Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Wij hebben zoon met 19mnd overgedaan op een peuterbed (zonder uitval bescherming).
Ledikant direct weg gezet.

Dag 1 wilde hij zn ledikant en viel er ook uit.
Vanaf dag 2 geen enkel punt meer.
Hier slaapt hij nog in zijn ledikant, maar met 1 kant eruit gehaald. Gaat prima en hij is er nog nooit uitgevallen. Als alles goed blijft gaan, krijgt hij een groot bed en mag de baby in zijn bed
Probleem is bij ons niet dat hij eruit valt, maar eruit loopt. Hij blijft gewoon niet liggen en ziet het als een extra ronde van verstoppertje, tikkertje of welk spel dan ook :facepalm:

Hiervoor toevallig nog tips?
Wij hebben dat ook een poos gehad maar dan midden in de nacht. Toen zijn we gestopt met het middagslaapje en was het direct over.
Een peuterwekker werkt hier ook als een trein, al is daar de eerste week wel wat drill werk voor nodig geweest. Maar sindsdien is die wekker echt heilig en naar mening van peuter ook deel van onze familie 😄
Hier slaapt dochter nog in ledikant

Nijn, hoe heb je dat aangepakt met wekker? Ben dat vroege opstaan behoorlijk beu.
Hebben jullie de meubels in de slaapkamer vastgezet aan de muur? Dat staat nog op mijn to do list voordat peuter zonder zijkant van het ledikant gaat slapen.
De klerenkast wel, die blijft de komende jaren toch staan waar die staat. De commode niet, we hopen dat we die toch ooit een keer niet meer nodig hebben, en de bedden ook niet.
Een kast voor zijn speelgoed moet er nog komen, maar ik denk dat we die ook niet vastzetten, die is ook minder massief dan de klerenkast.
pavo07 schreef:
20-07-2018 07:35
Hier slaapt dochter nog in ledikant

Nijn, hoe heb je dat aangepakt met wekker? Ben dat vroege opstaan behoorlijk beu.
Wij hebben Sam het schaap. We hebben peuter verteld dat hij in bed moet blijven als Sam nog slaapt. Laten zien hoe Sams oogjes er uit zien slapend en hoe het er wakker uit ziet.
In de eerste paar dagen zetten we Sam zo vroeg als hij altijd wel wakker werd. Dus 6.30 ofzo, zodat het eigenlijk heel makkelijk voor hem was, voor de succeservaringen. Toen zijn we het langzaam met tien minuutjes gaan uitbreiden. Tot de eerste dag dat hij bij ons in de kamer stond terwijl Sam nog sliep.. toen begon het drillen met elke keer terug brengen naar zijn kamer, wijzen op Sams ogen en van hem verlangen dat hij in zijn bed bleef. Op sommige dagen ging dat direct goed, op andere dagen was het een hoop gebrul en veelvuldig terugbrengen.
Na een ruime week ofzo was de knop om en werd Sam ineens heilig. En sindsdien doet Sam doordeweeks zijn ogen open om 7 uur en in het weekend om 7:45. Later vinden we niet realistisch voor peuter.
Het komt wel eens voor dat peuter langer doorslaapt. Maar meestal wordt hij wel wakker van de klik van Sams ogen. Dat is dan wel weer jammer ;-D En het komt ook wel geregeld voor dat peuter al veel eerder wakker is en dan mag hij inmiddels van ons ook gerust zachtjes spelen op zijn kamer. Maar meestal blijft hij gewoon in zijn bed liggen wachten en kletsen.

I love Sam :mrgreen:
Elifantje schreef:
20-07-2018 08:15
Hebben jullie de meubels in de slaapkamer vastgezet aan de muur? Dat staat nog op mijn to do list voordat peuter zonder zijkant van het ledikant gaat slapen.
Nee niks, maar we hebben geen type meubels dat ik risicovol inschat.
Nijntje* schreef:
20-07-2018 19:15
Wij hebben Sam het schaap. We hebben peuter verteld dat hij in bed moet blijven als Sam nog slaapt. Laten zien hoe Sams oogjes er uit zien slapend en hoe het er wakker uit ziet.
In de eerste paar dagen zetten we Sam zo vroeg als hij altijd wel wakker werd. Dus 6.30 ofzo, zodat het eigenlijk heel makkelijk voor hem was, voor de succeservaringen. Toen zijn we het langzaam met tien minuutjes gaan uitbreiden. Tot de eerste dag dat hij bij ons in de kamer stond terwijl Sam nog sliep.. toen begon het drillen met elke keer terug brengen naar zijn kamer, wijzen op Sams ogen en van hem verlangen dat hij in zijn bed bleef. Op sommige dagen ging dat direct goed, op andere dagen was het een hoop gebrul en veelvuldig terugbrengen.
Na een ruime week ofzo was de knop om en werd Sam ineens heilig. En sindsdien doet Sam doordeweeks zijn ogen open om 7 uur en in het weekend om 7:45. Later vinden we niet realistisch voor peuter.
Het komt wel eens voor dat peuter langer doorslaapt. Maar meestal wordt hij wel wakker van de klik van Sams ogen. Dat is dan wel weer jammer ;-D En het komt ook wel geregeld voor dat peuter al veel eerder wakker is en dan mag hij inmiddels van ons ook gerust zachtjes spelen op zijn kamer. Maar meestal blijft hij gewoon in zijn bed liggen wachten en kletsen.

I love Sam :mrgreen:
Klinkt goed haha! We gaan het ook eens proberen. Met 6.30 uur zouden we heeel blij zijn..
Heb je dan nooit gehad dat je zoon niet bij jullie je kamer binnen liep, maar bij zijn jongere broertje?
Daar ben ik bang voor, vooral omdat zijn zusje de eerste is die hij wil begroeten in de ochtend, het liefst nog vóór de ouder die hem uit bed komt tillen :facepalm:
Ja oudste heeft een aantal nachten huisgehouden op broertjes slaapkamer. Zelfs ook gevaarlijke dingen gedaan o_o Daar zijn we toen erg van geschrokken. Hebben toen de deurklink van broertjes kamer omhoog gezet (kon oudste toen nog niet openen) en het middagdutje van oudste afgeschaft (zodat hij s nachts niet meer wakker werd).
Maar sindsdien, nee.

Nou word ik er ook wel wakker van als peuter s ochtends zn kamerdeur opent want die klemt. En de luttele keren dat hij wel uit zichzelf broertje ging wakker maken werden we erg boos en hebben we hem aangeleerd dat hij altijd moet vragen of hij naar broertjes kamer mag. Inmiddels kan oudste dus wel bij die hogere deurklink maar haalt hij het dus niet in zijn hoofd om dat zonder toestemming te doen :yes:
Ik kom ook even een update geven. Wij zijn inmiddels bij het audiologisch centrum geweest (ik scheef er op pagina 13 over). Zoon liet zich, zoals verwacht, niet testen. Over drie maanden gaan ze het nog eens proberen. We hebben wel met de intake voor logopedie gehad en het praten begint nu langzaam te komen (2 jaar en 4 maanden). Hij brabbelt in ieder geval veel, wat hij voorheen niet deed.

Hij krijgt straks ook een psychologische test. Bij het audiologisch centrum vonden ze dat hij met hen slecht contact maakt en daardoor mogelijk (nog) niet open staat om taal te leren, al zinspeelden ze er ook wat op dat er iets anders is (ik meende dat ze op autisme aan het hinten waren). Zelf zie ik dat niet zo. Zoon maakt met mij wel goed contact, maar kan volledig opgaan in z’n spel. Verder zijn we net bij het CB weer geweest en motorisch ligt hij voor op schema (terwijl hij ook heel laat met rollen enzo was en relatief laat met lopen). Hoop dat het met taal met net zo’n inhaalslag gaat.
anoniem_667969d00e896 wijzigde dit bericht op 21-07-2018 00:23
0.10% gewijzigd
Ik kan je vorige bericht niet terug vinden, dus ik weet de aanleiding even niet zo goed. Spreekt je zoontje dus nog helemaal geen woordjes? En heb je zelf een idee over zijn taalbegrip?
Wel moeilijk hoor, om in zo’n proces te zitten. Heb je er een gerust gevoel over dat hij gewoon wat langzamer is en het heus wel inhaalt? Of maak je je toch ook zorgen dat er meer aan de hand is?
Nijntje* schreef:
20-07-2018 23:15
Ik kan je vorige bericht niet terug vinden, dus ik weet de aanleiding even niet zo goed.
Pagina 13 ;-)

@laura: Ik ben wel blij dat je dit hebt gepost, heb gelijk even teruggelezen! Dank daarvoor :)
(Ah, paginanummer even aangepast in bericht :mrgreen: )

@nijntje: soms denk ik dat het allemaal wel goedkomt en soms maak ik me toch zorgen. het komt ook doordat de meningen zo verschillen. de ene leidster op het KDV zegt dat er niks aan de hand is, de ander hint naar een ontwikkelingsachterstand en zelfs naar autisme.

motorisch en sociaal is er in ieder geval weinig aan de hand en ondanks de gebruikelijke peuterdriftbuien heeft hij het erg naar z’n zin bij de opvang. de andere kinderen zijn echt gek op hem, hij speelt goed, maakt contact, doet mee, volgt opdrachten op, lacht veel en sinds kort betrekt hij ook anderen in z’n spel.

Maar dan het praten... hij praat losse woordjes, soms twee woordjes, maar ik zie op het KDV ook dat veel kinderen al hele zinnen maken of liedjes zingen (doet zoon nooit). al met al zegt hij gewoon weinig. het audiologisch centrum zag wel dat we een hele sterke non-verbale communicatie hadden en dat zoon op zijn manier precies aan mij kan uitleggen wat hij wil. daardoor is hij misschien ook wat lui geworden. rollen en lopen deed hij in ieder geval niet tot hij ontdekte dat hij daar zelf voordeel van had (toen ging het vrij snel). het is nogal een eigengereid mannetje, niet snel van zijn stuk gebracht, maar ook heel erg op zichzelf. en dromerig, dan ligt hij weer in de tuin naar de wolken te staren.

Maar ja, als ik Google op ‘taalachterstand’ kom ik meteen uit in topics waarin er wordt gewaarschuwd dat je het niet moet onderschatten, dat je niet je kop in het zand moet steken, etc. dus misschien wil ik het helemaal niet zien...? ik vind het zo moeilijk in te schatten allemaal. maar voorlopig weet het audiologisch centrum het ook niet want zoon staat er totaal niet voor open om zo’n opdracht uit te voeren ;-)

Ik denk dat hij iets in z’n leven gaat vinden waar hij bezeten van raakt, en daar vervolgens heel goed in wordt. dat herken ik namelijk wel van mezelf. als ik iets interessant of leuk vind, dan heb ik een tomeloze energie en kan ik me er zielsgelukkig in onderdompelen (zoals mijn baan, ik heb van mijn hobby mijn beroep kunnen maken en ga altijd fluitend naar m’n werk).

ik heb alleen wel als kind en puber moeten leren om dat ook aan te wenden voor dingen waar ik minder zin in had :facepalm: en als ik naar zoon kijk, dan denk ik: ja, jij bent er ook zo eentje

(Sorry voor het megalange verhaal)
We gaan ervoor, hebben de zijkant uit zijn ledikant gehaald, wat een pokkewerk. Er is dus in elk geval voor de komende nacht geen weg terug...
:popcorn:
Succes Maartje!

En ook succes Laura. Lijkt me lastig om in zo’n situatie te zitten dat je niet weet of er nou wel of niet iets is.

Update over de freds zwemband. Wat een topding! Dochter bleef er zo mooi in drijven. Meteen in het diepe getest. Eerst even gillen, water was toch wat fris. Maar toen ze er eenmaal door was vond ze het fantastisch.
Kleine update van dag 1 zonder zijkant:
het duurde maar 7 kwartier! :yes:

En dat was opstaan, terugleggen, opstaan, terugleggen, opstaan, terugleggen... :whip:

Morgen dag 2, dan gaat het vast wel sneller :hamer:
Haha maartje, 7 kwartier klinkt echt een stuk korter dan bijna 2 uur! Elke dag een kwartiertje eraf en volgende week slaapt ie meteen.
Maartje2016 schreef:
21-07-2018 21:26
Kleine update van dag 1 zonder zijkant:
het duurde maar 7 kwartier! :yes:

En dat was opstaan, terugleggen, opstaan, terugleggen, opstaan, terugleggen... :whip:

Morgen dag 2, dan gaat het vast wel sneller :hamer:
Spirit animal!
Succes Laura. Lastig dat je zulke verschillende signalen krijgt, bijvoorbeeld van de leidstes. Dan hop je toch steeds heen en weer qua gevoel. Wel mooi hoeveel je van jezelf terug ziet in je zoontje! Hopelijk heb jij al genoeg zicht op de valkuilen die daarbij horen, om hem er bij te helpen.

@Maartje: ghehe volhardend typje!
Nou hopelijk is hij er wel goed uitgeput van, zodat hij lekker door- en uitslaapt!
Hoe is de nacht en ochtend verlopen Maartje?
De nacht ging best goed, alleen een voeding rond 3en.
En in de ochtend heb ik hem bijna wakker moeten kijken, ik was er om half 9 wel klaar mee.

Maar ja, hij heeft natuurlijk bijna 2uur intensief gesport voor het slapen gaan, dus ik snap dat hij bekaf was... :proud:
Maartje, wat goed dat je hebt volgehouden! Hopelijk gaat het vanavond beter.

Peuter van 2,5 slaapt hier nog in zijn ledikant. Paar maanden geleden de zijkant uit zijn ledikant gehaald, maar daar was hij met geen 10 paarden meer in te krijgen, zijn bed 'was stuk'. Denk dat we hier binnenkort op zoek gaan naar een peuterbed en deze erbij zetten op de kamer zodat hij kan wennen en kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven