Huis bezichtigen
donderdag 19 juli 2018 om 13:43
Is het mogelijk om een huis te bezichtigen alvorens de financiering geregeld te hebben? M.a.w. niet wetende of je dit wel kan betalen, maar gaat zeer moeilijk worden. Dit, omdat ik anders verwacht te laat te zijn bij de makelaar.
De mensen zijn de woning overigens al uit dus daar wordt geen tijd van "verpest". De makelaar heeft immers verder toch niets met de financiering van doen al snap ik dat het niet handig is, maar vooral voor mezelf niet.
De mensen zijn de woning overigens al uit dus daar wordt geen tijd van "verpest". De makelaar heeft immers verder toch niets met de financiering van doen al snap ik dat het niet handig is, maar vooral voor mezelf niet.
donderdag 19 juli 2018 om 16:33
Dymphnatam schreef: ↑19-07-2018 16:11Nee, maar ik had al wel een berekening laten maken bij een hypotheekverstrekker zodat ik wist wat ik te besteden had en wat mijn speelruimte was. En dus ook naar wat voor huizen ik kon gaan kijken.
Dat is leuk, maar dat was niet de vraag van TO.
donderdag 19 juli 2018 om 17:50
Ik weet dat dit onhandig is, maar het is nu eenmaal zo. Ik ga het zoals gezegd ook voortaan anders aanpakken. Maar nu staat dat huis te koop en ben ik bang te laat te zijn. Dus vandaar dat ik dacht dat het handig is mijn gezicht bij de makelaar te laten zien. Neemt niet weg dat het huis zo door een ander gekocht kan worden, want op mij zal men niet wachten. Ook al is de kans zeer klein dat het lukt, dan heb ik het geprobeerd en kan ik me voortaan op realistische huizen richten.
Weet even niet zo goed wat nu slim is om te doen..
donderdag 19 juli 2018 om 18:37
Waar hebben we het over? Wat zegt bv de site van de rabobank wat je maximaal kan lenen, wat scheelt dat met de vraagprijs van de woning? Heb je vermogen om de kosten koper te financieren?
Hoe is de woningmarkt in jouw regio, verkoopt het als zoete broodjes met biedingen boven de vraagprijs, of gaat het er nog wat rustiger aan toe?
Hoe is de woningmarkt in jouw regio, verkoopt het als zoete broodjes met biedingen boven de vraagprijs, of gaat het er nog wat rustiger aan toe?
donderdag 19 juli 2018 om 19:10
Ik wil niet eens kijken op de site, eerlijk gezegd. Wel eerder gedaan en het is een enorm verschil. De huizen hier in de wijk gaan wel hard. Bijkomend hebben we hier te maken met een 2 onder 1 kap dus dat is sowieso snel weg. Wel vind ik de prijs erg hoog wat ze vragen en ga ervanuit dat het naar beneden kan. Maar aan de andere kant is dat wellicht ook niet reëel. Het is wel een oud huis, misschien dat dit scheelt? Plus dat er best wat werk verzet moet worden om het woonbaar te maken. In de advertentie staat ook dat het heel basic wordt afgeleverd en ideaal is voor een klusser (of iemand die het zelf wil inrichten) Ben geen klusser, hoor. Maar hoopte daardoor dat de prijs naar beneden kan. Plus dat die mensen er al uit zijn en wellicht van dus sneller van het huis af willen...
Heb het idee dat er oudere mensen hebben gewoond en die overleden zijn of naar een verzorgingstehuis. Maar dat is maar een idee, hoor. Die hebben het allang afbetaald en verdienen er sowieso nog op. Maar goed, daar heb ik verder ook niets mee te maken.
Heb het idee dat er oudere mensen hebben gewoond en die overleden zijn of naar een verzorgingstehuis. Maar dat is maar een idee, hoor. Die hebben het allang afbetaald en verdienen er sowieso nog op. Maar goed, daar heb ik verder ook niets mee te maken.
donderdag 19 juli 2018 om 19:27
Als het goed is, is de vraagprijs dan toch ook al gebaseerd op het feit dat er nog een en ander gedaan moet worden. In deze regio gaat nog nauwelijks een huis weg voor minder dan de vraagprijs, en als dat gebeurd gaat het om een huis dat al wat langer te koop staat (langer als in: meer dan drie maanden), en dan heb je het nog maar over een paar duizend euro onder de vraagprijs.
Dit huis klinkt gewoon als te duur voor jou, en dan kun je best gaan kijken, maar dat heeft toch geen enkele zin als je het toch niet kunt kopen? Bespaar jezelf, de makelaar en de verkoper de tijd, denk ik dan.
Dit huis klinkt gewoon als te duur voor jou, en dan kun je best gaan kijken, maar dat heeft toch geen enkele zin als je het toch niet kunt kopen? Bespaar jezelf, de makelaar en de verkoper de tijd, denk ik dan.
donderdag 19 juli 2018 om 19:43
Reken ook nog dat het een klushuis is. Als dan het taxatierapport lager uitvalt, waar je enigszins wel risico mee loopt met (klus)huizen die boven de marktwaarde weggaan, heb je ook een probleem als je maximaal wilt lenen en niet genoeg buffer hebt ok het verschil op te vangen.
Stel je wilt een huis van €180.000,- en volgens het taxatierapport is het €160.000,- waard, zit je met een verschil van €20.000,-
Stel je wilt een huis van €180.000,- en volgens het taxatierapport is het €160.000,- waard, zit je met een verschil van €20.000,-
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
donderdag 19 juli 2018 om 19:54
Het taxatierapport komt pas als de koop al in gang is gezet. Dan ben je dus vaak al een prijs overeen gekomen met de verkopende partij.
Of jij moet met een aankoopmakelaar komen, maar die zijn niet goedkoop en dan komt er daarna alsnog een taxatierapport.
Je hebt dus al een hypotheekaanvraag lopen en bent dus al een prijs overeen gekomen als dit allemaal aan bod komt.
donderdag 19 juli 2018 om 19:56
Aanvulling: de hypotheekverstrekker waar jij de aanvraag hebt lopen wil vaak dus zo’n taxatierapport zien om te kijken of hij een slimme investering doet. Je bent dus dan al voorbij het oriënterende gesprek en echt al bezig met alles rond te breien.
donderdag 19 juli 2018 om 19:59
Een beetje weten wat je te besteden hebt, is toch écht wel handig bij een bezichtiging.
Er zit namelijk toch echt wel een verschil tussen een huis van 100.000 euro, 200.000 euro of 500.000 euro.
Je hoeft het echt niet tot op 1.000 euro te weten, maar het kan jou én de makelaars veel tijd sparen als je weet wat de boel mag kosten.
En het bespaart je misschien dat je begint te dromen van een huis dat dan later onbetaalbaar - voor jouw portemonnee - blijkt te zijn.
Er zit namelijk toch echt wel een verschil tussen een huis van 100.000 euro, 200.000 euro of 500.000 euro.
Je hoeft het echt niet tot op 1.000 euro te weten, maar het kan jou én de makelaars veel tijd sparen als je weet wat de boel mag kosten.
En het bespaart je misschien dat je begint te dromen van een huis dat dan later onbetaalbaar - voor jouw portemonnee - blijkt te zijn.
donderdag 19 juli 2018 om 20:53
En stel nu dat uit het taxatierapport komt dat deze lager is, dan snap ik niet wat er met het verschil gebeurt? Ook niet als deze hoger uitvalt. Het zal toch nooit gelijk zijn aan de verkoopprijs? Je merkt, ik moet me nog verder inlezen.
Fijn dat je meedenkt, trouwens.
donderdag 19 juli 2018 om 20:59
Geen moeite, zo helpen we elkaar een beetje.Ksenija schreef: ↑19-07-2018 20:53En stel nu dat uit het taxatierapport komt dat deze lager is, dan snap ik niet wat er met het verschil gebeurt? Ook niet als deze hoger uitvalt. Het zal toch nooit gelijk zijn aan de verkoopprijs? Je merkt, ik moet me nog verder inlezen.
Hoger is niet erg, dan weet de hypotheekverstrekker dat het een goede investering is en zal de lening toekennen. Valt deze lager uit, moet jij zelf het verschil bijlappen en anders gaat het hele feest niet door.
Dat is dus het nadeel van overbieden.
Meestal zal zo’n taxatierapport echt wel wat in de buurt van de prijs schommelen, tenzij er echt overboden is. Ze kijken ook naar waar de huizen in de omgeving voor verkocht zijn.
donderdag 19 juli 2018 om 21:05
Als erbij staat dat het huis voor een klusser is, betekent dat dat je heel veel geld moet investeren om het enigszins bewoonbaar te maken. Leidingen, lekkages, isolatie, centrale verwarming etc. Daar moet je dus ook een berg geld voor hebben.
Ik denk dat je echt eerst moet gaan informeren wat je aan hypotheek kan krijgen. Met dit huis ben je er niet alleen met het financieren van het huis. En je schrijft dat dat al lastig wordt. Laat staan al die bijkomende kosten
donderdag 19 juli 2018 om 21:10
De bank leent jou geld en het huis is het onderpand. Dus de bank wil dat het huis niet minder waard is dan de lening.Ksenija schreef: ↑19-07-2018 20:53En stel nu dat uit het taxatierapport komt dat deze lager is, dan snap ik niet wat er met het verschil gebeurt? Ook niet als deze hoger uitvalt. Het zal toch nooit gelijk zijn aan de verkoopprijs? Je merkt, ik moet me nog verder inlezen.
Als je dus meer wil betalen voor een huis dan dat het huis waard is (en dat is t taxatierapport) dan moet je dat verschil zelf bijleggen.
Andersom als je minder gaat betalen dan taxatierapport dan is de bank gerustgesteld.
Als je je hypotheek niet kunt betalen verkoopt de bank namelijk het huis.
Daarom willen ze niet dat t minder waard is dan de hypotheek.
Een zebra is geen paard met strepen
donderdag 19 juli 2018 om 21:12
Haha inderdaad, als er al staat dat het een kluswoning is, dan is het een KLUSwoning hoor.bethweeter schreef: ↑19-07-2018 21:05Als erbij staat dat het huis voor een klusser is, betekent dat dat je heel veel geld moet investeren om het enigszins bewoonbaar te maken. Leidingen, lekkages, isolatie, centrale verwarming etc. Daar moet je dus ook een berg geld voor hebben.
Makelaars stellen de boel graag positiever voor dan het is. Als die het al een kluswoning noemen, dan moet er véél geld in.
donderdag 19 juli 2018 om 21:17
Klopt, makelaars-taal.
Een drol krijgt nog een strik bij een makelaar
donderdag 19 juli 2018 om 21:31
Sterker nog: ik maak bij mijn werk zelfs met enige regelmaat mee dat mensen een huis hebben gekocht zonder uberhaupt te hebben geinformeerd naar wat ze kunnen lenen - heel handig, zeker als blijkt dat ze hun leencapaciteit (veel) te positief hebben ingeschat...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
donderdag 19 juli 2018 om 21:37
Inderdaad, dat het er bij staat over klussen zegt heel wat. Het was een klusser OF iemand die het zelf naar persoonlijke smaak wil inrichten. Persoonlijk vind ik dat 2 verschillende zaken en lijkt het me alsof ze dit erbij hebben gezet om een niet klusser niet af te schrikken.
Aan de andere kant is het ook niets schokkends, voor zover ik kan zien.
Alles ligt er gewoon uit, zoals vloeren. Kale houten trap, waar vermoedelijk vloerbedekking op heeft gelegen. Keuken mag er wel helemaal uit wat mij betreft. Ik ben me er van bewust dat het wel veel geld kost om op te knappen. Maar het is niet een bouwval of zo, het zijn wel redelijke zaken die te lappen zijn. Het oogt enigszins verwaarloosd door de kaalheid, denk ik. Los van eventuele andere nog niet zichtbare mankementen dan. Een bouwkundig onderzoek is hierbij geen weggegooid geld in ieder geval.
Maar denk ik dan verkeerd dat dit een goede reden is om de prijs te laten zakken? Al zullen ze er al rekening mee hebben gehouden, waarschijnlijk.
Aan de andere kant is het ook niets schokkends, voor zover ik kan zien.
Alles ligt er gewoon uit, zoals vloeren. Kale houten trap, waar vermoedelijk vloerbedekking op heeft gelegen. Keuken mag er wel helemaal uit wat mij betreft. Ik ben me er van bewust dat het wel veel geld kost om op te knappen. Maar het is niet een bouwval of zo, het zijn wel redelijke zaken die te lappen zijn. Het oogt enigszins verwaarloosd door de kaalheid, denk ik. Los van eventuele andere nog niet zichtbare mankementen dan. Een bouwkundig onderzoek is hierbij geen weggegooid geld in ieder geval.
Maar denk ik dan verkeerd dat dit een goede reden is om de prijs te laten zakken? Al zullen ze er al rekening mee hebben gehouden, waarschijnlijk.
donderdag 19 juli 2018 om 21:39
Dat kan toch niet? Wat doe jij voor werk dan?
donderdag 19 juli 2018 om 22:03
Hou er ook rekening mee dat als je een bouwkundige keuring hebt en het blijkt dat er grote klussen aankomen zoals een dak of je kozijnen dat de bank wilt weten hoe je dit gaat betalen of in mindering brengt op je hypotheek.
En als je in een regio woont waar het huis makkelijk verkocht word gaan de verkopers niet snel zakken want elke euro is er 1 en de makelaar heeft als het goed is een redelijke verkoopprijs vast gesteld voor het huis in jouw regio.
En vooral als het huis nog maar kort te koop staat zullen ze snel onderbiedingen afslaan.
En als je in een regio woont waar het huis makkelijk verkocht word gaan de verkopers niet snel zakken want elke euro is er 1 en de makelaar heeft als het goed is een redelijke verkoopprijs vast gesteld voor het huis in jouw regio.
En vooral als het huis nog maar kort te koop staat zullen ze snel onderbiedingen afslaan.
donderdag 19 juli 2018 om 22:08
Het staat er redelijk kort op en in een gewilde regio en wijk. Dat maakt het inderdaad minder waarschijnlijk dat ze zakken. Ik heb waarschijnlijk het beeld dat je altijd minder betaald dan wat ze vragen, maar dat is niet meer zo nu.
Sterker nog, een collega van mij heeft pas zijn huis verkocht voor flink meer dan gevraagd. Er waren zat kopers.
Dan maak ik geen schijn van kans.
Sterker nog, een collega van mij heeft pas zijn huis verkocht voor flink meer dan gevraagd. Er waren zat kopers.
Dan maak ik geen schijn van kans.
donderdag 19 juli 2018 om 22:11
Ik heb verder niks gelezen, maar ben wel altijd enthousiast als het om de huizenmarkt gaat. Als ik jou was ging ik kijken, dan kun je het plaatsen en jezelf de rust geven als het niet gaat, dat je het toch geprobeerd hebt. Als je daarna weet wat je wel aan kunt dan kun je daarmee verder. En wie weet dat het onmogelijke toch mogelijk is, met hulp van ouders, of een bepaalde hypotheek..Ksenija schreef: ↑19-07-2018 17:50Ik weet dat dit onhandig is, maar het is nu eenmaal zo. Ik ga het zoals gezegd ook voortaan anders aanpakken. Maar nu staat dat huis te koop en ben ik bang te laat te zijn. Dus vandaar dat ik dacht dat het handig is mijn gezicht bij de makelaar te laten zien. Neemt niet weg dat het huis zo door een ander gekocht kan worden, want op mij zal men niet wachten. Ook al is de kans zeer klein dat het lukt, dan heb ik het geprobeerd en kan ik me voortaan op realistische huizen richten.