Werk & Studie alle pijlers

Werken in de thuiszorg en hittegolf

19-07-2018 22:48 589 berichten
Ondanks dat er een heel leuk hitte protocol is met wat wel en niet 'mag' wanneer het buiten 27+ graden is loop ik al jaren tegen het probleem aan dat sommige clienten absoluut geen rekening houden met het warme weer. De meesten gelukkig wel dus daar doe ik rustig aan en alleen het hoognodige en wat extra's mits niet te zwaar. Maar er zijn ook clienten, meestal inval adressen, die willen dat ik vloeren uitgebreid ga schuren etc. Vaak kan ik dan een compromis sluiten en iets minder zwaars gaan doen maar soms is een client niet voor rede vatbaar en moet het NU gebeuren.

Ik vraag me af hoe collega's hiermee om gaan? Hoe zorg je dat je het hoofd koel houd?
Mevrouw75 schreef:
20-07-2018 09:23
In warmere landen wordt er op een veel lager tempo gewerkt in de warmte en vooral tussen 12 en 4 bij voorkeur niet. Zouden wij ook moeten doen. Bovendien zijn de huizen in warmere landen aan warmte aangepast, hier in Nederland juist andersom.

Vergelijken met warmere landen op die manier slaat als een tang op een varken.
Ik kom zelf uit een warmer land en het is pertinent niet waar dat men langzamer werkt of niet tijdens bepaalde uren. Het tegenovergestelde is waar, mensen werken sneller en langer omdat velen zelfs 2 banen hebben! Dit geldt voor veel landen in Latijns-amerika en Caribbean waar het dagelijks minimaal 30 graden is
*Kettricken* schreef:
20-07-2018 09:31
Nee, natuurlijk ga je geen ramen zemen dan. Dat is echt niet te doen.

Maar dus wel gewoon de badkamer etcetera? Ik begreep uit de OP en reacties dat zelfs dat al als 'te zwaar' gezien werd. Ik vroeg me daarom dus al af waarom je dan überhaupt nog naar een cliënt zou gaan, als je zelfs dat niet wil/mag doen.

Jep. De badkamer dook ik als eerste in, omdat dat het zwaarste is vind ik. Nu ligt het er ook aan hoe de badkamer eruit ziet. Ik heb een cliënt gehad die zichzelf en het huis verwaarloosde. Echt heftig om te zien, de 1e keer dat ik er binnenstapte. Dat was gelukkig in de winter, dus had eerstkomende weken vooral de badkamer onder handen genomen. In de badkamer had hij geen raam zitten, en het was op de 1e verdieping waar het ontiegelijk warm werd in de zomer. Hij kreeg wel hulp met douchen, maar de collega's van dat team lieten de badkamer zo achter, zonder iets droog te maken (terwijl ik daar dus werkte). Heb er 1 keer iets van gezegd maar dat werd afgedaan met 'ik heb geen tijd om het droog te maken'. Heb het er maar bij gelaten, wilde geen discussie aangaan.

Ik heb het inderdaad wel een paar keer meegemaakt dat een cliënt zei: Met die warmte hoef je niet te komen hoor. Dit hadden ze ook doorgebeld naar het kantoor. Maar verder wilde ik wel langsgaan bij mijn cliënten, ook om te kijken of het goed met ze ging, of ze genoeg dronken, etc.
Alle reacties Link kopieren
Loullah schreef:
20-07-2018 09:37
Natuurlijk werken ze niet langzamer en in de koelere uren. Waar haal je die wijsheid vandaan? :nut:
Mensen werken de hele dag door, of het nou warm is of warmer.
Langzamer werken om eraan te wennen kan ik begrijpen, maar weigeren om bepaalde klussen te doen zoals de vloer vind ik heel vreemd. Je zit tenslotte binnen en de clienten hebben vast wel een verntilator die je mag lenen.

Ik vind soms dat men te snel grijpt naar protocols, regeltjes e.d. om dwars te gaan liggen.
TO zegt doodleuk dat ze alleen het noodzakelijke doet en zo licht mogelijk. Hele vreemde gang van zaken dit, want als klant bepaal ik zelf wat noodzakelijk is.
Die wijsheid haal ik uit algemene kennis en jaren ervaring in schoonmaakwerk. Ik heb zelf jaren in hotels gepoetst voor ik de thuiszorg in ging en wij gaan regelmatig naar het buitenland op vakantie en daar lopen die schoonmaaksters echt wel een stukje langzamer dan hier hoor. En heb je nooit van siësta gehoord?
En jij bent geen klant als er thuiszorg komt maar cliënt. De thuishulp is meestal ondersteunend aanwezig en niet om je huishouden compleet over te nemen en door jou gecommandeerd te worden.. Jij bent niet de baas van de thuishulp.
Alle reacties Link kopieren
Loullah schreef:
20-07-2018 09:39
Ik kom zelf uit een warmer land en het is pertinent niet waar dat men langzamer werkt of niet tijdens bepaalde uren. Het tegenovergestelde is waar, mensen werken sneller en langer omdat velen zelfs 2 banen hebben! Dit geldt voor veel landen in Latijns-amerika en Caribbean waar het dagelijks minimaal 30 graden is
Nou in Spanje en Italië ligt het leven grotendeels stil vanwege de Siësta tijdens de hete uren.
Alle reacties Link kopieren
Blijdoener schreef:
19-07-2018 22:55
Ik werk in de horeca en daar móet gewoon alles schoon zijn. Schuren, vegen, dweilen, meerdere prullenbakken buiten vervangen, etc. Geen hitteprotocol behalve dat ik een flesje koud water mag pakken. Niet zeuren maar werken.
Mee eens. Mensen in de zorg kunnen soms zo klagen. Ja, werken is zwaar. Maar in het bedrijfsleven ook. En daar heb je vaak slechtere CAO. Als het warm is moet je gewoon alles doen.
Een vriendin van mij is chef-kok in een restaurant. Man, man dat is ook echt afzien met deze temperaturen! :@@:

Afspraken maken en rustig aan doen.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
20-07-2018 09:46
Nou in Spanje en Italië ligt het leven grotendeels stil vanwege de Siësta tijdens de hete uren.
Dit willen ze afschaffen. Was laatst in de krant een stuk over. Niemand doet meer een siësta daar, alleen hele oude mensen. Door hun systeem krijgen ze een slaap tekort. Omdat ze s avonds tot laat werken.
Alle reacties Link kopieren
Tegen iedereen die steeds een ventilator opperen. Als het warm is, is het enige wat dat ding doet warme lucht verplaatsen. Daar koel je dus niet vanaf.

Maar ik ben heel blij voor al die mensen die met 30 graden in huis/op kantoor net zo hard kunnen werken als normaal zonder er last van te hebben. Aplaus voor jullie.
En ik begrijp dat het voor jullie heel normaal is en dat mensen als ik en TO en anderen die er wel last van hebben aanstellers zijn. Maar ik ben liever een aansteller die rustiger aan doet, dan dat ik onwel word en mij vervolgens ziek moet melden.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij vraagt TO om ervaringen van collega's en hoe ze dit op een nette manier kan oplossen met onwillige cliënten.
Niet om afgezeken te worden omdat ze doet wat er in haar cao staat.
Mispoes!
dolfje schreef:
20-07-2018 09:44
Die wijsheid haal ik uit algemene kennis en jaren ervaring in schoonmaakwerk. Ik heb zelf jaren in hotels gepoetst voor ik de thuiszorg in ging en wij gaan regelmatig naar het buitenland op vakantie en daar lopen die schoonmaaksters echt wel een stukje langzamer dan hier hoor. En heb je nooit van siësta gehoord?
En jij bent geen klant als er thuiszorg komt maar cliënt. De thuishulp is meestal ondersteunend aanwezig en niet om je huishouden compleet over te nemen en door jou gecommandeerd te worden.. Jij bent niet de baas van de thuishulp.
Thuiszorg is er om te poetsen, en als de vloer vies is moet ze dat gewoon schoonmaken anders moet ze wegblijven vind je niet? Het is niet voor niets dat er aangekoekt vuil op die vloer zit. Als die schoonmaaksters het in de koelere dagen nalaten om het werk goed te doen dan hoopt het vuil zich op. Mooi verhaal dat ze vervolgens het weer gaan gebruiken om bepaalde klussen niet te doen vanwege 1 of andere protocol. Wat is de reden dat de vloer zo vies is als er regelmatig een thuishulp daar langskomt?
☆°•-Loes-•°☆ schreef:
20-07-2018 09:55
Volgens mij vraagt TO om ervaringen van collega's en hoe ze dit op een nette manier kan oplossen met onwillige cliënten.
Niet om afgezeken te worden omdat ze doet wat er in haar cao staat.
Precies.

Gewoon vriendelijk weigeren.
Alle reacties Link kopieren
☆°•-Loes-•°☆ schreef:
20-07-2018 09:55
Volgens mij vraagt TO om ervaringen van collega's en hoe ze dit op een nette manier kan oplossen met onwillige cliënten.
Niet om afgezeken te worden omdat ze doet wat er in haar cao staat.
Gewoon de vloer schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
20-07-2018 09:52
Tegen iedereen die steeds een ventilator opperen. Als het warm is, is het enige wat dat ding doet warme lucht verplaatsen. Daar koel je dus niet vanaf.

Maar ik ben heel blij voor al die mensen die met 30 graden in huis/op kantoor net zo hard kunnen werken als normaal zonder er last van te hebben. Aplaus voor jullie.
En ik begrijp dat het voor jullie heel normaal is en dat mensen als ik en TO en anderen die er wel last van hebben aanstellers zijn. Maar ik ben liever een aansteller die rustiger aan doet, dan dat ik onwel word en mij vervolgens ziek moet melden.
Dat zijn vast dezelfde lui die met 2 gebroken benen en een slagaderlijke bloeding heus niet lui op de bank gaan liggen, gewerkt moet er worden totdat je er dood bij neervalt!! Echte bikkels zijn dat.
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren
Mijn hulp doet gewoon alles hetzelfde als altijd.
Alle reacties Link kopieren
☆°•-Loes-•°☆ schreef:
20-07-2018 10:00
Dat zijn vast dezelfde lui die met 2 gebroken benen en een slagaderlijke bloeding heus niet lui op de bank gaan liggen, gewerkt moet er worden totdat je er dood bij neervalt!! Echte bikkels zijn dat.
Ik weet het, ik ben een watje. Toen ik laatst bijna aan het janken was op kantoor, omdat ik helemaal labiel was geworden van de warmte was natuurlijk complete aanstelleritus. Deed ik puur om eerder weg te mogen, want eigenlijk ging het prima met me.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
☆°•-Loes-•°☆ schreef:
20-07-2018 09:55
Volgens mij vraagt TO om ervaringen van collega's en hoe ze dit op een nette manier kan oplossen met onwillige cliënten.
Niet om afgezeken te worden omdat ze doet wat er in haar cao staat.
Dat is waar.

Dan zeg je zoiets als: het is te warm voor deze klus, dat kan en mag ik nu niet doen volgens de Cao/werkgever/hitteplan. Ik kan wel klus x of y doen voor u vandaag. Als u het er niet mee eens bent kunt u naar mijn werkgever bellen.

Ik zou vooral duidelijk zijn en niet gaan onderhandelen.
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
20-07-2018 10:03
Ik weet het, ik ben een watje. Toen ik laatst bijna aan het janken was op kantoor, omdat ik helemaal labiel was geworden van de warmte was natuurlijk complete aanstelleritus. Deed ik puur om eerder weg te mogen, want eigenlijk ging het prima met me.
Jij wou gewoon lekker naar het strand hè? Luilak!! :P
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren
*Kettricken* schreef:
20-07-2018 10:03
Dat is waar.

Dan zeg je zoiets als: het is te warm voor deze klus, dat kan en mag ik nu niet doen volgens de Cao/werkgever/hitteplan. Ik kan wel klus x of y doen voor u vandaag. Als u het er niet mee eens bent kunt u naar mijn werkgever bellen.

Ik zou vooral duidelijk zijn en niet gaan onderhandelen.
Dit zou ik zeggen TO. Duidelijk en netjes.
Mispoes!
Ik heb een tijdje als schoonmaker in een verzorgingshuis gewerkt. Daar werden de regels van 27 graden gewoon toegepast, daar heb je gewoon recht op als werknemer. Als kantoormedewerker ga je toch ook niet op een kapotte of niet instelbare stoel zitten de hele dag? Daar zijn dus de arbo regels voor.

Ik vond het mooi opglost in dat huis. De directie had een paar mobiele airco's gekocht. Bewoner uit de ruimte en in de gemeenschappelijke woonkamer, uurtje de airco aan en dan kon je prima poetsen. Ondertussen kon de airco dan aan in de volgende kamer.

Die directeur snapte heel goed dat het prettiger werkt als het niet heet is. En iedereen waardeerde hem erg om zijn oplossingsgerichte aanpak.
Alle reacties Link kopieren
☆°•-Loes-•°☆ schreef:
20-07-2018 10:05
Jij wou gewoon lekker naar het strand hè? Luilak!! :P
Ja, precies... Jij snapt het :P

In werkelijkheid heb ik er van geleerd beter naar mijn lichaam te luisteren en het eerder aan te geven dat het niet meer gaat. Ik ben namelijk een type dat ook het liefst altijd maar door wil gaan, want ik voel me verantwoordelijk. Dit in de mate dat het ten koste gaat van mijn eigen gezondheid. Maar ik heb inmiddels geleerd dat ik liever een aansteller en een watje ben, dan dat ik doorga zoals iedereen hier vind dat je zou moeten en vervolgens instort.

Dus ik hoop dat TO zich niks aantrekt van al die harde werkers hier en luistert haar eigen hoofd en lichaam.
Gewoon beleefd tegen de oudjes zeggen dat het te warm is voor bepaalde klussen en dat je ze daarom niet mag doen van werkgever/arbo. n dat je ze met liefde doet als het weer wat koeler is. En eventueel in plaats daarvan wat kleinere andere klusjes doet, waar normaal geen tijd voor is.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
*Kettricken* schreef:
20-07-2018 10:03
Dat is waar.

Dan zeg je zoiets als: het is te warm voor deze klus, dat kan en mag ik nu niet doen volgens de Cao/werkgever/hitteplan. Ik kan wel klus x of y doen voor u vandaag. Als u het er niet mee eens bent kunt u naar mijn werkgever bellen.

Ik zou vooral duidelijk zijn en niet gaan onderhandelen.
Lijkt mij ook!
Alle reacties Link kopieren
Welke hulp moet vloeren schuren.? Volgens mij n verkeerd voorbeeld.ze moeten het in de vakantie tijd doen met vakantie krachten en invallers. Volgens mij moet iedereen zich n beetje aanpassen. Cliënten en de hulp.en niet overal over zeuren .telt voor twee kanten.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren
Loullah schreef:
20-07-2018 09:56
Thuiszorg is er om te poetsen, en als de vloer vies is moet ze dat gewoon schoonmaken anders moet ze wegblijven vind je niet? Het is niet voor niets dat er aangekoekt vuil op die vloer zit. Als die schoonmaaksters het in de koelere dagen nalaten om het werk goed te doen dan hoopt het vuil zich op. Mooi verhaal dat ze vervolgens het weer gaan gebruiken om bepaalde klussen niet te doen vanwege 1 of andere protocol. Wat is de reden dat de vloer zo vies is als er regelmatig een thuishulp daar langskomt?
Misschien iemand die de kantjes er vanaf loopt. Moet TO als invaller dan bij deze temperaturen het achterstallige werk van een collega gaan doen?
geneet van 't laeve
Ik denk dat TO bedoeld dat de meeste ouderen al een spik en span huis hebben en dat ze dan alsnog die zware klussen moet doen in dit weer terwijl dat heel rationeel gezien niet hoeft. Want ouderen maken het echt niet vies. Meeste zijn ontzettend proper (uitzonderingen daargelaten).

Ik heb zelf ook in de thuiszorg als huishoudelijk hulp (en ook de horeca fyi) gewerkt in deze temperaturen en ik snap TO. Sommige ouderen gaan zelfs poetsen voordat de hulp komt, zijn vervolgens natuurlijk hartstikke moe en beginnen dan te klagen. Als je dan vraagt waarom ze dat doen en je vraagt een beetje door dan komt naar voren dat ze gewoon worstelen met het feit dat alles niet meer gaat zoals vroeger. Want vroeger stond ze zelf in de hete zon de vloer te schrobben “niet lullen maar poetsen”. Nu mag/kan het niet meer maar het moet wel zo gebeuren als dat zij het vroeger deed. Of jij het dan goed of slechter doet en zij dat vroeger ook iedere week deed is een tweede. Iets uit handen geven is voor heel veel mensen gewoon moeilijk.

Ik heb ook een keer meegemaakt dat ik buiten in de volle zon geen schaduw de ballustrade schoon moest maken want die was vies door spinnen (geen spin te bekennen, en week eerder nog gedaan door vaste hulp) en owee als ik weigerde, dan zou ze daar een melding van maken.

Wat TO bedoeld is dat sommige er gewoon misbruik van maken, zaken projecteren en een loopje met je nemen. Mijn oma kan dat bijvoorbeeld ook. Commanderen tot en met. Desalniettemin, thuiszorg blijft dankbaar werk en ik vond het altijd leuk om te doen.

Horeca vind ik anders. Dan word het gewoon echt vies.

Ik zou gewoon vragen waarom ze vind dat het nu gedaan moet worden. Vaak kom je niet verder dan “omdat dat iedere week gebeurd”. Tenzij het natuurlijk heel erg vies is of al een aantal weken niet gedaan. Dan “niet lullen maar poetsen”. En dan gewoon op je gemakje.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
20-07-2018 09:50
Een vriendin van mij is chef-kok in een restaurant. Man, man dat is ook echt afzien met deze temperaturen! :@@:

Afspraken maken en rustig aan doen.
Dat geloof ik! Heb in de hitte in Spanje ook wel eens bij kennissen in de keuken gekeken,dat was echt ontzettend heet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven