Sollicitatie
woensdag 1 augustus 2018 om 16:57
Hallo allemaal,
Ik heb op een mooie vacature gereageerd, en van daaruit is het allemaal heel snel gegaan. Dag later al gebeld voor een gesprek, en weer een dag later al sollicitatiegesprek bij uzb. Nu heb ik deze week een sollicitatie voor het bedrijf zelf, en ben er echt heel blij mee.
Alleen nu zit ik met een probleem.
Mijn gezondheid laat me de laatste jaren al best in de steek, en nu zit ik te wachten op een oproep voor een operatie.
Na deze operatie ben ik minimaal een week uit de running, als het niet langer is.
Ze verwachten ook een en ander te vinden en dan moet ik weer onder het mes.
Nu de vraag: Hoe kan ik dat met de sollicitatie het beste aanpakken?
Ik wil niks verzwijgen of liegen.
Open kaart spelen is het beste, maar hoe zouden jullie dit aanpakken?
Bedankt alvast!
Ik heb op een mooie vacature gereageerd, en van daaruit is het allemaal heel snel gegaan. Dag later al gebeld voor een gesprek, en weer een dag later al sollicitatiegesprek bij uzb. Nu heb ik deze week een sollicitatie voor het bedrijf zelf, en ben er echt heel blij mee.
Alleen nu zit ik met een probleem.
Mijn gezondheid laat me de laatste jaren al best in de steek, en nu zit ik te wachten op een oproep voor een operatie.
Na deze operatie ben ik minimaal een week uit de running, als het niet langer is.
Ze verwachten ook een en ander te vinden en dan moet ik weer onder het mes.
Nu de vraag: Hoe kan ik dat met de sollicitatie het beste aanpakken?
Ik wil niks verzwijgen of liegen.
Open kaart spelen is het beste, maar hoe zouden jullie dit aanpakken?
Bedankt alvast!
woensdag 1 augustus 2018 om 17:05
Is het een baan waarvoor ze makkelijk aan mensen kunnen komen? Of is het voor het bedrijf heel lastig om de vacature vervuld te krijgen? Dat maakt misschien verschil. Als ze makkelijk aan mensen kunnen komen gooi je misschien je eigen glazen in als je open bent.
Lastige situatie dus, want als je het zegt nemen ze je daarom misschien niet aan, als je het niet zegt en ze nemen je aan kweek je onmin door al snel (herhaaldelijk) uit te vallen
Lastige situatie dus, want als je het zegt nemen ze je daarom misschien niet aan, als je het niet zegt en ze nemen je aan kweek je onmin door al snel (herhaaldelijk) uit te vallen
woensdag 1 augustus 2018 om 17:10
Dat is precies de reden waarom ik zo twijfel. Het is inderdaad een vacature waar ze vrij makkelijk aan mensen komen. Waren al veel reacties hoorde ik. Pff, wel echt balen!Head* schreef: ↑01-08-2018 17:05Is het een baan waarvoor ze makkelijk aan mensen kunnen komen? Of is het voor het bedrijf heel lastig om de vacature vervuld te krijgen? Dat maakt misschien verschil. Als ze makkelijk aan mensen kunnen komen gooi je misschien je eigen glazen in als je open bent.
Lastige situatie dus, want als je het zegt nemen ze je daarom misschien niet aan, als je het niet zegt en ze nemen je aan kweek je onmin door al snel (herhaaldelijk) uit te vallen
woensdag 1 augustus 2018 om 17:13
Misschien gewoon op gesprek gaan en in de eerste ronde nog niets zeggen? Als ze je dan uitnodigen voor de tweede ronde weet je dat je in ieder geval een serieuze kandidaat bent. Dan zou je aan kunnen geven er erg graag te willen werken, maar dat je nog wel iets moet vertellen....Anoniem126 schreef: ↑01-08-2018 17:10Dat is precies de reden waarom ik zo twijfel. Het is inderdaad een vacature waar ze vrij makkelijk aan mensen komen. Waren al veel reacties hoorde ik. Pff, wel echt balen!
Daarmee geef je jezelf net wat meer kans, en bovendien hoef je dan niet zulke persoonlijke dingen gelijk in een eerste gesprek op tafel te gooien.
woensdag 1 augustus 2018 om 17:15
Volgens mij is het met de aangescherpte regels wet op de privacy zo dat werkgevers bij een sollicitatiegesprek (vaker) gaan vragen of je in staat bent om het werk te doen waarvoor je solliciteert. Dus eigenlijk ligt de bal bij hen. En mochten ze dat vragen dan geef je aan dat je geopereerd moet worden maar dat dit het uitvoeren van je werkzaamheden niet in de weg staat. Je hoeft niet te zeggen waarvoor je geopereerd moet worden.
woensdag 1 augustus 2018 om 17:15
Dit wordt het laatste gesprek. Na dit gesprek gaan ze beslissen me aan te nemen of niet. Heb de eerste rondes al 'overleefd' haha. Inderdaad gooi je het niet bij de eerste ronde op tafel. Dan zeggen ze veel sneller dat ze iemand anders zoeken.Head* schreef: ↑01-08-2018 17:13Misschien gewoon op gesprek gaan en in de eerste ronde nog niets zeggen? Als ze je dan uitnodigen voor de tweede ronde weet je dat je in ieder geval een serieuze kandidaat bent. Dan zou je aan kunnen geven er erg graag te willen werken, maar dat je nog wel iets moet vertellen....
Daarmee geef je jezelf net wat meer kans, en bovendien hoef je dan niet zulke persoonlijke dingen gelijk in een eerste gesprek op tafel te gooien.
woensdag 1 augustus 2018 om 17:17
Dat is wel een hele goede! Ga ik een en ander over opzoeken! DankjewelBitterbleu schreef: ↑01-08-2018 17:15Volgens mij is het met de aangescherpte regels wet op de privacy zo dat werkgevers bij een sollicitatiegesprek (vaker) gaan vragen of je in staat bent om het werk te doen waarvoor je solliciteert. Dus eigenlijk ligt de bal bij hen. En mochten ze dat vragen dan geef je aan dat je geopereerd moet worden maar dat dit het uitvoeren van je werkzaamheden niet in de weg staat. Je hoeft niet te zeggen waarvoor je geopereerd moet worden.
Het gaat verder de werkzaamheden ook niet in de weg zitten gelukkig!
woensdag 1 augustus 2018 om 17:35
Tja, als werkgever zou ik een afwezige werknemer toch wel een kleine belemmering van de werkzaamheden vinden.
Ik denk dat het echt afhangt van functie en type operatie. Als ik iemand zoek voor een langdurige functie met een bepaald profiel, en die moet nog een metalen plaatje uit een bot laten verwijderen, kan me dat weinig schelen (werktechnisch bedoel ik dan). Maar als ik iemand zoek voor de opvang van vakantie-drukte, en je wordt binnen een paar weken geopereerd en dan de maanden daarna bijvoorbeeld nog 2-3 keer, dan is dat wel een beetje een probleem.
In het eerste geval zou ik het dus gewoon melden, openheid is dan mooi en het beïnvloedt niet veel. In het tweede geval is dat wellicht wel zo. Aan de andere kant, als je van een zes maanden contract er drie uit de running bent, van tevoren al wist dat daar grote kans op was en niks hebt gezegd, vrees ik dat dat je kansen op verlenging ook niet bepaald ten goede komen.
Ik denk dat het echt afhangt van functie en type operatie. Als ik iemand zoek voor een langdurige functie met een bepaald profiel, en die moet nog een metalen plaatje uit een bot laten verwijderen, kan me dat weinig schelen (werktechnisch bedoel ik dan). Maar als ik iemand zoek voor de opvang van vakantie-drukte, en je wordt binnen een paar weken geopereerd en dan de maanden daarna bijvoorbeeld nog 2-3 keer, dan is dat wel een beetje een probleem.
In het eerste geval zou ik het dus gewoon melden, openheid is dan mooi en het beïnvloedt niet veel. In het tweede geval is dat wellicht wel zo. Aan de andere kant, als je van een zes maanden contract er drie uit de running bent, van tevoren al wist dat daar grote kans op was en niks hebt gezegd, vrees ik dat dat je kansen op verlenging ook niet bepaald ten goede komen.
woensdag 1 augustus 2018 om 17:45
Heb je helemaal gelijk in! En ik heb nog wel een baan. Mijn teamleider van m'n huidige werk weet er van en vind dat gezondheid voor gaat. Hoelang het ook duurt, hij zorgt voor vervanging. Maar dat ligt bij een nieuwe werkgever natuurlijk heel anders.nausicaa schreef: ↑01-08-2018 17:35Tja, als werkgever zou ik een afwezige werknemer toch wel een kleine belemmering van de werkzaamheden vinden.
Ik denk dat het echt afhangt van functie en type operatie. Als ik iemand zoek voor een langdurige functie met een bepaald profiel, en die moet nog een metalen plaatje uit een bot laten verwijderen, kan me dat weinig schelen (werktechnisch bedoel ik dan). Maar als ik iemand zoek voor de opvang van vakantie-drukte, en je wordt binnen een paar weken geopereerd en dan de maanden daarna bijvoorbeeld nog 2-3 keer, dan is dat wel een beetje een probleem.
In het eerste geval zou ik het dus gewoon melden, openheid is dan mooi en het beïnvloedt niet veel. In het tweede geval is dat wellicht wel zo. Aan de andere kant, als je van een zes maanden contract er drie uit de running bent, van tevoren al wist dat daar grote kans op was en niks hebt gezegd, vrees ik dat dat je kansen op verlenging ook niet bepaald ten goede komen.
Het is in eerste instantie een kijkoperatie ivm endometriose.
Maar ze verwachten dat het helemaal verkleefd is en een vleesboom Zit, dus dat word waarschijnlijk weer een operatie.
woensdag 1 augustus 2018 om 18:07
Feit is dat je een aandoening hebt en binnenkort een kijkoperatie krijgt. Het vervolg daarop is vooralsnog speculatie, dus daar hoef je sowieso niets over te zeggen.
Geen werkgever schrikt van het woord kijkoperatie, want dat is meestal een korte procedure met geringe uitval, en gaat meestal niet om iets heel ernstigs. En die indruk wordt nog versterkt door het feit dat het nog een paar maanden zal duren. Zeg dus gewoon dat je over een maand of 2-3 een keer een kijkoperatie zult moeten ondergaan. Meer info hoef je ook niet te geven. (En mochten ze doorvragen dan zeg je dat het gelukkig niets ernstigs betreft, maar dat het wel wat ongemak oplevert dus dat het dus fijn is als dat opgelost wordt).
Dat er relatief veel kandidaten voor de functie zijn, is juist positief, want dat betekent dat tijdelijke vervanging ook geen probleem zal zijn.
Geen werkgever schrikt van het woord kijkoperatie, want dat is meestal een korte procedure met geringe uitval, en gaat meestal niet om iets heel ernstigs. En die indruk wordt nog versterkt door het feit dat het nog een paar maanden zal duren. Zeg dus gewoon dat je over een maand of 2-3 een keer een kijkoperatie zult moeten ondergaan. Meer info hoef je ook niet te geven. (En mochten ze doorvragen dan zeg je dat het gelukkig niets ernstigs betreft, maar dat het wel wat ongemak oplevert dus dat het dus fijn is als dat opgelost wordt).
Dat er relatief veel kandidaten voor de functie zijn, is juist positief, want dat betekent dat tijdelijke vervanging ook geen probleem zal zijn.
woensdag 1 augustus 2018 om 22:44
Gewoon verzwijgen of liegen wanneer noodzakelijk. Als ze achteraf commentaar hebben gewoon een smoes verzinnen als ‘ik wist niet dat ik ziek was’. Opkomen voor jezelf heet dat.
Werkgevers doen zelf meestal niet anders (e.g. als ze de intentie hebben jouw contract niet te verlengen omdat ze slechts tijdelijk iemand nodig hebben dan zeggen ze dat soms ook niet).
Werkgevers doen zelf meestal niet anders (e.g. als ze de intentie hebben jouw contract niet te verlengen omdat ze slechts tijdelijk iemand nodig hebben dan zeggen ze dat soms ook niet).
Don't follow me. I'm lost too..
donderdag 2 augustus 2018 om 12:07
Super! Heel veel plezier in je nieuwe baan en succes met de operatie.Anoniem126 schreef: ↑02-08-2018 11:06Bedankt voor alle tips! Ik heb het uiteindelijk toch verteld, en ik ben ondanks dat gewoon aangenomen!!![]()
Fijne werkgever is dat, die je niet afwijst hierom.
donderdag 2 augustus 2018 om 15:42
Wat een fijn nieuws! Goed dat je toch die stap hebt genomen om het te vertellen.Anoniem126 schreef: ↑02-08-2018 11:06Bedankt voor alle tips! Ik heb het uiteindelijk toch verteld, en ik ben ondanks dat gewoon aangenomen!!![]()