken jullie hier van? Hebben jullie die vraag ooit gehad? Zouden jullie hier antwoord op geven? Ik vind het toch wat gek om medische gegevens van mijn kinderen te geven zonder dat dat voor mijn kinderen (of een ander kind) van nut is.

Toevoeging: het gaat er niet om dat ze weten of mijn kind vaccinaties krijgt en of dat ze weten ongeveer wanneer die zijn (in welke levensmaand net als ze van de andere kinderen weten) want dat is al bekend, maar dat ze vragen om welke vaccinatie hij als laatste heeft gehad op welke datum en van de volgende wanneer die zijn.
anoniem_64a46782bc5f2 wijzigde dit bericht op 19-07-2018 13:35
12.69% gewijzigd
Ik vind het een rare vraag omdat ze niet mogen weigeren als je niet vaccineert, geen informatie mogen geven over de vaccinatie graad aan ouders in de groep van je kind, als er een ziek kindje is mogen ze alleen zeggen dat er een kind een bepaalde ziekte heeft, maar niet in welke groep die zit, op welke dagen die komt of zelfs of dat kind in aanraking is geweest met je eigen kind.

Ik ben hier zelf tegen aan gelopen toen er een ziekte geconstateerd was bij de oudste die voor de jongste een groot risico was. Ik mocht niks aan informatie hebben en de oudste moest met spoed getest worden of hij de ziekte haden zodoende kon doorgeven.

Als ik wist dat een ander kwetsbaar kind iets aan de informatie had (bv een kindje dat geen vacvinaties aan kan en ernstig ziek zou worden bij aanvamg vam de opvang vertellen wat de vaccinatie graad is van de kinderen waarmee die in aanraking komt) zou ik er geen bezwaar tegen hebben. Maar mediche informatie geven en vanaf nu iedere vaccinatie door geven puur voor hun eigen administratie zonder dat andere kinderen (en hun ouders) daar iets aan hebben of het verplicht is vanuit de overheid twijfel ik over. Ik snap het nut er niet van. Ik moet toestemming geven of ze foto's mogen maken maar ze willen wel zijn medische informatie hebben (in mijn huidige perspectief dan) zonder grond.

Ik vaccineer niet voor niks de kinderen en zie echt wel het nut van de vacvinatiegraad hoog houden, maar op een kinderdag verblijf is het puur door de leeftijd en wanneer ze de vaccinaties krijgen al lager (mijn kind heeft er net zo veel als een kind van een paar maanden jonger) en andere kinderen hebben niks aan deze informatie.

Maar als jullie het allemaal normaal vinden geef ik de informatie volgende week gewoon als ze me ook vertellen wat ze er mee doen. Het lijkt me dat je toch een reden moet hebben als je zulke informatie wil.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
18-07-2018 20:19
nee dat is niet raar, inenting is niet verplicht en een eigen zaak, dus het gaat ze niks aan.
Ik vind het prima dat ze het in kaart willen brengen. En zeker als je je kind gewoon wil vaccineren zou ik er gewoon open over zijn.

Wil je niet vaccineren dan kan je dat toch ook gewoon zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon negeren. Privacy.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Warrique schreef:
18-07-2018 20:14
Uitstekende vraag van het KDV. Er zijn kinderen die erg kwetsbaar zijn en b.v. nog geen inentingen mogen, die kinderen kunnen niet in de groep bij kinderen die ook niet zijn ingeënt.

Volgens mij mogen ze niet ingeënte kinderen wel weigeren.

Wat mij betreft zouden inentingen verplicht moeten zijn.
Onze grondwet garandeert immuniteit van het lichaam.

Onze grondwet, dus. De grondwet. Die beschermt ons tegen mensen zoals jij.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Maar ik denk niet dat ze jou planning willen weten?

Ik denk dat het gewoon een standaard vraag is. ( echt de vraag wordt vaker gesteld)

En dat het volstaat om te zeggen dat je vaccineert alleen iets langzamer vanwege een bepaalde rede.
ostara. schreef:
18-07-2018 20:21
Ik vind het prima dat ze het in kaart willen brengen. En zeker als je je kind gewoon wil vaccineren zou ik er gewoon open over zijn.

Wil je niet vaccineren dan kan je dat toch ook gewoon zeggen.
Ze hoeft er niet open over te zijn, het is niet verplicht, er zijn zat mensen die hun kinderen niet willen vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
ostara. schreef:
18-07-2018 20:23
Maar ik denk niet dat ze jou planning willen weten?

Ik denk dat het gewoon een standaard vraag is. ( echt de vraag wordt vaker gesteld)

En dat het volstaat om te zeggen dat je vaccineert alleen iets langzamer vanwege een bepaalde rede.
Dat stukje over onze grondwet heb je gemist, blijkbaar?
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
18-07-2018 20:15
Nou als ik zou weten dat er ongevaccineerde kinderen waren, ging mijn kind naar een ander kdv.
Daar wordt het veel te hip voor. Bijna alle kdv's hebben er al mee te maken.

Ze mogen wel vragen naar de inentingen. Zij moeten minstens proberen te inventariseren wat de dekkingsgraad binnen hun kdv is. Ik vrees dat je niet verplicht bent het te vertellen. Maar ik begrijp ook niet waarom je dat niet zou doen.

Op ons kdv wordt het gevraagd en bijgehouden. Helemaal goed. En ze hebben ook keurig gemeld dat er kinderen kwamen die helaas niet ingeënt waren. Ze mochten inderdaad niet weigeren.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemonTree schreef:
18-07-2018 20:20
Ik vind het een rare vraag omdat ze niet mogen weigeren als je niet vaccineert, geen informatie mogen geven over de vaccinatie graad aan ouders in de groep van je kind,
Dat laatste mogen ze wel zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
18-07-2018 20:23
Onze grondwet garandeert immuniteit van het lichaam.

Onze grondwet, dus. De grondwet. Die beschermt ons tegen mensen zoals jij.
Nog wel , het zou zomaar kunnen dat de overheid beslist dat het verplicht is. Kijk maar naar Italië.
zolena schreef:
18-07-2018 20:25
Daar wordt het veel te hip voor. Bijna alle kdv's hebben er al mee te maken.

Ze mogen wel vragen naar de inentingen. Zij moeten minstens proberen te inventariseren wat de dekkingsgraad binnen hun kdv is. Ik vrees dat je niet verplicht bent het te vertellen. Maar ik begrijp ook niet waarom je dat niet zou doen.

Op ons kdv wordt het gevraagd en bijgehouden. Helemaal goed. En ze hebben ook keurig gemeld dat er kinderen kwamen die helaas niet ingeënt waren. Ze mochten inderdaad niet weigeren.
Waarom vragen ze het dan?
Vanzai schreef:
18-07-2018 20:21
Gewoon negeren. Privacy.
Eens, maar dan wel accepteren dat je op termijn niet meer welkom bent op KDV's.

TO: als jij het niet wilt vertellen, moet je het niet doen. Maar je kunt het een KDV niet kwalijk nemen dat ze het willen weten, ook al vind je hun argumentatie onduidelijk of onvolledig. Je zou er met ze over in gesprek kunnen gaan als dit echt een heel belangrijk punt voor je is.

Overigens ben ik een groot voorstander van het weigeren van kinderen van ouders die niet willen inenten.
anoniem_328039 wijzigde dit bericht op 18-07-2018 20:27
10.29% gewijzigd
Ik typ te langzaam geloof ik... Oudste en jongste zitten op het zelfde kdv dus als de vraag voor de een relevant is lijkt het me voor de ander ook relevant, maar hij is alleen over de jongste gesteld omdat ik eerlijk heb aangegeven dat hij achter loopt toen ze vroegen of we hem vaccineerde.

En ik begrijp het belang van een hoge vaccinatiegraad en als andere kinderen wat aan de informatie zouden hebben zou ik het ook geen probleem vinden om het te delen net als het thuishouden van een kind met een besmettelijke ziekte nu ik toch thuis zit of dit anders op zijn minst delen met de opvang. Het gaat me er om dat ze om medische informatie vragen die ze op willen slaan zonder dat ik of een andere ouder iets aan die informatie heeft als er daadwerkelijk een reden is om die te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
18-07-2018 20:25
Dat stukje over onze grondwet heb je gemist, blijkbaar?
Nee hoor, dus geef het vooral niet door als jij dat niet wil.

Zij wil haar kind wel inenten, dus waarom zou ze moeilijk doen om geen antwoord te willen geven. Ze heeft al eerder aangegeven dat haar kind gevaccineerd wordt, alleen dat ze achterlopen.
Kom je aan met je grondwet als een ander kind hersenontsteking krijgt van jouw mazelenkind
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
18-07-2018 20:26
Eens, maar dan wel accepteren dat je op termijn niet meer welkom bent op KDV's.
Dat gaat dus tegen de grondwet in. Dat begrijp je toch?
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
ostara. schreef:
18-07-2018 20:26
Nog wel , het zou zomaar kunnen dat de overheid beslist dat het verplicht is. Kijk maar naar Italië.
ja. dat gaat komen nu de vaccinatiegraad zo laag is dat er doden zullen vallen. De vraag is niet if maar wanneer. Als een KDV vraagt naar vaccinaties dan is dat dus een goed KDV
Alle reacties Link kopieren
YellowLemonTree schreef:
18-07-2018 20:27
Ik typ te langzaam geloof ik... Oudste en jongste zitten op het zelfde kdv dus als de vraag voor de een relevant is lijkt het me voor de ander ook relevant, maar hij is alleen over de jongste gesteld omdat ik eerlijk heb aangegeven dat hij achter loopt toen ze vroegen of we hem vaccineerde.

En ik begrijp het belang van een hoge vaccinatiegraad en als andere kinderen wat aan de informatie zouden hebben zou ik het ook geen probleem vinden om het te delen net als het thuishouden van een kind met een besmettelijke ziekte nu ik toch thuis zit of dit anders op zijn minst delen met de opvang. Het gaat me er om dat ze om medische informatie vragen die ze op willen slaan zonder dat ik of een andere ouder iets aan die informatie heeft als er daadwerkelijk een reden is om die te hebben.
Dan zou ik met ze in gesprek gaan over de verwerking van de informatie.
Zeker omdat het je niet lekker zit.

Jullie komen er dan vast uit
Vanzai schreef:
18-07-2018 20:29
Dat gaat dus tegen de grondwet in. Dat begrijp je toch?
welk artikel?
EngeLiene schreef:
18-07-2018 20:29
Kom je aan met je grondwet als een ander kind hersenontsteking krijgt van jouw mazelenkind
Zelfde kun je zeggen over mensen die roken waar kinderen bij zijn of als vrouwen roken als ze zwanger zijn.
Alle reacties Link kopieren
EngeLiene schreef:
18-07-2018 20:29
Kom je aan met je grondwet als een ander kind hersenontsteking krijgt van jouw mazelenkind
De grondwet is er om onze basis-rechten te waarborgen. Hoewel ik begrijp dat sommige onderwerpen de één meer aangrijpen dan de ander, verwacht ik van iedereen dat ze deze rechten respecteren. Ook wanneer ze niet begrijpen waarom deze rechten er zijn.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
18-07-2018 20:30
welk artikel?
Google is your friend
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
ostara. schreef:
18-07-2018 20:23
Maar ik denk niet dat ze jou planning willen weten?

Ik denk dat het gewoon een standaard vraag is. ( echt de vraag wordt vaker gesteld)

En dat het volstaat om te zeggen dat je vaccineert alleen iets langzamer vanwege een bepaalde rede.
Nee, dat heb ik namelijk al eerder verteld. Ze willen specifiek weten welke vacvinaties hij gehad heeft en als hij een nieuwe krijgt.

Ik heb bij de intake al aangegeven hoe lang hij ongeveer achter loopt en waarom. Juist de specifieke informatie welke hij nu heeft en het ook bij de volgende vacvinaties met de datum van het geven van de prik voel ik bezwaar.

Dat ze vragen of je kind gevaccineerd wordt vind ik ook opzich niet gek, ik heb bij die vraag ook gewoon uit mezelf verteld hoe ver en waarom hij achter loopt. Dan lijkt het me voor puur administratieve redenen afdoende om hem qua vaccinaties een paar maanden terug te zetten ipv dat ik ze moet inlichten wanneer hij een vaccinatie krijgt.
Je hoeft niet te antwoorden en je kind kan niet worden geweigerd enkel op het niet gevaccineerd zijn, dat klopt.

Realiseer je wel dat als het kdv niet weet dat een of jouw kind niet (volledig) is gevaccineerd het ook geen maatregelen kan treffen door te vragen het kind thuis te houden als er onverhoopt een uitbraak van bijvoorbeeld mazelen is in de regio. Dat is m.i. de reden dat ze het willen weten.
Vanzai schreef:
18-07-2018 20:29
Dat gaat dus tegen de grondwet in. Dat begrijp je toch?
Een KDV mag weigeren wie het wil. Ik ben benieuwd op welk grondwetsartikel je dat wilt baseren. In principe heb je een privaatrechtelijke overeenkomst, dus kan een KDV kinderen weigeren als ze andere kinderen in gevaar brengen. Ik weet niet wat er zou gebeuren als ouders van een niet-ingeent kind een KDV zouden aanklagen omdat hun kind geweigerd wordt en het KDV beroept zich op de overeenkomst die ze met bestaande cliënten hebben.
Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd naar de uitkomst van zo'n zaak.
anoniem_328039 wijzigde dit bericht op 18-07-2018 20:36
5.53% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven