Wie heeft er ook 1 kind en wat zijn de voor -en nadelen??

10-03-2009 08:53 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er net als ons ook 1 kind, bewust of onbewust en wat ervaren jullie als voordelen en wat als nadelen??
Als ik in mijn omgeving (en deels werkveld) kijk dan springt er vaak 1 ding naar boven vwb de ruzies tussen broers/zussen...............de bemoeienissen of het gebrek daaraan van ouders!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Voorbeeld 1: 2 broers, de ene broer kan niet goed studeren en de andere wel. Broer die niet goed kan studeren wordt te pas en onpas 'gesubsidieerd' door ouders, want 'het is zo zielig dat hij geen diploma's heeft'. Broer die wel goed kan studeren moet het allemaal maar zelf zien te rooien 'hij komt later wel aan een goede baan en kan goed voor zichzelf zorgen'..........hiermee creeer je als ouders dus 2spalt en dit zorgt voor ruzie onder de broers..........

Voorbeeld 2: Gezin met 2 jongens en 1 meisje. Meisje wordt stierlijk verwend krijgt alles, want is mama's lieveling en de jongste. De jongens moeten het maar zien uit te vechten...........lekker is dat.

Het is maar net hoe je je kinderen begeleidt en hoeveel liefde je ze geeft.

Ik heb een supergoede band met mijn sibblings en heb een soort van medelijden met kinderen/volwassenen die alleen zijn.
Schilderspalet, ik vind dat je echt ontzettend raar reageert. Ik vind je posts zelfs beledigend richting mensen die enig kind zijn.
quote:Schilderspalet schreef op 10 maart 2009 @ 09:42:

Ik heb een supergoede band met mijn sibblings en heb een soort van medelijden met kinderen/volwassenen die alleen zijn.Ik denk dat medelijden ook weer een verkeerd woord is. Soms loopt het leven zoals het loopt en maken mensen daar een keuze voor. Ik denk als een kind opgroeit met veel liefde van de ouders en ze hebben genoeg vrienden dan heb ik daar geen medelijden mee. Dan zou ik meer medelijden hebben met een kind die bijv erg verlegen is en in een groot gezin woont waar veel minder tijd is voor persoonlijke aandacht.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 10 maart 2009 @ 09:38:

[...]

Dat is toch niet sneu? Ik was een stuk jonger dan mijn zussen en die waren ook al eerder het huis uit. Dan ging er bij mij ook wel eens een vriendinnetje mee. Juist lief van die ouders.Wat sneu is is dat die ouders bij voorbaat al kaartje moeten kopen omdat het kind niet kan genieten van het uitje omdat ze zich alleen voelt en niemand heeft. Het feit alleen al dat het kind zich alleen voelt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wat ik misschien nog wel moet melden is dat het meisje dus heeeeeel graag een zusje of broertje wil hebben ('zeurt' er al een paar jaar om). De ouders willen niet, zijn druk met werk en zo bezig......................Dan vind ik het sneu ja.
Ik lees net je laatste post. Medelijden? Hoe haal je het in je botte kop. Echt waar, érg beledigend vind ik dat.
Pink, alle voordelen die jij opnoemt vind ik juist nadelen. Ik vind het belangrijk dat er af en toe ruzie gemaakt wordt onderling, zo leren ze grenzen aangeven en verkennen. Je aanpassen naar een niveau hoger of lager vind ik ook gewoon heel nuttig.

En een kind verwennen met aandacht vind ik juist wél schadelijk. Discussie en dergelijke vind ik eigenlijk ook alleen maar nuttig. En zelfs het tegen elkaar opboksen vind ik goed.

Alles met mate natuurlijk.

Op zich vind ik enigst kind zijn niet schadelijk, maar wél als de ouders er zo instaan als jij erin staat. Daar krijg je uberverwende prinsjes en prinsesjes van.
quote:Maleficent schreef op 10 maart 2009 @ 09:46:

[...]

Ik denk dat medelijden ook weer een verkeerd woord is. Soms loopt het leven zoals het loopt en maken mensen daar een keuze voor. Ik denk als een kind opgroeit met veel liefde van de ouders en ze hebben genoeg vrienden dan heb ik daar geen medelijden mee. Dan zou ik meer medelijden hebben met een kind die bijv erg verlegen is en in een groot gezin woont waar veel minder tijd is voor persoonlijke aandacht.Dan kom je dus weer uit op de begeleiding van ouders!!!! In een gezin van 10 kinderen sneeuwt volgens mij iedereen onder
Maar ja, je gaat toch niet een kind 'nemen' omdat je dochter dat zo graag wil? dat lijkt me niet een goede reden. En dan is het toch lief dat ze haar tegemoed komen door steeds een vriendinnetje mee te mogen vragen.

En wat nou als je om wat voor reden dan ook geen kinderen meer kán krijgen dan 1. Had je er dan bij voorbaat niet aan moeten beginnen volgens jou, Schilderspalet?
Inderdaad Schilderspalet, ik vind dat je heel raar reageert. Ik heb ook meerdere kinderen, maar vind niet dat dat per definitie beter is. Als ik geen kinderwens had gehad was er geen tweede gekomen, en dát is de clou. Je kunt nog zoveel argumenten aandragen, maar als je geen kinderwens meer hebt is het bijzonder onverstandig om een kind te gaan maken voor een broertje of zusje.
quote:tangerine schreef op 10 maart 2009 @ 09:46:

Ik lees net je laatste post. Medelijden? Hoe haal je het in je botte kop. Echt waar, érg beledigend vind ik dat.

Als kinderen zich eenzaam voelen en dat ook aangeven dan heb ik medelijden, ja!!!!

Oei.............voel jij je persoonlijk aangevallen zeg.

Medelijden kun je ook opvatten als in 'voelen voor...', 'geraakt zijn door....' tssssssss
Overigens is het helemaal niet sneu als je kindje een vriendje of vriendinnetje mag KIEZEN om mee te nemen naar het pretpark. Met ons vermaakt ze zich ook heel goed. Het is nog leuker als haar vriendje of vriendinnetje mee mag. En die kinderen? Vinden het super leuk een keer met ons mee te gaan. Dus niets sneu, gewoon goed gekozen en praktisch! Voor ouders en kind: er gaat altijd een kindje mee waar jou kind "zin" in heeft en niet gedwongen omdat het toevallig familie is!
Volg je hart. Dat klopt.
Schilderspalet, kinderen die altijd ruzie hebben met hun broer of zus zijn óók zielig dan.
quote:Eowynn_ schreef op 10 maart 2009 @ 09:49:

Inderdaad Schilderspalet, ik vind dat je heel raar reageert. Ik heb ook meerdere kinderen, maar vind niet dat dat per definitie beter is. Als ik geen kinderwens had gehad was er geen tweede gekomen, en dát is de clou. Je kunt nog zoveel argumenten aandragen, maar als je geen kinderwens meer hebt is het bijzonder onverstandig om een kind te gaan maken voor een broertje of zusje.Tuurlijk, echter voelt je kind dus wel ALLEEN........niet dat je dan maar een kind erbij moet nemen..........maar het feit blijft staan: je enige kind voelt zich alleen en zou graag broer/zussen willen, DAAR ging het even om.
quote:Schilderspalet schreef op 10 maart 2009 @ 09:26:

[...]

Sorry, maar dit slaat als een tang op een varken!!!

Als je het als ouders 'goed' doet dan zijn AL je kinderen exclusief voor je, je houdt van elk kind evenveel maar anders.

Je opmerking over 'wanneer je maar één van de velen bent' riekt een beetje naar 'verwend-meisjes-geur'.

En hoe bedoel je dat je 'een betere band krijgt met je ouders als je enig kind bent'........zucht............jij leeft echt in je eigen fantasiewereld

Of vind je heel misschien ergens diep in jezelf dat je toch liever nog een broer of zus gehad zou willen hebben en reageer je daarom zo vreemd? Het zou zomaar kunnen he.Wat een nare onaardige posting, Elninjoo voelt het nou eenmaal zo. Prima toch.
Maar als je maar 1 kindje hebt (door keuze, of door het niet kunnen) en hij/zij voelt zich eenzaam, dan zijn daar ook legio mogelijkheden om dat kindje te stimuleren om dat gevoel niet te hebben. Door het kindje op sport of een leuke cursus te doen, veel samen te doen, vriendjes te laten logeren etc.
quote:Eowynn_ schreef op 10 maart 2009 @ 09:51:

Schilderspalet, kinderen die altijd ruzie hebben met hun broer of zus zijn óók zielig dan.Nee, daar is blijkbaar wat anders aan de hand...........kinderen maken echt niet ALTIJD zomaar ruzie.........dan zit er iets anders niet goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Inderdaad Mal.
quote:pontichella schreef op 10 maart 2009 @ 09:52:

[...]

Wat een nare onaardige posting, Elninjoo voelt het nou eenmaal zo. Prima toch.Ja en ik voel het zoals ik het post. Prima toch?!
Als enig kind moet je soms, als je iets voor elkaar wilt krijgen, opboksen tegen 2 volwassenen, ipv achter 'n broertje of zusje te kunnen schuilen. Dus ook als enig kind wordt je handig in meningsverschillen.

Ik heb 't overigens nooit als eenzaam ervaren als ik samen met mijn ouders naar 'n pretpark of op vakantie ging. We deden namelijk ook altijd dingen waar ik van genoot en dan heb ik niet persé een leeftijdgenootje nodig.
quote:Schilderspalet schreef op 10 maart 2009 @ 09:46:

[...]

Wat sneu is is dat die ouders bij voorbaat al kaartje moeten kopen omdat het kind niet kan genieten van het uitje omdat ze zich alleen voelt en niemand heeft. Het feit alleen al dat het kind zich alleen voelt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wat ik misschien nog wel moet melden is dat het meisje dus heeeeeel graag een zusje of broertje wil hebben ('zeurt' er al een paar jaar om). De ouders willen niet, zijn druk met werk en zo bezig......................Dan vind ik het sneu ja. Dus omdat kind een broertje/zusje wilt moeten de ouders haar dat maar geven anders zijn ze ego's? Ik heb een broertje, zus en een half broer. En ik voel en voelde mij ook wel eens alleen. Hoe verklaar je dat dan?

En wil je ophouden met die uitroeptekens? Leest heel erg vervelend.
Perfectionisme is niet perfect...
Hoe weet jij dat Schilderspalet? Er zijn zat kinderen die zich enorm ondergesneeuwd voelen door hun broers of zussen, die het gevoel hebben dat pa en ma meer van broer of zus houdt, dat ze nooit zo goed zullen worden als broer of zus.

Dan kun je zeggen dat het aan de ouders ligt, maar je kunt net zo hard stellen dat als een enigst kind zich eenzaam voelt dat dat aan de ouders ligt.
Ik ben zelf ook enig kind en ik kan me eigenlijk wel vinden in de postings van Elninjoo. En ook ik ambieer het moederschap niet echt of nog niet of latent, maar mocht het er ooit van komen dan wens ik er ook maar 1. Ik moet er werkelijk niet aan denken om meer dan 1 kind te hebben. En trouwens ook niet om broers of zussen te hebben. Ik vond en vind het heerlijk alleen.
Als een kind zich eenzaam voelt hoeft het krijgen van een borer of zus geen oplossing te zijn hoor. Ik was een nakomertje en mijn zussen waren heel close. Ik heb me binnen het gezin daarom ook wel eens eenzaam gevoeld, terwijl ik toch zussen had. Dan is het zaak om zelf je weg daarin te zoeken op school en in je buurt etc. Daar leren kinderen alleen maar van.
quote:Maleficent schreef op 10 maart 2009 @ 09:52:

Maar als je maar 1 kindje hebt (door keuze, of door het niet kunnen) en hij/zij voelt zich eenzaam, dan zijn daar ook legio mogelijkheden om dat kindje te stimuleren om dat gevoel niet te hebben. Door het kindje op sport of een leuke cursus te doen, veel samen te doen, vriendjes te laten logeren etc.

De OP ging over het hebben van broers/zussen of alleen zijn als kind.................

Sporten, etc is prima, ook voor gezinnen met meer dan 1 kind.
quote:Maleficent schreef op 10 maart 2009 @ 09:52:

Maar als je maar 1 kindje hebt (door keuze, of door het niet kunnen) en hij/zij voelt zich eenzaam, dan zijn daar ook legio mogelijkheden om dat kindje te stimuleren om dat gevoel niet te hebben. Door het kindje op sport of een leuke cursus te doen, veel samen te doen, vriendjes te laten logeren etc. Ja precies!
Perfectionisme is niet perfect...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven