Werk & Studie alle pijlers

Werken in de thuiszorg en hittegolf

19-07-2018 22:48 589 berichten
Ondanks dat er een heel leuk hitte protocol is met wat wel en niet 'mag' wanneer het buiten 27+ graden is loop ik al jaren tegen het probleem aan dat sommige clienten absoluut geen rekening houden met het warme weer. De meesten gelukkig wel dus daar doe ik rustig aan en alleen het hoognodige en wat extra's mits niet te zwaar. Maar er zijn ook clienten, meestal inval adressen, die willen dat ik vloeren uitgebreid ga schuren etc. Vaak kan ik dan een compromis sluiten en iets minder zwaars gaan doen maar soms is een client niet voor rede vatbaar en moet het NU gebeuren.

Ik vraag me af hoe collega's hiermee om gaan? Hoe zorg je dat je het hoofd koel houd?
Alle reacties Link kopieren
knijster1973 schreef:
20-07-2018 07:09
1 ding snap ik niet. Als vloeren gewoon wekelijks worden gedweild is het toch nooit zo vies dat er aangekoekt vuil vanaf geschuurd moet worden?
Nee. Ik dweil zelf ook maar eens per minder dan een paar weken en dan heb ik echt geen aangekoekt vuil op de badkamervloer.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
20-07-2018 07:20
Nee. Ik dweil zelf ook maar eens per minder dan een paar weken en dan heb ik echt geen aangekoekt vuil op de badkamervloer.
Hier ook niet. En ik poets echt niet wekelijks mijn huis van boven tot onder.
Dus met dat vervuilen van cliënten zal het wel meevallen.

Ik begon wel meestal met het zwaarste werk dus eerst de badkamer en dan een lichter klusje als afstoffen oid. Beetje afwisseling zoeken in de werkzaamheden.
Maar vloeren schrobben zat er nauwelijks bij. Volgens mij hoefden /mochten wij dat ook niet. Bij een mevrouw met onder antislip in de badkamer ooit maar meestal gooide ik er een emmer sop op en liet het weken.
Alle reacties Link kopieren
*Kettricken* schreef:
19-07-2018 23:39
Binnen is het toch geen 27+ graden?
Ik heb cliënten waar het nu 29/30 graden is binnen, en de echte hittegolf moet nog komen. Dus dat kan best. Huiskamer op het zuiden, een plat dak.. Warmt lekker op hoor.
De kans is groot dat personeel bij klanten waar het normaliter niet komt ivm vervanging vaste krachten/vakanties/feestdagen/drukte min of meer op "slinkse" wijze tegen elkaar uitgespeeld wordt door klanten. Doe ef dit, doe ef dat......misschien is die persoon wel zo gek om dat inderdaad te doen. Kan dit een oorzaak zijn van dergelijke verzoeken?

En een vloer die zo vies is dat hij aangekoekt is.....die is al langere tijd niet gepoetst. Dan is de vaste kracht niet erg schoon lijkt me. Tenzij er zichtbaar na laatste bezoek van die medewerker iets gebeurd is waardoor die vloer zo vies is.
lollypopje schreef:
19-07-2018 23:45
Bij mij op kantoor kan het met dit weer 30 graden worden. Dus waarom zou dat bij een oudje niet kunnen? Zo'n fijn seniorenappartement met plat dak en zonder airco, dat wil wel hoor.
Ja dit. 27+ graden kan makkelijk in huizen. Mijn woning is er helaas ook gevoelig voor. Plat dat, ramen op het zuiden en altijd zon op de ramen en het wordt op een warme dag zo 30 graden binnen in de woonkamer en 38 graden in de slaapkamers. Op kantoor wordt het ook zo 30 graden met een zonnetje op het platte dak en de ramen.
Ttroeteltje schreef:
20-07-2018 07:51
De kans is groot dat personeel bij klanten waar het normaliter niet komt ivm vervanging vaste krachten/vakanties/feestdagen/drukte min of meer op "slinkse" wijze tegen elkaar uitgespeeld wordt door klanten. Doe ef dit, doe ef dat......misschien is die persoon wel zo gek om dat inderdaad te doen. Kan dit een oorzaak zijn van dergelijke verzoeken?

En een vloer die zo vies is dat hij aangekoekt is.....die is al langere tijd niet gepoetst. Dan is de vaste kracht niet erg schoon lijkt me. Tenzij er zichtbaar na laatste bezoek van die medewerker iets gebeurd is waardoor die vloer zo vies is.
Wellicht is dat ook gaande inderdaad maar er zijn ook nog clienten van het oude stempel qua schoonmaken en dan hoort zoiets erbij ook al is het niet nodig. En helaas merk ik ook dat sommige collega's de kantjes er vanaf lopen. Dat van die vloeren scrobben doe ik ook niet bij mijn vasten.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
20-07-2018 07:51
De kans is groot dat personeel bij klanten waar het normaliter niet komt ivm vervanging vaste krachten/vakanties/feestdagen/drukte min of meer op "slinkse" wijze tegen elkaar uitgespeeld wordt door klanten. Doe ef dit, doe ef dat......misschien is die persoon wel zo gek om dat inderdaad te doen. Kan dit een oorzaak zijn van dergelijke verzoeken?

Dat kan zeker ja.
Ik heb wel eens meegemaakt dat ik ergens moest invallen en de cliënt vroeg of ik een of ander raam wilde wassen waar je moeilijk bij kon want bla bla dat vonden ze heel belangrijk en werd echt vaak gedaan en de vaste hulp deed dat ook altijd. Nou werkelijk waar het water liep er zwart af, heb nog nooit zulk vies water gezien. Idem met boven op kasten etc. Ja de vaste hulp deed dat. Nou je kon in braille je naam schrijven in het stof op de kast.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tijdens zulke dagen ook wel eens niet goed geworden in een te warm flatje gelukkig was dat bij een vaste cliënt die vond dat ik maar heel rap met een waterijsje op de bank moest gaan zitten. :P
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
20-07-2018 07:25
Hier ook niet. En ik poets echt niet wekelijks mijn huis van boven tot onder.
Dus met dat vervuilen van cliënten zal het wel meevallen
Ik stofzuig en dweil mijn huis elke dag en het is hier bloedgeslagen heet in huis, echt 30+ graden, en ik heb een lichamelijke beperking maar ik wil er wel netjes bij zitten. En dat willen die oudjes ook die daar een eigen bijdrage voor betalen. 1 keer per week dweilen of stofzuigen vind ik niet zo veel eigenlijk, maar dat zijn mijn maatstaven, en als zo'n oudere dan nu met de aanhoudende warmte haar vloeren of ramen niet schoon mag laten maken, dat vind ik dus niet kunnen.

En ik begrijp dus niet waarom de thuiszorgmedewerker geen "zwaardere" klusjes zoals dweilen (schrobben is met nat en droogtrekken) maar waarschijnlijk wordt gewoon dweilen bedoeld) kan doen, wat kan er dan gebeuren?. De thuiszorgmedewerker krijgt het warm? valt flauw door de warmte? Ik begrijp het echt niet. Misschien kan iemand het mij uitleggen?. En hoe zit dat eigenlijk met andere beroepen? De buschauffeur die in een hete en volle bus rijdt, bijv. of medewerkers in een winkeltjes zonder airco. En betekent dat dat door het steeds meer oplopende temperatuur, dat mensen die afhankelijk zijn van de thuiszorg (of in andere beroepen) dan gedurende de zomermaanden b.v. hun vloeren, ramen, keukenkastjes niet meer kunnen laten schoonmaken?
Ik heb hiervoor ook in de thuiszorg gewerkt, als thuishulp.
Mijn werkgever was echt streng als er een hitteprotocol was. Géén zware klussen doen, en als cliënt dit niet accepteert bellen ze ons maar.
Gelukkig waren mijn meeste cliënten heel begripvol en brachten ze me extra drinken.

Maar misschien bofte ik gewoon heel erg met mijn cliënten. Vond het ook wel zwaar om afscheid te nemen toen ik een andere baan had gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
20-07-2018 08:59
Ik stofzuig en dweil mijn huis elke dag en het is hier bloedgeslagen heet in huis, echt 30+ graden, en ik heb een lichamelijke beperking maar ik wil er wel netjes bij zitten. En dat willen die oudjes ook die daar een eigen bijdrage voor betalen. 1 keer per week dweilen of stofzuigen vind ik niet zo veel eigenlijk, maar dat zijn mijn maatstaven, en als zo'n oudere dan nu met de aanhoudende warmte haar vloeren of ramen niet schoon mag laten maken, dat vind ik dus niet kunnen.

En ik begrijp dus niet waarom de thuiszorgmedewerker geen "zwaardere" klusjes zoals dweilen (schrobben is met nat en droogtrekken) maar waarschijnlijk wordt gewoon dweilen bedoeld) kan doen, wat kan er dan gebeuren?. De thuiszorgmedewerker krijgt het warm? valt flauw door de warmte? Ik begrijp het echt niet. Misschien kan iemand het mij uitleggen?. En hoe zit dat eigenlijk met andere beroepen? De buschauffeur die in een hete en volle bus rijdt, bijv. of medewerkers in een winkeltjes zonder airco. En betekent dat dat door het steeds meer oplopende temperatuur, dat mensen die afhankelijk zijn van de thuiszorg (of in andere beroepen) dan gedurende de zomermaanden b.v. hun vloeren, ramen, keukenkastjes niet meer kunnen laten schoonmaken?
Heb jij smetvrees met elke dag stofzuigen en dweilen? Of 6 modderige honden en 5 kinderen?
Wij zijn maar met zijn tweetjes en ik heb een robotstofzuiger die zowat elke dan een rondje rijdt. En bij de meeste bejaarden wordt het ook niet zo vies hoor.
Ik vind het eigenlijk wel gezeur en aanstellerij. In warme landen is er altijd een hittegolf en mensoen moeten gewoon werken of je nou schoonmaker bent of bouwvakker of sportinstructeur etc..
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
20-07-2018 08:59
Ik stofzuig en dweil mijn huis elke dag en het is hier bloedgeslagen heet in huis, echt 30+ graden, en ik heb een lichamelijke beperking maar ik wil er wel netjes bij zitten. En dat willen die oudjes ook die daar een eigen bijdrage voor betalen. 1 keer per week dweilen of stofzuigen vind ik niet zo veel eigenlijk, maar dat zijn mijn maatstaven, en als zo'n oudere dan nu met de aanhoudende warmte haar vloeren of ramen niet schoon mag laten maken, dat vind ik dus niet kunnen.

En ik begrijp dus niet waarom de thuiszorgmedewerker geen "zwaardere" klusjes zoals dweilen (schrobben is met nat en droogtrekken) maar waarschijnlijk wordt gewoon dweilen bedoeld) kan doen, wat kan er dan gebeuren?. De thuiszorgmedewerker krijgt het warm? valt flauw door de warmte? Ik begrijp het echt niet. Misschien kan iemand het mij uitleggen?. En hoe zit dat eigenlijk met andere beroepen? De buschauffeur die in een hete en volle bus rijdt, bijv. of medewerkers in een winkeltjes zonder airco. En betekent dat dat door het steeds meer oplopende temperatuur, dat mensen die afhankelijk zijn van de thuiszorg (of in andere beroepen) dan gedurende de zomermaanden b.v. hun vloeren, ramen, keukenkastjes niet meer kunnen laten schoonmaken?
Dweilen is prima, maar aangekoekte zooi ligt er echt niet na een week, tenzij je tandpasta hebt gemorst, maar dan hoef je echt niet de hele vloer te ‘schuren’. Daar ging de post over waar je op reageert, niet dat je niet hoeft te dweilen.
Alle reacties Link kopieren
Loullah schreef:
20-07-2018 09:18
Ik vind het eigenlijk wel gezeur en aanstellerij. In warme landen is er altijd een hittegolf en mensoen moeten gewoon werken of je nou schoonmaker bent of bouwvakker of sportinstructeur etc..
Ja maar ze werken vaak wel een stukje langzamer en in de koelere uren. En je went aan de warmte. Wij zijn er hier over het algemeen niet aan gewend.
Alle reacties Link kopieren
@Giselle ik ken vrijwel geen mens die dat elke dag wil. Dat jij dat voor jezelf doet moet je helemaal zelf weten, maar als werknemer heb je rechten. Een recht is gezonde arbeidsomstandigheden en zwaar werk bij 30 graden valt daar niet onder.

En wat er kan gebeuren? Mensen kunnen echt niet goed worden van de hitte. Je kunt licht worden in he hoofd of zelfs flauw vallen. Op praktisch gebied kan het betekenen dat je hersens minder goed werken, waardoor bedenken wat je moet doen een uitdaging word. Je kunt labiel worden zowel lichamelijk op psychisch.

Ik ben zelf gevoelig voor hitte en benauwdheid en heb van een aantal van die zaken zelfs op kantoor dus last gehad. Gelukkig nog nooit flauw gevallen. Tegenwoordig ga ik dus eerder weg als ik last krijg van de warmte, want geen werkgever heeft iets aan een werknemer die onwel word. Eerder weg is voor TO lastig, maar haar werkzaamheden aanpassen zodat ze in elk geval iets kan doen zonder niet goed te worden wel.


Echt heel fijn voor jou dat jij nergens last van hebt en gewoon met die hitte dezelfde dingen kunt doen als altijd, maar dat advies van de arbo zou een teken voor je moeten zijn dat dat zeker niet voor iedereen geld.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Gisselle schreef:
20-07-2018 08:59
Ik stofzuig en dweil mijn huis elke dag en het is hier bloedgeslagen heet in huis, echt 30+ graden, en ik heb een lichamelijke beperking maar ik wil er wel netjes bij zitten. En dat willen die oudjes ook die daar een eigen bijdrage voor betalen. 1 keer per week dweilen of stofzuigen vind ik niet zo veel eigenlijk, maar dat zijn mijn maatstaven, en als zo'n oudere dan nu met de aanhoudende warmte haar vloeren of ramen niet schoon mag laten maken, dat vind ik dus niet kunnen.

En ik begrijp dus niet waarom de thuiszorgmedewerker geen "zwaardere" klusjes zoals dweilen (schrobben is met nat en droogtrekken) maar waarschijnlijk wordt gewoon dweilen bedoeld) kan doen, wat kan er dan gebeuren?. De thuiszorgmedewerker krijgt het warm? valt flauw door de warmte? Ik begrijp het echt niet. Misschien kan iemand het mij uitleggen?. En hoe zit dat eigenlijk met andere beroepen? De buschauffeur die in een hete en volle bus rijdt, bijv. of medewerkers in een winkeltjes zonder airco. En betekent dat dat door het steeds meer oplopende temperatuur, dat mensen die afhankelijk zijn van de thuiszorg (of in andere beroepen) dan gedurende de zomermaanden b.v. hun vloeren, ramen, keukenkastjes niet meer kunnen laten schoonmaken?
Ik denk dat veel mensen het werk van een thuishulp onderschatten.
Je hebt ook maar een bepaalde tijd die je voor een cliënt krijgt. Toen ik er nog werkte en het bloedheet was, heb ik in overleg met cliënten alleen de belangrijkste dingen gedaan: Badkamer/toilet, keuken, en stofzuigen en dweilen. Dat was echt wel meer dan genoeg hoor.
Ooit een cliënt gehad die in een oude boerderij woonde. Het was een paar jaar geleden toen ook zo'n hitte. Ze vroeg of ik de ramen aan de buitenkant wilde doen. Ik zag inderdaad dat ze wel gedaan mochten worden en dacht: Dat doe ik wel even. In de brandende zon, 2 uur 's middags, 34 graden.
Nooit meer! Is echt niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Loullah schreef:
20-07-2018 09:18
Ik vind het eigenlijk wel gezeur en aanstellerij. In warme landen is er altijd een hittegolf en mensoen moeten gewoon werken of je nou schoonmaker bent of bouwvakker of sportinstructeur etc..
In warmere landen wordt er op een veel lager tempo gewerkt in de warmte en vooral tussen 12 en 4 bij voorkeur niet. Zouden wij ook moeten doen. Bovendien zijn de huizen in warmere landen aan warmte aangepast, hier in Nederland juist andersom.

Vergelijken met warmere landen op die manier slaat als een tang op een varken.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
20-07-2018 09:20
Ja maar ze werken vaak wel een stukje langzamer en in de koelere uren. En je went aan de warmte. Wij zijn er hier over het algemeen niet aan gewend.
Vaak is de luchtvochtigheid in die landen ook anders dan hier, waardoor het minder benauwd is.

Al hebben die landen vaak ook niet voor niks een siësta of lunchpauze van een paar uur tijdens het heetste van de dag.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Goguma schreef:
20-07-2018 01:15
Bij mijn cliënten vervuild het niet hoor want het noodzakelijke doe ik maar wellicht in een iets lagere frequentie of even niet zo heel grondig.
Pardon? Sorry maar dit vind ik echt wel kwalijk. Krijg je ook maar half betaald?
Ik zou direct een klacht indienen en om een nieuwe poetsvrouw vragen.
Alle reacties Link kopieren
In mijn tijd had je 2-3 uur per adres en dan moest je dus bed verschonen( om de 2 weken meestal)slaapkamer en woonkamer stoffen, zuigen en evt dweilen, badkamer en toilet, keuken met af en toe een kastje van binnen , ramen wassen om de 6-8 weken binnen en buiten. En was ophangen en afhalen en strijken. En dan heb ik het nog niet eens over vitrage wassen etc. Ga dat met dit weer maar eens 8-10 keer per week doen.
Alle reacties Link kopieren
Loullah schreef:
20-07-2018 09:26
Pardon? Sorry maar dit vind ik echt wel kwalijk. Krijg je ook maar half betaald?
Ik zou direct een klacht indienen en om een nieuwe poetsvrouw vragen.
achja, gewoon met 30 graden net zo hard werken als normaal. Poetsen zal ze tot ze erbij neer valt. En als ze neervalt dan een klacht in dienen want het werk is maar half af natuurlijk.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Loullah schreef:
20-07-2018 09:26
Pardon? Sorry maar dit vind ik echt wel kwalijk. Krijg je ook maar half betaald?
Ik zou direct een klacht indienen en om een nieuwe poetsvrouw vragen.
Als je een poetsvrouw wil die je kan commanderen moet je een particuliere hulp nemen. Betaal je meer voor dan voor een thuishulp in het algemeen.
Kwebbeltje91 schreef:
20-07-2018 09:21
Ik denk dat veel mensen het werk van een thuishulp onderschatten.
Je hebt ook maar een bepaalde tijd die je voor een cliënt krijgt. Toen ik er nog werkte en het bloedheet was, heb ik in overleg met cliënten alleen de belangrijkste dingen gedaan: Badkamer/toilet, keuken, en stofzuigen en dweilen. Dat was echt wel meer dan genoeg hoor.
Ooit een cliënt gehad die in een oude boerderij woonde. Het was een paar jaar geleden toen ook zo'n hitte. Ze vroeg of ik de ramen aan de buitenkant wilde doen. Ik zag inderdaad dat ze wel gedaan mochten worden en dacht: Dat doe ik wel even. In de brandende zon, 2 uur 's middags, 34 graden.
Nooit meer! Is echt niet te doen.
Nee, natuurlijk ga je geen ramen zemen dan. Dat is echt niet te doen.

Maar dus wel gewoon de badkamer etcetera? Ik begreep uit de OP en reacties dat zelfs dat al als 'te zwaar' gezien werd. Ik vroeg me daarom dus al af waarom je dan überhaupt nog naar een cliënt zou gaan, als je zelfs dat niet wil/mag doen.
dolfje schreef:
20-07-2018 09:20
Ja maar ze werken vaak wel een stukje langzamer en in de koelere uren. En je went aan de warmte. Wij zijn er hier over het algemeen niet aan gewend.
Natuurlijk werken ze niet langzamer en in de koelere uren. Waar haal je die wijsheid vandaan? :nut:
Mensen werken de hele dag door, of het nou warm is of warmer.
Langzamer werken om eraan te wennen kan ik begrijpen, maar weigeren om bepaalde klussen te doen zoals de vloer vind ik heel vreemd. Je zit tenslotte binnen en de clienten hebben vast wel een verntilator die je mag lenen.

Ik vind soms dat men te snel grijpt naar protocols, regeltjes e.d. om dwars te gaan liggen.
TO zegt doodleuk dat ze alleen het noodzakelijke doet en zo licht mogelijk. Hele vreemde gang van zaken dit, want als klant bepaal ik zelf wat noodzakelijk is.
Alle reacties Link kopieren
De badkamer en toilet doe je uiteraard wel maar ik zou bijvoorbeeld nu niet alle wandtegels afsoppen ( dat deed ik sowieso niet elke week, hoefde ook niet) en het ging over het schrobben van vloeren. Dat is zwaar werk. Gewoon dweilen is niks mis mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven