Geld & Recht alle pijlers

Lunch geld salaris, maar mag niks vragen?

05-08-2018 12:56 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of het in Geld & Recht of Werk & Studie hoort.
Maar kort samengevat :

Werk momenteel bij een jong uitzendbureau waar er 50 euro per week van mijn salaris word ingehouden voor lunch.
Bij mijn solicitatie gesprek gaven ze aan dat je alles mag bestellen zolang AH het heeft. (Daar komt alles vandaan)

Nu doet de één persoon de bestelling als je iets wilt kan je het aan hem doorgeven,
Als ik om een bepaald brood beleg vraag of zo een oven maaltijd word me erg vies aangekeken.
Zelfs de AH Basic beleg mag ik niet hebben? Ondertussen besteld hij wel van die kleine maaltijd salades 3 euro x10 ( hij eet er twee per dag)
Verschillende smeer kaas en dergelijke voor zich zelf. Zolang hij het niet lust mag het niet in de bestelling lijkt het?
Waar ik om heb gevraagd voor een week:
Bruine Bollen NEE
AH Vegetarisch kaas NEE
AH Tonijn Salade JA 2 euro
Mini Crackers JA 80 cent
Kip Filet AH Flinter Dun NEE
Coolbest Sap NEE
Cola Zero JA 2 euro?

Vraag is.....wat moet je hiermee?
Er word per maand 200 euro van je salaris ingehouden. (Wel bruto)
Maar als je ernaar kijkt wat je in de bestelling van de lunch krijgt....
Vorige maand kwam ik op 21 Euro.....dit mee gerekend met het brood dat iedereen op werk eet.
Je kan er niet zelf voor kiezen of je het wel of niet betaald. Ik mocht zelfs geen bruine bollen en Vegetarisch AH kaas.

Nu ik toch bezig ben over hem...
Weet dat mensen een rook pauze hebben maar is dit niet heel erg?
09:00-09:20 Rook
10:30-11:00 Rook
12:00-13:00 Eten
13:00-13:30 Rook
15:00-15:15 Rook
16:30-17:00 WC
Ja hij gaat altijd voor sluiting tijd een half uur naar WC!
Puur zodat hij niet met de laatste mensen hoeft te parten.
Mijn baas spreekt hem elke week er wel op aan, maar er veranderd niks?

Edit:
Ik heb recht op een uur pauze, maar omdat hij vaker weg is en we op de zelfde "afdeling zijn" kom ik op ongeveer een half uur eten achter mijn bureau en werken.
anoniem_373946 wijzigde dit bericht op 05-08-2018 12:59
4.60% gewijzigd
Doen die collega en baas niet zelf hun weekboodschappen van het lunchgeld?

Ik zou ook niet weten waarom jij toestemming moet vragen voor een bestelling die je zelf betaalt.
Pollo_ schreef:
05-08-2018 13:27
Ik vermoed dat je €33,50 per week teveel betaald voor dit geintje. Heb je rechtsbijstand? Zou me wel eens laten informeren als ik jou was.

http://www.werkkostenregeling-wkr.nl/we ... nsumpties/
De werkkostenregeling gaat over lunches die door de baas betaald worden. Dit zijn juist lunches die door de medewerkers zelf betaald moeten worden.

Loon inhouden mag alleen met jou toestemming, een paar uitzonderingsgevallen daargelaten:
https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... errekenen/

In mijn arbeidscontract staat dat mijn werkgever ook andere bedragen met mijn loon mag verrekenen. Mag dit wel?

Nee, hiermee hoeft u niet akkoord te gaan. In de wet staat dat u die bepaling in uw arbeidscontract kunt 'vernietigen'. Dit doet u door een brief te schrijven naar uw werkgever, waarin u meldt dat hij deze tegoeden niet met uw loon mag verrekenen. Verrekent de werkgever toch uw loon? Neem dan snel contact op met een van onze juristen.
https://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/ ... oedin.html

Let trouwens op de verjaringstermijn, die is een half jaar, dus van het afgelopen half jaar kun je je lunchgeld terugvragen.
En TO wat ga je nou doen morgen op het werk?
Ik krijg het idee, dat jij, gewoon de lunch betaald voor de afdeling, weet je zeker dat iedereen betaald? Dat zou namelijk verklaren waarom jezelf niet mag kiezen, dan is er niet genoeg geld voor zijn lunchvoorkeuren.
Such a beautiful place to be with Friends.
Ik zou dit dus ook echt niet accepteren.
Eerst aangeven dat dit wettelijk niet mag en de regel uit je contract laten schrappen.

Mocht je dat niet willen zou ik eisen dat ik van dat bedrag tenminste kreeg wat ik zelf bestel. En ik zou dan lunchen met een kant-en-klaarmaaltijd of maaltijdsalade. Elke dag twee stuks lekker fruit en drinken bestellen. Kan ook een keer een pakje lekkere thee zijn ofzo. Echt als dit moet zou ik willen dat tenminste 8 van de 10 euro op gaan elke dag.
:woa: Waarschijnlijk krijg je je collega’s snel achter je als je hier actie op gaat ondernemen.
Dit kan nooit legaal zijn allemaal, ik zou er een projectje van maken.
Supersas09 schreef:
05-08-2018 15:37
:woa: Waarschijnlijk krijg je je collega’s snel achter je als je hier actie op gaat ondernemen.
Tenzij to de enige is die zoveel betaald en dus de lunch voor de rest betaald.
Die regel slaat nergens op.

Ik nam mijn boterham van thuis mee.

200 meer iedere maand :high5:
Allejezus, 200 euro per maand voor lunch voor 1 persoon????? Toen we nog geen kinderen hadden, hadden we daar het gros van onze boodschappen voor een hele maand voor twee personen voor...

Belachelijk. Meteen stoppen met betalen. Dit kan niet wettelijk toegestaan zijn om vanuit de werkgever te verplichten.

Voortaan zelf bammetjes meenemen, of een reëel bedrag afspreken en zorgen dat daarvoor ook voor elk wat wils voor gehaald wordt.

En over de afgelopen periode proberen geld terug te krijgen (m.u.v. van wat je redelijkerwijs aan eten gebruikt hebt).

En als ze moeilijk doen is dit niet het bedrijf waarvoor je op de langte termijn wil blijven werken.
Belachelijk! Als hier niks aan gedaan werd zou dit voor mij reden zijn om een andere baan te zoeken! Een bedrijf met deze manier van geld afhandig maken past niet bij mij!

Wat zou er gebeuren als je iedere dag hetzelfde bestelt als de inkoper? Dat zou hij toch niet kunnen weigeren!

Als er echt niks aan gedaan kan worden en jij daar wil blijven werken zou ik tussen de middag steeds warm lunchen, zodat je thuis alleen nog maar een boterhammetje hoeft te eten. Scheelt tijd, koken en afwassen (en dan dus ook geld). En fruit en drank idd ook gewoon bestellen. En wat lekkere repen voor tussendoor.
Ik ben heel nieuwsgierig hoe dit af gaat lopen...
die ik wilde bestaat al...
Wat is die baas dan voor slappe zak als hij er "alleen maar wat van zegt" maar het geen effect heeft.
Is dat trouwens normaal dat mensen anderhalf uur rookpauze krijgen per dag? Wat doen de niet-rokers dan, moeten die doorwerken?
Ik zou (tenzij je het gewoon juridisch wil uitzoeken en er werk van zou maken) gewoon maandag een mail sturen:

Beste collega, voor mijn 50 euro lunch inleg zou ik graag deze producten hebben: (lijstje)

Dank!

En dan kijken wat er gebeurt
RikM schreef:
05-08-2018 17:15
Is dat trouwens normaal dat mensen anderhalf uur rookpauze krijgen per dag? Wat doen de niet-rokers dan, moeten die doorwerken?
Helaas gaat dat bij meer bedrijven zo. Vooral als de baas ook rookt, wordt het geoorloofd. Als de baas niet rookt, wordt er meestal wel wat van gezegd, maar geen actie ondernomen. Niet rokers moeten doorwerken, al heb ik wel eens uit protest bij de rokers gestaan tijdens de "tussendoorse rookpauzes"
Gelukkig kan je na de vakantie weer lekker naar de schoolkantine. Of smeert je moeder je boterhammen nog?
Raar verhaal. Maar waarom kaart je dit niet aan bij het uitzendbureau?
rosings schreef:
05-08-2018 17:32
Gelukkig kan je na de vakantie weer lekker naar de schoolkantine. Of smeert je moeder je boterhammen nog?
Je weet dat trolhinten niet mag he.
Belachelijk veel 50 euro. Lijkt mij sterk dat ze je dat kunnen verplichten.
50 euro per week is twee keer je zorgverzekeringspremie per maand
don't watch the movie, read the book
En dit gebeurd echt in Nederland?
Goguma schreef:
05-08-2018 22:13
En dit gebeurd echt in Nederland?
Vraag ik mijzelf ook af. Klinkt eerder als een vorm van maaltijdcheques, wordt betaald door inhouding op je bruto loon. Elke cheque heeft een bepaalde waarde en wat niet verbruikt wordt blijft staan. Kom je te kort dan betaal je bij.

Ik zou de werkgever vragen om meer transparantie en splitsing van verantwoordelijkheid. Degene die de bestellingen doet is niet verantwoordelijk voor de betaling want dat is de crediteurenafdeling. Vooraf je bestellijst online in vullen met de crediteurenafdeling in cc. Contactpersoon doet de bestelling maar de crediteurenafdeling controleert of het klopt want zij krijgen de rekening binnen. Personeelslid krijgt overzicht wat er door hem besteld is en wat namens hem betaald is alsmede resterend budget voor de overige dagen.

Dit is zaak die bij de OR neergelegd kan worden omdat zij invloed kunnen uitoefenen.

Rijst bij mij de vraag, hoe zit het met de weken waarin sprake is van verplichte vrije dagen, vakantie of snipperdagen, ziektedagen? Wordt het bedrag dan naar rato ingehouden of betaal je de volle mep?
Staat dit uitzendbureau in Noorwegen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven