Napraattopic deel 101
vrijdag 27 juli 2018 om 08:54
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
vrijdag 10 augustus 2018 om 09:32
Bij Viva hebben alle vaginaatjes zelfstandige werkende hersentjes geloof ikprada schreef: ↑10-08-2018 01:58Wat een drama. Ik klikte net op die #kutbloem om eens goed te kijken of het wel echt een bloem was. Blijkt dat iedere week een lezeres info geeft over haar seksleven.
De eerste vraag luidt : Wat is de gemoedstoestand van je vagina?
Ik dacht echt dat het niet erger kon maar Viva blijft zichzelf overtreffen in onnozelheid![]()
Oh, het antwoord was trouwens dat haar vagina heel tevreden is. Ik ga het zo ook eens aan die van mij vragen. Die zal wel boos zijn want 4 dagen geen seks gehad. Of misschien is die van mij daar wel heel blij mee. Kan ook nog.
vrijdag 10 augustus 2018 om 09:36
JollyRider schreef: ↑10-08-2018 05:05Als TO bepaal ik zelf wel wat mijn verwachtingen zijn. Het topic heeft mijn verwachtingen positief overtroffen, masr niet genoeg, en is voor mij dus wel degelijk mislukt. Het lijkt me zacht gezegd bijzonder dat een ander mij gaat vertellen wat ik van mijn topic moet vinden![]()
Ik ben het volledig met je eens dat je zelf je eigen verwachtingen bepaald. En daarom vertel ik ook niet wat jij er van moet vinden; ik geef weer wat ik er van vind. Ik vind het dan weer bijzonder dat je aanneemt dat ik er slechte intenties bij zou hebben.
Daarnaast geef je aan dat het topic je verwachtingen positief heeft overtroffen maar dat je het dan toch mislukt vindt. Dat lijkt mij met elkaar in tegenstelling. Dat kan volgens mij alleen als je verwachting vooraf zo negatief was dat het topic gedoemd was te mislukken, ook al was het lang niet zo negatief als je verwacht had. Maar ook in dat geval zie ik de winst in het overstijgen van de verwachting (het gesprek met de belastinginspecteur bleek heel verhelderend en positief, maar je krijgt nog steeds geen geld terug).
vrijdag 10 augustus 2018 om 09:40
De gemiddelde atheïst is strenger in leer dan de strengste gelovigeblijfgewoonbianca schreef: ↑10-08-2018 09:29Het was , of werd na de eerste pagina’s in ieder geval , voornamelijk een “ vertel jij nou eens even waarom “ .
Vriendelijk.
vrijdag 10 augustus 2018 om 09:43
blijfgewoonbianca schreef: ↑10-08-2018 09:29Het was , of werd na de eerste pagina’s in ieder geval , voornamelijk een “ vertel jij nou eens even waarom “ .
Dan heb jij een heel ander topic gelezen dan ik. Ik vond juist dat er opvallend veel ruimte geboden en genomen werd om je visie te geven zonder deze moeten verantwoorden.
vrijdag 10 augustus 2018 om 09:44
vrijdag 10 augustus 2018 om 09:44
Ja, blijkbaar.patatjedubbelmayo schreef: ↑10-08-2018 09:40De gemiddelde atheïst is strenger in leer dan de strengste gelovige![]()
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 10 augustus 2018 om 10:06
Is ook een geloof.patatjedubbelmayo schreef: ↑10-08-2018 09:40De gemiddelde atheïst is strenger in leer dan de strengste gelovige![]()
vrijdag 10 augustus 2018 om 10:13
patatjedubbelmayo schreef: ↑10-08-2018 09:40De gemiddelde atheïst is strenger in leer dan de strengste gelovige![]()
Dat is een leuke uitspraak en weer volkomen lulkoek, met mayo.
Wijs jij even alle atheïsten aan die vanuit hun atheistische overtuiging andere mensen om zeep helpen?
Dan kijken we daarna na het aantal strenge gelovigen die dat vanuit hun geloofsovertuiging doen en bepalen we dan nog een keer 'het gemiddelde'.
vrijdag 10 augustus 2018 om 10:18
Confronterend ?
Als ik zeg “ ik geloof dat de mens van nature goed is “ , vraag jij je dan ook af hoe ik dat nou doe ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 10 augustus 2018 om 10:18
Het ging toch over iets zeker weten, en open staan voor gesprekken? In dat verband werd die uitspraak gedaan? Beetje vreemd om het zo uit verband te rukken.shifty schreef: ↑10-08-2018 10:13Dat is een leuke uitspraak en weer volkomen lulkoek, met mayo.
Wijs jij even alle atheïsten aan die vanuit hun atheistische overtuiging andere mensen om zeep helpen?
Dan kijken we daarna na het aantal strenge gelovigen die dat vanuit hun geloofsovertuiging doen en bepalen we dan nog een keer 'het gemiddelde'.
vrijdag 10 augustus 2018 om 10:21
Zo stond ik er vroeger ook in. Ik geloof nog steeds niet in god, maar ben er wel anders over geloven gaan denken. Het boek 'Bij je volle verstand' van Tim Keller is echt een aanrader (mocht je er open voor staan).
vrijdag 10 augustus 2018 om 10:24
Er werd gesteld dat de gemiddelde atheïst rechtlijniger is dan de strengste gelovigen. En dat is natuurlijk volkomen onzin. Dat gaat alleen op als je een rechtlijnige atheïst tegenover een gematigde gelovige met een open vizier zet. En dan krijg je natuurlijk nogal een voor de hand liggende uitkomst.
Dan is het niet vreemd als ik ter reflectie een rechtlijnige atheïst tegenover de strengste gelovige zet.
vrijdag 10 augustus 2018 om 10:28
Eens met Shifty, het was gewoon een boeiend topic met verschillende meningen.
Een topic gaat nou eenmaal weleens een kant op waar je interesse niet ligt. Dit forum is een inloopfuif, geen besloten feestje. Er reageren allerlei mensen.
Moet je je ontevredenheid dan verhalen op bepaalde mensen? Je kunt ook gewoon iets anders posten en het zo weer een voor jou interessante wending geven.
Een topic gaat nou eenmaal weleens een kant op waar je interesse niet ligt. Dit forum is een inloopfuif, geen besloten feestje. Er reageren allerlei mensen.
Moet je je ontevredenheid dan verhalen op bepaalde mensen? Je kunt ook gewoon iets anders posten en het zo weer een voor jou interessante wending geven.
vrijdag 10 augustus 2018 om 10:39
Nee.blijfgewoonbianca schreef: ↑10-08-2018 10:18Confronterend ?
Als ik zeg “ ik geloof dat de mens van nature goed is “ , vraag jij je dan ook af hoe ik dat nou doe ?
Wel dat ik dat ook niet geloof.
vrijdag 10 augustus 2018 om 10:50
Mijn vraag die opeens een breekpunt werd, en als respectloos werd ervaren, was niet 'vertel eens waarom jij gelooft', maar 'waarom noem jij je katholiek, terwijl aan de basis van die religie een leer ligt waar jij niet in gelooft'.blijfgewoonbianca schreef: ↑10-08-2018 09:29Het was , of werd na de eerste pagina’s in ieder geval , voornamelijk een “ vertel jij nou eens even waarom “ .
Ik zie nog steeds niet wat daar mis mee is, met die vraag.
Dan kun je wel zeggen dat iedereen voor zichzelf bepaalt wat katholiek is, maar die vlieger gaat in mijn ogen niet op. Hoewel iedereen natuurlijk vrij is om een appel een peer te noemen.
impala wijzigde dit bericht op 10-08-2018 10:55
15.94% gewijzigd
.
vrijdag 10 augustus 2018 om 10:51
Ja. Geen mens die zo goed de passages uit een heilig boek weet te vinden om een gelovige mee om de oren te slaan dan een atheïst.
Vriendelijk.
vrijdag 10 augustus 2018 om 10:51
Als je een atheïst en een gelovige tegenover elkaar zet, komt de atheïst in zijn of haar overtuiging altijd rechtlijniger over.
Dat er 'niks is' valt voor de atheïst gewoon lastig te nuanceren. Atheïsten hoeven daarbij niets te verklaren of te bewijzen juist omdat er in hun overtuiging niks is. Gelovigen staan voor de onmogelijke taak een aanname van het onverklaarbare met overtuiging over te brengen, met als manco dat ze niks kunnen bewijzen van wat er in hun overtuiging wel is. Daarom is de benadering door een atheïst eerder passief en een gelovige actief. Daarom voelt een gelovige zich sneller aangevallen in zijn of haar overtuiging dan een atheïst. Het heeft dan weinig zin dat de atheïst of de gelovige kwalijk te nemen; dat volgt gewoon uit de vorm van de overtuiging.
De atheïst denkt vanuit het 'niets' (gesloten/passief) en de gelovige vanuit het 'iets' (open/actief). Dat wil niet zeggen dat er van beide kanten niet gewoon een zinvol open gesprek kan zijn.
Dat er 'niks is' valt voor de atheïst gewoon lastig te nuanceren. Atheïsten hoeven daarbij niets te verklaren of te bewijzen juist omdat er in hun overtuiging niks is. Gelovigen staan voor de onmogelijke taak een aanname van het onverklaarbare met overtuiging over te brengen, met als manco dat ze niks kunnen bewijzen van wat er in hun overtuiging wel is. Daarom is de benadering door een atheïst eerder passief en een gelovige actief. Daarom voelt een gelovige zich sneller aangevallen in zijn of haar overtuiging dan een atheïst. Het heeft dan weinig zin dat de atheïst of de gelovige kwalijk te nemen; dat volgt gewoon uit de vorm van de overtuiging.
De atheïst denkt vanuit het 'niets' (gesloten/passief) en de gelovige vanuit het 'iets' (open/actief). Dat wil niet zeggen dat er van beide kanten niet gewoon een zinvol open gesprek kan zijn.