Werk & Studie alle pijlers

Werken in de thuiszorg en hittegolf

19-07-2018 22:48 589 berichten
Ondanks dat er een heel leuk hitte protocol is met wat wel en niet 'mag' wanneer het buiten 27+ graden is loop ik al jaren tegen het probleem aan dat sommige clienten absoluut geen rekening houden met het warme weer. De meesten gelukkig wel dus daar doe ik rustig aan en alleen het hoognodige en wat extra's mits niet te zwaar. Maar er zijn ook clienten, meestal inval adressen, die willen dat ik vloeren uitgebreid ga schuren etc. Vaak kan ik dan een compromis sluiten en iets minder zwaars gaan doen maar soms is een client niet voor rede vatbaar en moet het NU gebeuren.

Ik vraag me af hoe collega's hiermee om gaan? Hoe zorg je dat je het hoofd koel houd?
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
19-07-2018 23:21
Het feit dat andere mensen ook moeten werken met de hitte en dat anderen het zwaarder hebben, is geen reden waarom TO moet accepteren dat ze werk doet bij temperaturen die niet gezond zijn.

De arbodienst zegt hier het volgende over:

- In de zomer is de ideale temperatuur tussen de 23 en 26˚C.
- Bij temperaturen boven de 26˚C is er sprake van een extra lichamelijke belasting en behoort men na te denken over maatregelen
- Voor licht fysiek kantoorwerk geldt een maximum van 28˚C
- Voor intensief lichamelijk inspannend werk geldt een maximum van 26˚C. Mits er een duidelijk voelbare luchtstroom is. Zonder voelbare luchtstroom mag het niet warmer zijn dan 25˚C.
- Voor zeer lichamelijk inspannend werk geldt een maximum van 25˚C. Mits er een voelbare luchtstroom is. Anders mag het niet warmer dan 23˚C zijn.

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ ... -te-werken

Bij verplicht moeten werken boven deze temperaturen kun je dus de arbodienst inschakelen. Aangezien TO niet verplicht is om zwaar lichamelijke arbeid te doen en dit volgens mij ook niet bij haar werk hoort, zou ze dit gewoon kunnen weigeren bij cliënten met het argument dat het niet mag van de arbo. Ouderen nemen vaak eerder iets aan, als je een autoriteit als argument gebruikt.
Heel leuk maar moet zo'n oudje dan maar 3 maanden de vloer niet gedweild hebben? Jammer maar deze klussen moet je nou eenmaal ook met warm weer doen.
Alle reacties Link kopieren
Goguma schreef:
19-07-2018 23:37
Met vloeren schuren bedoel ik tegelvloeren om zo aangekoekt vuil eraf te halen wat er met gewoon dweilen niet af gaat.
Als het zo vies is moet je daar melding van maken. Als af normaal elke week gepoetst wordt zit er doorgaans geen aangekoekt vuil op tegelvloeren.
Binnen is het toch geen 27+ graden?
*Kettricken* schreef:
19-07-2018 23:39
Binnen is het toch geen 27+ graden?
Dit dus.

En anders: Raam of deur open voor verluchting en op tijd en stond drinken.
nina1966 schreef:
19-07-2018 23:38
Heel leuk maar moet zo'n oudje dan maar 3 maanden de vloer niet gedweild hebben? Jammer maar deze klussen moet je nou eenmaal ook met warm weer doen.
Dweilen valt niet onder de zwaardere klussen die je beter even niet kan doen.
Goguma schreef:
19-07-2018 23:37
Met vloeren schuren bedoel ik tegelvloeren om zo aangekoekt vuil eraf te halen wat er met gewoon dweilen niet af gaat. Echt sommige antislip vloeren in badkamers zijn geweldig.
Duh. Als jullie de hele zomer niet willen schoonmaken wordt het vanzelf zo goor :P
Alle reacties Link kopieren
Ja antislip vloeren zijn irritant maar je hebt er nou ook weer geen uren werk aan.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
19-07-2018 23:38
Heel leuk maar moet zo'n oudje dan maar 3 maanden de vloer niet gedweild hebben? Jammer maar deze klussen moet je nou eenmaal ook met warm weer doen.
Dat zeg ik niet, maar wel dat het oudje zak moeten accepteren dat er met die hitte minder gedaan kan worden, omdat er wat rustiger wordt gewerkt.

Overigens vind ik een vloer dweilen geen zwaar lichamelijke arbeid en dat is waar TO het over had.

Maar klussen waarbij je met normale temperaturen al staat te zweten moet ze kunnen weigeren.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
19-07-2018 23:41
Dit dus.

En anders: Raam of deur open voor verluchting en op tijd en stond drinken.
Bij mij op kantoor kan het met dit weer 30 graden worden. Dus waarom zou dat bij een oudje niet kunnen? Zo'n fijn seniorenappartement met plat dak en zonder airco, dat wil wel hoor.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Met die aard-opwarming zou ik overigens al maar vast op zoek gaan naar een andere job.

Want 3 maanden per jaar niet fatsoenlijk poetsen bij mensen lijkt mij toch ook niet de bedoeling.
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
19-07-2018 23:45
Bij mij op kantoor kan het met dit weer 30 graden worden. Dus waarom zou dat bij een oudje niet kunnen? Zo'n fijn seniorenappartement met plat dak en zonder airco, dat wil wel hoor.
En dan alle ramen en deuren dicht want " tocht daar wordt je ziek van ".
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
19-07-2018 23:46
En dan alle ramen en deuren dicht want " tocht daar wordt je ziek van ".
Als ook de wind warm is, of er geen wind is, dan helpt ramen en deuren open ook weinig. Soms kun je ze zelfs beter dicht houden, om de warmte wat meer buiten te houden.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Overigens ga ik eerder weg met dat soort temperaturen, omdat ik zelfs op een kantoor baan dan niet meer functioneer.

Eerder weg kan TO uiteraard niet, maar dan zal ze dus andere aanpassingen moeten doen. Want zowel haar werkgever als die oudjes hebben niks aan TO als ze om valt door de hitte.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
19-07-2018 23:48
Als ook de wind warm is, of er geen wind is, dan helpt ramen en deuren open ook weinig. Soms kun je ze zelfs beter dicht houden, om de warmte wat meer buiten te houden.
Ja snap ik maar een beetje zuurstof in huis is wel fijn als je bezig bent. Zomer en winter.
Inderdaad ook wel eens een client gehad waar ik geen deur of raam open mocht zetten want dan had ze het koud of was ze bang dat er ongedierte naar binnen kwam. Verder van het een aardige vrouw maar soms had ik wel zoiets van laat me die deur open zetten, het is lekker weer en dan droogt de vloer ook wat sneller.

Vorige week werd ik ook een keer heel duizelig toen ik in de badkamer bezig was (huis heeft een plat dak, ventilatie werkt niet en client had voordat ik kwam gedoucht). En toen deed ik niet eens de zware dingen. Ben toen snel gaan zitten en even wat gedronken. Ik neem nu standaard een flesje drinken mee zodat ik altijd kan drinken zowel bij client als onderweg.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
19-07-2018 23:39
Als het zo vies is moet je daar melding van maken. Als af normaal elke week gepoetst wordt zit er doorgaans geen aangekoekt vuil op tegelvloeren.
Tja het is al een tijdje warm en als iedere hulp net zo denkt als TO vervuilt het natuurlijk. Iedere week iemand die zich er vanaf lult onder het mom van warm en zo'n oudje zit in een vervuild huis. Lang leve de zorg.

Kijk het IS warm en dat je er wat langer over doet snapt iedereen. Maar stelselmatig een bepaalde klus weigeren vind ik dus echt niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Goguma schreef:
19-07-2018 23:59
Inderdaad ook wel eens een client gehad waar ik geen deur of raam open mocht zetten want dan had ze het koud of was ze bang dat er ongedierte naar binnen kwam. Verder van het een aardige vrouw maar soms had ik wel zoiets van laat me die deur open zetten, het is lekker weer en dan droogt de vloer ook wat sneller.

Vorige week werd ik ook een keer heel duizelig toen ik in de badkamer bezig was (huis heeft een plat dak, ventilatie werkt niet en client had voordat ik kwam gedoucht). En toen deed ik niet eens de zware dingen. Ben toen snel gaan zitten en even wat gedronken. Ik neem nu standaard een flesje drinken mee zodat ik altijd kan drinken zowel bij client als onderweg.
Wat ik eerder schreef, neem een klein ventilatoortje mee. Voldoende als je hem op je richt om je af te koelen.
Alle reacties Link kopieren
nou dan aanbieden de helft van de vloer te doen?
polsen onder koude kraan.

sterkte ik ben trouwens blij dat ik niet bij de weg werk met dit weer.Lijkt me nog warmer
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
19-07-2018 23:43
Dat zeg ik niet, maar wel dat het oudje zak moeten accepteren dat er met die hitte minder gedaan kan worden, omdat er wat rustiger wordt gewerkt.

Overigens vind ik een vloer dweilen geen zwaar lichamelijke arbeid en dat is waar TO het over had.

Maar klussen waarbij je met normale temperaturen al staat te zweten moet ze kunnen weigeren.
Freudiaanse verspreking?
nina1966 schreef:
20-07-2018 00:15
Tja het is al een tijdje warm en als iedere hulp net zo denkt als TO vervuilt het natuurlijk. Iedere week iemand die zich er vanaf lult onder het mom van warm en zo'n oudje zit in een vervuild huis. Lang leve de zorg.

Kijk het IS warm en dat je er wat langer over doet snapt iedereen. Maar stelselmatig een bepaalde klus weigeren vind ik dus echt niet kunnen.
Bij mijn cliënten vervuild het niet hoor want het noodzakelijke doe ik maar wellicht in een iets lagere frequentie of even niet zo heel grondig.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
20-07-2018 00:18
Wat ik eerder schreef, neem een klein ventilatoortje mee. Voldoende als je hem op je richt om je af te koelen.
Als de lucht warm is, dan verplaatst zo'n ding alleen maar warme lucht. Dus daar koel je niet vanaf.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Goguma schreef:
20-07-2018 01:15
Bij mijn cliënten vervuild het niet hoor want het noodzakelijke doe ik maar wellicht in een iets lagere frequentie of even niet zo heel grondig.

Als er wekenlang alleen het noodzakelijke gedaan wordt, vervuild het natuurlijk wel. Je zegt het zelf: niet zo grondig. En sommige klusjes dus blijkbaar gewoon helemaal niet.

Je zult maar cliënt zijn zeg. Forse eigen bijdrage betalen en dan dit gedoe.
Alle reacties Link kopieren
1 ding snap ik niet. Als vloeren gewoon wekelijks worden gedweild is het toch nooit zo vies dat er aangekoekt vuil vanaf geschuurd moet worden?
Alle reacties Link kopieren
Goguma schreef:
19-07-2018 23:37
Met vloeren schuren bedoel ik tegelvloeren om zo aangekoekt vuil eraf te halen wat er met gewoon dweilen niet af gaat. Echt sommige antislip vloeren in badkamers zijn geweldig.
boenen dus.

Daar komt de spraakverwarring vandaan denk ik. Onder schuren versta ik (en anderen blijkbaar) de laklaag eraf halen met een schuurmachine/met de hand met een schuurpapier.
Dweilen met voldoende water, enkele minuten laten inweken en dan dweil je aangekoekt vuil zo weg.
Niemand schuurt nog een vloer.
En als dit tot je takenpakket hoort in de thuiszorg een andere werkgever zoeken. Je doet de taken van een poetsdienst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven